1 Temmuz 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

1 Temmuz 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

Resim 3: Ref klavyedir. Eğer bu kesim bölgesi yan- lış kurulmuşsa, sık sık yanlış yazaca- ğgınızdan dolayı, hata oranı büyük öl- çüde artar. Bu arada şunu da belirt- mek gerekir ki, lastik klavye denilen klavyeler metin işleme konusunda hepten en uygunsuz olanlarıdır. Öte yandan, bilgisayar ile monitör ve Floppy ile yazıcı arasında da ke- sim bölgeleri vardır. Herhangi bir şe- yin işlenememesinden çoğunlukla bu geçiş bölgeleri sorumludurlar. Bir bil- gisayar satış firmasına gittiğinizde, eğer orada sergilenen aygıtların sade- ce pırıl pıril diş görünüşlerini incele- mekle kalmayıp bunların ötesini araş- tıracak olursanız, sizi şaşkınlığa uğ- ratacak şeyler keşfedebilirsiniz. He- men her aygıt başka bir kesim bölge- siyle donatılmıştır. Buysa, bilgisaya- ra ilgi duyan, ama bu alanda dene- yim sahibi olmayan kişinin epey ca- nını sıkan karmakarışık bir görünüm sunar. Bunun yarattığı şaşkınlıktan bilgisayar satış firmasının uzman per- söneli de tam anlamıyla kurtulmuş erans yazıcımız Fujitsu DX 2100, değildir sıklıkla. İşte bu yüzden, müş- teriye çalışmayan sistemlerin de tav- siye edildikleri görülmektedir. Gerçi müşterinin de satıcının işini kolaylaş- tırdığını söylemek zordur; çünkü tüm sistemi bir defada satın alanlar azın- lıktadır, pek çokları bunu ekonomik durumları elverdiğince parça parça edinirler. Aslında sistem, değişik ke- sim bölgelerinin çeşitliliğinin ardına gizlenmiştir. Doğal olarak birçok ya- pımcı, bilgisayarları için kendi üret- tikleri çevre aygıtlarını satmak ister. Commodore'un seri halindeki IEC- Taşıtı'nın yalnızca Commodore'da bulunmasının nedenlerinden biri de herhalde budur. Yapımcılar tarafın- dan yaygın olarak kullanılan bir baş- ka hile de şudur: Sinyal aktarımı yön- teminde standardı korumak (gelişim giderlerinden tasarrufu sağlamakta- dır bu), ama öte yandan da bilgisa- yara kendi geliştirmiş oldukları yuva- ları takmak... Böylece, bunların hiç- bir yerde serbestçe satışa çıkarılması olanıdır. Ti 28-Sistem1'ne en uygün öneri Resim 4: FX-B5 ve C64: İyi bir Commodore güvence altına alınmış olmaktadır. Gene de, bazı kurnaz yapımcılar ve aracı firmalar bu yapımcının aygıtla- rını başka bir yapımcının bilgisaya- rına bağlamanın yolunu bulmuşlar- dır. Bunlar, her iki aygıt arasında devreye sokulabilen Interface'ler oluşturmuşlardır. Bu Interface'ler Bit ve Byte birimleriyle ilgili olarak çe- virmenlik görevini üstlenen araçlar- dan başka bir şey değildirler. Bu araçlar anında çeviri yoluyla farklı aygıtların birbirlerini anlamalarını sağlarlar. Ama ne yazık ki, her “dilmaç” değişik yapımcıların geliş- tirdikleri bütün dilleri anlayamaz. Nerdeyse her biri için başka bir dil- maça gereksinim duyulur. Bütün bu söylenenler sizde büsbütün mü şaş- kınlık yarattı acaba? Umarız yarat- mamıştır. Hem zaten bu karışıklığa -konuyla ilgili daha küçük bir alana el atarak da olsa- artık bir son verip sırasıyla on adet sistemi tanıtmak is- tiyoruz size. Bunlar sınanmış ve ça- lışan sistemlerdir. Bu arada her ke- lmanya'da sunulan seçenekler çok yakında ülkemizde de yazarların hizmetine sunulacaktır. seye göre bir sistem seçilmesine dik- kat ettiğimizi de belirtelim. Burada en önce PC 10'u ele almamızın nedeni de budur. SÜPER SİSTEM PC 10 (resim 1) bir MS-DOS bil- gisayarıdır. Adını, onun sistemini programlamış olan Microsoft-Disk Operating System adlı yazılım firma- sından almıştır. MS-DOS kişisel bil- gisayarlar için CP/M'nin yanısıra en yaygın sistemdir. MS-DOS'un teme- linde Intel 8086 ya da 8088 mikroiş- leyici bulunur. İnter 8086'nın gerçek bir 16-Bitlik mikroişleyici olmasına karşılık Intel 8086'dan farklı olarak yalnızca 8-Bit-Bilgi taşıtına sahiptir. MS5-DOS için herkesin hoşuna gide- cek hemen her türlü program mevcut- 21