25 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

mai pe ği İngilterenin asıl hedefi: Almanya ile anlaşmak Fransız gazetelerine göre yapılan teşebbüsün tehlikeli bir netice vermesi ihtimali vardır Paris 24 — Fransız gâzeteleri İngi- iz - İtalyan anlaşma müzakereleri hakkında uzun makaleler yazıyorlar. manyanın Hegemonyasina müncer olur veya akim kalırsa vaziyet çok feci bir safhaya girecektir. Bilhassa müzakere akim kalırsa, önüne geçi. mek istenen harp tehlikesi daha şid- detle kendini hisseltirecektir.» Petit Parisne diyor ki: «İngilterede bir siyasi buhran olduğu muhakkak- tar. Eğer Başvekil bir İngiliz - İtalyan anlaşması şeklinde efkârı umumiye- ye kısa bir zamanda fili bir eser göstermezse bu buhran artacaktır. Bunun içindir ki Chamberlain sürat- le harekete karar vermiş bulunuyor.» lee iperleinin EZAN ve vo SE si, Eden'in yerine Hariciye Nezareti- ne kimin geleceğine dair henüz hiç Bir karar verilmemiş olduğunu yazı- yor. Daily Telegraf, İngiliz - İtalyan müzakerelerinde fiili bir rol oynıya- cak olan Lord Halifax'ın bu müzake- reler ilk neticeye varır varmaz der- hal çekileceğini ve diğer taraftan .Chamberlain'in İtalyan - İngiliz mü- zakereleri hakkında en kısa bir za- manda avam kamarasında beyanat- ta bulunacağını k. Ayni gazete, şimdiye kadar sulhü fitizam edenlerin bu yolu tutan Baş- vekile karşı şimdi hücumlarda bulun- maları hayretle Karşılyor ve bunu gülünç buluyor. Daily Herald hükümetin Milletler cemiyetini artık tutmaz olduğunu ve binaeneleyh yeni intihabat yapılma- 8 lâzım geldiğini kaydediyor ve di- yor ki: «Sulhü korumak için yegâne çare muahedelere dokunulamazlığın teyididir. Ancak bu prensip umumi olarak kabul edildikten sonradır ki İn- se faşistlerle müzakerelere. giri” Son dakika 4,300,000 evet, 5,400 hayır Romanyadaki plebisitin neticesi hakkında ilk malümat Bükreş 24 (AA.) — Yeni kanunu- tindedirler, İŞ ezin a reket edecek ve 22 martta İngiliz hükümdarlarına misafir olacaktır. B. Chamberlain'e B. Hitlerin yeni bir nutku Berlin 25 (Akşam) — 24 şubat 1919 de kurulan mazi firkasnın yık dönümü mfnasebetile B. Hitler bir nutuk söylemiştir. Nutkunda İngiliz gazetelörinin yalanlarını tekzib etmiş, bilhassa News Chronicle gazetesine hücum etmiştir. B. Hitler demi: ki: «Yalan imal eden Yahudi enternasyo- nali karşısındayız. Almanya kendi memleketi dahilinde bu propagan- daya iştirak edenlere karşı icab eden tedbirleri alacaktır» Ingiliz - Italyan müzakeresi İtalyanın Süveyş kanalı hakkındaki isteği iyi karşılanmadı Londra 25 (Akşam) — İngiltere nin Roma sefiri lord Perth buraya geldi; bugün Başvekille görüşecek ve talimat alacaktır. Romada yapılacak olan İngiliz - İtalyan müzakeresini Iord Perth idare edecektir. Maamafih kendisine geniş salâhiyet verilmiye- cektir. Sefir Londra iledalma te masta bulunacaktır, İtalyanın Süveyş kanalında kon- irol hakkı istemesine gelince, bura» da deniliyor ki: «Kanalın idaresi yal. nız İngütereye ait değildir. Bu se 'beple İngilterenin ne gibi müsaade de bulunacağını anlıyamıyoruz.» Avusturya daima Avusturya kalacak Başvekil B. Şuşnig mühim bir nutuk söyledi Viyana 25 (Akşam) — Başvekil B, Şüşmig dün mühim bir nutuk söyle- miştir, Başvekil nutkunda Avusturya» lar arasındaki aile münazaasına ni- lerden gelen haberler doğru değildir. Harici münasebetlerimizde bir şey de- ğişmemiştir. B. Mussolininin Avustur- yanın dahili işlerine müdahale sayıla- cak bir tavassuttan çekinmesini tak- dirle * karşılarım. Avusturya dalma Avusturyadır ve Avusturya kalacak- tir» Bu son sözler şiddetle alkışlanmış- tır. GÜNÜN .GÜNÜN HADİSELERİ © Balkanlı misafirlerim misafirlerimiz Üç Balkan devletinin mümessiileri gün beri memleketimizin misafirleri Girler: Yunan ve Yugoslav Başbakan vo 8 Nazırları B. Metaksas ile B. Sio- yadinoviç ve Romanya Hariciye Müsteşür! B. Comnen, konseyin mevkut e rından birin! 'Türkiye müme: tereken yapmak ve dül Iığı ortasında vaziyetle Potamızı çizmek üzere, Ankaraya gitmiş- lerdir. Devir öyle devir kı, en kaynaşmış, en dost sanılan arkadaş devletler bile, Kisa za- man ölçüleri içinde bir kaç defa bozuşu- yor, aralarında düşman kesiliyor, gene uzlaşıyor, sonra tekrar darılıyorlar. Dene- bilir ki, Balkan Antantı devletleri bu umu- mİ meşrebsizliğin bütün dünyada yegâne istisnasını teşkil ediyorlar, Balkanlar ki, harpten evvel, fitnenin kaynağıydı ve 0 variyet «Anasır çokluğun- dandıri, diye, adeta tabiati eşya iktiza- sı, âdeta rarur! ve ebedi sanılıyordu, sırf manasile milletlerinin te selimiarız. ama Ingiliz - Irlanda konuşması Londradaki müzakere bir çıkmaza girdi Londra 24 (A.A) — Öğrenildiğine İ göre, İnglitere ile Irlanda arasında serbes Irlanda devleti ile Ulster'in bir- leşmeleri meselesi hakkında cereyan etmekte olan müzakereler, çıkmaya girmiştir. İngiliz kabinesi vaziyeti tetkik et- mek Üzere pek yakında toplanacaktır. Filistinde vaziyet Kudüs 24 (A.A.) — Cenine mınta- kasında büyük mikyasta askeri hare- kât icra edilmektedir. Bu mıntakada son tecavüzlerin failleri olan müsel- lâh çeteler araştırılmaktadır. Yollar zırhlı otomobillerle doludur ve tayyareler mıntaka Üzerinde uçuş- lar İyem B. Ribbentop Londraya "hareketini tehir etti Berlin 24 (A.A;) — B. Ribbentrop, İngiliz buhranı ve kendisinin yeni na zır sıfatile olan meşgaleleri sebebile İngiliz makamatına veda etmek için Londraya icra edeceği seyahati bir kaç gün tehir edecektir. © Mumsileyhin dün hareket etmesi icap ediyordu. Kahirede şiddetli bir yangın Kahire 24 (A.A) — Şiddeti bir yangın aşağı Mısırda dört köyü yak- mıştır. 23 kişi ölmüş ve 900 er yanmış- tır. Hayvan sayinta çok mühimdir. Piresi İlann Fransada yakalandı Üç ay evvel Üsküdarda ihtiyar On- niği öldüren İhsan hapishaneden kaç- muştı. İhsan Teophile Gantier adında- ki Fransız vapuruna atlıyarak Fran- saya kaçarken vapurda yakalanmış- Konservatuar binasının inşa- atına kim nezaret edecek? Ankara 24 (Telefon) — İstanbul konservatuar binasının projesini ya- pan Alman mimarı Pölzik'in ölümü münasebetile projede yapılacak tadi- Iâtı tamamlamak ve inşaata nezaret etmek üzere İstanbul belediyesi güzel sanatler akademisi profesörlerinden 'Egli teklif etmiş ise de bu işin bir Türk mimarına tevdii münasip görülmüş- tür. Amerika demokrasiyi ,müdafaaya devam edecek B. Chamberlain, Amerikanın birlikte hareket teklifini red mi etmiş? Vaşington 24 — İngiliz politika- | harp Üy toplandıktan sonra gö- sındaki değişiklik burada demokra- silerin manevi cephesinin bozulmasi suretinde telâkki edilmiştir. Bu vazi- yet dünya işlerine karışmamak taraf- #arlarını kuvvetlendirmektedir, Maa- mafih Amerika demokrasilerin mü- dafaası için çalışmakta devam ede- cektir. Yüksek Amerika riealinden biri demiştir ki: «Almanya ile İtalya Merkezi Av- Tupada ve İspanyada başka memle- ketlerin işlerine müdahale etmek po- Htikasına devam ettikçe Amerika bu ki memlekete karşı tuttuğu yolu de- dan gönüllülerin çekilmesi isteniyor. İspanyada imi ve ii nülülerin kaybetmekt. Bir İngiliz gazetesinin ver- diği bir haber Londra 24 — News Chronicle güze tesinin diplomasi muharrir, B. Ede- nin istifasına sebeb olan hâdiseler hakkında etrafı malümat veritmedi- ğinden Şikâyet ediyor ve diyor ki «Bugünkü süküt bir nevi sulkasi- tır, Sağlam haberler mevcud olmadı- ından Kânunusani ayında, B. Eden dinlenmek için Fransanın cenubunda çekilmesi ehemmiyetini İspirto fiatlerinde| Sıcaklık sıfırdan mühim tenzilât Bu suretle hükümetin vaid- lerinden birisi daha yerine getirilmiş oldu Ankara 24 (Telefonla) — Bugünkü hayat şartları içinde mühim ihtiyaç- lar arasında bulunan İspirto fiatle- rinde mühim tenzilât yapılmıştır. Bu suretle hükümet programında yer alân valdlerden birisi daha yerine ge- tirilmiş olmaktadır. Gümrük ve İn- hisarlar Vekilliği, fiatlerde yapılacak tenzilâtı İnhisarlar umum müdürlü- güne tebliğ etmiştir. Bu tebliğe göre, ispirtoların her çe- şidi için ayrı ayrı tesbit edilmekte olan fiatler birleştirilmiştir. Eski #latleri, kolonya ispirtosunun 140, saf ispirtonun 190, mugayyer İs- pirtonun 130 ve 120 kuruş olmasına mukabil, yeni fiatler hepsi için 90 ku- Tuştur. Tüvalet ispirtosu yarım litrelik şi- şe içinde 70 yerine 50 kuruşa satıla- caktır. Yapılacak «boyalıs ispirto litresi 68 yerine 45 kuruş olacaktır. Kolonya ve diğer kokulu sular ya- pılmasında kullanılması mümkün olan kolonya ispirtosu, şimdiye kadar yalnız. kolonyacılara verildiği halde, şimdi her yerde ve her istiyene istedi- ği miktarda satılacaktır, Müstahzarat lâboratuvarlarına, se- nayi erbabına tağyir edilerek litresi 130 kuruştan, eczanelere tentürdiyot imali için iyotla tağyir edilerek 120 kuruştan verilen mugayyer ispirto fis ati 90 kuruştan olacaktır, Gümrük ve İnhisarlar Vekilliği 1s- pirto #atlerinde yapılan bu tenzilği- tan halkın tamamile istifade edebil mesi için icab eden tedbirlerin alın- masını İktisnd ve Sıhhat ve * İçtimai Muavenet Vekâletlerinden aynca ri- ca etmiştir.“ 938 bütçesi Ankara 24 — 938 bütçesi pazartesi günü Vekiller heyetinde gözden geçi- rilecektir. Bütçe 260 milyon lirayı bulmaktadır. Bütçenin salı günü meclise verilmesi muhtemeldir, Asfalta çevrilecek caddeler için 500 bin lira lâzım Şehrin -isimlerini evvelce yazdığı» mız- cadde ve meydanlarının asfalta çevrilmesi için belediye fen heyeti ta- rafından yapılan keşif ikmal edilmiş- tir. İstanbul cihetinden başka Kadıkö- yünde de bazı cadde ve meydanların Asfalta çevrilmesi münasip görüldü- günden yapılan keşif her iki tarafa şamildir. Bütün bu asfalt inşaat ya- rım milyon liraya çıkacaktır. Beledi- ye keşif neticesini tasdik edilmek üze- re Nafıa vekâletine bildirecektir. aşağı 5 derece Karadenizde fırtına devam ediyor Dün gece kar durmuştur. Fakat soğuk artmıştır. Bu sabah termomet- re sıfırdan aşağı 5 derece idi ve her taraf kalın bir buz tabakasile kaplı idi. Karadenizde fırtına Sinop 24 — Sabahleyin başlıyan fırtına ve kar tipisi devam edi- yor. İstanbuldan gelen Karadeniz vapuru Ayancık açıklarında bocalı- yarak limanımıza sığ Aksu vapurunun tamiri bitti. Vapur hare- ket için fırtmanm durmasını bekli- yor. Kandıra yolu kapandı İzmit 24 (Telefonla) — Dün gece- denberi kar yağıyor. Kandıra yolu kardan kapanmıştır. Posta otomobil- leri işliyememekteğir. İngiliz temyiz mahkemesi reisi İstanbuldan geçti İngiliz temyiz mahkemesi reisi Kont Dunedin İstanbula gelmiş ve şehrimizde bir gün kalmıştır. Bir çömlek altın bulundu Kayseri 24 — Kayserinin Yıldırım köyünde bir evin temeli kazılırken bir çömlek altın bulunmuştur. Altenler Romalılar devrine aittir. İstanbul ve Bursa iki büyük seyyah şehri olacak “' Ankara 24 — Hükümet yeni bif turizm kanunu hazırlamaktadır. Bü kanunla bilhassa İstanbul ve Bursay& ehemmiyet veriliyor. İstanbulun imâr rı için 8 senede 60 milyon lira sarfedis lecektir. Bir çok turistik yollar, otel Ter, eğlence yerleri, kış sporları için yerler yapılacaktır. Diğer taraftan Bursada bir çok tes sisat yapılacaktır. Pulluk fabrikası Senede 500 bin pulluk yapabilecek Ankara 25 (Telefonla) Ziraat Ve kâleti pulluk fabrikası kurulmasi Üzerindeki otedkiklerini bitirmiştir, Fabrikanın Orman çifliğinde Devle çiflikleri işletme kurumunun hâlen mevcut pulluk fabrikasının genişle- tilmesi suretile kurulması kararlaş* Kurulacak fabrika, senede 500 bin pulluk yapabilecektir. Başvekâlet arşiv müdürlüğü , Ankara 24 (Telefon) — Nafın Ve kâleti İzmir Şirket ve müesseseleri ko* miseri B. Halid Başvekâlet Arşiv mür dürlüğüne tayin edilmiştir.