1 Kasım 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

1 Kasım 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

B.DI E. n Sı_ıyııı Commodore Dergisi Yetki- eri, İlk önce sizden böyle güzel bir der- gi yayınladığınızdan dolayı teşekkür etmek istiyorum. Yaklaşık iki senedir bir C-64 sahi- biyim ve Commodore Dergisi'ni 41. sayısından itibaren takip ediyorum. larımı cevaplayacağınız umu- duyla teşekkür ederim. S-1) B.D.E. ne demek ve ne işe ya- rar? S-2) M.D.E. ne demek ve ne işe ya- ? rar S-3) B.D.E.'li veya M.D.E!'li prog- ramları B.D.E.'siz veya M.D.E.'siz ya- zabilir miyim? Yazabilirsem nasıl? S-4) Simon basic C-64 için mi? S-5) B.D.E.'yi M.D.E.'yi ve Simon basic'i nerede bulabilirim? Turgay Türk Sayın Turgay Türk, BDE, BASIC Dili Editörü'nün kı- saltılmış ismidir. Aynı şekilde MDE de Makine Dili Editörü'nün kısaltıl- mışıdır. Bu programlar hatasız BA- SIC ve Makine Dili uygulamaları ya- . pılsın diye hazırlanmıştır. Bu prog- ramlar, bilgisayara yüklenildiğinde yazılan BASIC ve Makine Dili satır- ları hesaplayıp bir sonuç (checksum) rakamı verirler. Bilgisayarda gördü- ğünüz bu rakamı, program orijinalin- deki rakamla karşılaştırarak doğru yazıp yazmadığınızı kontrol edebilir- siniz. Programları BDE ve MDE'siz yaz- manız mümkün yalnız dikkat etme- niz gereken şeyler var alt ve üst çiz- gili rakamlar vb. gibi. Ayrıca satır sonlarında verilen parantez içindeki rakamları kesinlikle yazmamanız ge- rek Simon's BASIC 64 için grafik özel- likleri yüksek bir derleyicidir. 64 BA- SIC'ine yaklaşık 110 yeni komut ek- ler. BDE ve MDE'yi adresimize kaset ya da disket yollayarak elde edebilir- siniz. SIMON'S BASIC için en yakın yetkili satıcıya uğrayın. Makine Dili Sayın Commodore Dergisi Yetkilile- Beı:ı iki yıllık C-64 sahibiyim. Dergi- nizi 35. sayıdan itibaren almaktayım. Benim size yöneltmek istediğim bazı so- rularım var. Yardımcı olacağınızı ümit ediyorum. 1) Makine diline yeni başlayacaklar için bir kitap edinmek istiyorum. Eli- nizde mevcut mu? 2) Monitör programı nedir? Ne işe yarar? Nereden temin edebilirim? Cem Ayberkin Sayın Cem Ayerkin, I. Makina diline yeni için Insb'izoe kaynak kitaplar mevcut. Bun- Teleteknik'ten temin etmeniz müm- kan. 2. Monitör programı C-64'le maki- na diliyle program yazabilmeniz için ge- reklidir. Grafik Sayın Commodore Dergisi Yetki- lileri, Ben iki yıldır C-64 kullanıyorum. Makinamdan çok memnunum. Bir yıldır da derginizin abonesiyim. Biz- lere boyle bir dergi hazırlayıp sundu- ğunuz için sizlere çok teşekkürler. Be- nim iki sorum var bunları yanıtlarsa- nız çok memnun olurum. 1- Bilgisayar oyunlarındaki grafik- ler programa nasıl ekleniyor? Bir hi- res modu grafik bildiğim kadarı ile 800 byte tutuyor. Durum bu iken çok grafikli programlar hafızada nasıl bozulmadan saklanıyorlar. 2- İlerde Amiga 500 almak istiyo- rum, Sidacar diye bir üründen söz ediliyor. Bunu Amiga 500'e takabi- lir miyiz? Takarsam PC programla- rı ne derece uyumlu çalışır. Ve Tür- kiye'de satılıyor mu? Sorularıma vereceğiniz cevaplar için şimdiden teşekkür eder, yayın hayatınızın nice yıllar devamını dile- rim, Say Ş İbrahim Özdemir Sayın İbrahim Özdemir, 1. Oyunlara grafik programları çok iyi hazırlanmış makine dili rutin- ler olarak ekleniyor. Bu nedenle gra- Jikleri hesapladığınızdan daha az yer tutuyor. Üstelik bir grafikteki ögeli diğer grafiklerde de ku!famlamk za- mandan tasarruf ediliyor. 2. A 500 için sidecar ülkemizde yok. Ancak yurtdışında bölge bir ürün hazırlandığını biliyoruz. Hafı- za kapasitesine bağlı olarak sidecar'- da hemen hemen her Pc programını çalıştırabilirsiniz. 19