1 Temmuz 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 7

1 Temmuz 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 7

GEOS STORY San Fransisco'nun kuzeyindeki Berkeley kasabasının çok katlı binalarının birinde yaptığı bir tek program ile tüm dünyada kendinden söz ettiren Berkeley Softworks'un bürosu bulunur. Bu yazıda “Cö4'ün ikinci işletim sistemi” diye adlandırılan Geos'un arkasında kimlerin bulunduğunu ve nasıl gerçekleştiğini göreceksiniz. 1983 yılının eylül ayında dört programcı ve işadamı İmagic ve Mattel firmalarından ayrılıp, — Berkeley Softworks'ü kurdular. İlk zamanlarda firma teknik müşavir olarak siparişleri yerine getirdi. Örneğin, Activision ve Sega için bir portatif bilgisayar yapıldı. Ayrıca PRİNTMASTER'in bazı bölümleri yazıldı. Bu arada, kurucularda bizzat bir program yazma isteği doğdu ve bu alanda ilk atılım 1985 yazında Chicago'da gerçekleştirildi. Sayıları önbeşe varan elemanlarıyla Berkeley Softworks, Cö4 için Development Tools adlı yardımcı bir paket hazırladı. Yine 1985 Ağustosunda Geos projesini gerçekleştirmek için ilk adımlar atıldı. Bu projenin öncüsü olan Brian Dougherty uzun zamandan beri ev bilgisayarları için Macintosh'a benzer bir işletim sistemi planlıyordu. Ekonomik sebeplerden dolayı bu sıralarda eleman sayısı sekiz iİle sınırlandırılmıştı. Bugün Berkeley Softworks'de çalışan 30 kişiden 20'si programcı ve bunların da büyük bir çoğunluğu öğrenci. Bu yüzden programlama birçoğu için bir yan uğraş. Hazırlanan bir Geos programı üç basamakta test ediliyor. İlk olarak bizzat programcılar, daha sonra İse diğer elemanlar ve dergilerde programi eleştirecek yazarlar test ediyor. Son olarak da normal kullanıcılar davet ediliyor ve tüm bu aşamalardan sonra oldukça hatasız bir program elde ediliyor. Şu anda birçok yeni Geos programı hazırlanmakta, Bunlardan Geocalc ve Geofile piyasaya çıkmış durumda, Hazırlanmakta olan bir başka program ise Geochart. Bu program ile verilen bir dizi sayının iİstatistiki bilgilerini çeşiftli şekillerde ekranda göstermek mümkün. Tüm bu sayılan Geos programlarının özelliği birbirlerini kullanabilmeleridir. Örneğin Geopaint ile hazırlanmış resimler, Geofile ile hazırlanmış bir kart üzerinde bulunabiliyor veya Geofile'a verilen bilgiler Geospell ile kontrol edilebiliyor. Geos alanında yapılan yenilikler sadece oalt-programlarda olmamış. Yeni çıkan Geos 1.3'de işletim sistemi değiştirilmiş ve Cö4'ün yeni çıkan Ram- Foppy'leri ile çalışma imkânı Berkeley Softworks'ün GEOS'u yaratan g Commodore sağlanmış. Cö4'e 256 veya 512 Kbyte'lik ek hafıza sağlayan 1750 ve 1764 Ram-Floppy'leri bir kez hafızaya yüklenen bir programı ikinci bir sefer istendiğinde aşağı yukarı 200 kat hızlı geri getirebiliyor. Bu sayede örneğin Geopaini'te ekranın kaydırılması inanılmaz bir hızla gerçekleşiyor. Görüldüğü gibi Berkeley Softworks yetkilileri C64 için yapılan yenilikleri günü gününe takip ediyorlar ve bunları Geos'a adapte etmeye çalışıyorlar. Bu nedenle Cöâd'ün yeni 3.5 inç'lik disket sürücüsü 1581 için de bir işletim sistemi hazırlanmaya başlanmış. Tüm bu yeniliklerin yanında Geos için hazırlanan bir Mouse da piyasaya sürüldü. Bu mouse'un özelliği, üzerinde bir gerçek zaman sadati taşıması ve bilgisayara bağlandığında zamanı ve tarihi bildirmesi, enç kadrosu toplu halde.