8 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM Dünya yeni bir harbe gidiyor İzvestiye gazetesi mühim bir makale neşretti Moskova 7 — İzvesti si, Sovyet inkılâbının yıldö münasebetile yazdığı bir makale- de kızıl ordunun mükemmeliye- #inden bahsettikten sonra diyor ilâhları bırakma Okonferansı- nın akamete mahküm olması, de- niz meseleleri hakkındaki müza- e ya silâhları yarışı gösteriyor ki dünya yeni bir emperyalist cihan harl doğru gitmektedi Faşist maceraperestleri, Sov- yetler aleyhinde bir harp çıkart- mak için çalışmaktadırlar. Fakat onların Sovjetler aleyhinde bir cephe vücuda getirmek ümitleri boştur. Emperyalist devletler ara- sındaki ibtilâflar o kadar büyük- #ür ki, bütün aklı başında. olan ön- sanlar, bir harp çıkar çıkmaz bü harbin bütün dünyaya sirayet ede- & i bilmektedirler. e e e kırılan dalgalara sükün ve teyak- kuz ile bakmaktadır. O, kuvvetle- rinin çok büyük olduğunu, düş- manlarını tamamen imha edebile- ceğini ve ne kadar kuvvetli olursa sulh için mücadele bah: le o ka- dar dost elde edebileceğini biliyor. Sovyet Rusya, gayelerine vâsıl olmak için harbe muhtaç değildir. Me ii ediyor ve harbi istemiyen bütün sai Macar başvekili M. Mussolini büyük bir ziyafet verdi R: 7 —M. Mussolini, Macar başvekili M. Goembesin şerefine büyük bir ziyafet vermiştir. Ziya fette nazırlar, Macar sefiri, faşist İkaşı erkâni ve harlüiyö hozare: tinin yüksek memurları bulun- muşlardır. Macar başvekili bu sabah Oui- rinal sarayına giderek ismini yaz- dırmış, sonra M: Müssolini tara fından kabul edilmiştir. Bu ne demek? (Baş tarafı 1 sahifede) M. Gemtzon gibi, ağırbaşlı ta- mıdığımız bir gazeteci uluorta şey- ler yazmaz. Bu mektuptan çikar- dığımız en dümdüz, en tehlikesiz netice, İtalyanın, Balkanların ve- ya Akdeniz şarkının her hangi ir noktasında ilişik ve karışma hakkı istediğidir. Komşusu Yu- gorlavya, İtalyanın bu ilerileme- sine engel oluyormuş. Fakat, Yugoslayanın diğer üç Balkanlı devletle imza ett kan antlaşması, bilhass: etlerin Avrupanın bu parça: dış dev. daki öz işlere karışmamaları için değil midir? Italya, Yugoslavya gartı ileri sürecekse, Yugorlavya- kendi imzasına ihaneti iste- miş olmaz mı? Bu, elbette müm- kün değildir. İtalya ile Yugoslav. yanın arasini bulmak istiyen Fransa politikasi da Balkan ant. Jaşmasi aleyhine - çalışamıyacağı için, vaziyetin düzelmesi nihayet, Bazi devletlerin politikasında ge miş bir değişiklik zaruretine daya- iyor. Balkan devletlerinden her hangi birile anlaşmak, ilk önce, Balkan antlaşmasının koruduğu zeni benimsemekle olabilir. Necmeddin Sadık Paris 7 — Parlâmento dün top- İandı. Fakat bu toplantı merasim- den ibaret kaldı. Meclisi mebu- sanda reis M. Buisson bir nutuk irat ederek Yugoslavya kralı Alek- sandr ile M. Barthou ve eski rei- sicumhur M. Puankareden bah- setti. Komünistlerden manda bü tün mebuslar bu sözleri ayakta dinlediler ve alkışladılar. Başvekil M. Doumergue de bu münasebetle bir mutuk irat, eti Bu defa sosyalistler oturarak bı vekile karşı düşmanlıklarını gö. terdiler. Meclis perşembe günü tekrar toplanacaktır. Fakat o zamana ka- 'dar kabinenin mevkiinde kalması şüphelidir. Çünkü kanunu esasi. Kanlı düğün Bir delikanlı öldürüldü bir kişi de yaralandı Balıkesirde Yenice köyünde bir düğün yapılmış, bir kaç köy del kanlıları bu düğüne çağırılmıştır. Fakat gelin götürülürke kanlı bir vaka olmuştur. Gelin, güveyin evine götürülür. ken delikanlılardan Ahmet oğlu Yakup, bayraktarlık yapan İzzet oğlu Mustafanın yanına sokulmuş ve: — Bayrağı bana ver! diyerek bayrağı zorla almak istemiş, fakat Hamza isminde bir delikanlı Ya- 'kubun ayağına bir çelme atmış ve Yakubu yere düşürmüştür. Bu sırada, bayraktar Mustafa da tabancasını çekmiş ve yere dü- gen Yakuba beş el ateş etmişti Yakubun arkadaşları da silâh- larını çekmişler ve rasgele ateşe başlamışlardır. Hadise yatıştırıldığı vakit Ya- kubun ve civar köylerden Meh- met oğlu Ahmedin yaralı olduğu anlaşılmış, Yakup Balıkesir mem- leket hastanesinde ölmüştür. Zabıta, Mustafa ile Hamzayı ve İzzet isminde diğer bir delikanlı yı tevkif etmiştir. Bunlardan baş- ka 6 delikanlı daha tahtı zanna alınmiştır. i Yarım milyon lira Birkısım gümrük memur- larının maaşlarından kesilecek İstanbul gümrüklerinde 929 se- nesinden evvel yapılan tahakkuk noksanlarmdan dolayı hazinenin alacağı olan yarım milyon liralık resim tahsil edilememiş ve buna sebep olan memurlarla diğer alâ- kadarların zimmetlerine geçiril: mişti, İcra ve borçlar kanunlarına tevfikan bunların alâkadarlardan tahsiline başlanmıştır. Memurların paralar, suretile M. Titülesco Bükreşte Bükreş 7 — M. Titulesco bura- ya dönmüş, istasyonda başvekil ve diğer nazırlar tarafışdan kar. zimmetlerindeki şılanmıştır. mama | Govvet inkılâbı Bu Sabahki 'Telçgraflar TM Fransız kabinesi istifa ediyor Başvekâlete M. Lavalın gelmesi ve mütarekenin devamı muhtemeldir mıştır. Radikal nazırlar kanunu gsaside değişiklik yapılmasını ka» bul etmişlerdir. Yalnız âyanın re- Yi alınmadan meclisin dağıtılması- #ını kabul edemiyeceklerini bil- dirmişlerdir. Bu karar radikal na- zarların istifası demekti Radikal nazırlar çekilince M. Doumergue de istifaya karar ver- miştir. Bu suretle buhran filen başlamıştır. Fakat iş yarın resmi şeklini alacaktır. M. Doumergue mecliste ekalli- yette kalmadığı için reisicumhu- Tun yeni kabineyi teşkile tekrar M. Dowmergue'i memur. etmesi muhtemeldir. Fakat eski başvekil bu vazifeyi kabul etmek niyetin- de değildir. Tuluz şehri yakının- daki malikânesine çekilerek orada geleceği bel Balkan misakı ve Bulgaristan M. Titülesco Sofyadan hareket etti Sofya 7 — Romanya hariciye nazırı M. Titülesco Sofyadan ay- rılmazdan evvel: gazetecilere be- yanatta bulunmuştur. Nazır, Sof- | yayı ziyaretinin Romen - Bulgar inasebatının. iyiliğini Hini, Bulgaristanın Balkan misa- kına karşı vaziyetinin iki mem- leket arasındaki dostluğu bozma- dığını söylemiş ve demiştir kiz «Misakı imza etmiş olan dev. letler Bulgaristana, misaka gir- miş gözile bakıyorlar. Bu, misakın Bulgaristana karşı olmadığına de- Bildir.» M. Titülesco iki memleket ara- #inda şimendiferleri bir taraftan diğer tarafa nakil için Tuna üze- araba vapurları işle- tilmesi kararlaştırıldığnı ve bu anlaşmanın bir sembol manasına geldiğini söylemiştir. Deniz silâhları ingilizler ve Amerikalılar eski nisbette israr ediyorlar Londra 7 (A.A) — İngiliz ha- riciye nazırı M. Simon Amerikan deniz murahhası M. Norman le Japon teklifleri ve müzi kerelerin bugünkü safhası hakkım- 'da görüşmüşlerdir. Bu konuşmalardan çıkan meti- ceye göre gerek İngilizler, gerek Amerikalılar İngiliz, Amerikan ve Japon deniz kuvvetleri arasinda ki 53 misbetinin muhafazasını is temektedirler. Teşekkür Gazetemizin yeniden "çık. mağa başlaması üzerine bir çok karilerimiz mektupla, te- vis if iefonla, matbaamiza gelerek bize memnuniyetlerini bildir. mişlerdir. Aziz okuyucularımızın hak kımızdaki tevcecühlerine can- dan teşekkür ederiz. li değildir. Bu vazife öyan ve me busan reislerine teklif edilecek; tir. Fakat bunların kabul gimelgri ümit edilmiyor. O halde hariciye nazırı M. Laval, yahut nafın mez zırı M. Flandin ve hattâ mareşal Petinin başvekâlete getirilmesi ye fırkalar arasında mütarekenin de- En kuvvetli vamı muhtemeldir. namzet M. Lavaldır. Yeni kabineye M. Herriotun girmiyeceği tahmin ediliyor. M, Herriot mecliste, radikal , grupu reisliğini yapacaktır. Son bir gayret Paris 7 — Kabinenin mevkiini muhafaza etmesi iğİn son bir gay- zetle çalışılıyor. Maamafih ümit azdır. Sol cenah radikalleri, de. mekratlar, halkçılar ve sol cenah .cumhuriyetçileri M, Dovmergue itimat ettiklerini bildirmişlerdir. Ticaret odasında Dün biri aleni biri gizli iki celse yapıldı İstanbul ticaret odası meclisi dün ikinci reisi Habipzade Ziya beyin riyasetinde toplanmıştır. Sinemacılarla beledi da Darülüceze resmi yüzünden gi- kan ihtilâf dolayısile sinemalara ait vergi ve resimleri tetkik ve bu meseleyi halletmek üzere v: beyin reisliği altında teşkil edilen komisyona oda namına, meclis âzasından Gani bey seçilmiştir. Yerebatan sarayını işleten mü. essesenin arasın- izde yirmi, ayna ya- özde kırk, bulaşık yiz kayıcı müesseselerin yüzde yirmi kazanç vergi tâbi tutulmala- rı muvafık görülmüştür. Meclise tevdi olunan lâstik - deri rekabetine ait komisyon ra- pıcılarının poru uzun olduğu için okunmasın- dan vaz geçilerek teksir edilip âzaya dağıtılması ve gelecek İ Bundan sonra aleni celseye niha- yel verilerek: geçen içtimada giz- İi bir celse ile müzakeresine baş- lanan işlerin görüşülmesine de vam için gene hafi bir celse ya rakdı, Buğday alımı Ziraat bankası Ispartada da bir merkez açtı dsparta 7 (A.A,) — Ziraat ban- kası vilâyetimizde de buğday al- ma İstasyonu açmıştır. İspartaya yirmi kilometre mesafede ve Ay- 'dın demiryolu üzerinde bulunan Baladız istasyonunda gerek Bur- dur ve gerekse İsparta havalisi mahsulünün alınması için ambar ve #nire işleri tamamen ikmal edik- miş ve memurlar gelerek hazirlık- lara başlanmışlardır. Yakında alım işlerine başlanacaktır. Burada açılan ambardan köylü gok memnundur. Bundan sonra köylü bu sayede buğdayıni kolay» lıkla ve yüksek fiile satabile- ektir, 8 Teşrinisani 1934 oovyet inkılâbı Dün İinci yıldönümü kütlulandı Dün, dostumuz Sovyet Rusya, Bin inkalâbının 17 inci yıldönümü, idi, Bu münasebetle, Ankarada Sovyet sefaretinde ve şehrimizde Ki konsoloslukta merasim yapıl miş, tebrikler kabul edilmiştir. Sovyet ceneral konsolosu ve madam Oreschnikoff saat 21 de bir kabul resmi yapmışlardır. Da- vetliler geç vakte kadar çok iyi vakit geçirmişlerdir. Moskovadan gelen telgraflara göre üç gün sürecek olan bayra pa dün başlanmıştır. Şehre her taraftan amele heyetleri gelmiş- tir. Gazeteler Sovyet Rusyanın si- asi ve harsi sahada kazandığı muvaffakıyetlerden bahseden ma- kaleler yazıyorlar. Yunan kabinesi Bazı değişiklikler yapılacağı söyleniyor Atina 7 (Hususi) — Yunan cumhur reisliğine yeniden seçilen M. Zaimis, 15 kânunuevvelde par. İâmento huzurunda yemin ede. cek, ve kabine de alelüsul istifasi- nı verecektir. Yeni Yunan kabinesinin yeni- den teşkiline tekrar bugünkü baş- vekil M. Çaldaris memur edilecek- tir. Muhalif Yunan gazetelerine göre M. Çaldaris bu fırsattan isti fade ederek kabinesinde bazı de- Bişiklikler yapacak ve muhalif partilerle anlaşmayı ve uzlaşmayı İstemiyen müfrit nazırları değişti. recektir. Değiştirilecek nazırlar arasında adliye, nafıa nazırları bulunduğu söyleniyor. : Şark şimendiferleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) bildirmiş ve bunun için Edirneye bir memur göndermişi Başmüfettişlik, demiryolları daki müşahedelerine dair nafi vekületine gönderdiği raporda bu meseleye ehemmiyetle temas ete miştir. Hattın, Türkiye kısmında bit ayın 33 kilometrelik me- için nakliye ücreti 125 kuru olduğu halde Yunanistandan ge! çen kısımda ayni mesafe için S4, kuruştan ibarettir. Arada Türk müstahsillerin zararına olarak 41 «kuruşluk farle vardır. Hiç olmazi" ia, bu fuzuli farkın kaldırılmağı 41 suretile ücretlerin aileme, si Zaruri görülüyor. Edirneden İstanbula bir ton buğdayın şimendifer nakliyesi 785 kuruştur. Bu ücret yüzünden Trakyada hububat alımları yüz de 40 kadar azaltılmıştır. Dİ böyle yüksek bir tarife ile piyaz, a mal göndermek müşküleği iştir. Diğer taraftan kumpanyanın odun ve kömür nakliyatının ue latılması hakkında Paristeki mej kezine yaptığı müracaata dün işl grafla cevap gelmiştir, Bu cevaba) göre, odun tarifelerinin yüzde 3: nisbetinde indirilmesi kabul edil! miştir. Kala kampanya, kiemie iel fesini lâyık olduğu hadde indiği meğe yanaşmamıştır. Başmül tişliğin, yapılan değişikliği kâfi bulmıyarak eski tebliğatında isi rar, vefeceği anlaşılıyor, Balarköy çimenta fabrikasın& kömür tarifesi de değişti rilmiş, ücret ton başina 270 kur ruş olarak tesbit edilmiştir.