28 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

28 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

MOSKOVA'YI js! haftadariberi bir film, Mosko va'nın yirmi kadar sinemasında seyirci rekoru kırıyor ve hararetli tartışmalara yol açıyor. Filmin adı, "Evini seviyorsan"dır. Ekim Devrimini kutlamak üze- re bir yıldanberi hazırlanmakta o lan filmler arasında yer alan "Evi- ni Seviyorsan", rl Vasili O inskiy'in (o eseridir adimi Pozner'i in yönettiği “Deneysel Stüd. yo" adına meydana getirilmiştir Filmin senaryosunu Konstantin Si- monov ile Evgeniy Vorobilov yaz- mışlardır. Ama asıl önemli olanı, "Evini se- viyorsan"m ele aldığı konular ve bu konuların işleniş tarzıdır. . "Evin? -seviyorsan", Sovyetler ( Birliği'nde şimdiye kadar ancak çok çekingen- lik ye büyük bir ihtiyatla ele alınan konuları anlatıyor: Moskova Savaşı, AKİS STALİN VE KIZIL MEYDAN Geçmiş zaman olur ki hayali metelik etmez savaşın başında. Almanların yıldı- rım hızıyla ilerlemelerinin sebeple- ri, Stalin'in bu savaştaki rolü... gibi. Yönetmen ile senaryocuların böyle- sine "netameli" konuları ele alış. tarzı ise büsbütün alışılmadık bir tutum: "Evini seviyorsan", ilk ku- rallarım ve örneklerini Sovyet yö- netmen Dziga Vertov'un 1920'lerde ortaya koyduğu, 1950'den sonraysa Fransa'da bilginlerin, etnografı a- sapammnlamda kullanarak ardın- dan günlük hayata uyguladıkları "sinema - gerçek" akımına uygun şekilde çevrilmiştir. Bu akımın filmleri belgelere da- yanır. Nitekim, "Evini seviyorsan"- da da geçmişin haber filmleri, bel- ge - filmleri yer aldığı gibi, olayla- rın içinde yaşayıp bugün hayatta o- lan başlıca kişilerle yapılan görüş- meler de kullanılmıştır. Zaten fil- SARSAN FİLM min başlıca kişileri de Mareşal Ju- kof, Konyek ve Rokosovski'dir ve her üçüyle de geçen yıl yapılan gö- rüşmeler filmin büyük bir kısmını kaplamaktadır. Zamanında çevril- re dayanmaktan gelen sağlamlığın; artırdığı gibi, bugünün seyircisi için aynı zamanda büyük bir ibret vesi- lesi olmaktadır. Durum ciddi.. nitekim filmin ilk defa açığa vur- duğu gerçeklerden biri, 1941 ha- ziranında Nazilerin Sovyetler Birli- gi''ne saldırdığı sırada askeri bölge- nin bütün komutanlarının daha ön- ce kurşuna dizilmiş olduğudur. Bu olay, Nazi istilâsının arefe- sindeki son 1 Mayıs töreninde Ma- reşal Timoçenko'yu Alman askeri 35