25 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

25 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

ED e <0 Claudette Colbert Avrupaya geliyor Yedi senedenberi durmadan çalışan ve filim çeviren artist, iki sene evvel evlendiği halde ancak şimdi balayı seyahatine çıkabilecek Amerikadan gelen haberlere göre, Hollywood'un tanınmış yıldızlarından Clandette Colbert yakında uzun bir seyahate çıkacaktır. Sevimli artist ye- di senedenberi hiç dinlenmemiştir, Bir filimi biter bitmez ötekine başlamış, mütemadiyen çalışmıştır. İki sene ev- vel evlendiği halde, elân balayı seya- hâtine bile çıkamamışlır, Artist, uzun Süren bü çalışmadan sonra şimdi bir parça dirilenmek;, dünyayı görmek 1s- tiyor. Gelen haberler doğru ise Claüdette Colbett, kocasile birlikte yakında Av- rüpaya gelecek, Evvelâ Fransağı ziyar ret edecektir. Artist aslen Fransızdır Ve hakiki adı Lily Chochöin'dır. Saint Mündö'de doğmuş, küçük yaşında Amerikâya gitmiştir. Şimdi doğduğu yeri, uzak akrabalarını ziyaret ede- Cektir. Claüdette, Amerikada büyüdüğü ve tahsil gördüğü için ingilizceyi çok Tiükemmel söyler. Fakat fransızca- YI da unutmamıştır. Hattâ fransızca birkaç filim de çevirmiştir. Claudette Colbert bir zamanlar sahne artisti İdi. 927 senesinde, 20 yaşında iken fi- Mim çevirmek hevesine kapılmış ve ilk tecrübeyi yapmıştır. Fakat stüdyo hayatı hoşuna gitmediğinden tekrar Sahneye dönmüştür. Birkaç sene sonra sözlü filim çıkın- ca filim şirketleri sesleri tatlı artist aramağa başlamışlar ve tiyatro sr- tistlerine müracaat etmişlerdi. Col- bert, evvelce bir filim çevirdiği için, Sinema tekniğine az çok vakıfla, Bu sebeple kendisine de teklifler yapıl muştır. Claudette, 927 deki Sihden sonra bir daha stüdyoya ayak Aİmamağa karar vermişti. Fakat ge- Şen Seneler sinemaya karşı düşmanlır Emi unutturduğundan, tekrar filim Şevirmeği kabul etmiştir. O zamanlar sözlü filimler bu kadar tekemmül etmemişti. Mikrofonlar, 8e- #İ zâpteden âletler iyi değildi. Bunun İçin artist birçok güçlüklerle karşı laşmıştır. Fakat çevirdiği filim rağ- bet gördüğünden, bu sıkıntıları unut, MUŞ ve ikinci bir filme başlamıştır. Bu filimde de muvaffak olduğundan, Paramount şirketi kendisine iki sene- lik bir kontrato teklif etmiştir. Artist bunu imza etmiş, iki sene sonra mu- kavelesi, uzun müddet için, yenilen- miştir, Claudette o zamandanberi durma» çalışıyor. Mukavelesi mucibince, bir piyeste oynamağa hakkı Vardır. Fakat o, bu haktan istifade Claudette Colbert'in son resmi etmeği düşünmemiş, bütün mesaisi- ni stüdyoya hasretmiştir. Birçok tar nınmış artistlerle, bu arada Maurice Chevalier ile müteaddid filimler çe- virmiştir. Adolph Menjou ile de fran- aıca bir filim çevirmiştir. Ehlisalip muharebeleri, Cleopatra gibi tarihi filimlerde oynadığı gibi, son zamanlarda Charles Boyer ile «Bu Lubitsch'e nişan verildi © Frahsa hükümeti tarafın- honneur nişanının şöval- İyem ee vermiştir. Pransanın Hok general konsolusu B. Vila ni- imi İber “ilim rejisörü ve sahne vaziı şanı meşhür sahne vazıma takdim et- * miştir. Yukarıdaki resimde soldan sar ğa doğru sıra-fle Danielle Darrieux, konsolos, Lubitseh, Robert Florey, An- nabella ve Simone Simon görünüyor. gece bizim gecemizdir;, Garry Cooper Nede «Sekizinci; filimlerini çevir- Ciaudette Calbert'in filimlerinin çok. beğenilmesi, artistin oynayışında- ki tabillikten, hal ve tavrındaki sevim- Yikten ileri geliyor. Artist son olarak: «Kocalar hakikaten lüzumlu mudur- lar?» adında bir filim çevirmektedir, Anna May Wong Sofya mektu pları 160 mebusluk için 783 namzed var Son günlerde seçim mücadelesi her tarafta kızışmıştı Solya (Akşam) — Bulgaristanda | mebus namzedliğini koymak için ilân | edilen müddet bitmiştir. Bu müddet zarlmda Plevne mıntakasından 256 ve Burgaz mıntakasından ' 114 kişi nâmzedliğini koymuştur, 89 seçim mıntakasına âyrılan bütün Bulgaris- tanda 783 namzed vardır. Seçilecek mebuslar 160 dır. 783 namzedin arasında bir çok sa- bık nazırlar, mebuslar, eski partilerin ileri gelenleri, belediye reisleri, mü- tekaid müuallimler, ihtiyat zabitleri, tacirler, doktorlar, avukatlar ve sair kimseler bulunmaktadır. Namzedlere itiraz edilme müddeti de nihâyet bulmuştur, Şumnu ve eski Zağra mıntakalarında bir çok nam- zedlere itiraz edilmiştir. İtiraz, mah- 'kemelere tahriren şikâyet edilmekle yapılıyor. Şimdiye kadar bir çok mah- kemelere başvurularak pek çok kişi- lerin namzedlikleri reddedilmiştir. Meselâ, Şumnu mıntakasından kendi. lerini mebus namzedi olarak göste ren sabık nazırlardan Nikola Muşa- nova, Vergi! Dimov'a, Hristo Stoya- nov'a itiraz edilmiştir. Ayni suretle daha bir çok sabık mebuslara da iti- Taz edilmiştir. Rusçuktan, namzedliğine itiraz edi- len sabık başvekil Nikola Muşanovun hüsnü hal erbabından ve çok iyi si- fatları haiz bir Bulgar olduğu ve kendi eski fırkası olan demokrat par- tisini diriltmeğe hiç bir zaman teşeb- büs etmediği bildirilmiştir. Yeni seçim kanununa göre, mebus namzedlerinin hüsnü hal erbabından olması ve feshedilen siyasi partilerle alâkası bulunmaması lâzımdır. Yapı- Tan itiraz ve mukabelelerden sonra eyalet mahkemeleri, elde edilen delil- ler üzerine karar vereçektir. Seçim propaganda ve mücadelesi kızışmıştır. Namzedlikleri tasdik edi- lenler, kanün mücibince halk arasın- da içtimalar akdedebilecektir. Yal- nız içtimaın teşekkülünden iki saat evvel pölise bundan haber vermeleri lazımdır. Kanunen namzed olarak tanınanların içtimalarını bozmak te- şebbüsünde bulunacaklar üç seneden beş seneye kadar hapisle cezalandırı- Iacaklardır. Gayriresmi her türlü si- yasi toplantı ve içtimalar yasak edil- miştir. Seçim propagandası, seçimin yapılacağı tarihin arifesine kadar de- vam edecektir. Mebus seçimine, evvelâ eski Zağra ve Şumnu mıntakalarında 6 martta başlanacaktır. Hükümetin teşkil etti- ği amele birliği, propaganda için neş- rettiği tebliğde, organize edilen ame- lenin yeni rejimi müdafaa edecek namzedlere rey vermesini istemiştir. Amele birliği, ayni tamiminde seçim- de kendisi namzed göstermiyeceğini bildirmiştir. Esnaf cemiyetleri şimdiye kadar dört mıntakada 17 mebus namzedi göstermiştir. e |). . evini değiştiriyor Meşhur Çinli kadın artist Afina May Wong - Hollivuttaki apartımanından başka bir yere taşınmaya karar ver- miştir. Bunun sebebi de oturduğu dal- renin bir Japon bahçesine nazır olma» sıdır. Anna memleketinde cereyan eden kanlı hâdiselerle yakından alğ- kadardır. Bu bahçeye ne zaman baksa, vatandaşlarına merhametsizce 'saldı- ran düşmanlarını hatırladığı için bü evde oturmaya tahammül edemiyor. Fakat Anna iki aydanberi ev bula- “ mıyor. Hollivutta mesken buhranı mi var? diyeceksiniz, Hayır, ondan değil, Çinli artist perili ev aramaktadır. Ken- disine bunun sebebi sorulduğu zaman; — Ziyaretçilerden bıktım. İçi peri- lerle dolu bir ev bulursam belki kimse uğramaz diye düşünüyorum. demiş. Perilerden korkup korkmadığı sorü- Tunca da: — Benim perilerden değil ziyaretçi- lerden ödüm kopar.. cevabını vermiş- tir, Bulgar kadınlar birliği de seçim propaganda faaliyetine geçmiştir. Sofyada hukukçular klübünde yaptı- Bı içtimsında kadınlar birliği relsi e” kısım görünüyor <a. bayan Dimitrana İvanova bir nutuk söylemiştir. Nutku, Sofya radyosile de neşredilmiştir. Bayan Dimitrana nutkunda, bütün Bulgar kadınları nın, seçime bitaraf olarak canla baş- la iştirak etmelerini istemiştir Burada söylediğine göre, bitaraf namzedlerden gayri eski partilerin namzedlerine rey verilmemesi için hükümet bugünlerde halka bir tebliğ neşredecektir. Bü suretle Bulgarislan- da eski parti mensublarlle parti aleyhlarları arasındaki mücadelmin bütün şiddetile devam ettiği görülü- yor. Dahiliye nezâretinden öğrenile'ği- ne göre, seçime, 2.500,00 kadar iti- habcı iştirak etmekledir. Bunlardan 1,500,000-1 erkek ve. 1,000,000 w ka- dındır. Kadınlar, mebus seçimine, ilk defa olarak * giriyorlar. Bulgaristarı 'Türkleri, mebus'seçimine iştirak etti- rilmemektedirler. Bu suretle, müstak- bel parlâmenteda hiç Türk mebus buülunmuyacak demektir. Milli marş hakkın. Eskiden Türkler aleyhinde tanzim edilen Bulgett milli marşı «Çağlayan kanlı Meriçsin'ne şekilde değiştirle- ceği hakkında Bulgar maarif nezare- ti mili kültür şubesi direktörü N. T. Balabanov, 12 şubat 1938 tarihli Utro gazetesine'şu malümatı vermiş- tir: «Milli maug'ile çarın marşı hakkın- da tetkikattiş bulunarak bunları me7- cetmek için bir komisyon teşekkül et- mişti. Bu komisyon güftelerle melodi- leri tetkik ederek vazifesini bitirdi. Maarif nasınna neticeyi bildirdi. Marşın melodisi esa5 tutularak bıra- kılmış ve güftelerin de armonisi me?- cedilmiştir. Güftelerde de tashihler yapılmıştır. Malüm olan güftelerden kâfi derecede- uzaklaşılmıştır. Komisyonün projesinin, daha ge- niş mikyasti” tetkik olunması lâzım- dır, Çünkü bu kolayca halledilir bir mesele değildir. Her vakit milli bir marşa el uzatrdk doğru olamaz. Çı- rın maışı ile«s8vgili vatanım - Mix Rodina» şarkis, millet arasında mev- ki almış ve herkesçe milli olarak kö- bul edilmiştir. Bu şekilde güfte, ka- Trakter ve müsikiyi ifade eden şarkıla”, mazideki kahığmanlıklara merbuttur ve muayyenhareketleri gösterir. Bun- lar milli kültüre'dahildir. Bu şarkılar, tarihi birer vakayı can- Jandırmaktadır. Yeni şekiller, ayri tarihi hâdiseleri ayni şekilde ifade e:- memektedir; Benim noktai nazarıma göre, komisyonun, ayni güfte ve ayni musiki üzerine tadilât yapması lâzım- dı. Bu şekil de eski vekayle müstenid olmalıydı. Çağlayan Meriç milli marşı hakkında başkâ bir güfte, Bulgar mii- Ni şairi İvan Vazov tarafından yazıl: mış ve 1921 de maarif nezareti tara- fından kabul ölünmüştü. Komisyon ikiye ayrılmıştır. Birisi musiki şubesidir, diğeri edebiyat şu- besidir. Musiki şubesi, çağlayan Me riç ve Mila rodina ve çar marşının es- ki esas melodi üzerinde tetkiklerini bitirmiş, edebiyat şubesi ise henüz işe başlamamıştar.» Boluda kostümlü bir balo verilmiştir. Yukarıda-balöda bulunanlardan bir