25 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

25 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Gazi köprüsünün ilk dubası deni ze indirildi Köprünün ayaklarının yapılması, ihtilâf yüzünden tatil edildi Balatta kurulmakta olan dubalar Gazi köprüsüne ald olarak Bolat atelyesinde montajları yapılan dubalar rın birincisi dün öğleden sonra deni- ze indirilmiştir. Denize indirme işi köprüyü inşa eden Alman firmasının mühendislerinin idaresi altında yapıl- miş ve ameliyat sırasında belediye yol- Jar ve köprüler müdürü B. Galib de hazır bulunmuştur. Bu ilk duba Ba- lattan doğruca Unkapanına, köprü- nün inşa edileceği mahalle sevkedil- miştir. Dubaların bütün demir kısım- ları parça halinde Almanyadaki fab- rikada yapılmıştır. Yeni dubalardan her'birinin ağırlığı 120 ile 140 ton ara- sındadır. Halbuki Karaköy köprüsün- deki dubaların ağırlığı 125 ile 130 ton arasındadır: Gazi köprüsü, 24 duba ü- zerine istinad edecektir: Ayrıca iki ih- tiyat duba daha hâhzırlanacaktır. Bu iki duba, köprüye konacak duba- Yardan birinde bir arıza görülürse de- giştirilecektir. Köprü, yirmi dört duba üzerine otur- tulacağına ve on iki dubanın montajı İamamlandığına göre dubalara ald işin yarısı ikmal edilmiş demektir. Du- balar, üç bölmeden ibaret olduğundan, bölmelerden biri delindiği zaman, di- ger iki bölmeye su istilâsından masun kalacak ve bu süretle dubanın batma- sna mâni olacaktır, Dün #enize indirilen ilk dubayı mü- teakip ikinci dubadan denize indiril- dikten sonra köprünün dubaların üs- tüne istinad edecek kısmın inşasına başlanacaktır. Bunun için evvelâ du- baların üzerine ayaklar yapılacak, ayaklardan sonra köprünün . döşeme kısmı ve en nihayet parmaklıkları in- şa edilecektir. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Asım, a erişen, Prtuğrul, Kâlyoncukul- lukta Zafiropulos. Beyoğlu: caddesinde Galatasaray, Tünelde Matkoviç, Galata: Okçumusa cadde- sinde Yeniyol, iındıkhdn Mfustafa Nişan merasimi Kartalda doktor miralaylığından rhüte- kald B, İsmail Hakkının kın ve Belediye | encümeni azâsından (Akşam) muhabiri bay Nafiz Eraipın akrabasından bayan Handan ile Peyk torplto muhribinde gü- verie teymeni B. Hüseyinin rişan töreni Kartal kaymakamı ve diğer davetlilerin huzuru ile parlak bir surette tes'id edil- miştir. Gençleri tebrik ederiz. ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Pazartesi: Kadıköy (Sü- reyya) sah: (Bakırköy) çarşamba: (Üsküdar) sinemalarında SEFİLLER $ perde Yazan: Vikter üçe | Dubaların tamamile denize indirilip biribirlerine bağlanması ve duba ayak- Jarile döşem kısmının ikmali önü- müzdeki kânunuevvele kadar tamam- lanacaktır. Köprüye ald diğer teferru- at da 1939 mayıs sonuna kadar ta- mamlanacak ve 1939 haziranında -fev- 'kalâde bir Arıza çıkmazsa - resmi kü- şadı yapılacaktır. Bittabi bu tarihe kadar belediye, köprünün her iki ba- şındaki meydanları açarak tanzim ede- cek, Şehzadebaşı - Unkapanı caddesi- ni açacaktır. Köprünün duba kısımlarına ait in- şaat böyle tabii mecrasında yürürken, Unkapanı tarafında yapılan ayak kıs- muna ait inşaat iki gündenberi yeni- den tatil edilmiştir. Köprünlin ayak- larını inşa etmek üzere Unkapam ba- şına çakılan kazıkların çürük zemine istinad ettiği köprü müteahhidi tara- fından iddia edilmiş ve şimdiye kadar yapılan birçok tedkiklerden sonra on | sekiz metre derinliğinde sağlam zemin | bulunduğu için kazıkların kakılmasın- da mahzur görülmemişti. Fakat bele- diye fen heyetinin bulduğu bu netice, müteahhidi tatmin edememiş, on sekiz metre derinliğine kakılacak kazıklara istinad edecek ayakların sağlam ola- mıyacağı iddia edilmiştir. Müteahhid, noktal nazarında israr ettiğinden Na- fa vekâletinden verilen bir emir üze- rine iki gündenberi ayaklara ald in- şaat tatil edilmiştir. Nafia. vaziyeti tedkik etmek üzere Nafıa vekâleti köp- rüler müdürü B. Kemalin reisliği al- tında bir heyet göndermeğe karar ver- miştir. Heyete limanlar baş mühendi- si B, Dumaye de dahil olacaktır. Heyet bugünlerde şehrimize gelerek tedkikar ta başlıyacaktır. |İBORSAJ| 24/2/028 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ESHAM ve TAHVİLÂT İstikrazı 98.25| Türkiye Cüm- 89,50 dahil ale 1988 istikraz GO75) gerer Merkez Ünitürk 1 1920) Anadolu His 2375 » E ww, N elefon 825) Mümessil zi dl Ee ai Kr. ao) Şimemte 1315 7 Ke Değir- 1279 İş Bankası (—( iago) venleri » hamiline 1040) Şark Değir. (o 146 > mütesis 9o| menleri Para (Çek fiatleri) Paris 244950) Sotya 63,49,20 Tondra 630). Prag 220475 Nev York o 0/7968 iz Em 48.10 Milâno 15.13,65 Belgrad pe 40083 > 14218 |. venge 30875 449010 GABYMORLAY UYKUSUZ GECELER AKŞAM TİYATRO TENKİTLERİ Bir Adam Yaratmak (Baş tarafı 3 üncü sahifede), ve emniyeti nasıl silinir?.. Hayır o sk Hinmiyor. Belki değil, yüzde yüz silin- miyor.» Musrev ideorealisttir. Maddeden uzaklaşırken realiteyi tamamlle sil mez. Babasınm kendini astığı ağaci kestirdiği için annesine şöyle darılır: «O babamdı. O bendim. O çocuk- luğumdu. O her şeyimdi, Çocuk- ken onun dibinde oynardım. Ona yas- lanır, bulutları seyrederdim, Gölgesi- ne sığınırdım. O benim dadımdı. O senden sonra sevdiğim şeydi... Şimdi ontı kestiniz... Böylece dünyamı kes- miş oldunuz.» Husrev mutasavvıftır. Şöyle der: «Biz dünyada her şey, Allahin meczu- bıyız, O Allah, kemallerin kemali... Biz Allahın muradı nisbetinde kema» Bine bürünebiliriz» Ve nihayet «Bir alam yaratmak» Dimaği dramdır. Facia Hüsrevin bey- nindedir. O beyninden geçenleri gö- rür gibi olur, kâh dışa yürur, kâh için de saklar ve ancak aklından geçenleri yaşar. Şöyle haykırır; «Âlemde gizli tek bir sırrım kaldı. İçimdeki kıya- met! Kimse bir şey bilmiyor... Bilmi- yorlar... Söylemiyorum. İstesem de söylemem, Söylesem de bir şey anla- şılmaz.... «Her şey benim olsun, vereyim, gökler, yıldızlar, gökteki saman yolu, ay, dünya, vereyim. Fakat aklım ba- na kalsın... Aklım bana kalsın, ak- am? ... «Bir adam yaratmak» Harb sonu tiyatro edebiyatının her kolunu nef- sinde toplıyan idealist bir eserdir. Bu- gün cihan sahnelerinde lâdini mistik- ler, ezoterikler, ideorealistler, teoraf- lar, dimağiler ttur. Genç mü- ellifler fikri ile ip madde ile mü- cadele halindedirler. Necib Fazıl Kı- sakürek bunlardan biridir. Bizde he- nüz seri haline girmeğe başlayıp usanç vermiş idealist eserler mevcud olmadı- ğ için, «Bir adam yaratmak» eserinin vakasını inceleyip tenkid o etmeğe hakkımız olmamalıdır. «Bir adam yaratmak» eserinin uyandıracağı akis- ler bizde bir kaç idealist muharrir da- ha doğursun ve önların eserleri de aksülâmel vücude getirsin ve bizde de sembolist; naturalist, “realist muhar- rirler yetişsin, Bunların hepsi lâzım bize, a ie Eserin maddi hareketlerini inceleme. diğimiz için, bu hareketlerin madde sini teşkil eden eşhas hakkında uzun konuşmuyacağız. Onlar eserin hare- ketine lâyık bir varlık gösterdiler. Müellifin yarattığı Adam «Husrev Ertuğrul Muhsinin ruhunu hiç ya- dırğamadı ve Muhsin «Husrev» in dimağımı iç duygularının bütün ür perişlerile harekete getirdi. «Fena eser yoktur, fena aktör vardır» sözünün doğru olduğunu bir kere daha ispat etti. «Bir adam yaratmak» sahne mu- vaffakıyetini Muhsine borçludur. Selâmi Sedes Bay Tekin AVCI Pek yakında; İstanbula geliyor. zel Miçe - Pençef varyetesi DÖRDE KADAR Vodyil 3 perde 1 Mart Salı gününü bekleyiniz. Şehir Tiyatrosü dram kısmı Bu akşam saat 2030 da (BİR ADAM YARATMAK) Dram 3 perde, Yazan: Necip Fazl Kısakürek Komeği kısmı: Bu gece saat 2030 da (SÖZÜN KISASI) 4 perde komedi, Yazan: Von Sehön tahan, türkçesi: 8, Moray, Bugün TÜRK sinemasında “Kar ve fırtına Karadenizde vapurlar limmanlara sıgındılar Ki e, ae P Dün gece saat yirmi ikide Evvelki akşam gece yarısından son- ra başlayan kar dün muhtelif fasıla- larla devam etmiştir. Yurdun ekser mıntakalarında hava kapalı ve karh geçmiştir. Rüzgâr şimal istikametin- den 10-13 metre syratle esmiştir. En yüksek sıcaklık 5, en düşük sıfırın al- tında 3 derece idi. Karadenizde fırtına devam elmek- tedir, Bu yüzden birçok vapurlar Bo- ğaz medhalinde havanın sükün bul- masını beklemektedir. Bir kısım vapur- lar da Sinoba iltica etmiştir. Fırtına yüzünden şehrimize gele- alınan bir resim cak olan Ege vapuru Trabzondan has reket edememiştir. Maamafih ba şid» detli fırtınaya rağmen - karadenizde bir kaza olmamıştır. Karadenizde bulunan Nejad ismin- de bir vapur, Zonguldak ile Ereğli arâ“ sında serseri bir mayın görüldüğünü telsizle limanımızdaki alâkadarlara bildirmiştir. Fırtına dolayısile mayınm bir tehlikeye imkân vermemesi için Karadeniz limanlarına tebligat yapıl- mış ve diğer taraftan mayın imhası için icab eden tedbirler alınmıştır. Çin tayyareleri Japonya üzerinde uçuyor Formoze adasının bombardımanında 40 Japon tayyaresi tahrip edilmiş Tölyo 24 (A.A) — On ül Çin tay yaresinin Hangehow'dan geçerken Japonya istikametine doğru uçmakta olduğu haberi üzerine icabeden ted- birler ittihaz olunmuştur. Hankow 24 (A.A) — Çin menba- larma göre Çin tayyareleri, Formoze adasında Taikoku askeri tayyare mey- danı üzerinde dilin < yaptıkları ceve- Min esnasında sahada ve adedleri meçhul bir çok “tayydrenin sığınmış olduğu hangarlarda bulunan on azı kırk Japon tayyaresini tahrib etmiş- lerdir. Çinli pilotlar, yerden duman sü- tunlarının Kalktığını gördüklerini söylemekte ve bir benzin deposunun infilik etmiş olduğunu tahmin et- mektedirler, Çinlilerin yeni tabiyesi Şanghay 24 (AA) — Çin kuvvet- leri şimdi yeni bir tabiye kullanma- ğa başlamışlardır. Japonlar taarruza geçtiler mi, kısa bir o mukavemetten sonra mevzilerini bırakıyorlar ve son- re cenalilirdan ve geriden mukabil taarruzlârda bulunuyorlar. Bu tabiye ilk muvaffakıyetini Pu- pukov - Tientsin demiryolunun ce- nubunda gösterilmiştir. Bu mıntaka- da ilerlemekte olan Japon ordusu, Çin kuvvetlerinin garp ve şarktahi yâptık- Yarı hücumlar üzerine Suşov İstikâ- metindeki ileri yürüyüşlerini düfdür- mağa mecbur olmuşlardır. Çinin Moskova elçisi Han- kova geldi Hankov 24 (A.A.) — Çin ajansının bildirdiğine göre, Çinin Moskova bü- yük elçisi “Tstang dün tayyare ile Hankova dönmüştür. Bu akşam ma- Teşal Şeng - Kay - Şek tarafından kabul olunücak ve Sovyetler birliği- nin dahili vaziyeti hakkında izahat verecektir, Tsiang, gazetecilere beysinatında, Bovyetler birliğinin kollektif emniyet siyasetine sadık bulunduğunu ve fa- kat beynelmilel vaziyetinin münferi- den hareket etmesine mâni olduğunu söylemiştir. Çin tayyareleri İngiliz mamulâtı imiş Tokyo 24 (A.A.) — Dün Çin tayya- Aşk, macera ve güzellik filmi releri tarafından Formose adasındâ kâin 'Tsiho - Ku üzerine atılmiş olan bombâlar 7 kişinin ölümüne ve 20'Ki- şinin yaralanmasına sebebiyet vet. tir, Chikutonun bombardımanı netice siride 9 kişi'yaralarmıştır. Asahi gazetesi bu tavvarelerin İri“ giliz mamulâtından olduğunu yaz mâktadır. Varşovada gârib bir grev Opera artistleri işlerini bırakarak operayı işgal ettiler Warşora 94 (A.A) — Opera grevi devam ediyor. 450 artist, dekorcu, mu- zikaci ve 200 ü kadın olmak üzere dansörler tiyatro binasını işgelde de- vam etmektedirler. Birçok Jokanta lar grevcilere yiyecek, içecek göndet- mişlerdir, Tiyatronun aksesuarları grevcilerin ikametlerini mümkün olduğu Kadar hoşca geçirmeleri için istimal edilmek: tedir. Ezcümle Bariton Mossakovski evvelki gece yatağını «Loheriğrin Ku- Kusus içinde yapmıştır, Grevin komünistler tarafından ida- re edilmekte olduğuna dair bazı şayi- aları tekzip etmek için grevciler dün sabahleyin ve akşain üzeri ve marşı söylemişlerdir, 25 şubat cuma saat 21 de, 28 şubat cu- martesi gündüz tiyartosunda. ENAİLER büyük operet Örkestra - Balet 4 Eminönü Halkevinden: Evimiz karışık takımı bu haftaki oyununu Halıcıoğlu - Bozkurt karışık takımile yapacâktır. Oyun Karagümrük saha- sında saat 11,30 dadır. Hakem Veli Yıldızdır. Aksaray klübü de İstiklâl takımile MACERA ADAMI Bakırköy sahasında kafşılaşacaktır. VİCTOR FRANCEN