1 Temmuz 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

1 Temmuz 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

rin kaydını tutan bir de belleği olsun. Bilgisayarların belleği bu amaç için yeterlidir. Buraya kadar “öğrenme” ya da “çözüm bulma” ile ilgili herhangi bir şeyden söz etmedik. Aynı program yürürlükte olduğu sürece benzer olay- lar tekrarlanıp duracaktır. Böyle bir fizyolojik programla sistemin dolam- bacın çözümünü bulması mümkün değildir. Bu noktada şöyle bir prog- ramımızın daha olduğunu varsayalım: Bu yeni programa “Çözüm Öneren Program-M” adını verelim. Varsaya- lim ki bu programın şu işlevleri olsun: 1. “M” programı “F” programının içindeki herhangi bir satırı tümüyle iptal edebilsin. 2.“M” programı “F” programının içindeki bir satırı oluşturan çeşitli ko- mutlar, işlemler, semboller, paramet- reler vb. üzerinde değişiklikler yapa- bilsin. 3. “M” programı “F” programının satır no. vb. üzerinde değişiklikler ya- parak “F”nin akış şemasını değiştire- bilsin. 4, “M” programı “F” programına gelişigüzel oluşturulmuş bir satır ek- leyebilsin. “M” programı, bu değişiklik tür- lerinden hangisini, nasıl gerçekleşti- receğine tümüyle random sayılarla iş- leyen bir mekanizma ile karar ver- mektedir; fakat bu değişiklikler bil- gisayarın kullandığı dilin sentaksına uygun olmak zorundadır. Bu neden- le “M”nin ürettiği her değişiklik, ya- ni her çözüm önerisi, hemen “F” üze- rine uygulanmamalı, önce değişikli- ği sentaks yönünden inceleyerek uy- gun olup olmadığına karar veren bir “denetleme” programının onayından geçirilmelidir. Commodore Önerdiğimiz “M” programının ürettiği değişiklikler ile biyolojik sis- temlerin evriminde önemli bir rol oy- nayan “mutasyonlar” arasında sıkı bir benzerlik vardır. Canlılarda gene- tik yapı her yeni kuşaklara aktarılışı sırasında mutasyonlar vb. nedenlerle değişime uğrar. Bu değişimlerden ba- zıları organizmanın çevresine daha iyi uyum yapmasını sağlarken kendi ge- çerliliklerini de onaylatmış olurlar. Yani, gelecek kuşaklara aktarılma şansını elde ederek türün bir özelliği olmaya hak kazanmış olurlar. Olum- suz yönde ortaya çıkan değişimler ise, eğer bireyin ölümüne neden olacak kadar önemli iseler, daha işin başın- da, bireyin ölümü ile birlikte elene- ceklerdir. Fakat değişimler genellikle bu iki türden de değildirler. Ne siste- min çevresine daha iyi uyum yapma- sını sağlarlar, ne de sistemin ölümü- roblem çözmek bilgi ve deneyim birikimi gerektirir. Öncelikle bu oluşturulmalıdır. ne neden olacak kadar kötüdürler. Bu üçüncü tür değişimler türün evrimin- de çok önemli bir görev yaparlar. Bunların varlığı sayesinde belli bir oluşuma giden yolların sayısı artar ve hemen her türlü çözüm yolunun de- nenebilmesine olanak sağlanır. Aynı konuya aşağıdaki “c” maddesini in- celerken tekrar değineceğiz. Problem çözme metodumuzun iş- leyişi de buna benzer bir yoldan ola- cak. Metodun işleyişini şematik bir biçimde inceleyelim: 1. Rasgele (random) hareketlerle sprite'ı çıkış noktasına Tm veya daha kısa sürede (ortalama olarak) ulaştı- rabilen bir başlangıç programı F1 ol- un, 2. Çözüm öneren program tarafın- dan üretilmiş ve sentaksa uygunluğu onaylanmış olan bir değişiklik Fi üze- rine uygulanarak FI, F2 gibi bir prog- rama. dönüştürülsün. Fakat FI tü- müyle yitirilmesin ve onun bozulma- mış ilk biçimi bellekte saklansın. 3. Yürütme organları tarafından F2