1 Temmuz 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

1 Temmuz 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

Resim 7: Citizien 120 Resim 8: Ritem kullanım sunduğundan bu açıdan hiçbir sorun çıkarmaz. Sivri ve kes- kin “Near Lether” tarzındaki yazı- sıyla saniyede 44 simgeyi kağıda vu- ran bu yazıcı kendi türünde bir mu- cize yaratır. 9-İğne-matris yazıcı ola- rak DX 2100 bir teker-yazıcısının çok güzel yazı karakteriyle, bir matris ya- zıcısinin hizini ve esnekliğini bünye- sinde toplamıştır. DX 2100'ün bilgi- sayara bağlanması için biz yine basit bir User-Port kablosunu tavsiye ede- riz, çünkü bu kablo mümkün olan en büyük esnekliği koruyabilmekte ve Interface'in yol açabileceği hataların baştan önüne geçebilmektedir. Eğer DX 2100 bir renk donatımıyla zen- ginleştirilecek olursa, metinlerin çok renkli bir tarzda hazırlanması da mümkün olabilmektedir. Bazı yazı- lar da böylelikle daha hoş bir görü- nüm kazanmış olurlar. Bu arada renkli yazının kalitesinin siyahınkiy- le aynı oluşu da özellikle dikkat çe- kicidir. Bu sistem çok ucuz olmamakla bir- likte, sistemin verim kapasitesi çok yüksektir. Fiyatı toplam olarak yak- laşık 5165 Mark'tır. STANDART Şimdi ele alacağımız sistem (resim 4) verim kapasitesi yüksek, esnek ve teknik bakımdan yüksek değer taşı- yan bir sistem edinmek isteyen bütün C64 sahipleri için düşünülmüştür. Sistem C64'ün yanısıra (500 ilâ 600 Mark) Floppy 1541'den (mümkünse Floppy Speeder ile birlikte), 1702- Monitörden (yaklaşık 700 Mark) ve bizim referansımız olan Epson FX-85 yazıcısından oluşmaktadır. C64'de metin işleme programları açısından ilkece olağanüstü bir çeşitlilik sözko- nusudur, ama biz bu seçeneklerden yalnızca üçünün tavsiye edilmeye de- Ber olduklarını düşünüyoruz. Gerek Startexter (resim 12, 64 Mark) ve Textomat Plus (99 Mark) ve gerekse Vizawrite 64 (resim 13, 245 Mark) C64 programlarının rakipsiz üçlüsü- an || yerden tasarruf sağlar. D her sistemi değerlendirir. Commodore nü oluşturmaktadır. Her üçünde de yüksek düzeyde bir esneklik ve an- lamlı komutlar bakımından büyük bir çeşitlilik göze çarpar. Hattâ Star- texter ve Vizawrite 64'ün kendilerine özgü birer merkezcil kesim-bölgeleri de vardır (Protext 128 gibi). Bu da, pahalı donanım-çözümlerini bir ya- na bırakıp basit bir User-Port kablo- suyla yetinmeyi mümkün kılan bir özelliktir. Tabii bu sistem yalnızca metin işleme için kullanılmayacağın- dan, yazıcının metin işleme olmaksı- zın ve ek bir İnterface konulmadan nasıl işletilebileceği sorulabilir. Bu problemin ideal çözümünü 64'er'in 11/1985 sayısında yayımladığımız “Kalp Ameliyatı"' başlıklı makalede gözönüne sermiştik. O sayıda çıkan programda yeni bir işletme sistemi ortaya koymuştuk. Bu sistem User- Port'u kendi normal fonksiyonları- nın yanısıra varlığını sürekli koruyan bir merkezcil kesim-bölgesine dönüş- türmektedir. Bu durumda FX-85 gi- ommodore GA hafızasının azlığına rağmen metin işleme açısından son derece zengin ve kullanışlı seçeneklere sahip. bi bir yazıcı, Commodore'a sanki doğrudan doğruya bilgisayardan ge- liyormuşcasına bağlanabilmektedir. Özel bir komutla C64'ün grafik ve yöneltim simgeleri bile doğru olarak verilebilmektedir. Bu çözümün bir sakıncası, C64'ün bir parçasını sizin bizzat değiştirmek zorunda olmanız- dır (bunu öylece çekip çıkarmanız ve bir başkasıyla değiştirmeniz yeterlidir aslında). Ama herkes bu önlemi al- ma cesaretini bulamaz kendinde, özellikle de bilgisayarın garanti süresi henüz dolmamışsa... Bu durumda bir Donanım-Interface'i edinmek en iyi- sidir. Ama bu konuda da çok deği- şik modeller, formlar ve verim düzey- leri ile karşılaşıldığından, büyük bir çeşitlilik göze çarpar. Uzun süreli testler sonucunda esas olarak üç ti- pin kalite olarak diğerlerinin önüne geçtiğini saptamış bulunuyoruz: Bun- 29