28 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ihsal derine elek- 1 ya azot ümer iç klor, ütah- aktar, viçin nin :sbit han danar aiştir. 1e gö- ye Ve 28 Kânunusani 1938 AKŞAMDAN AKŞAMAX Beyoğlu ve Türkçe Fransız zuppeliği derken bir de Alman “Kulturu,, mu?... Beyoğlunda, Tepebaşı civarında kübik kırması bir kahvehanedeyiz. | Garson yaklaşıyor. Almanca olarak ne istediğinizi soruyor. Belki tanıdık- larından birine benzetmiştir diye ne- maketen bozmuyor, Türkçe cevap ve- riyorsunuz: — Sade kahve, — Gut!... Şlagzâne! Almanca anlıyorsunuz. Yani bir bir nevi krema istediğinizi zannet- miş. yahut zanneder gibi görünmüş- tür. Fakat gelişi güzel bir İstanbul ortasında yabancı bir dille hitab ediliş ve bunda israr olunş, Kıddınıza dokunuyor! Bu sefer, sesi- nizi bir perde yükselterek: — Kahve!... » diyorsunuz, « Sade! — Ah 70! Kafe... Mit suker? — Siz Türkçe konuşsanız a baka- Sade! — Kate istiyoğ siz?.. Şekeğ vağ İçeğde? ... » diye Türkçeni- &i bozmamakta ısrar ediyorsunuz. Öyleya: Niçin «Şekersiz kah diyesiniz? Belâğate muhalefettir.. Asabiyetinize dokunuyor... Elin tatlı $u yahut - keyfi dilerse - cacı su» frengi için güzelim şivenizi mi boza- ıksınız?... «Sade kahvesnin ne de- mek olduğunu öğrensin... Anlamıyor- Sa sorsun!... Fakat o, size soruyor: — Türkişe kafe? Türk kafe? Sizin de inadınız inad: — Sade kahve! Mütereddid bir hareketle gidiyor. Biraz sonra bir fincanla “geliyor. Pi- şirmesini de becerememişler: Köpük- *en eser yok. $vvelâ yüz buruşturuyor, sonra “&şitiyorsunuz: — Şekerli bu! Alın, götürün, — Siz ister şekersiz? — Sade kahve olacak!... Hem de | köpüklü rica ettimdi... Zaten dört ka- | lem eşya satıyorsunuz bari isimlerini doğru dürüst belleyin. — Kalem?... Mektup yazacak siz?... #5 Küçük sanatler kanunu hakkile tabik edilmiyor mu?... Böyle bir gar- 8on nasıl çalıştırıl Ekalliyetler, ©cnebiler - gönülleri dilerse - Türkçe- Yi öğrenmesinler... Bu kendi bilecek- eri iştir. Menfaatlerini baltalamak İstiyorlarsa bize'ne?... Fakat umumi hizmetlerde bu cehalet ve küstahlık- la karşımıza çıkıyorlar?... Ne yüzle?... Bay Sabri Toprağın teklifine itiraz etlik amma, o, diliyenlerin .kendi #ralarında istedikleri dili konuşma- larmı istihdaf eden bir itirazdı. Halbuki yukarıya yazdığım vazi- Yet bambaşkadır. Kötü Fransızca #üppeliği derken, bu sefer de dükkân- Alman «kulturu» mu?!... Müşteriye Türkçeden gayri bir dil ? hitab etmek cüretini gösteren bir “ükkâncının dilini koparacak bir ni- Zam ve kontrol istiyoruz. Yukarıki misalde. zerrece mübalâ- yok. Şahidlerim de muharrir dostum Hikmet Mühürle gene mat- — arkadaşlarımdan Orhan Temel- İstiyenler aralarında yetmişi iki dille fısıldaşsınlar varsın- lar... Fakat Otobüs işi Dün dört otobüsçü dinlendi Dahiliye Vektleti Teftiş heyeti reisi B. Tevfik Talâtın relsliği altında oto- büs işlerini tedkik eden mülkiye mü- fettişleri dün de çalışmalarına devam satiyelerinin ne suretle verildiği ken- dilerinden sorulmuştur. Otobüsçülerden başka, otobüs işle- rile alâkadar olan Belediye memurla- rından bazıları da çağırılarak malü- matlarına müracaat edilmiştir. bir meydan açılması kararlaştırılmış, bünun için bir proje hazırlanmıştır. Proje Şehir meclisinde kabul edildik- ten sonra meydanın açılmasına baş- lanacaktır, RL . Inkilâp müzesi Ağustosa kadar tasnif işi bitirilecek Belediye, Türk Teceddüd ve İnkılâb tarihile yakından alâkadar olan otuz bin cilde yakın kitap ve birçok eser sa- tın almış, ve bütün bu eserleri İnkılâb müzesi haline koyduğu eski Beyazıt medresesine nakletmişti. Cümhuriyetin 10 uncu yıldönümün- da İnkılâb müzesinin açılma merasi- İ mi yapılmıştı, Fakat bu eşya ve bik / hassa kitaplar tamamile tasnif edile- mediği için müzeden istifade edile miyordu. Belediye, müzenin daha uzun müddet metrük bir halde kal- masını doğru bulmamış, Maarif Ve- kâleti İstanbul Derleme müdürü B. Selim Nüzheti müzeye müdür tayin etmiştir. Derleme ve tasnif işlerinde çok kıy- metli bir şahsiyet olan B. Selim Nüz- het, hemen İşe başlıyacak ve önümüze deki ağustosa kadar müzedeki kitap- ları ve eşyayı tasnif ve fişlerini ikmal edecektir. Müze, ağustosta açılacaktır. Askeri kamplar için hazırlık Her sene olduğu gibi bu yıl da açı- lacak olan askeri kamplara iştirak edecek lise talebesinin miktarını bil- âlren cedvellerin hazırlanarak gön- derilmesi Maarif müdürlüğünden is- tenmiştir. Bu seneden itibaren kız talebe de askerlik dersine iştirak etti- ğinden, liselerde askerlik dersi alan kızlar da askeri kamplara iştirak ede- ceklerdir. Bu itibarla hazırlanacak Mistede kız talebe miktarı da gösterile- cektir, Kampların yerleri ve kamplara ve- rilecek çadırlar, eşya ve diğe levazım için İstanbul kumandanlığınca şim- diden hazırlığa başlanmıştır. Ça rn bize karşı, - bahusus ticaret ederken « “Türkçe... Yalnız Türkçe! Ve bunun için bir müeyyide!... (VA-Nü) o. bir kere, bir kilo süt ala Haklı şikâyetler Kadınlar hamamının bakımsızlığı Adres ve imzasının gizli tutulma” #ını İstiyen bir karilmiz yazıyor: Semtimiz Pangaltı olduğundan ve evimizde okuyup anlayarak (kendini tashih etsin diye (***) işaretini koy- duk. Hem eminiz ki, o hamam, emsali Iki otobüs kazası Üç kişi yaralandı, iki araba hasara uğradı Dün, yeniden iki otobüs kazası dâ- ha olmuş ve üç kişi yaralanmıştır. Kazalardan biri Taksim civarında olmuştur. Şişli - Fatih hattında çalı- şan şoför Nedimin idaresindeki oto- büs, süratle Taksime doğru gelirken ayni istikamete ilerliyen şoför Beki- Tin idaresindeki taksi otomobilini geç- mek istemiş, bu sırada (müsademe vukua gelmiştir, Müsademe sırasın- da otobüs, tramvay direğine de şid- detle çarptığı için direk eğrilmiş, tramvay teli kopmuş, otobüs yolcu- larından Cemal ile biletçi Kâzım ya- ralanmışlar, gerek otobüs, gerek tak- si hasara uğramıştır. İşe zabıta müdahale etmiş, yaralı- lar tedavi altına alınmış, kopan İ tramvay teli tekrar yerine takılmış, | otobüs şoförü de yakalanmıştır. Kurtuluş - Beyazıd hattında çalı- şan bir otobüs de Tarlabaşından Tak- sime doğru gitmekte iken kundura» cı İsmali isminde birine çarpmış, ve ağır suretle yaralamıştır. İsmali te- davi altına alınmış, şoför yakalana- rak hakkında takibata girişiimiştir. Köprü üstünde bir otomobil kazası Dün-köprü üzerinde çivili geçid ye- rinde feci bir otomobil kazası olmuş- tur; Mevlüd adında bir manav bura- dan geçerken şoför İlyasın kullandı- ğı otomobil çarpmış ve ağır surette sebeb olmuştur. Mevlüd Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış, şoför İlyas tevkif edil. miştir. Ucuz su Belediye nakil .. . işini yoluna koy- - .. ... ve mağı düşünüyor Hayatı ucuzlatmak üzere et, ek- mek, süt ve su işlerinin de ele alındı- ğını ve bu arada suyun şişesinin 60, bardağının da 10 paraya satılması düşnüldüğünü yazmıştık. Belediye su meselesi üzerinde öle- denberi yaptığı tedkikler neticesinde şehirde şişe, damacana veyahut bar- dakla satılan memba sularından ço- gunun karışık ve hileli olduğunu an- lamıştır. Belediye, suların gerek mem- badan kaplara doldurulması, gerek şehirde dağıtılıp satılması için bir pro- hıslar elinde bulunup Belediye tara- fından ıslah edilecek olan sularda da syni usulden istifade edilmesi düşü- nülüyor, Şehirde su meselesi bu suretle ıslah edildikten sonra suların fiatleri de » evvelce yazdığımız gibi - ucuzlatılar caktır, di Yaman dolandırıcı Hapishaneden çıktıktan sonra az zamanda 13 vaka yani Emniyet direktörlüğü #kinci şube- si, geçenlerde altı senelik cezasını bi- tirerek hapishaneden çıkan ve kısa bir zamanda on üç dolandırıcılık ve zi hastaları hastaneye yatıracağı ba hanesile, sokakta rasgeldiği birçoklar rını muhtelif usullerle dolandırıp söy- manın yolunu bulmuş ve bu şekilde, İzmirli Hasanın 50 lirasını, Adanalı Alinin 10 lirasını, Beykozlu Hasanın 30 Hrasını, Balatlı Salimin yatak, yor- gan ve salresini, Unkapanında Necde- tin paltosunu, Şehremininde Necati- tafanın yatak ve yorganını, Ayvan- sarayda Süleymanın bir takım elbise» sini, Fatihte Nevzadın ceketini, Ka» sımpaşada Feridin elbisesini, Fatihte “ Eehçetin ceketini ele geçirmeğe mü- vaffak olmuştur. X Mehmed çavuş, Emniyet direktör. Tüğünde bütün suçlarını itiraf etmiş- tir. Tahkikat derinleştirilmektedir. Türkofis dış teşkilâtı genişletiliyor 'Türkofis dış teşkilâtının tevsli üze rinde tedkikler yapıldığı haber verli- mektedir. Bu tedkikler sırasında ba zı memleketlerde mevcud ticaret ata- | şeliklerinde birer muavinlik ihdası kararlaştırılmıştır. İlk muainlikler Paris ve Nevyorkta ihdas edilmiştir. Paris ticaret ataşesi muavinliğine Türkofis İstanbul şubesinde müşavir B. Fuad ve Nevyork ataşeliği muavin- iğine de Türk ofis merkez teşkilâtı müşavirlerinden B. Haldi tayin edil- mişlerdir. Bay Asonya göre... cak, şüpheye düşmiyeceksin!., nin paltosunu, Tozkoparanda Mus- İSTANBUL HAYATI Ablası anlatmış dal. bir âza intihab olunmuştur. Maliye Vekâleti de Deniz Bank meclisi idare- 'B. A. — Dahası var: Hemde sö çöğiğikeki SEX e