1 Aralık 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 47

1 Aralık 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 47
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

ve teybi bir kayıt cihazı olarak kabul etmezler. Bu gibi durumlarda kaset kullanıcıları için başka bir monitör programını denemekten başka çare kalmamaktadır. Makine dili programı kaydettikten sonra tekrar yük- lerken monitör programına ihtiyacımız olmayacak. Sa- dece LOAD“Program Adı”',8,1 (veya kaset için ,1,1) yaz- dıktan sonra Basic başlangıcını normale döndürmek için NEW yazıp RETURN'e bas ce yazdığımız Basic programı da yokleyebılırız Assembler programını oluştururken A ve D'yi değişken olarak tutmuştuk, Bu nedenle isterseniz Basic programın .70. satırındaki alçak ve yüksek baytları değiştirerek farklı diziler elde edebilirsiniz (7 4 10-4-13--16... gibi). Bura- da dikkat etmeniz gereken tek unsur ise S toplamının 32767'nin üstünde olmamasıdır. Yalnız hemen şunu be- lirtelim: Şu ana kadar makine dilinin gerekli temel özel- liklerini öğrendik. Bu bilgiler doğrultusunda toplmamın 32767'den daha büyük değerler almasını sağlayabilirsi- niz. İşte size bir ipucu: Neden yukarıda iki bayt halinde yazdığımız sayılar üç veya daha fazla bayt ile gösteril- mesin? Veya yukarıda belirıliğimiz maksimum sınır de- ğeri aşılırsa makine dilinin i özelliği ortaya çıkar| (Statü registerinin V-Bayrağı ile ilgili bölüme bir göz at- manızı tavsiye ederiz.) Braneh komutları: 6510 mikroişlemcisi 8 farklı dallanma komutuna sa- hiptir. Biz bunlardan sadece BME'yi tanıyoruz. Bu Branch (Branch — dallanma) komutlarının tümü statü re- gisterinin bayraklarını kontrol etmektedir. BNE ve BEO komutları Z-Bayrağına bakmaktadırlar. Eğer Z-Bayrağında sıfır değeri varsa BNE istenen adre- se dallanmaktadır. BEO (Branch if egual Zero — eğer sı- fıra eşitse dallan) ise aynı işi Z-Bayrağı sıfıra eşit ise yap- maktadır. malısınız. Böylelikle biraz ön- BCC ve BCS ise statü registerindeki C-Bayrağı yani Carry Bit'i ile ilgilenmektedirler. BCC'nin karşılığı “Branch if Carry Clear”', yani “'eğer Carry boş ise dal- lan”'dır. Carry Bit'inin **1”' değerini aldığı durumlarda ise BCS (Branch if Carry set) komutu devreye girmekte- dir ve dallanmayı sağlamaktadır. Yukarıda sıraladıklarımız makine dilindeki en anlam- lı ve en çok kullanılan dallanma komutlarıdır. Şunu ra- haılıkhı söyleyebiliriz ki, programcılar tarafından kulla- lan dallanmaların x90'ı bu şekilde sağlanmaktadır. R Mansfield Amerika'da oldukça satılan ““Machine Lan- guage for Beginners”' adlı kitabında okuyucuları prog- ramlarında BPL ve BMI komutlarını kesinlikle kullan- mamalarını öğütlüyordu. Aslında bu komutları kullanmamak için bir sebep yok- tur. Birçok sorun BPL, BMI, BVS ve BVC ile kolaylıkla çözümlenmektedirler. Sayıların bilgisayar tarafından na- sıl yorumlandığını bildikten ve bu dallanma komutları- nın fonksiyonlarını kavradıktan sonra bunları rahatlık- la kullanabiliriz. BMI ve BPL (““Branch on Minus” — “Eğer negatif ise dallan”” ve “Branch on Plus” — “Eğer pozitif ise dal- lan”') statü registerindeki N-Bayrağına göre hareket et- mektedirler, Bu bayrak hakkında daha önce bazı bilgi- ler vermiştik. Şimdi kısaca tekrar ele alalım isterseniz. Eğer bir operasyonda 7. Bit'i “**1” olan bir sayı ortaya çıkarsa bu bayrak da **1” değerini almaktadır. Dolayı- sıyla bu Bit 8-Bit'lik bir sayının işaretini belirimektedir. Eğer bu Bit **1”” değerini alırsa BMI, aksi takdirde BPL ile bir dallanma gerçekleşir. BVS ve BVC komutları da statü registerindeki V-Bay- rağı ile ilgilenmektedirler. Eğer bu bayrak “*1”' değerini alırsa BVS (Branch on Överflow Set) komutu kullanıl- dığında bir dallanma gerçekleşecektir. BVC ile ise V- Bayrağının **0” olduğu durumlarda dallanma sağlanır. Bu şekilde istersek hesap işlemlerinde kullanılan sayıla- rın 16, 24 veya 32 Bit'lik olmaları sağlanabilir ve böyle- likle her seferinde ortaya çıkabilecek en büyük ve en kü- çük değerleri bulmak için uğraşmayız. Yukarıda tanıdığımız tüm Branch komutları aynı BNE gibi 2 baytlık komutlardır ve özel bir adresleme yöntemi kullanmaktadırlar: Relatif Adresleme. Resim 2'de son öğ- rendiğimiz 11 komut hakkında bazı yararlı bilgiler yer almaktadır. 60 WITTH Oyunlardaki Başarınızın — sırı: 3Stere 2 Ç JSOKGMKK Tabli ki 7? Orjinali TSİ dir h. ve bütün bilgisayar — — ıuhcnarmdu bulabilirsiniz. i IH maomu- ANBUL FANBUL Tol: (1) 558 12 54

Bu sayıdan diğer sayfalar: