8 Kasım 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

8 Kasım 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Keçiborlu kükürt fabrikası Yeni fabrika birkaç ay sonra biterek çalışmağa | mumi muhabiri- mizden) — İs partadan Keçi: borluya geldim. Burası o kükürt madenlerile meş hurdur. Maden- ler hakkında tet- kikat © yapmak üzere | buraya gelmiş olan pro- fesör Granik ve © diğer mühendis beylerle birlikte ocaklara gittim. Zonguldak me busu Ragıp bey de heyete refa- kat ediyordu. Üç saat kadar maden sahasında ve ocaklar içinde tetkikat yapıldı. Bu ocaklar altmış sene evvel Bir Franfiğ ve Ital yan şirketi müştereken işletmek imtiyazını almışlar. Umumi harp- te Almanlar işletmişler. Sonra ge- in Fakat, kükürt şirketile uyuşa- Tak bizim madenlerimizi işletme- meğe başladıkları anlaşıldığından hükümetimiz. mukavelenameyi feshederek milli bankalarımız ta- Keçiborlu (U- Ikinci inkılâp resim sergisi Sergide nazarı dikkati çeken bir çok eserler var Ankara 4 arif vekâleti- in himayesi altında bulunan Z in- ci İnkılâp resim sergisi 30 birinci © deşrinde, İsmetpaşa kız enstitüsün- de açıldı. Küşat resminde Maarif vekili ve müsteşarı, mebuslar ve birçok şahsiyetler hazır bulun- muşlardır. Sırf inkılâba, ve mi mevzulara ait tablolardan, bey- kellerden mürekkep olan bu ser- ginin, geçen senekinden çok daha kiymetli olduğu herkesçe takdir edi Sergide en ziyade nazarı dik- kali celbeden eserler Ali Avni, Bedri Rahmi, Hamit Necdet, Nu- rullah Cemal, Ziya ve Şemsettin beyin tablo ve heykelleridir. Ali Avni beyin «Ziraat» ismi altına topladığı üç tablosu, ve yaralı as- indeki büyük heykeli çok i. Bedri Rahmi beyin, Türk lerinin tesiri altında pılmış köylü kadınları, Hamit Nec- det beyin «Başkumandanlık mu- harebesi», Nurullah Cemal beyin «İstikbal için» ismindeki büyük tablosu nazarı dikkati çekmekte idi. Ayrıca Zühtü beyin «Mete» iş- mindeki iki eskizi, Şeref beyin #datanbul ile muhabere» si, Tur. gut beyin «Büyük ihtiramı» sergi- pin en güzel parçalarından i İkinci inkılâp sergisi, gençliğin Türk plâstik sanatlarındaki yük varlığını isbat etmektedir. Gü- zel sanatları teşvik ve yaymak için Büyük Gaziden ilham alı nun umum! görünüşü rafından işletilmesine karar ver. guldürler. cevher çıkarılmasına lüzum memektedir. Çünkü cevherler ha- va ile temasa geldikçe 95 15 mik- tarında zayiat © vermektedirler. Ocaklarda ları vardır. Bunlar boşaltma mâ- kinelerile çıkarılmakta ve ayrıca Bir alman heyeti Askeri müesseselerimiz. hakkında tetkikatta bulun- mak üzere Ankaraya geldi $ Ankara 6 (A.A.) — Ordumuz ve askeri müesseselerimiz hakkın- da tetkikatta bulunmak şehrimize gelmiş olan Alman as keri heyeti şerefine Asım Hz. tarafından Ankarapalasta bir ziyafet verilmiştir. Kaymakam Yodle ile kayma- kam Rhodeden mürekkep olan heyetin mihmandarlığına kayma- kam Nihat bey tayin edilmiştir. Heyet âzesi ordunun misafiri ola- yak Ankarapalasta ikamet edecek ve ayın sonunda İstanbula gide- rek bir kaç gün Gi orada kalacak- lardır. Isviçreden gelecek mütehassıslar Ankara (Hususi! Zürihte bu- lunan iktisat vekâleti iç ticaret müdürü İsmail Hakkı bey bugün- lerde buraya dönecektir. Alınan haberlere göre İsmail Hakkı bey, ticaret mektebi için İsviçreden üç muallim bulmuştur. , Bundan başka iktisat vekâleti teşkilâtı için de bir kaç mütehas- ss getirtilecektir. Mütehâssıslar- dan biri iş bürolarında, iş kanunu ve kaza sigortasının tatbikatı ile uğraşacaktır, galışan Halkevi, genç Türk sana #ine kuvvet verecek tedbirler dü- günmektedir, Mevcut elemanların kıymeti nazarı itibara alınırsa, bu tedbirlerin, çok yakın bir zaman- da, parlak neticeler vereceğine #üphe yoktur. miştir. Şimdi (300) amele müte- | madiyen cevher çıkarmakla meş- | İdetli gaz cereyan | motörlerle ii hava verilmek | tedir; Buralarda ameleler için bir kaç bina yapı — mıştır. Toprak- lar simsiyahtır. Bazı yerlerde sa- rı topraklar gö- rülüyor. Her ta: safta keskin bir kükürt kokusu duyulmaktadır. Eski şirketin şose üzerinde ba. sit bir fabrikasi vardır. Şimdi bu- nun yerine İstas- yon yanında 57 | bin lira sarfile asri bir fabrika ya- pılmaktadır. Bu binanın duyarlari epeyce yükselmiştir. Iki üç ay son- ra işlemeğe başlıyacaktır. Madenlerin işlemeğe başlama- sından dolayı herkeste büyük bir sevinç vardır. Parası olanlar şim- | diden burada arsalar. edinmeğe başlamışlardır. Artık Keçiborlu: | mun istikbali anlaşılmış olduğun- dan halkta gün geçtikçe neşeler | artmaktadır. Ragıp Kemal Kızını vermediği için Yolunu bekliyerek öldü, müş ve kafasını kesmiş! ” Çankırı 5 (Hu — Çankı rinin Samri köyünde feci bir ci- nayet olmuştur. Bu köyden Mah- mut, Hasan çavuşun kızı Hacerle sevişmekte imiş. Mahmut, kızı bir kaç defa babasından istemiş, fa- kat Hasan çavuş ret cevabi ver. miştir. Hattâ son günlerde kazı. nı başka birine vermeği kararlaş- tarmıştır. Dün Hasan çavuşun cesedi köy haricinde başı koyun keser gibi vücudundan ayrılmış olarak bu- lunmuştur. Jandarma derhal tahkikata baş. lamış ve şüphe üzerine Mahmudu yakalamıştır. Mahmudun üzerin. de kan lekeleri görülmüştür. Mahi- tavuk kesti lekelerinin bundan ileri gel ni, sonra burnundan kan aktığı. | nı söylemiştir. Kan lekeleri tahlil mudun “işlediği kuvvetle tahmin ediliyor. Zanmedildiğine — göre Mahmüt, Hasan çavuşun yolunu beklemiş ve başına demirle yura- rak kendisini sersemlettikten son- ra kafasını kesmi; Gümrük ve inhisarlar bakanlığı teşkilâtı Ankara 6 (Hususi) — Gümrük ve inhisarlar bakanlığı tarafından bir teşkilât kanunu lâyihasi ha zırlandığı yazılmışti, Duyduğu- muza göre şimdilik bu tarzda bir kanun lâyihasi yapılmasından yaz geçilmiştir," Musiki inkılâbı olduğu halde kullanmıyalım?,, diyor umhur Hz, Meclisin açıldığı gün irat ettikleri nutuk larında yüz ağartacak derecede olmadığından bahis buyurmuşlar ve garp tekni Bine uygun eserler vücuda geti mesi lüzumna işaret etmişlerdi. Gazi Hz, nin bu işaretleri üzeri- ne musikimizi wslah, günün selesi halini almıştır. Musiki m. selesi konuşulurken, şark musiki cemiyeti reisi Ali Rifat beyi hatır- lamamak kabil değildir. Ali Rifat bey ilk defa bizde saz heyetlerini bir orkestra şekline koymuş, mu- sikide pek çok yenilikler yapmış bir miusikişinaslır. Şimdi kendisi «Türk tarihinin ana hatları» ese- rinin musiki kısmını yazan heye- tin reisidir. Vaktile darülelhan ve darülbedayiin musiki kısmı mü- dürlüklerini yapmıştır. Ali Rifat beyi Kadıköyündeki evinde bir çok musiki âletleri ve yüzlerce cilt kitapla dolu geniş bir salonda zi- i sorduk. Türk musikisinin — Yapacağımız musiki bi Jâbın ehemmiyetini anlamak için evvelâ musikimizin tarihine bir göz almamız. katiyyen lâzımdır. Türk tarihinin ana hatları eseri- nin musiki kısmını yazan heyet meyanında bulunuyorum. Bu mü- nasebetle | kütüphanemdeki bir çok musiki tarihlerini ve müzeler- deki musiki âbidelerine ait eser- İleri uzun uzun tetkik ediyorum, Bu tetkikatım esnasında gayet mühim bir noktai nazar dikka- timi celbetti. Müzelerdeki Hitit âbidelerinde kabartma insan se- killerinin ellerinde bulunan çifte flütlerde 12 kromatik perde gördüm... Bu 12 kromatik perde, bugün- kü medeniyet musikisinin esasını teşkil eden yedi gamın orta As- yadan hicret etmiş Hi sikisinde mevcut olduğnu isbat Bu vesikalar çok mi him. ve birer tarihi kıymet Bugünkü | Ayrupa musikisi değil, hattâ Avrupa medeniyeti le ortada mevcut değilken Hiti lerin Heptatonik gamları bilmele- ri- ve çalgılarına koymaları mua- sr Avrupa musikisinin ilk temel taşının orta Asyada atıldığı bat eder, Türkler yalnız Heptatonik ga- min mucidi olmakla kalmamı; musiki ilim ve sanatına büyük hizmetler etmişlerdir. Müzelerde- ki Hitit eserleri eli mermer senettir. Bu petlerle türklerin musiki ilminin etmekte: vazıı olduklarını gi gere iddin edebiliriz. imüzü gere mız lâzımdır. Biz şimdi esas Türk ruhunu ifade edecek öz musikinin. rmonize ve orkestra edilmesini istiyoruz. Te Bu gayeye ermek için Avrupa musiki tekniğini ve mazariyatıni mükemmelen tahsil etmiş beste- Türk musiki nazariyat ve de tetkik ve tahkik et miş bulunmalari şarttır, Garp musikisinin esası eski türk musikisidir Ali Rifat bey “ Gamın mucidi Türkler fevkalâde mühimdir. Bu inkı- |, | kazanç temin edecektir. | bir italyan Carusonun 10 senede bunu neden AlI Rifat bey Türk musikisinin armonize edil. mesi meselesine gelince, Avrupas| nın major ve minör denilen mas 'kamları Türk musikisinde mevcut». tur, O halde Avrupa musikisine armoni tatbik edildiği halde ayni şey Türk musikisine niçin tatbik, edilmesin? Esası yedi notadan ibaret olani ve Heptatonik denilen gamın mucidi türkler olduğu halde bu gam, Avrupada olduğu gibi neden kullanılmasın? ösinin şimdiye kası 'dar armonize edilmemesine 86“ bep yaşadığımız hayatın içtimat şartlarıdır. Kadınlarımızın kafes bulundukları bi sahne musikisi yapı hatt böyle bir şeyi düşün diye kadar elis! mizdeki sazlara dikkat edin. Bun: lar değil sahnede hattâ ayakta bi- Je çalınamaz. Sazlarımızı çalmak için oturmak, hattâ bir şilleye ımdır. Bunlar sultanı" de zanuzemin olarak çalınan sazlardır. — Bu musiki inkılâbi başları! ken yapılacak ilk şey nedir? sre uye gun eserler vüçuda getirmektedir. Konservatuvarımız. öz Türk mus sikisinin ve garp musiki tekni min bütün teferruatını kayra musikişinaslar yetiştirdiği zamani — Evvelâ garp tekni bizim de milli operalarımız bittas Türk musikisi bak Türk musikişinasları için büyük bir müj-! dedir. Musikimizin yakın zamans| da çok feyizli neticelere kayuşa cağına eminim, Bu, bestekârlara da pek ziyade Bana ve irşatları 40 milyon kazandığını söylemi; Ayni kuvvete yakın sesli sanatkâr lar bizde de çıkabilir. Bunlar garp tekniğine uymadıkça daima fe 'na mevkide kalmağa mahkümdur, lar, Muhakkak ki yeni teknik one lara beynelmilel sahada “kazanç. hret temin edecektir.» Birecikte radyo : Birecik 4 (Hususi) — Belediyâ tarafından bir radyo alınmış ve! belediye oteline kurulmuştur. Rad yo niusiki boşluğunu doldurai” caktir. ii suyal bğiğ