1 Temmuz 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 29

1 Temmuz 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 29

lardan ikisi HDS-Interface'i ile Görlitz-Interface'i, üçüncüsü de yük- sek düzeyde esnekliği ile dikkat çeken Wiseman-Interface'idir. Bütün İnter- face'lerin devreye sokulmasında İn- terface'in kullanımdan önce belli bir duruma getirilmesinin zorunlu olabi- leceğini unutmamak gerekir. Kural olarak bu tür “dilmaç”'ların hoş ol- mayan bir özellikleri vardır: Bunlar değişik metin işleme programları si- rasında iyi niyetle gereğinden çok şey yapmaya kalkışırlar. Kendi yöneltim mantıklarıyla ve hiç de istenmediği halde CBM-Norm'un verilerini ASCIL-Norm'unkilere dönüştürürler. Bu durumda, İnterface'in bütün fonksiyonlarını durdurmaktan başka çare yoktur. Neyse ki bizim tavsiye ettiğimiz Interface'lerin üçünün deli- near birer kanalı vardır. Bu kanalda veriler herhangi bir dönüşüme uğra- tılmaksızın aktarılabilirler. Bu siste- min fiyatı, kullandığınız programa ve seçmiş olduğunuz İnterface'e bağlı ir işletim sistemi olarak MS- DOS, metin işleme alanında değişik ve avantajlı seçenekleri yazarlara sunmaktadır. olarak 4000 ile 4180 Mark dolayın- adır. TASARRUF PAKETİ Şimdi tanıtılacak olan sistem (re- sim 5) çok ucuz olmasına rağmen ya- zının kalitesi açısından en pahalı sis- temle aynı sonucu verir. Bunun ne- deni, sistemin kullandığı yazıcıdır. Çünkü DWX 305 yazıcısı C64'de de elbette kullanılabilmektedir. Burada çoğunlukla gözardı edilen bir gerçek kendini açığa vurur: Yazının kalite- sinden yalnızca bilgisayara bağlanmış olan yazıcı sorumludur. Bu sistemle basit bir matris-yazıcısıyla PC- Sistemi'nkinden daha güzel bir yazı elde edilebilir. Bu sistemde renk isten- mediğini varsaydığımızdan, BMC BM 12 ES gibi bir monokrom moni- törün de burada pekâlâ iyi iş görebi- leceğini söyleyebiliriz. Metin prog- — —. -— B 30 ramları olarak daha önce sözü edilen- ler bu sistemde de hizmetinizdedir ve kesim-bölgeleri bakımından da aynı çeşitlilik sözkonusudur. Ama gider- lerden tasarruf etmek istediğimiz için, Startexter'in ve basit Üser-Port'un kullanılmasını tavsiye etmek zorun- dayız. Bu sistem gerçekten bir kele- pirdir. Çünkü 2423 Mark karşılığın- da emsalsiz bir yazıya kavuşmuş olur- sunuz. İKİ REFERANS SİSTEMİ Ancak bilgisayarlarına bağlanmış olan yazıcıları ayırdedebileceğiniz bu iki sistemi (resim 6 ve 7) de fiyatı ucuz sistemler arasına katabilirsiniz. C64'den, 1541-Floppy-Disket sürü- cüsünden, 1702-monitörden ve biri Citizien 120'den (1000 Mark dolayın- da), diğeri Star SG 10'dan (1400 Mark dolayında) oluşan bu sistemler çok iyi yazı kaliteleri yanısıra matris- yazıcıların esnekliğini de bünyelerin- de toplamışlardır. Ama bu yazıcılar- la çok güzel yazı yazmanın dışında Resim 9: Biraz hile ile MP' Resım 1 Ü G elecegın Sıstemı Duşten öte bir şe nefis desenler ve grafik çizimleri de gerçekleştirilebildiğinden, İnterface konusunda ya Kernel-versiyonunu ya da yukarıda sözü edilen donanım kesim bölgelerini tercih etmek gerek- mektedir. Bu noktada her durumda şundan emin olabilirsiniz: Yazı ile es- nekliğin anlamlı bir bileşimi için har- cadığınız tek bir kuruş boşa gitme- miştir. Citizien 120D'de sistemin fi- yatı 3142 Mark, Star SG 10'lunun ise 3340 Mark'tır. YERDEN TASARRUF Biraz önce söylenenler Riteman II için de (resim 8) büyük ölçüde geçer- lidir. Ama bu sistem ayrıca önemli bir avantaja da sahiptir. Çünkü Ri- teman İl, yer konusunda gerçekten tasarruf sağlayan bir sistemdir. Her tür yazı masasına sığdırılabildiği gi- bi, sumen için de yer bırakır. Bilgi- sayar masasını bir de kocaman yazı- cıyla doldurmak istemeyen herkes için ideal bir sistemdir bu. Yazının S 802 ile işler yoluna girer. y miı?