1 Aralık 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 39

1 Aralık 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 39

Bunlar oyunda size yardımcı olacaklar. Buy satın almadır. Fakat bunun yerine almak is- tediğiniz hisse senedinin üstü- ne gelerek mouse'unuzun sağ tuşuna basabilirsiniz. Sell hisse senedi satımıdır. Bunun yerine de satacağınız hisse senedi- nin üzerine gelerek mouse'u- nuzun sol fuşuna basabilirsiniz. Unutmadan, bir kere herhan- gi bir hisseyi satın aldıktan sonra bir daha satış yapa- mazsınız. Bütün satışlarınızı her- hangi bir şey satın almadan önce yapmalısınız. Graphics sizin oynadığınız tura kadar şirketlerin kâr-zarar grafiklerini verir. Assignment o turda sizin elinizdeki hisse senetlerinin değerini, bankaya olan bor- cunuzu, elinizdeki nakit mikta- rını ve borcunuz düşüldükten “sonraki net kârınizi gösterir. Gelelim Loan'a yani banka- ya, Bu belki de oyundaki en önemli seçenektir. Çünkü baş- langıçta elinizde sadece 58.000 $ var. Bankaya gittiği- nizde karşınıza seçenekler çÇı- kacaktır. Bunlar Borrow (borç alma) ve Payment (borç öde- me). B tuşuna basarak Bor- row'a girerek para İstediğiniz- de size miktarını soracaktır. İlk turdaki kredi miktarınız 5.000.000 $. Burada minik bir hatırlatma yapacağım. Eğer herhangi bir işlem sırasında bir şeyin hepsini almak veya satmak İstiyorsanız, sadece | yazıp retum'e basın,. Şimdi tek- rar bankaya dönelim. Yukarı kenarda falz oranları bulun- maktadır. Bu faizlere bakarak piyasa durumunu kontrol ede- bilirsiniz. Return'le geri dönün ve paranızı yatırın. Herkes pa- rasını yatırdıktan sonra market kapanacak ve hisse senetleri işlemeye başlayacaktır. Ekran değiştiğinde Bear Market ve- ya Bull Market diye iki başlık- la karşılaşacaksınız. Bear Mar- 'ket plyasadaki küçük oyna- maları, Bull Market ise büyük . çalkantıları gösterir. Ekranda- ki o anki borsayı en çok ekki- leyen olay haber olarak ge- çer ve şirket durumları sırala- nır. Burada sıralanan şirket ha- berleri sizi ne korkutsun, ne de sevindirsin. Çünkü büyük bir ihtimalle gerçek çıkmayacak- tırlar. Daha sonra sıra şirketle- rin dağıtlığı kâr paylarına ge- lir. Bunlar nakit olarak elimize geçer ama gerçekte olduğu gibi bunlar da şirketlerin za- rarları veya fazla gelişeme- meleri karşısında halkı yatıştır- mak için kullanılan haberler- dir. Bazı durumlarda şirketler hisselerinize karşılık belirli sayı- da hisse vererek hisse arttırır- lar (rüçan hakkı-split) ve şirke- ti geliştirirler. Oynama hakkını- zi kullandıktan sonra E tuşuna basarak sırayı arkadaşınıza devredin. Bu arada Bankrupt (iflas) durumu da var tabil. Ba- zen de karşımızcı All Stocks are lex Yerk Stoek Ekchence Down veya All Stocks are Up gibi bir yazı gelebilir. Genellik- le en yüksek skorlar bunlara rasladığımız turlarda olur. All Stocks are Up olduğunda bü- tün hisseler yükselecektir. Bu- nunla karşılaştıktan sonraki üç tur boyunca All Stocks are Down'ı bekleyebilirsiniz. Oyun esnasında yararlana- bileceğiniz İpuçlarına gelin- ce: Oyun başlayınca yapaca- ğınız ilk hareket bankaya gİ- dip paranın tamamını almak olacaktır. Daha sonra bu pa- rayla alabileceğiniz kadar çok hisse alın. Ucuz hisselere yönelmeniz kısmen riskli olsa da daha çok kazanç sağla- yacaktır. Turlar ilerleyip para- nız çoğaldığında artık alım sa- tımlarınız şirketleri sarsar duru- ma gelecek. Elde ettiğiniz şir- e 39