28 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

açık sta- am hep- sini &ür ckat 216» vizce evi- idir. ktır. riye rapı- ediği 215 köy etin- şetir- mize yün burs Üze- lerile derin ân yeti imin- halde tamiğ uma SİYASI İCMAL: Uzak şark vaziyeti Uzak Şark işlerine artık Amerika- nın müdahale etmiyeceği anlaşıldı. Bahri kuvvetlerinin bugünkü vaziyeti ve dahildeki efkârı umumiyenin t8 mayülü, böyle bir harekette bulunma ğa müsaid olmadığı tahakkuk etmiş ! fir. İngiltere ise yalnız başına müda- haleye, tarafta bulunmamakta ve Singapurda vücude getirdiği . büyük deniz ve hava üssüne dayanarak As yadaki yerlerini müdafaa etmekle i- tifa etmeği tasmim etmiş görünmek tedir, Şu kadar var ki İngiltere, Uzak Şarkta elli milyon nüfusu ve iki mil- yor. kilometre murabba arazisi bulu. nan Hollandanm müstemlekelerin 'de hini hacette kendi müstemlekeleri gibi müdafaa edecektir. Çünkü bun- ların himaye ve müdafaasın: elli sena evvel Hollanda ile akdettiği bir mua- hede ile üzerine almış bulunuyor. |, Japonlar şimdiye kadar İngiliz ni- fuz mıntakası saylan Cenubt Çinde de yavaş yavaş kuvvetlerini gösteri- harekâtı buraya da teşmil edecekler. dir. Çine aid olup sevkulceyş cihetin- Fatihte, Saraçhanedeki (o Kızlaşı, 965 senesinde ipmarator Teodoz ta- rafından yaptarımış ve © zamanki Darülfünunun bahçesine dikilmiştir. Kıztaşının tepesinde, Doğuyu, Ba- tayı, Güneyi, Kuzeyi göğleren dört kartal heykeli vardı. den çok büyük ehemmiyeti olan Ha nan adastnın merkezi Yuhin limanı nın ahiren bir Japon harp gemisi ta- rafından bombardıman edilmiş olma- si; İngilizlerin telini yoklama mahf yetinde bir hareket sayılabilir. Tokyo parlâmentösunda İngiltere- nin Çine silâh ve mühimmat verdiği iddtası e bu devletin Uzak Şarktaki müstemlekelerine o dokunulmıyacağı KIZTAŞ Zamanla bu heykeller kırılmış ve mermer sütun, nihayet mahalle ha- Mine gelen mahalde, bir evin bahçesi- ne isabet etmiş ve gene zamanla co bahçe meydan halini almıştır. Bugün beş yol ağa bir meydandadır, Hazım için gülmek lâzım! Biz burada her gün az mı, yoksa Şok mu kalori adığınazı düşünmekle Meşgul iken Amerikanın Filadelfiya Üniversitesinde talebeye yeni bir mi- de taritesi ilmi öğretiliyor. Bu yeni ilim mideye indirilen bir bifteğin vü- Cude en ziyade fayda verecek surette nasıl hazmolunacağını gösteren bir İlimdir. Yeni ilmin parolası: «Yemek- ten sonra bol bol gülle dür. Çünkü ne- Şeli olmak yalnız ruhu gıdalandırmaz, ayni zamanda vücude de nafi olur. için gülmek lâzım geldiği na- Zariyesi kabul olunduktan sonra | Filadeifiya üniversitesi talebesinin | bir kısmı yemekten sonra dershane- lerine çekilrek derslerine devam et- | Miş, bir kısmı ise yemekten sonra bir komik tarafından mütemadiyen gül- | dürülmüştür, Bu suretle bir zaman #onra güldürülen talebenin, derhal Salışmağa başlıyan ta'beden daha zi- Yade sıhhatli olduğu meydana çıka- rilmıştır, Şimdi Filadelfiyalı profesör- ler «Gülmek hazım uzuvlarını hars- | getirir!» diyorlar, O halde her ye- mekten sonra komiklik yapmayı unut Mayınız,, Yeni bir meslek Eollivutta yeni bir meslek peyda ol- muştur. Salikleri oldukça dolgun ma- | aşla, çalışmaktadırlar. Bu yeni mes- lek filim şirketlerine hatır ve hayar le gelmedik malümat yetiştirmekten ibarettir. Filim şirketlerinin istedikle- ri bü malümat bülün devletlerin te- lefon ve adres kitaplarını karıştırmak- tan ve karıştırırken mevcud olmıyan €v ve telefon numaralarını tesbit et- mekten ibarettir. Bunun sebebi gayet | basttir. Fillim şirketleri şimdiye kadar birçok hususi eşhasa ev veya telefon numaralarının filimde zikredilmesin- den dolayı zarar ve ziyan overmeğd mecbur kalmıştır. Meselâ filimde fi- Jânca numaralı evde bir hırsız otun duğundan bahsediliyor. Halbuki o adreste namuslu bir ailenin oturduğu sabit oluyor, o aile de zarar ve ziyan susi memürlara aralmağa başlamış lardır, Daimi bir memur kullanmak mütemadiyen tazminat vermekten da» ha, ucuz oluyormuş, Dikensiz gül 4, MMerikalılar nebatat yetiştirmek» > Şok terakki eserleri gösteriyorlar. urbank isminde bir mütehassıs iye Kadar gözsüz patates, çekir- deksiz erik ve dikensiz kaktuş yetiş- e muvaffak olmuştur. Fakat Va millehassış ifadesine nazaran bu akkilerin henüz başlangıcında bt ahüyoruz. Geçenlerde gene bir Ame- e nebatat mütehassıs Nevyork- bir gül cinsini pazara çı- kanalla şöhret kazanmıştır. «Di- 2 gil olmaz» veyahut, «Gülünü T Tramvay şirketinin ödediği | para Tramvay şirketinden alınan bir mil-| meye <A Yüz bin liranın Eminönü dag anının açılmasına tahsis edir SE malümdur. Natin Vekâleti ile şir- Mn yapılan anlaşmaya göre, her ay muayyen taksitlerle bu Şirket ödemeğe devam etmektedir. dan ge ediyo kadar bu paranın am ödemiştir. 938 kâ- Maak nihayetine kadar yatırı- Yaralı taksitlerle hükümete verilecek tar, 170,000 liraya baliğ olacak- seven dikenini de sever» meşhur kelâ- muna rağmen bu mütehassıs dikensis güllerden pek çok mikdarda satarak bol para kazanmıştır. Şayed bütün güllerden dikenler kaldırlacak olursa asırlardan beri yazılan manzumelerin ve bestelenen şarkıların hiç mânası kalmıyacakdiy, Çünkü gelecek nesü bunları okurken hiç gül dikenli olur mu diye gülecek, O şairler ve bestekârlarla alay ede- cektir, Amerikanın ticaret muvazenesi New York 271 (A.A.) — Geçen sene içindeki Amerika ihracatı, evvelki seneden 890 milyon fazla olarak 3 milyar 346 milyon ve idhalâtı da 661 milyon fazlasile $ milyar 84 milyon dolardır. İhracat müvazenesi bilhassa sene- nin son ayları zarfında yükselmiştir. Umumi silâhlanma ve Uzak Doğu harbi Amerikaya yapılan tayyare ve makine siparişlerinin artmasında pek ziyade müessir olmuştur. Devlet hava yolları için yeni bir kanun projesi hazırlandı Bayındırlık Bakanlığı, Devlet Hava Yolları Genel Direktörlüğünün bu- günkü teşkilâtı yerine kalm olmak Üzere yeni bir kanun projesi hazırla” mıştır. Projeye göre Devlet Hava Yol- ları, Türkiye hududları içinde ve dı- şında hava yolları tesis edecek ve yol» lar Üzerinde tayyarelerle yolcu, eşya ve posta nakliyatı yapılacaktır. Genel direktörlük Bayındırlık Ba- 'kanlığına bağlı, hükmi şahsiyeti haiz mülhak büdce ile idare olunür bir devlet müessesesi olacaktır. olunabilecektir. Hava yolları memur- ları, devlet memurlarının istifade et- tikleri bütün haklardan istifade ede- cekler ve tekaütlükleri tekaüd kanu- nuna göre yapılacaktır. Devlet hava yolları müstahdemlerinin ve maaşlı kadrolarda ücretle çalışanların tekâ- üdlükleri hakkında devlet demiryol- ları memurları ve tekaüdlüğü kanun- ları tatbik olunacaktır. Müstahdemle- rin aylıklarından kesilen yüzde beş- ler devlet hava yolları büdcesinden bu paranın bir senelik baliğine mua- dil tahsis edilecek meblâğ ve yüzde yarım malüliyet tazminatı karşılığı, devlet hava yolları sandığına yatırıla- caktır. Devlet demiryollarında Tokö- motif üzerinde çalışan memur ve müstahdemlerin her hizmet senesinin bir buçuk sene filf hizmete tekabül edeceği hakkındaki hüküm hava yol- ları tayyareleri üzerinde çalışan uçuş Personeli hakkında da tatbik oluna- caktır. Şehid ailelerine tazminat Vazife uçuşu .esnasında, bir kaza neticesinde her ne suretle olursa ol sun ölen pilot, pilot muavini, maki. nist ve telsizcilerle idare mensubla- rının maaşa müstahak aileleri efradı- na tahsis olunacak dul ve yetim ay- lıklarından başka olarak kanun! mi- rasçılarına birer defaya mahsus olmak üzere beş bin lira nakdi tazminat ve- rilecektir. Hava yolları memur ve müstah- demlerinin ve idare encümeni ile in- ziba komisyonunun vazife ve salâhi- yetleri; tayin, tebdil ve idare muam$- Jâtının tedviri, nakliyat usulü ve şart- Jarı, idareyi alAkalandıran diğer hu- müfettişi nutuk söylerken, aşağıda Çanakkalede 110 yaşında bi rihtiyar öldü Çanakkale (Akşam) — Çanakka- lenin Alibaba adında ihtiyar bir yo- gurtçusu » vardı. Senelerdenberi yo- gurd ve süt satan bu ihtiyar 110 ya- şında ölmüştür. Alibaba, sattığı yo- ğurdun lezzetile şöhret Kazanmış iyi alaylara Yeni proje mucibince memleket içinde ve dışında hava yolları tesis edilecek, bu yol- larda tayyarelerle yol- cu, eşya ve posta nak- Hava yollarınm menkul ve gayri menkulleri ve varidat fazlası devlete yapılamıyacaktır. İdarenin memurlar ribu hükümden İstisna edilebilecek- tir, Hava yolları idaresinin bütün te- sisatı ve vesalti askeri ve sivil fabri- kalarda maliyet fiatına tamir ve ıslâh olunacak, yük eşya ve malzeme deden Rasat raporlari Meteorolojt genel direktörlüğü, ha- va yollarının lüzum göreceği zaman- lara göre hava rasatlarını toplayıp gene hava yolları idaresinin tayin ede- ceği müddetler içinde hava meydan- larına verecektir. - Posta idaresi de idareye aid hava rasat raporları hak- kındaki telgraflar ve seyrisefer emni- törende bulunan vali ve komutanlar, resmi, İzeller geçid resminde görünüyor. Bartın vapuru karaya oturdu,; Bir işçi, başına düşen künkle alandı fakat kendi kendini kurtardı sancak tevzii aşlı iki kâtib, 30 Tira maaşlı üç sihhiye memüru, 25 lira maaşlı 2 sıhhiye me- muru, 55 İlra maaşlı bir müamelât di- rektörü, 45 lira maaşlı bir munmelât direktör muavini, otuz Hra maaşlı fki, yirmi beş Tira maaşlı iki memur, yir. mi Hira maaşlı iki kâtib, 55 lira maaş- ederken, bir alay komutanı and içiyor, geçi yari Sirkecide oturan bayan Faninin su deposunda tamirat yapmakta 0- lan Tevfik, bir aralık düşen büyük bir künkle başından ağır surette ya- ralanmış, berayi tedavi Cerrahpaşa hastanesine yatırılnuştar. am.