25 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Mei & a ü pg ) B ir £ « sBTvTysdüR ? — Visa? 5 n La ek de 25 Şubat 1938 - ———— AEŞAM AKŞAMDAN AKSAMA. Zavallı ev sahipleri Evet, zavallı ev sahipleri!.. Gayet komik, gayet feci vaziyetieler... Evvelâ, şayi oldu: — Apartımanı yap, çubuğunu yak, Keyfine bak! En kârlı iş budur sanıldı ve bütün memlekette öyle işa edildi. Çat çat, Pat pat! Yangın yerlerinde apart» manlar... Amma eğriymiş; büğrüy- müş; hepsi deniz kumile yapılmış- mış da rutubet duvarlarına sıuyor- muş; aldırma!... Para getiriyorlarya, Para... Sen ona bak! Oturt kiracıları, topla aylıkları... e irad ve akar sahipliği en kolay iş Fakat pşt.. Öyle mi sandınız?... Ne bühtan!... Dünyada armud piş, ağrı- ma düş hiç bir iş yok... «Vergiyi ver- dim, kurtuldum!» derken dam aktar- ması çıkar... Derken iki daire boş ka- | ir... Onu güç belâ doldurursunuz; bu de en emin sandığınız bir »emektar» kiracı üç aylığı takıp İzi- nİ kaybeder... Arkadan su parası ge- lir... emen akabinde kapıcı bir halt karıştırır; belediyeden ceza... «Aman, Al, sende kurtul, bende kurtular yım!» dersiniz. Tam onu ödersiniz, bu sefer de 4 numaradan haber yol- larlar: — Hamamın duvarındaki çinileri Yarım metre yükseltmezseniz çıkı- yoruz! Evvelâ kızarak: — Çıkarsalar çıksınlar be... - diye Maykırırsınız. - Başıma. diktatör mü Kesildiler?... Mal sahibi olmama rağ- men esir gibi ondan korkarak, bun- dan korkarak mı yaşıyacağım? Fakat aklınıza hemen gelir ki, çi- isa daire kim bilir kaç ay boş Kalır... Hem böyle kış ortası, maazal- Da Haberciyi yarı yoldan çevirtirsi- — Dur, dur!... De ki: «Bir ay para Almam; bununla bir usta bulup yap- tarsınlar.. Fakat üst tarafına karış Mam.» Hulâsa, hergün bir yeni kaygu... En fenası, yeni yapılan binalar öy- Ie ihtipütten ki, sermayenizin seme- Tesini toplamağa başlamadan sizin kisi eskidi bile... Civarda «monderen konfür» lu (modern konforlu) binalar yükseli- Yor... Amma kıskanmayın sakın! on- da akabetleri sizinkinden farklı ... Malümdur ki, İstanbul apartıman Sahipleri arasındaki rekabet yüzüm- den; su parasını artık kiracılar ver Miyorlar, Masraf mal sahibine yük- tir. Mer daireye ayrı ayrı sa- Af koyamamak zarureti, kalorifer ve Scak su tesisatının beraberliği buna sebeb teşkil etmiştir. Neticede ne olmuş biliyor musu- DUZ?.. Bazı apartıman sahiplerinin Miş, kabardıkça kabarmış. Meselâ yarı da yetmiş lira, doksan lira: veri lar... Halbuki zaten bina küçük. me dairesi var.. Kedi ne, Tedkik etmişler: Borolarda bir bo- Yapı mu var? Saat fazla mı yarı- “ Musluklar açık mı kalıyor? Hat- bir de intellicens servis teşkil et- : Sakın ny PAYI, bu da değil. Lâkin, ba giz- yoliyle, birkaç mal sahibi | Valde hanı boşaltılıyor 10 marttan sonra hanın yıktırılmasına başlanacak Eminönünde ilk olarak kemere bi- tişik dükkânların yıkılması muvafık görülmüştü. Burasının istimlâki ka nun! merasime ihtiyaç gösterdiğinden iptida Valde hanının.istimlâki karar- laşmış ve Evkaf ile bir anlaşma yapıl- mıştır. Han 180 bin Jiraya istimlâk edi- lecektir. Mukavele Ankarada tasdik edilince fiilen istimlike başlanacak- tır. Belediye şimdiden oda ve dükân ki- racılarına tebligat yapmış, 10 marta kadar burasının boşaltılmasını bildir- miştir. Kiracılar buna itiraz etmişler- se de belediye kararını değiştirmemiş- tir. Hanın yıkılması bir müteahhide ver rilecektir, Cami, etrafındaki diğer binalar da 1 nisanda boşaltılacaktır. Valde hanı yıkılırken tramvaylar manevralarını Sirkecide yapacaklardır. Okullarda inzibat ve ceza meseleleri İ Şubatın 27.inci pazar günü saat 15 de Şişli Halkevinde bir toplanlı yapılacaktır. Toplantıya öğretmen- lerle “pedagoklarımız, okut direktör- | eri, ilk tedrisat müfettişleri, gazete- | ciler davetlidirler. Alâkadar çocuk ! velileri de bulunahileceklerdir. İ Toplantıda «Okullarda inzibat ve | ceza meseleleri» etrafmda münaka- | şa yapılacaktır. Fenerbahçe Mesire mahalli belediyeye geçiyor Fenerbahçenin imarına aid plân tas- dik ve halka ilân edilmişti. Heyeti ve- kilenin son toplantısında Fenerbah- çe mesire mahallinden hazineye aid kısmın parasız olarak belediyeye terke- dilmesine karar verilmiştir. Yapı ve yollar kanununa göre imar plânı yapılıp tasdik edilmiş sahalar. da hazineye ve evkafa ait olan mesiro- lerin parasız olarak belediyeye terke- dilmesi lâzımdır. Şayed bu gibi yerler- de bir bina varsa binanın enkaz bedeli hükümete ve yahut evkafa iade edile- cektir, Heyeti vekilece verilen bu ka- rar, yalnız Fenerbahçeye inhisar et- mediğinden bundan sonra şehrin diğer semtlerinde yapılacak imar sahaların- da da bu gibi mesireler belediyeye ge- çecektir. Hattâ şöylesi varmış: — Siz âlleee hamama kaç para verirsiniz? Bir lra mi?.. Kırk kuruş verip bize gelin! ... fenere eş Haklı şikâyetler Mahallebici ve berber çıraklar rin muhaveresini duydum. Ayakta olarak günde tam on yedi anat çalışı- yorlarmış. Yalnız on beş daklkn ka- dar bir müddet zarfında yemek ye- meğe vakit bulabi On beş glinde bir defa mezun imiş- ler. Gecelerini de altı yedi kişi bir Arada olarak bir odada, geçiriyorlar- miş, Gençleri sakat etmekten başka bi? seyi olmıyan bu tarz messi nazarı dikkate şayandır. Berberler de her gün on beş saat ten fazla çalışıyorlar. Taşlar Üzerin- de, yemek vakitleri gayri muntazam bir balde, ve ayakta. Anlaşılıyor ki amele ve müstah- demlerin çalışma saatleri kanunla tanzim olunmuş amma, tatbiki he- nüz müyesser olamamış! Alâkadarların dikkatini eelbediniz. Semih Mümtaz 8. Taksilerin üstüne şişe atan insafsızlar Sirkecide Mühürdar zade hanında goför bay Selim Balkan yazıyor: Benim takside çalışan bir otomo- bilim var. Esas durak Nişantaşındaki taksi istasyonudur. Cadde üstündeki yerde ancak iki otomobil bekliyebile- ceği için, fazla arabalar Akkavak 50- kağında nöbete girerler. Fakat bun- ların kapılarını açıp kapamasından bizar olan yeni bir aparlımann için- deki bazı insafsızlar, üzerimize şişe- ler atarak bizi şimdiye kadar bir kaç yüz lira mutazamır ettiler. Benim şahsan zararım yetmiş liradır. Bunun tazminini istemiyorum. Lâkin şiki. yetlerimiz kâr etmediği bizi endişeye düşürüyor. Rica ederin, zabıta müda- hale etsin. Yalnız malımız değil, ca- nımız da tehlikededir. Feci kazalar suktur edebilir. NOT: 'Karilerimizin diğer şikâyet ve di- lekleri 12 net salhfemizdedir. Bebek - Istinye Yeni istikamet plânı tasdik edildi Bebekle İstinye arasındaki yeni 1s- tikamet plânı Nafıa vekâletince tasdik edildiğinden bugünlerde belediye tara- fından halka ilân edilecek ve bu plân belediye şubesine asılacaktır, Plân mu- eibince Rumelihisarı mezarlığının bir kısmı yola gidecektir. Bu kısma kır- mızı işaretler konmuştur. İşaretlenen yerdeki mezarların kaldırılması mezar sahibi ailelere bildirilmiştir. Muay- yen bir müddet zarfında bu mezarlık- lar alâkadarlar tarafından kaldır. mazsa belediye makledecektir. Bir palto hırsızı yakalandı Kapalı çarşıda palto ve elbise tica- reti yapan Sariko isminde birinin Ba. Jatta mektepte okuyan çocuğu üç gün evvel, paltosunu mektepte kaybetmiş- tir, Çocuğun babası zabıtaya müracaat ederek işi anlatmış, tahkikata girişil- miştir. a Vakanmi olduğu ertesi gün, çarşıya Bitpazarına gelen bir kadın tellâllar- dan birini bularak satılık bir çocuk paltosu olduğunu söylemiş ve bunu sattirarak parasını almıştır, Ne buyrulur? Vah zavallı apartıman sahipleri, değil mi?.. Teliâl, kadınnı adresini tesbit etmiş, mektep hademelerinden Ayşe olduğu anlaşılmıştır. Kâdın yakalanmış ve suçunu itiraf etmiştir. Imar plânı şehir meclisineveriliyor Bu içtima devresinde müzakere ve tasdik edilecek Maketler iade edildiğine göre bele- diye Beyoğlu ve İstanbulun nazım plâ- nile plânı izah eden B. Proste'un Tapo- Tunu şehir meclisine verecek ve plâ- nın yapı yollar kanunu mücibince tas- dikini istiyecektir. Şehir meclisi, bu plânı bu içtima devresinde müzakere ve tasdik edecektir. | Üvey kızını “vuran Cevadır uhakemesi mı Kadıköyünde Canan sokağında üvey | kızı Perihanı sustalı çakı ile yaralayıp öldüren Cevadın muhakemesine dün ağır ceza mahkemesinde başlanmıştır. | Cevad mahkemede, Perihanı vurduğu anı hatırlayamadığım, Perihanın, ken- disine ağır sözlerle hakarette bulan- masından sinirlenerek kendini kaybet tiğini söylemiştir. Hastane raporu oku- nurken Cevad ağlamıştır. Cevadın ka- rısı Sabiba da ifadesinde, o gece Ce- vadın eve sarhoş geldiğini ve başka eve taşınmak meselesinden çıkan bir kav- gada Cevad sofada Perihanı vurduğu» nu söyledi. Diğer şahidlerin celbi için muhakeme başka güne bırakıldı. 15 evi soymuşlar Polis bir hırsız şebekesi Emniyet direktörlüğü ikinci şubesi, şehrin muhtelif semtlerinde birçok ev- ler soymağa muvaffak olan üç kişilik bir hırsız şebekesini meydana çıkar- mıştır. İkisi yirmi birer, biri de yirmi beş yaşında olan Cahid, Hüseyin, Mehmed. isimlerindeki bu hırsızlar iş üzerinde yakalanmışlar, üstlerinde yapılan ara- mada daron bir tane muhtelif şekiller- de anahtar, maymuncuk ve hırsız alât ve edevatı bulunmuştur. On beş kadar ev soyan ve yaptıkla- - kat genişletilmekte ve çaldıkları eşya du meydana çıkarılmaktadır. Denizyolları kooperatifi se- nelik toplantısını yaptı Deniz yolları idaresi kooperatifi dün senelik toplantısını yapmıştır. Oku- nan rapor ve bilânçoya göre 937 sene- sinde kooperatif 607,217 Mralık satış yapmıştır. Bu miktar, geçen seneki satıştan 176,332 lira fazladır. Koope- ratif bu sene içinde 40,474 lira kâr te- min etmiştir. Sermayenin faizi beher hisseye 14 Wira 80 kuruş olmak üzere dağıtılacak, ayni zamanda istihlâk hissesi olarak ortaklara 933 kuruş da- ğıtılacaktır. Kooperatifin aza miktarı 1080 kişidir. Sahife 2 TİYATRO TENKİTLERİ Bir Adam Yaratmak li i KENE Mh ll ihl i İ ie j il Hi ji H gi i3 Ni gi : Yuz peşi sıra ruhu sü- rükler ve nihayet ruh hissi yakalar, ona da hâkim olur, her şeye hâkim olur, bütün kâinata hükmeder, bu dimağ dünyasında “yalnız ve yalnış ruh vardır... ; i nn münkiri, ruhtan yuğrulmuş, ense kökünde boşluğu (gezdiren, içi rurken, yepyeni bir dünyada yaşıyan bu ruhu bir tarafa bırakıp bizim köh- ne dünyanın inirikalarına, hâdisele- rine büyük ehemmiyet verebilir mi- yiz? Müellif de: «Basit bir sebeb te- Mmelinin üstüne kocaman bir azab ve cinnet binası kurayım dedim. Binaya hayret edenler sebebden şüphelendi- ler, Sebeb dediğiniz de ne! Bir hiç, bir hiç!» diyor. «Bir adam yaratmak» eserinde Hus- revin yaşadığı dimağ dünyasının dr şında harakete geçen her şey bir hiç sayılabilir. varlık şevk ve kudreti, var olmak has (Devamı 4 üncü sahifede) Selâmi Sedes Me bir odaya kapasak ge- Bay Amcaya göre...