1 Temmuz 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 6

1 Temmuz 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Görüntü Aktarımında Yeni Bir Boyut Üç boyutlu bir sayısala çeviriciyi, güçlü bir grafik işliği (grafiğe yatkın mini-bilgisayar) ile kullanarak; üç boyutlu nesneleri sayısal veriye çevirip, üzerinde değişiklik yapmak artık olanaklı. Cyberware Labs tarafından geliştirilen bu sistemde, nesne durağan bir tablanın üzerine yerleştiriliyor. Tablanın çevresini önbeş saniyede dönen bir kol sayesinde, üç boyutta 250.000 ölçüm yapılıyor. İnsan kafası büyüklüğünde nesnelerin yüzeyi, bu ölçme işlemiyle taranarak tanımlanabiliyor. Sistemde, bir İazer ışığı kaynağından çıkan dikey bir ışık çizgisi, nesnenin üzerine düşürülüyor. Kol nesnenin çevresinde dönerken üzerindeki “Vidikon” kamera, ışığı iki değişik açıdan gözlüyor. Kamera optiği öyle düzenlenmiş ki, nesnenin yüzeyinden yansıyan lazer ışını her iki yandan toplanarak kamerada tek bir görüntü oluşturuyor. Böylece gölgeleme sorunu ortadan kalkiyor ve her açıdan ölçme yapılabiliyor. Yapılan ölçümler bilgisayara iletiliyor. Bilgisayar her noktanın üç boyutta koordinatlarını hesaplayarak sonuçları bellekte belirtiyor. Değişik 512 yatay ve 512 düşey açıya karşılık ölçüm sonuçları 250 bin “byte” olarak diskte saklanıyor. Depolanan bilgi, bilgisayar ekranında yatay dilimler ya da düşey profiller biçiminde izlenebiliyor. Herhangi bir yükseklikteki yatay dilim ekrana çağırılabiliyor. Düşey profiller ise ekranda anında döndürülerek istenen bir yatay açıdan gözlenebiliyor. Görüntünün tümünün çeşitli izdüşümleri yine ekranda izlenebiliyor ya da istenirse bilgisayara bağlı çiziciyle (poletter) kâüğıda aktarılabiliyor. Bu arada mini bilgisayardaki grafik hesap programlarını kullanarak eksik noktaları doldurmak ve yüzeyleri yumuşatmak, seçilen noktaların koordinatlarını okumak olanaklı. (Görüntüyü ekranda üç boyutlu model olarak uzayda herhangi bir açıdan görmek, döndürmek, ışık ve gölgelerin etkisini izlemek için İse daha gelişmiş bir grafik işliği kullanmak gerekiyor. Sistemin avrıştırmca gücü ve doğruluk derecesi insan kafası- boyutlarındaki nesnelere uygun seçilmiş. Hata payı, 4Ü cm. yüksekliğinde ve 30 cm. çapında bir nesne için yüzde 1; ayrıştırma sınırı İse her iki eksende | mm. olarak veriliyor. Böylece sayılara çevrilmiş olan görüntünün, bilgisayar tarafından kumanda edilen işleme caletleriyle (torna, freze vb.) üç boyutlu modeli de kolayca gerçekleştirilebiliyor. Bu sistemle neler yaratabileceğinizi düşünmek de size kalıyor. ERR Mr. Spock'un Cyberware'in grafik di- gitizer'ı kullanılarak üç boyutlu bir gö- rüntü elde edildi (üstteki resim). Silicon Graphics'in IRIS grafik işliği kullanıla- rak cisimler ışıklandırılmış kaynak mo- deller aracılığı ile aktarılabilmekte. Gü- rüntüler daha sonra çevrilebiliyor, ayar- lanabiliyor, dönüştürülebiliyor ve çıktı alınmak üzere freze makinesine akta- rılabiliyor (alttaki resim). G37 e ERÖ: YAK 6 Commodore ———

Bu sayıdan diğer sayfalar: