1 Temmuz 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 44

1 Temmuz 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 44

B - YANDAN GÖRÜNÜŞ o Do — —HH— H İ 1 — L 1- Okuma-yazma kafalarını motara bağlayan ortak kol 2- Her bir plaka İçin okuma-yazma © kafası ve oncı ait kolu U 3- Ortak 4- Monyeîik plokcılcır ğ veya bir toz parçacığını yüzey üzerin- de sürüklemesi çok vahim sonuçlara yolaçacaktır. Temizliğin önemi iyice ortaya çık- tı. Bu temizliğin sadece disk yüzeyi ve onu saran hava için değil, Winches- ter'in yapıldığı tüm materyal için ge- çerli olması gerekiyor. Aracı oluştu- ran hiçbir parçanın zaman içinde par- çacık, hattâ partiküller halinde bi- le artık yaratmaması gerekir. Bura- da en büyük sorunu mekanizmanın hareketliliğini sağlayan yağ oluştu- rur. Bu yağın disk yüzeyine ulaşma- ması gerekir. Bunu uzay araçlarının motorlarında da kullanılan bir yön- temle çözmek mümkün olmuştur. Miıknatıslanabilir yağ kullanılarak ve motor aksamını da hafif mıknatısla- yarak, yağın çok yüksek dönüş hız- larında bile motordan kopmaması ve durduğu zaman da yerçekimi ile aşa- ğıya akmaması sağlanmıştır. Bir diğer sorun da, yüksek dönüş hızi sonucu aletin içindeki hava ha- reketinin yaratacağı hava basıncının dışarıdaki hava basıncı ile dengelen- mesidir. Bunun için dışarıdan içeri- ye hava girmesi gerekir. Bu da kirli, yani tehlikeli hava demektir. Bunu önlemek için, aracın tüm hava giriş- leri sadece saf hava moleküllerini ge- çirecek kadar küçük delikleri olan bir maddeyle kapatılmıştır. Winchester'lerin daha da ayrıntı- sına girmeden esas konumuz disket- lere dönelim... Winchester'lerde disk'ler bir taneden fazladır ve oku- ma/yazma mekaniği ile bir aradadır. Aynı mekaniği başka disk'ler için kullanamazsınız. Disketlerde ise du- rum daha farklıdır. Bu kez elinizde bir tek disket vardır. Mekanik ise ayrı bir aletin içindedir. Dolayısıyla aynı aleti değişik disketler için kullanabi- lirsiniz. Bu, disket kullanımını yay- gınlaştırmıştır. Üstelik disketler disk'- lere göre daha az duyarlıdır. Daha ra- hat taşınabilirler. Ancak herşeyin bir fiyatı vardır. Bir Winchester 120 Me- gabyte (120 milyondan fazla karak- ter) bilgi kapasitelerine çıkabilirken, bir disketin günümüzde ulaştığı en yüksek bilgi kapasitesi 1.2 Mbyte'dır. Her ne kadar JOMB'lik disketlerden bahsediliyorsa da, daha bunların pra- tik kullanımı başlamamıştır. Bu disketlerin kullanımı tek veya iki taraflı olabilir. Bu tamamen dis- yinde manyetik madde olduğu anla- mına gelmez. Her disketin her iki yü- zü de manyetik madde ile kaplanmış- tır. Ancak SS olanlarda sadece bir tek yüzey test edilmiş ve satışa sunulmuş- tur. DS olanlar ise iki tarafı da kali- te kontrolünden geçmiş olanlardır. Bu nedenle SS veya 15 disketleri de iki taraflı olarak kullanabilirsiniz. Ancak diğer tarafın her an sorun çı- karabileceğini unutmayın. 1D veya SD (Single Density) ise, disketin üzerindeki manyetik kapla- manın tek yoğunluklu olduğunu gös- terir. 2D veya DD (Double Density) ile de, kaplamanın çift yoğunluklu ol- duğunu belirtir. Ev bilgisayarları için genellikle SD disketler kullanılır. DD disketler iş bilgisayarlarının kullanı- mına ayrılmıştır. Bir de HD (Hisgh Density) veya OD (ÇOuad Density) adıyla geçen disketler vardır ki, on- 1- Okuma-yazma kafası 2- Kir ve toz 3- İnsan saçı 4- Duman parçacığı bekekeleekad AJİJ_A'L'_L__LA—o N 5- Parmak iz - anyetik koplcımü 5 îr'- Disket D u. ket sürücüsüne bağlıdır. Örneğin 1541'in sadece bir tek okuma/yazma kafası vardır. Bu nedenle aynı anda disketin sadece bir tek tarafını kulla- nabilir. Ancak, COMMÜODORE 128'in disket sürücüsü, 1571'de iki okuma/yazma kafası vardır. Bu ne- denle önü ve arkası aynı anda kulla- nılabilmektedir. Bu arada bir konuya daha değine- lim. Disketlerin üzerinde 1S, SS, 25, DS, 1D, SD, 2D, DD gibi kısaltma- lar göreceksiniz. Bunların anlamları- nı verelim. 15 veya SS (Single Sided), disketin tek taraflı kullanım için üre- tildiğini belirtir. 2S veya DS (Doub- le Sided) ise çift taraflı kullanılabile- cek disketleri belirler. Bir noktayı be- lirtmek istiyoruz. Bir disketin SS ol- ması demek, onun sadece bir yüze- Commodore lar 1.2 MB ve daha yüksek kayıt ka- pasitelerine ulaşmak için kullanılırlar. Gerek kâlite, gerekse fiyat yönünden bize biraz büyük geliyorlar! Şimdi de dilerseniz bir disketin ya- pısına gözatalım. Figür: 1.3'de de gö- rebileceğiniz gibi disket değişik kat- manlardan oluşur. En dışarıdaki dis- ket muhafazasının iç yüzeyi bir tür özel post ile kaplanmıştır. Bu post, disket yüzeyindeki zamanla birikebi- lecek yabancı maddeleri toplamaya yarar. Böylece okuma/yazma kafası ile disket yüzeyi arası temiz kalır. Dis- ketin asıl önemli kısmı da plak şek- lindeki manyetik parçadır. Üzerinde- ki bilgilerin okunması için, bilginin olduğu bölgenin disket muhafazasın- da yer alan pencerenin altına gelme- si gerekir. 45