13 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

13 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

sine Yomiuri gazetesinde rastladığımı söyler- sem gazetenin ne kadar iyi organize olduğunu ifade etmiş sayılırım. Yomiuri de, tıpkı Asahi .ogibi çeşitli yayın dallarında faaliyette bulunu- yor. O da, bir imparatorluk. Tabii, gazete Mağz bu imparator luklar japonların hemen tamamının okuyup yazma bilmelerinin sonucu. Hem de, okuyup — hangi harflerle öğrenmişler!. Zaman zaman Japonyada bu alfabeyi sadeleştirmek, hattâ lâtin harflerine geçmek cereyanları bas- gösteriyor. Fakat okuyup yazma nisbetinin ne olduğu, jâpon alfabesine bağlı kimseler taru- fından çilem atılınca, tabii bütün itirazlar mu- allâkta kalıyor, Bu nisbeti yüzde yüzün üstüne çıkarmak da kabil değildir ya.. ya mi ciddi eğitim 19. Yüzyılın orta- da başlamıştır. Bu, ondan evelki devrede €- tim: ve ktu mânasina alınmamalıdır. Meiji per iş önceki feodalite devrinde bir çok o- kulda -bazı özel olan okulda. okumak, yazmuk ve ei öğretilirdi. Hattâ, Meiji devrinin bnde görme Yüzyılın ortasınd 16 bin civarında o olduğu bi 4 Melji devrinde bu eğitim modern bir milli eği- © Ginzadaki dükkânlar İngiltere ve Amerikadaki Kocaman binaları işgal merdivenler her gün binlerle T 70 büyük mağ mg sadi 02 gag le Bina tee a oyy kısmı alıcı, ema bir öüyük kısmı da tim haline. getirilmiştir. 1920'lerde okuma GÇü- gındaki japon çocuklarının yüzde 99'u okula gitmekteydiler, Bugün ise, mecburi olan dokuz yıllık tahsil japon çocuklarının yüzde 99,9'unu kapsamaktadır. Japonyada nereye giderseniz ge karşınızda mutlaka bir grup erkek ve- a kız öğrenci görürsünüz. Mecburi tahsilin altı yalı ilkokul, üç yılı ortaokul. Mecburi tahsili bitiren çocukların yüzde 70 kadarı liseye devam ediyor. Liseyi bitirenle- rin ise e 20 kadarı üniversiteye gidiyor. Diğerleri, çeşitli sahalarda hayata atılıyorlar. Demek ki 1966 Japonyasında, asgari dokuz yıl- lık bir orta tahsili bulunmayan japon yetişmi- yor. Bunun, her bakımdan nasil bir mâna ifade ettiği Japonyanın halinden belli, Milli hasletler, çalışkanlık, şu, bu.. Ama, hepsinin temelinde dokuz yıllık orta tahsil yatıyor. Halkının yarı- sından çoğu okuyup yazma dahi bilmeyen mem- leketlerle ne büyük, başdöndürücü fark, değil mi? Düşünmek lâzımdır ki Japonya bu netice- ye bizim Tanzimat devrinde başlayan bir re- form hareketi sonunda erişmiştir. Tokyoda bir ilkokul gezdim. Şehrin hemen içindeydi ve . Nagataşo adıni taşıyordu. Okul azaları hiç stkderlle Çapları o çap,