1 Temmuz 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 13

1 Temmuz 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 13

yürürlüğe konsun. Başka bir deyişle, F2 işletilerek onun yeterli bir sürede çıkışa ulaşıp ulaşamadığı ve ortalama olarak ne kadar sürede ulaşabildiği belirlensin. Karşımıza şöyle durumlar çıkabilir: a) Eğer F2'nin ortalama varış sü- resi Tm'yi aşmışsa (fare açlıktan öl- müşse), bu başarısızlık Fl üzerinde- ki değişiklikten kaynaklanmıştır, o halde bu mutasyon olumsuz bir mu- tasyondur. F2 iptal edilip, başka bir değişiklik denenmek üzere Fl'e geri dönülmelidir. b) Eğer F2'nin ortalama varış sü- resi Fl'den daha kısa ise (genel ola- rak: Fn'nin ortalama varış süresi Fn- V'den daha kısa ise), bu son program öncekinden daha iyi bir program de- mektir. O halde yapılmış olan deği- şiklik onaylanabilir. Onaylama işlemi, bellekteki mevcut programın yerine son programın geçirilmesidir. c) Değişikliklerin bazıları ise ne “a* '"daki gibi Tm'den daha uzun bir sü- rede, ne de “b”'deki gibi daha önce yü- rürlüğe konmuş en iyi programdan daha kısa bir sürede varış noktasına ulaşabilmişlerdir. Bu tür programlar başarısız bir program olarak nitelene- rek iptal edilmemeli, başarılı bir prog- ram olarak ana belleğe de aktarılma- malı; fakat bunlar üzerinde ikincil de- Bişikliklerin yürütülmesine devam edilmelidir. Bu tür değişiklikler, prob- lemin çözümüne giden yolun tıkan- maması ve hemen her olası çözümün denenebilmesini sağlamak için gerek- lidirler. Eğer böylesi bir esneklik ge- tirilmemiş olsaydı, en son onaylanmış programdan daha başarılı bir prog- ramı bir tek değişiklik ile elde etme- nin olanaklı olmaması durumunda sistemin işleyişi tikanacaktı. Çok iyi olmayan programlara da geri dönül- mesi ve bunlar üzerinde de değişiklik- lerin denenmesine olanak tanınması, inişli çıkışlı bir süreç izlenmesine yol açmakla birlikte, çözüm arama yol- larını zenginleştirerek er veya geç en iyi çözümün bulunabilmesini güven- ce altına almaktadır. Bu son anlattıklarımız şu tür bir eleştirinin ileri sürülmesini de engel- lemektedir: Örneğin FI üzerinde ya- pılan ilk değişiklik olumsuz olduğu halde, F2 iptal edilmeyip onun da üzerinde bir veya birkaç değişiklik ya- pılmasına izin verilse idi, elde edile- cek olan Fm gibi bir program prob- lemin çözümüne Fl'den çok daha uy- gun olabilirdi. Oysa yukarda anlatı- lan metod yalnızca bir tek değişikli- Be izin vermektedir. Bu doğrudur, fa- kat amacımız açısından Fm gibi bir programa hangi değişiklikler dizisini izleyerek ulaştığımız önemli değildir. Fm gibi bir programa her denemede yalnızca bir tek değişikliği değerlen- direrek pek çok değişik yoldan ulaşa- bilme olanağımız gene vardır ve bu olanak “c”de anlatılan, “çok iyi