25 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

25 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

25 Şubat 1938 z AKŞAM Sahife 13 İ / Otobüs münakaşası |ngiltere ile Kalya Muhterem misafirlerimiz (Baş tarafı 6 ncı sahifede) — Recai Nüzhet Babanın tiklifi üze- rine ben Zühtüye de haber vermeden Yemişte bir dükkândan Ahmed Emin Yalmana telefon ettim. Hâdiseyi ken- disine anlatacaklım. Fakat bulama- dım. Sonra Zühtü ile beraber gidip anlattık Noter Galib Bingölün ifadesi Şahid altıncı noter Galip Bingöl de Şunları an — Recsi Nüzheti tanırım, Avni Ba- yeri de ikinci defa görüyorum. Pro- testo tebliğ edilmek üzere getirildiği gün ben dairede yoktum, Recai Nüş- het Babanla Avni Bayer beraber ge tirmişler. Başkâtibim Vedad alıp mü- apımış. Sonra kâtibim Ce- söyledi. Avni Bayer bu iddiayı da kâr bul etmedi, Ahmed Emin Yalmanın vekilinin izahatı Bundan sonra davacılardan Sabur Saminin vekili Sadi Riza söz alarak: — Bizim davaya ne zaman bakılar cak? Geçen celsede verilen karar veğ- hile, Ahmed Emin Yalmanın vekili, benim sözlerime cevap versin.. dedi, Ahmed Emin Yalmanın vekili Naz- mi Nuri, yazılı cevapnamesini mah» kemeye verdikten sonra şifahen de izah etti ve ezcümle dedi ki; — Davacı vekili, aziz şrkadaşım B. Sadi Riza, geçen celsedeki müdafaa» miza karşı, neşren yapılan hakaretin, Ceza kanununun 481 inci maddesine İtalya, Habeşistandaki fütuhatının tanınması, Habeşistanın imar ve in- kişafını temin için kendisine kredi- ler açılmasını, İtalyanın Akdenizdeki hakimane nüfuzunun tanınmasını ve Süveyş kanalının ticari ve adli re- jiminin tadil edilmesini istiyecektir. İngiltere, (OLibyadaki (o İtalyan kıtalarının o bir kısmının geri çekilmesini, İspanyadaki İtalyan gö- nüllülerinin geri çağırılmasını, Bari radyosunun (İngiltere (aleyhindeki propagandasına kati surette nihayet verilmesini, İtalya ile Avusturyanın daha sıkı bir surette mesai birliğinde bulunmamasını, Sicilya ile Tunus a- rasında bulunan Pantelleria adasın- daki İtalyan istihkâmlarmın yıktırıl. E lâlden öğrendiğime nazaran, protes- | istinaden isbatına Kanunen mesağ ol. | masını istiyecektir. t0 ücretinin bir kısmını Avni Bayer, | madığım söylemiştir. Hakaret dava. | ( Siyasi İngiliz mahafili; y ik bir kısmını da Recal Nüzhet Buban | larında Ceza Kanununun 481 inel 1 — Roma - Berlin misakının AVuS-İ O Muhterem misafirlerimiz Haydarpaşa İstasyonundan uğurlanırlarken" vermiş. maddesinin 3 üncü fıkrası müstesna | turya meselesihakkmda esaslı netice» O gün öğleden sonra Recal Nüzhet Bâban tekrar dalreme gelerek protes- tonün tebliğ edilip edilmediğini 8or- du. Bu arada kendisinde bulunan, şah- dır. Şu halde vazli kanun bazı kayıd ve şartlarla fiilin isbatını tecviz etmek: tedir. Adliye Vekâleti Ceza kanunu- | nun tatbikine en iyi esas olmak üze- | Jere vasıl olmağa müsaade etmiyece- ğini, 2 — İtalyanın Pantelleria adasin- daki islihkâmlarını yıkmağa muva- fakat etmiyeceğini tahmin ediyor. (Baş tarafı 1 inci sahifede) taksas, kendisile görüşen muharriri- mize, şu mühim beyanatla bulun- muştur: — Türkiyeyi, bu dost ve müttefik hususi tren şast tam 20 de Sirkeci garına gelmiştir. Trenden önce dor Sima ald iki tapu senedini de getirdi. | re, İtalyalı meşhur cezacı Majno'nun v yadinöviç'ile Rumen siyasi müsteşan Eğer ben yazıhanede bulunsaydım, | dört cildiik eserini tercüme edip mah- Avusturya meselesi rare tekrar ziyaret ettiğimiz. | Yendisini takib etmişlerdir. Misafir. hukuki mevzuata muhalif bir tarzda | kemelere dağıttığına göre, Vekâlet te Londra 24 (A.A) — Siyasi maha. dolayı, derin bir saadet ve bahti- | yaimiz istasjönda vali Muhiddin Üs- Yazılmış olar bu protestoyu tebliğ et- mezdim, Sahiplerinden, bunu düzelt- melerini isterdim. Sahid Andonun ifadesi Şahid Andon da dediki; — Ben arasira avukat Nurinin yâ- 2ihanesinde çalışırdım. Otobüs mese- 1esi hakkında Tan gazetesinde çıkan Yazıları ben yüksek sesle okurdum, avukat Nurinin kâtibi Fevzi de bir kâ- | Gıda kopye ederdi. Bir gün Fevzi s0- kakta bana rasgeldi ve Nurinin beni istediğini söyledi. Yazıhanesinin bu- Yunduğu Sirkecide Hucapaşa hama- Bünm bahçesine gittim, Orada! ismi- nin Avni Bayer olduğunu sonradan öğrendiğim bir adamla oturmuş Takı İçiyorlardı. Hep beraber bir otomobile inerek Vefaya gittik... Avukat Nuri Vetada Şeyh Ali'adında bir adamı €vinden çağırttırdı. Onu da otamobile bu eseri benimsemiştir. 481 inci maddenin birinci fıkrası hakkında müellif diyor ki: «Daireler ve memurlar memlekete hizmet için ku- rulmuş ve getirilmiş olduğundan, buns Jarın efal ve harekâtını tenkid etmek her vatandaşın hakkıdır. Binaenaleyh isnad edilen fiilin sıhhatı isbat edilir. Bir vazifeyi ihmal veya kayanin ve ni- zamat dairesinde yürümeğe mecbur olan bir âmme müessesesinde bir yol- suzluğu meydana çıkarmak ve bunu isbat etmek takdire şayan bir hare- kettir. Hususi hayata taallük eden 1s- nadat, umumi menfaat ile münase- better olduğu takdirde tahkir kasdı yok demektir. Kasıd olmayınca suç yoktur.» Demek oluyor ki menfaati umumi- ye uğrunda şahsi menfaat feda edili- yor. Bizim hareketimizin de menfaa- ti umumiye gibi iyi bir niyet ile vuku file göre İlalya, Avusturyanın. mlüki tamamiyetini himaye için birlikte çalışmağı kabul ettiği takdirde İngi- diz - İtalyan müzakereleri iyi bir ne- ticeye varacaktır, İtalya bunu kabul ederse talebleri de o nisbette mühim olabilecektir, Maamafih bu mahafli İtalyanın Avusturya meselesinde tuttuğu yolu değiştireceğini zannetmiyor. Çünkü İtalya bütün icraatını ve tazyik va- sıtalarını Almanya ile olan anlaşma sına istinad ettirmektedir. Şu halde İtalya kendisini Almanyadan ayıra- cak ve kendisine en iyi kozlarından birin kaybettirecek her türlü hare- ketten sakınmağa, mecburdur. İngiliz Maliye Nazırının bir nutku Birmingham 24 — Maliye Nazırı Sir John Simon bura muhafazakâr- yarlık duyuyoruz. Hepimiz biribirimi- ge sıkı rabıtalarla bağlıyız. Balkan antantı, teşekkülüne âmil ve hâkim olan ideale, yani sulh, hak ve adalet prensipine sadıktır. Hepimiz Du ideale sımsıkı bağlıyız. Bu defaki toplantımız da ayni ide- alden mülhem olacak ve ayni verimli neticeleri verecektir. Ankaradan dö- nüşte tekrar görüşürüz. Bir aralık söz, Yunanistanın dahili | vaziyetine intikal etti. Muhterem mi- safirimiz B. Metaksas, dedi ki: — Yunanistanda tam bir sükün ve huzur hüküm sürüyor. Halan hükü- | mete mutlak bir emniyet ve itimadı vardır.» Yugoslavya Başvekilinin beyanatı Dost ve müttefik Yugoslavyanın kıymetli Başvekili B. Stoyadinoviç muharririmize şu kısa beyanatta bu- grad ve Bükreş elçilerimiz B, Haydar ve B. Hamdullah Suphi tarafından merasimle karşılanmışlardır. İstas- yonda birikmiş olan kesif bir halk kütlesi misafirlerimizi şiddetle alkış- Jamışlır. Askeri müzika sira İle Yu- nan Rumen ve Yugoslav milli marş Jarını çalmış, bunları istiklâl marşı takib etmiştir, Muhterem misafirleri- miz, marşları durarak dinlemişlerdir. Misafirlerimiz bundan sonra gar dan çıkarak (otomobillerle Sirkeci İ yolcu salohünü gitmişler, oradan Ka- lamış vapuruna binerek! Haydarpa- şâya geçmişler ve saat 21 de hususi trenle Ankaraya hareket etmişlerdir. Misafirler Haydarpaşa garında da alıp beraberce Avni BayerinTepeba- | puduğ eli lar klübünde bir nutuk söylemiştir. askeri merasimle uğurlanmışlardır. ” uğuna göre, isbat edeceğimiz key- Yunmuştur: ? andaki muayeneh: nesine gittik. fiyet müdd vaziyeti değil, Bu nutkunda- demiştir ki: — Relsimiz Generüz Belakine çek | YU240 Bargkiie, şehrimize gelen Avni Bayer, Atiye: «Sen dişlerini | Ketimiziri ve fülimizin umumi Mmen- «İtalya ile müzakereye başlanıyor. | güzel söyledi. onum ööylediklerine ve | Atina elçisi B. Ruşen Eşref, Belgrad yeni tedavi ettitdik. İşimize. yararsın. Sehi müddelumumilikten çağıracak- faat maksad ve gayesinden doğduğu noktasıdır ki, her suçlunun en mu- Bu müzakerelerin nasıl-bir netice ve- receği hakkında şimdiden birşey söy- sefiri B.. Hamdi ve Bükreş sefiri B. Hamdullah Suphi ile Yugoslavyanm lar. Orada, ben Avni Bayerin muaye- | kaddes bir müdafaa hakkıdır. lemek kabil değilri, Müzakere netice- | pizim 'düşündüklerimizdir.» Ankara elçisi. B. Acemoviç, Yunan Dehanesinde dişlerimi tedavi ettirir.|, Maddenin ikinci fıkrası hakkında | 9:7 Kalsa bile bundan B. Ghamberla- Romanya Hariciye sğiri B. Bakani v0» Banaan: diye 15. ken Ahmed Emin Yalman geldi. Avni | da İtalyan müellifi: «İsnad olunan fı.) Vin tuttuğu yolun doğru olmadığı müs bayanaki Telemak da ayni trenle “Ankaraya, Bâyer kendisine bin lira verdi. Fakat hakkında bir büküm verilemiyecek- gitmişlerdir. he için verdiğini bilmiyorum > diye ceksin, dedi. Şeyh Ali, bu teklifi kabul elmiş gi- Di görünerek çıkıp gitti. O zaman Av- Mİ Bayer, avukat Nuriye: «Ben Ahmed Emin Yalmanı tanımıyorum? dedi, avukat Nuri de «Ben sana tanıtırım» ilden dolayı tecavüz olunan şahıs hakkında takibat icrasına başlanmış sa mülecaviz, isnad ettiği füli isbat ederse başlanmış olan ceza takibatı- nı teshil etmiş olur. Binaenaleyh is- nad olunan fiilin isbatı kabildir.» di- yor. Ahmed Emin Yalman, kimsenin tir. Çünkü ortada tutuşulmuş bir ba- his yoktur. Mesele, İtalya ile bir itilâf elde edi- lehilip edilemiyeceğini bilmek değil- dir. Daha ziyade müzakerata giriş- menin münasib olup olmadığı mev- zuubahistir. Bu müzakereler, şerefli bir itilâfa Sirkeci've Haydarpaşa istasyonları Yunan, Yugoslav, Rumen ve Türk 'bayraklarile donatılmıştı. Yugoslav ve Yunan Başvekilleri ile Rumen Ha- riciye müsteşarı Salı sabahı şehrim! ze dönecekler ve ağlebi ihtimal o ak- şam hüsusi (trenle memleketlerine Cevabını verdi. şahsın; matuf olmıyan neşriyetile geldiğimden dolayı ziyadesile mem- | hareket edeceklerdir. Sonra gene bir gün Avni Bayer avu- | bir suiistimal iddiasında bulunmuş | müpeer olursa.bundan çok memnun | yan oldum. İzmitten geçerke kat Nurinin yazıhanesine geldi. Elin- | ve bunu menfsati umumiye ile ajâ- | olacağız. Fakat müzakerelerin aka | | yajkan antantı konseyi arifesinde — de Arap harflerile yazlı bir kâğıdı kâtip Fevziye vererek daktiloda yaz- dırdı. Bu bir istida idi. İçinde: «Yal Man benim muayenehaneme gel Medi. Kendisine'de bin lira verme- dims cümlelerini okudum. Avni Ba- Yer bir de 16 kuruşluk pul aldırdı. Bi- Taz sonra Nuri bu istidayı görünce, Avni Bâyerin elinden alp yırttı. Bir gün de Nuri, Avni Bayerden avukat- hik ücreti olarak para istedi. Avni Ba- Yer, ertesi gün parayı Recai Nüzhet dan alıp kendisine vereceğini Söyledi. Benim bildiğim bu kadardır. Avukat Nuri ve Avni Bayer reddediyorlar Avni Bayerin vekili Nuri bu şahidin kalı gördüğü için, neşriyat yapmıştır. Yolsuzluk mevzuunda müddelnin İs- mi mühim bir mevki almıştır. Bu İs- min yazılması işin icabıdır. Bu neş- riyat hükümetin nazarı dikkatini celbetmiş ve bir tahkik heyeti gönde- rilevek ifadelerini almıştır, Yani, oto- büs, Ermeni mezarlığı, hamallar me- selesi gibi âmmeyi alâkadar eden me-| seleler hakkında takibat başlamıştır.:| Yazılan yazıların isbatı B. Nazmi Nuri gene İtalyan müel- Mifinin hakaret etrafındaki fikirleri- ni izah ederek hakarette ası) olan, kasdi tahkir olduğunu anlattıktan sonra deği ki: — Yukarıya kayd ve işaret ettiğim mete uğraması takdirinde bu hal, bi- zim müzâakerata girişmekte haksız olduğumuza delâlet etmiyecektir, zi- ra halihazırdaki vaziyetin ihdas et- miş olduğu zararları ve tehlikeleri izale ve tenkis etmek için başka va- sıtalara müracaat etmemiz icab edip etmiyeceğini ancak bu kabil müzake- relerin neticesi tayin edecektir.» EEE EŞEN EEE EREK rr söylememek, susmak, hem onlara ve hem de yurda karşı yapılmış büyük bir günahtır. Muktezasını yüksek mahkmenin takdir buyurmasını derin saygılarla bilvekâle dilerim.» Bunakarşı davacı vekili B. Sadi Ri- size herşeyin iyi gittiğini söylemekle | bahtiyrarm.» Romanya Hariciye Müsteşarı Ro- manyanın dahili vaziyeti hakkında da şunları söylemiştir: kün bulmuştur. Herşey normaldir.» Misafirler şehrimizde merasimle karşılandılar iza İzmit 24 (Telefon) — Yunan Baş“ vekili B, Metaksas, Yugoslav Başve« kili B. Stoyadinoviç ve Rumen Hari- ciye Müsteşarını hamil hususi tren saat 23,11 de buray geldi. Misafirler, vali, kumandanlar ve kalabalık halk dakika burada kaldıktan sonra 23,15 Muhterem misafirlerimizi hamil | de Ankaraya hareket etti. Beş senelik milli müdafaa programı yare ve motörlerimizin memleketi. mizde yapılması ikmânlarını hazır- lamak, hava kuvvetlerinin aldığı rak, salâhiyettar makamların Bu öi- rektif ve esaslar dahilindeki hazırlık if; esaslı mütalâalara göre hâdisemiz | za kısaca cevap vererek, 22 sene ev- | ehemiyeti gözönlünde'tutarak bu me- | Başbakan Celâl Bayar'ın reisliği si- bl a a | end 4 rm | ayl ai ga | sa pm arma ver. | ki ya ma e €ttiklerini söyledi ve: temas eden ve mevzuu umumun men-| mın nazriyelerinin buğün Türk mah- miş olduğu yüksek direktifler hatır- lerimizden mi hususi encümen — Benim yankanam hanineğiii faatile alâkadar mesailden bulundu- | kemelerine rehber olamıyacağını söye | rardadır. toplanarak beş senelik yeni bir milli sinde değildir. Orada bir sokağ undan, isbatina kanun! mesağ var- | Jedi ve dedi ki: : müdafaa programı tesbit edilmiştir. çindedir, dedi, Dişçi Ayni Bayer de: — Ben hamamın bahçesine gitme- dim, hamama da girip yıkanmış de- vi diyerek şahidin ifadesini red- Diğer şahidlerin ifadeleri Diğ er Şahid Kâzım, Zühtü ile İhsa- kedisine gelip Recai Nüzhet Ba- ie Semai anlattıklarını ve ken- bunları, vicdanlarının emret- şekilde hareket etmelerini tavsi- ettiğini söyledi. Şahid Yasef ise, dişçi levazımı sattığını ve ye dır. Bu cihet kânunun bahşettiği bir hak olmakla beraber, bu neşriyatı yapmaktaki (kasıd ve niyet) imizin tebarüz ve tezahürü için de yukarı- daki esaslara binaen isbat ederek mü- dafaa hakkından mahrum edilme- mekliğimiz lâzımdır, N Bu noktal nazarın aksi mütalâa ediliyorsa cemiyete ve cemiyet o mef. humuna aykırı iş görenler hakkın- da hiçbir kimsenin söz söylemeğe cesareti kâlmıyacak Ye bu neticeden vatan müteessir olacaktır. Türk Cümhuriyeti ve onun büyük- «— Bir gazeteciye, bir adamı tah- kir hakkı verilmemiştir. Bu fiillerin sıhhâlını isbala da kanun müsaid değildir. Ancak bir memurun vazife sinden mütevellid bir suç olursa bu- nun sıhhati isbata çalışılır. Otobüs neşriyatı dolayısile müekkilim Sabur Sami hakkında bir takibat ta yoktur.» Mahkeme, tebligat yapıldığı halde gelmiyen şahid, Son Posta gazetesi muharrirlerinden Tevfik Necatinin bir lira hafif para cezasile ihzaren cel- bine, şahid Gaffar ve Basri ile Tev- kifhanede bulunduğu anlaşılan Ad- mıza devam edeceğiz. En son sistem harp vasıtalarından henüz ihtiyacımız olanları da temin için ayrı bir pro- gram yapacağız. Bu program, memle- ket dahilinde yi kabil olanla- rı memleket dahilinde imal ettirmek esasını ihtiva edecek ve kara, deniz ve hava kuvvetlerimizin bu kabil bütün ihtiyaçlarına şamil olacaktır.» | dükkânları zaman zaman yaptığı ilân vermektedir. larla kiraya Fakat bazı açık gözlerin evkafın boş duran dükkânlarına yerleşerek faali yette bulundukları, bazen senelerce müşterisi çıkmıyan bu dükkânlarda İce rai ticaret ettikleri nâzarı dikkati çel betmiştir. Şimdi üç idare, çarşıda u- Avni Ba, leri ilk gündenberi yurdu temizlemek.| nana da tebilgat yapılmasına karar Vekiller Heyeti 22/2/9388 tarihin. | mumi bir kontrol yaparak bu şekilde yerin 935 senesindenberi ken- Ie meşguldür. Onların bu ateşli me- | vererek muhakemeyi martın üçüncü | de Genel kurmay başkanı mareşal | hareket eden açık gözleri bulup mah- dört yüz hira baru olduğunu | seller Karında (kökü) olan bir eyi perşembe gününe bıraktı, Pevg Çakmağın huzuru ile toplana- | kemeye vermeyi kararlaştırmıştır.