1 Nisan 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 58

1 Nisan 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 58

yüksek düzeyde teknikleşmiş bir dünyada geçen sinema ve tele- vizyon filmlerini de unutmamak gerekiyor. Ulusun kurfarıcısı "“Ha- va Kurdu” Washington'daki hükü- met meclisi binası (Capitol) üze- rindeki Sovyet tahrip başlıklarını son saniyede püskürtmek ama- cıyla helikopteriyle yetişip roketle- - rini ateşlediği zaman, bilgisayar da bütün ateşlemelerin hesabını yapmış olmaktadır. Görselleştirmeye duyulan İlgi, henüz mevcut olmayan şeylerin ortaya çıkarılmasında daha bir canlılık kazanıyor. Mimarlar pro- jelerinin beğenilip beğenilmedi- ğini anlamak için, İnşaat sahiple- rini gelecekteki muhtemel evleri- nin içinde dolaştırabiliyorlar. Am- balaj tasarımında ise, bilgisayar yardımıyla paketlemenin çok öte- sine geçilmiştir bugün: Animas- yon aracılığıyla süpermarket için- de gerçekleştirilen bir gezinti, bir ürünün hangi satış köşesinde en çekici hale geldiğini açığa çıkar- maktadır. Tüm “endüsiri-tasarımı” alanın- da animasyona duyulan talep büyüktür. Görece ağır çalışan CAD (Bilgisayar Destekli Tasarım) sistemince tasarımlanan motor kapağında ya da yan taraflarda pürüzler olabilir. Eğer tasarım foto-gerçekçi bir tarzda bilgisa- yar tarafından gösterilir ve iyice aydınlatılıp her yönden gözlemle- nirse, yüzeyin düzgün olup olma- dığı çabucak anlaşılabilir. Bugün Ford firmasınca yeni bir mofor takımı üretime sokulmadan önce, mühendisler ilkin CAD siste- miyle tasarımlanan motorun bü- tün hareketli parçalarını bilgisa- yar-animasyonu yoluyla bir dene- me çalışmasına tâbi tutarlar. Bu durumda, bilgisayar olmasa as- la farkına varılamayacak titreşim- ler açığa çıkmış olur. Eğer bunlar çok şiddetli iseler hemen düzelti- lirler. Sonuç: Ford'un motorları da- ha sessiz ve daha uzun ömürlü ol- muşlardır. Kuşkusuz hiç kimse Japon Hava Yolları'na ait Jumbo 747 model uçağın, yüzlerce kişinin ölümüyle sonuçlanan, düşüşü türünden korkunç bir olayı eksene alan ani- masyona talepte bulunmaz. Bu- nunla birlikte, kısa bir süre önce Boeing üreticileri olayın dramatik evrelerini aydınlatmak amacıyla animasyona başlamışlar. Yarılmış 58 olan kabindeki basıncın dümen terfibatının 467'sini yerinden oy- natmasından ve irtifa dümenleri- nin hidroloiğini yitirmemişti? Bilgi- sayar şu noktayı açıklığa kavuş- turdu: Her ne kadar uçak şiddetli bir yalpalanmaya maruz kalmış- sa da, uçaktaki dört adet motor tertibatının kendi başlarına ayar- lama yapabilmeleri sayesinde uçağın dağlardan uzaklaştırılıp denize yöneltilmesi imkânı mev- cuttu. Bu bağlamda yüz milyon- larca Dolarlık tazminat talepleri- ni bir açıklık kazandırılması da sözkonusu olmaktadır. (Pilotlar muhtemelen “yükseklik sersemli- gi“nden ötürü uçağın denetimini yitirdiler, çünkü gaz maskelerini takmamışlardı.) Öğrenme ve eğitim konusuna gelince, SIGGRAPH'a gönül ver- miş pek çoklarının düşüncesine göre, bu alanda görselleştirme köklü değişiklikler yaratabilir. Es- ki bir animasyon ustası olan Jim Blinn bir çırpıda Özel Görelilik ku- ramıyla ilgili bir görselleştirme sunduğunda (iki tren yanyana geçip gidiyor, birkaç ışık kayna- ği yayılıyor ve iki saatin tik-takları duyuluyordu) izleyicilerden çoğu sonradan şunu itiraf etti: "Einste- in'ın bu kadar sade düşünebile- ceği hiç aklıma gelmezdi doğru- su.” Bütün bunlar gösteriyor ki, ani- masyonun tadına varılmıştır. bir kere: Robert Abel de bu isteği ve buna yönelik alışkanlıkları teşvik etmek için elinden geleni yapı-