1 Temmuz 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

1 Temmuz 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

ir cümle yanlış bir yerde mi duruyor? Olsun varsın. Kaygılanmaya hiç gerek yok. Hemen düzeltilir. gerektiği tarafınızdan belirlenmiş olur. Bir cümle yanlış bir yerde mi du- ruyor? Olsun varsın. Kaygılanmaya hiç gerek yok. Cümleyi ve cümlenin asıl durmak zorunda olduğu yeri işa- retledikten sonra bir-iki tuşa da bas- tınız mı, bu cümlenin hemen ait ol- duğu yere geçmiş olduğunu görecek- siniz. Buna kaydırma işlemi denil- mektedir. Bir metin parçasını kaydır- mak yerine başka bir yere aktarma- nız da mümkündür. Bu size, örneğin aynı türden pek çok satır içeren çizel- gelerin hazırlanmasında epey zaman kazandırır. Sıklıkla kullanılan bir başka yön- tem de “Arama ve İkame Etme”' iş- lemine dayanır. Buna bir kez alışan kolay kolay vazgeçemez bundan. Bu yöntemle, uzun adlar ve karmaşık te- rimler birer simge ile kodlanırlar ve daha sonra istenilen kelimeler bu sim- gelerin yerlerini alırlar. Örneğin, “Yaz Festivali” sık sık kullandığınız bir kelime ise, bu kelime için her de- fa “*” simgesini yazarsınız. Metni yazıp bitirdikten sonra test programı- na **** simgesini aratabilir ve bu sim- genin “Yaz Festivali” kelimesiyle ikame edilmesini sağlayabilirsiniz. O halde, kelimenin sadece bir kez doğ- ru yazılması yeterli olmakta ve bunun dışında kaları her şey bilgisayar tara- fından yerine getirilmektedir. Ama iyi bir metin işlemenin sun- duğu imkânlar hiç de bunlarla sınırlı değildir. Mektuplarınızın her birinin üzerine “Gönderen” olarak adresini- zi yazmak sizin de canınızı sıktı mı hiç? Ya da adres bölümü dikdörtgen bir boşluk bırakılacak tarzda hazır- lanmış zarfa, alıcının adresinin tam nasıl oturtulacağını her defasında ye- niden çözmeye mi çalışıyorsunuz hâ- lâ?. İşte bilgisayarınıza gönül rahat- lıiği içinde teslim edebileceğiniz görev- lere ilişkin iki çarpıcı örnek. Bunun gerçekleşmesi pratikte şöyle olmak- tadır: Bir mektup örneği, istenirse, grafik olarak çok da güzel bir antet ile, tek bir defa hazırlanır. Siz bir de- fa hazırlanan bu mektup örneğini metninize yükleyebilirsiniz artık. O zaman bilgisayar günün tarihini ve her alıcının adresini sizin belirlemiş olduğunuz kısımlara yerleştirir. Böyle kaç mektup (tabii her biri ayrı bir ad- rese) yollayabileceğinize gelince, pek önemli değildir bu. Zaman zaman parti davetleri mi veriyorsunuz, bun- lara küçük birer kişisel not da ekle- yebilirsiniz. Böylece, konuklarınız- dan her biri, basit mektup nüshaları yerine özel olarak kendisi için yazıl- mış bir mektup almış olur. Bir metin sistemi bu imkânı yaratmakta- dır. Kişisel bir hitap içeren sir- külerlerin alıcı üzerindeki etki- si artık pek çok firma tarafın- dan anlaşılmıştır. Kuşkusuz siz de, size adınızla hitap eden ve posta ile kitlelere ulaştırı- lan yazılarla karşılaşmışsınız- dır. Bunu sağlamak için bir adres veri yığını hazırlan- makta ve metin programına bunlardan hangilerini mek- tuba aktarmak zorunda ol- duğu bildirilmektedir. Böy- lelikle de, adres ve hitap dı- şında aynı mektup otoma- tik olarak basılmış olmak- tadır. Bundan sonra yapı- lacak şey, yazıları zarfa yerleştirmek, pulları ya- pıştırmak ve mektupları posta kutusuna atmaktan ibarettir. DOĞRU KULLANIM Görüldüğü gibi, bir metin-işleme aracılığıy- la bazı şeyler yapılabil- mektedir. Bu arada şu- nu da eklemek gerekir ki, işaret etmiş olduğu- muz bu imkânlar, ya- pılabilecek şeylerin sa- dece küçük bir bölü- münü oluşturmakta- dır. Ancak, bir me- tin-işlemenin sınırla- rının da içtenlikle be- lirtilmesinde yarar vardır. Örneğin, ka- zanç vergisiyle ilgili Commodore Tt bir formüleri bilgisayarla doldurma girişiminde bulunmak anlamsız bir iş olur. Bu formülerlerin formatlarının belirlenmesi öylesine ayrıntılı bir ça- lışmayı öngörmektedir ki, her alt bö- lümün yerli yerine oturtulabilmesi yüzlerce denemeden sonra ancak mümkün olabilmektedir. O nedenle bu konuda en iyi sonuç veren aygıt emektar daktilo makinemizdir hâlâ. Ama öte yandan, eğer pek çok sayı- da formüler doldurma zorunluluğu varsa (örneğin, bir faturayla ya da bir banka havalesiyle ilgili olarak), bu formüleri bir defalık olmak üzere dü- zenleme zahmetine değecektir. Bir de- fa düzenlendi mi, artık bu konuda kafa yormanıza hiç gerek kalmaz, çünkü bilgisayar sizin tarafınızdan programlanmış şeyleri doğru olarak o'O