25 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

25 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

AKŞAM 25 Ağustos 1937 e AKŞAM-SPOR o Dünya güreş yıldızları arasında bir saat Dün gece de güzel güreşler yapan ecnebi güreşçiler bizim * ogüreşçilerimizi çok beğendiklerini söylüyorlar Dünya şampiyonu Kadye “Mustafa benim gördüğüm en kuvvetli güreşçidir,, diyor Akşam muharriri Kadye'ye derd anlatmağa çalışırken Öğle vakti, Tepebaşı Novotni ote- Mindeyiz. Kapıcıya sorduk: — Otelinizde kalan ecnebi güreşçi- ler buradalar mı?. Kapıcı içerisini işaret etti: — Bahçede yemek yiyorlar. Biz kapıcile bunları konuşurken içe- ride alkış, kahkahalar ve bütün bun- lara karışarak acaip bir melodi hasıl eden bir çok sesler sokaktan geçenle- ri durdurmuştu. Bahçeye girdiğimiz zaman kadınlı erkekli Balkan festi- yal heyetlerinin büyük bir neşe için- | dö yemek yediklerini gördük. Rumen- lerden yemeğini bitiren birkaç deli- kanlı çalgılarını ellerine almışlar hem. çalıyorlar, hem şarkı söylüyorlar, Yu- nanlılar da başka bir şarkı tutturmuş» lar, ötede Bulgar kızı coşmuş oyun oy- nuyor, Yugoslavlara gelince onlar da masa Üzerinde tempo tutarak hep bir ağızdan şarkı söylüyorlar, velhasıl bir gürültüdür gidiyor... Güreşçileri bir köşede bülün bunla” nr hayran hayran seyreder bulduk. Yanlarında tercüman olarak bizim ta- kımın antrenörü Finlândiyalı Pelinen vardı, Antrenör vasıtasile pehlivanla- ra kendilerile görüşmek istediğimizi bildirdiğimiz zaman dünyanın en bü- yük güreşçisi sayılan İsveçli Kadye ayağa kalktı — Bu gürültüde konüşmamızın im- kânı yok, Tütfen yukarı odamıza bu- yurun.. dedi, İrili ufaklı altı güreşçi ile yola dü- | züldük. Yolda yüz kiloluk Estonyalı Niman güzel kızlara bakmaktan bir türlü yürüyemiyordu. Nihayet gene Ayni ağırlıkta bir güreşçi olan Finlân- diyalı Nistrun dostunun koluna yapış- tı ve zavallıyı ite kaka oradan uzak- laştırdılar, Odaya vardığımız zaman ilk işleri soyunmak oldu. Yalnız Ka- diye benimle beraber masaya oturmuş- lerden Estonyalı Neo'dan başka ecne- bi dili bilen yok. Neo dehşet; almanca, ingilizce, fransızca mükemmel konu- şuyor. Öbürleri soyunurken biz de Ka- diye ile konuşmağa başladık, En teknik güreşçi olarak şöhret ka- zanan İsveç yıldızı Kadiye anlatmağa başladı. — Ben inşaat ustabaşısıyım, işim çok ağırdır. Buna rağmen hiç bir za- man antrenmanlarımı bilhassa yaz kış her sabah jimnastik yaptıktan sonra soğuk duşumu ihmal etmem. Esasen antrenmanlarımın ekserisi atletik ka- biliyetimi ve vücudümün supleksini arttıracak şekildedir. Bunlar meyanın- da uzun koşular, ipe tırmanma, sıklet kaldırma, pançingbol, ve oyunlarımı musyyen zamanlarda tekrarlamak en mühimleridir. Yedi senedenberi evli olduğum için çok muntazam bir hayat geçiriyorum, şimdilik çocuğum yok, fakat olunca onu da güreşe başlatacağım. - Bugün 31 yaşındayım daha 20 sene güreşebile-| İ ceğimi zannediyorum. Bilhassa üç dört sene sonra en parlak güreşlerimi ya- pacağım. — Bizimkileri nasıl buluyorsunuz? — Türk pehlivanların geçen sene Berlin olimpiyadlarında tanıdım. Gü- reşçilerinizin kuvveti beni ve birçok ar- kadaşlarımı hayran bıraktı. Baktım Kadiye ben yazarken bir si- gara yaktı. — Ne o, slgara içiyor musunuz?. — Hayır, yalnız burada Türk siga- ralarını çok sevdim. Memleketinizde kalsam belki alışırdım. Estonyada ne sigara içerim ne de içki... — Bizim güreşçilerden en fazla ki- mi beğeniyorsunuz?, — Mustafa çok kuvvetlidir, fakat tekniği ve oyunu yok. Buna rağmen Grekorumende dünyanın sayılı güreş- 2 yn al Baal reşçi kimdir? — İsveçli Yuhanson. Dünüanın en — İstanbulda en fazla neleri beğen- diniz. — Camileriniz çok hoşuma gitti. Bundan başka İstanbul gördüğüm en sevimli şehirdir. Bu sırada Neo atıldı: — Size Kadiye'nin burada en faz- la neyi beğendiğini söyeliyeyim mi?. Türk kızlarını... ji Çok ciddi bir genç olan İsveçli şam- piyon hemen kızardı ve yalvardı: — Aman sakın bunu yazmağın. Ka- rım duyarsa felâkettir... Kadiyeden sonra sıra ile diğerleri fi- kirlerini söylediler. Hepsi Mustafayı beğeniyor. Neo 29 yaşındadır ve bir garaj sahibi- dir. Niman Spor sahasını idare ediyor- muş, Nordling lokantacı, Kerkain ma- kinist, Nistrun da gazete bayii, Ağır sıklet güreşçilerinin en fazla beğendikleri Samsunlü Ahmed, Sam- sunlunun Çobandan daha kuvvetli ve daha usta olduğunu iddia ediyorlar... Dünya ağır sıklet şampiyonu İs- veçli Palusolu yeni evlendiği için gele- memiş. Bu sırada odaya güreşçilerin idare- sini üzerine almış olan bay Sadullah girdi ve biraz sonra aralarında deh- şetli bir münakaşa başladı. Antrenöre sordüm. Güreşçiler ikin- ci mevkide seyahat etmek istemiyorlar- mış, yataklı vagon diye tutturmuşlar. Halbuki evvelce böyle kararlaşmadığı için bir türlü anlaşamıyorlardı. Bak- tim iş kızışacak ne olur ne olmaz kâ- ğıdlarımı topladım ve onlar bağıra çağıra konuşurken yavaşça sıvışlamı. Kadye, Neo, Kerkain ve Nistrun Akşam okuyorlar tu. Antrenör de yanımızda. Güreşçi- e GE Şaka mı bu, maazallah kızar da bir el ense ederlerse vay halime. En aşağı- si Avrupa şampiyonu! İzzete sayı hesabile, Ankaralı Hüse- yin Mehmed Aliye 8 dakikada, Yusuf Aslan Nezvire 6 dakikada tuşla galip geldiler. Bu güreşlerden sonra saat 21,30 da turnua başladı; (87 kilo) Mustafa - Kadye Bu çök mühim güreşe Musatafa heyecanla başladı, fakat biraz sonra açıldı. Mustafanın sert hücumları dünya şampiyonunu sarsıyor, Üst üste üç defa savurdu. Hele bir defa- sında tulmasaydı adamcağız ringden yere yuvarlanacaktı. Birinci devre Musatafa hâkim güreştiği halde be- rabere sayıldı. İkinci devre Mustafa üstte başladı ve iki defa güzel oyun yaparak puvan kazandı. Kadye üste geçtiği zaman hiç bir şey yapamadı. Son altı dekika ikisi de müthiş yorulmuşlardı. Ancak itiştiler, Neticede hakemler müttefi- kan Mustafayı galip ilân ettiler. Mustafayı halk çılgınca alkışladı. Bizimki cidden dünya şampiyonunu ezen bir güreş yapmıştır. (87 kilo) Şevki - Neo Dünya ikincisi Neo hemen bir ka- fa kol kaparak Şevkiyi altına aldı ve Şevkinin köprüsünü kırarak 2 da- kika 10 saniyede güzel bir tuş yaptı. (61 kilo) Yaşar - Kerkinen İlk on dakika, oyunsuz ve zevksiz geçti. Yaşar meşhur kündelerini gös- teremiyordu. İkinci devrede de yorul- dular. Yaşar daha atılgan, fakt pu- van alacak hiç birşey yapamıyor. Neticede Yaşar hükmen galip sayıldı. (79 kilo) Adnan - Nordling İlk devre bir itişme halinde idi ve berabere bitti. Finlandıyalı iki gecedir rakiplerini bir kaç dakikada tuşa ge- tiriyordu. Fakat bu gece Adnanın karşısında epey terliyor. Son daki- kalar dehşetli kızıştı. İkisinin de yü- zü kanıyor. Adnan daha atak. Netice- de Adnan haklı olarak sayı hesabile galip sayıldı. (Ağır) Çoban - Samsunlu Ahmed Birinci devre Ahmed nasılsa yere düştü ve bir daha kalkamadı. Bu su- retle ilk on dakikayı Çoban galip bi- tirdi, İkinci on dakikada Çoban gene Ahmedi altına aldı, oyun tatbik ede- medi amma adamakıllı ezdi. Bugün ecnebi güreşciler Ahmed için daha iyidir demişlerdi. Acaba bunu Çobanı çekemedikleri için mi söylediler? Çünkü Çoban çok hâkim bir güreşle rakibini puvan farkı mağlüp etti. (Ağır) Niman - Nistrun Oyunun 6 ncı dakikasında Nistrun boynundan sakatlanarak oyunu terk etti, Kadye - Neo Kadye mindere gelmediği için Neo hükmen galip sayıldı. Güreşlerden sonra Festival komi- tesi tarafından geliplere hediyeler verilerek bu güzel turnuvaya nihayet verildi. Galatasaraylı Reşad Nişanlandı Eski Üsküdar mutasarnıfı bay Celâl 'akırın kızı BAYAN NEVİN Çakırla le ene en