28 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

28 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Keedebat Bir. Ölünün Hatıra Deftşrinden : HAİNLERİN İÇ YÜZÜ « | Yüz Ellilikler Nasıl Gittiler, NeYaptılar TERCÜMAN - EMRETTİ: SEÇTİĞİM x —ADAMLAR ŞİMDİ ÖNÜME GELSİNLER! — 16— Bu, üç - beş bin senelik tarih içinde eşi bulunmıyan manzara- lardan idi. Kıralların, kumandam ların, nazırların, şairlerin, muhar- rirlerin ve hatta peygamberlerin vatanlarını bırakıp kaçtıkları vaki olmuştur. Fakat o kaçışlar, ekse- riyetle — alkışlanmıştır. — Çünki kaçanlar, mensup oldukları mil- letin teveccühünü beraber gö- türmüşlerdir ve kucağına atıldık- ları yabancı milletin de o sebeple muhabbetini görmüşlerdir. Demir baş Şarlın, Lehistan milliyetper- verlerinin Türkiyeye iltica etme- leri, Volterin, Hügonun, Zolanın vatanlarından ayrılışları bu cüm- ledendir. Lâkin bunlar, bu avare- ler, hakkın kuvvet ve faziletin rezilet önünde — sendelemesinden dolayı değil, ihanetin şaba kabk kan hamiyyet karşısında, maske- sini düşürmesinden dolayı sıgına- cak yer arıyorlar, Bu sebeple ar- kalarında nefret, isikreh ve lânet bırakmışlardı. Yine o — yüzden herhangi bir milletin hüsnü ka- bulüne mazhar olamıyorlardı, gü- leryüz göremiyorlardı, bilâkis has karete uğr)yorlardı. İşin en feci ciheti ise o hakaretin şu tercü- man gibi uşak doğmuş, uşak ya- Şamış insanlar tarafından yapıl- masıdır! 'Taşkışlada toplanan serseriler, siyasette ideal veya muayyen bir kanaat sahibi olsalardı bu vazi- yete düşmiyeceklerdi, görüş ve seziş kudretine malik bulunsa- lardı tercümanların, kâtiplerin hakaretlerine ve o hakaretlerin delâlet ettiği istiskale tahammül göstermiyeceklerdi. Fakat — on- lar, o güne kadar nefisleri için — yaşamışlardı, — nefislerini mahzuz etmek — için de — va- tant — vazifelerini ihmal etmiş- lerdi. Bu ihmalin, tekâsüf ede ede hiyanet derecesini bulduğunu gördükleri ve millete hesap ver- miye çekindikleri cihetle savuş- mak istiyorlardı. İşte bu ihtiyaç, kendilerini dövülmiye, sövülmiye mütebammil bırakıyordu. Tercüman, süfli grurunu lü- zumu kadar tatmin ettikten, ba- kışlarının o kalabalığı endişeye düşüreüğünü — apladıktan sonra ellarini arkasına bağladı : — Seçtiğim adamlar, dedi, önüme gelsinler | Mustafa Sabri, Zeynelabidin, Süleyman Şefik, Kiraz Hamdi ve Mustafa Natık, kümeden ayrıl- dılar, koğuş kapısı önünde du- ran tercümanın yanına geldiler ve onu kandilli birer temenna ile selâmlıyarak kendilerini tak- dim ettiler. Hâlâ ve hâlâ isimle- rini söylemekle iktifa etmiyor- lardı, Şeyhülislâmlıktan, — âyan- hktan, — nazırlıktan — bahsediyor- lardı, Tercüman, o meşbur Babıali- nin yayvan endamile, yarı karan- dehlizlerile ve bütün matul — ile kendi huzarunda & f l I Be ei g ai eee gi l Münakaşayı sonra ya- parız. İlkin şu yemek listesini hazırlıyalım. Bu teklif, bir lağam kapağı gibi, ufunetli aırıltıyı söndürdü, herkes mide- sini dinliyerek bir şeyler seçmiye koyuldu. zannedecek kadar sevinç içinde idi. Bu beş derbeder, bir sürü mükellef sıfatlar takınarak kem- dilerini yüksek birer şahsiyet olarak takdim ettikçe uşak ruhlu oğlan, —mahzuz. ve — bahtiyar, gülümsüyordu, “ Ya, sen Şeyhu- Hslâmsn, sen de Senatörsün ha, memnun oldum,, diyordu. Onlar, bu memnuniyetin en büyük bir tahkir olduğunu düşünmiyerek, düşünmek istemiyerek boyun kr- rıyorlar, müteşekkir ve müftehir görünüyorlardı. Tercüman, isimleri dolayısile komite azalığına seçmiş olduğu adamları şabsan ve resmen (!) tanıdıktan sonra şu talimatı verdi: — Ben defterinizi yaptım, ama siz de ayrıca bir cetvel bazırlayınız. Arkadaşlarının - bi- rer birer ©o cetvele geçiriniz. Cetvelde geniş bir mülâhazat hanesi olacaktır. Oraya herkesin dileği yazılacaktır. Nereye gitmek istiyorsunuz? İlkin bu nokta, herkesin ismi hi- zasnda, tesbit olunacaktır. Ayni zamanda paranız varmı, yok mu? Bu cihet te gösterilecektir. Bizim muamelelerimizde yazıp bozmak yoktur. Bir kayit düşlük mü, de- ğgiştirmeyiz. Onun için aklınızı başımıza almalısınız; düşünüp ta- şınmalınız. — Brezilyaya — gilmek istiyen Brezilyaya gönderilecektir. “Vaz geçtim, Transuvala gitmek isterim!, Demek para etmez, Ona göre cetveli sağlam yapmalı. Mustafa Sabri ve arkadaşlari bir temennah daha çaktılar : — - — Başüstüne efendim. steni- len defteri hemen hazırlarız. Dediler, Tercüman, bir işaret vererek onları yerlerine çevirdi ve kalaba'ığa döndü : — Komiteye verdiğim emri duydumuz, değil mi? Bir mektep çoçuğu gibi sessiz. kalacaksınız. Dileklerinizi efendilere söyleyip yazdıracaksınız. Öğle ve akşam yemeği için de canınız ne istiyor- sa komiteye söylersiniz. Onlar da bir liste yapıp bize gön derirler | Tıbkı sefartkanedeki kâtip ve deminki zabit gibi o da selâm vermiye lüzum görmeden koğu- şu biraktı, ince boynunu gere gere yürüdu, gi'ti. İki saat evvelki gürültünün üç derece fazlaşı şimdi başlamıştı, Yine her kafadan bir ses çıka- rıyordu. Mustafa Sabri, en ağır küfürlerle karışık olan bu gü- rültüyü yatıştırmak için muhite uygun bir tabiye yaptı; YZI_I_ Mlhıkaşıyî, AJı'ledi. sonra yaparız. İlkin şu yemek listesini hazırlayalım. Bu teklif, bir lâğım kapağı gibi, ufunetli zıriltiyi. söndürdü, herkes midesini dinliyerek bir a SAĞ —— ——— ——— —: ——— — —————”: — — — : AAA şeyler - seçiniye koyuldu. Sabri Hoca, mürayi bir tahammülle istenilen yemekleri birer birer kaydediyordu. Yarım saat içinde koca bir liste vücuda gelmişti. Aman yarabbil! Bu listede neler ve neler yoktu? Fasulye piya- zından kuş konmaza, tatar ku- lağından keşkeğe, ayrandan şam- panyaya kadar herşey, hatıra elen ve gelmiyen herşey vardı. ründe püreli bir pirzola ye- miyen odacı “makulesi siyasiler rozbif 1smarlıyordu. Mustafa Sabri liste bittikten sonra ayğa kalktı. — İstenilen — şeyleri, — dedi, okuyorum. Eğer muvafık görür- seniz aynen takdim edeyim. Mu- vafık görmezde müsande ederse- niz biraz tadilât yapalım, muhta- sar ve mülit bir liste hazırlıyalım. (Arkam var) Orduya Hitaben Bir Beyanname Neşredildi (Baş tarafı 1 inci sayfada ) Çinlilerin Attıkları Beyannamaler Şanghay 27 ( Hususi) — Nan- ziyang afakında uçan bir Çin tayyaresi, şebir üzerine birçok beyannameler atmıştır. Bu beyan- namelerde ya Japonlara yumru- ğgunu sıkan süngölü bir Çin as- keri, yahut ta birkaç Japonun kafasını koparıp koltuğunun ara- sına sıkıştırmış bir neferin resmi görülmektedir. Diğer beyanname'erdede aç- lara Japon eti yimelerini, susuz- larada Japon kanı içmeleri tav- siye olunuyor. Her tarafta şu cümleleri bavi beyannamelere tesadüf edersiniz: “Boykot kararına — harfiyen riayet ediniz.,, * Japon ınmmiodnğıımın maholması için elinizden geleni yapınız!,, İki Taraf Ta Harpten Bıkmış? Vaşington, 27 — Şanghayda Japonlarla — Çinlilerin — biribirile harp etmekten usandıklarını gös- terecek alâmetler mevcut oldu- ğünü — Amerikallar — söylemekte- dirler. Bugükü — vaziyette iki tarafa da bir mütareke teklif edilecek olursa bunun kabul edilmesinin — muhtemel — olduğu söyleniyor. Esasen Çinliler (20) kilometre geri çekilmek şarlile Japonların da münasip bir mesa- feye çekilmeyi kabul edecekleri- ne dair Japon hükümet mü- messil lerine talimat vermiştir. İngiltere Bekliyecek! Londra, 27 — Muhafazakâr matbuat, İngilterenin Çin - Japon işine doğrudan doğruya müda- hale etmemesi fikrini müdafanda İsrar ediyor. Hükümet muhafili Ingilterenin Cenevrede verilecek kararı bekliyeceğini, Japonya Çin- de açık kapı siyasetine hürmet edeceğini vadettiği için onun bu vadini Lutmıyacağından da — şim- öi ee z dÜ |Bu Ak H am îadyod;ı Dinliyeceksiniz 28 Şubat 932 Pazar İstanbul-> (1208 metre, $ kilovat) 18 gramofon, 19,5 birinci kısım alıturka saz, 20,5 gramofon, ajana, 21 ikinci kısım alaturka Baz, 22 orkestra, Hei'sberg — (276 metre, 75 kile. vat) 20 Berlinden naklen konser, 22 ajana haberleri, sonra dana havaları: Brüno — ( 341 metre 36 kilovat ) 20 Zalis tsimli bir kemedi. (360 metre, 75 kilovat) bi Dostovskiden bir hikâye, 20 hafif konser, Bükreş— ( 394 metre 16 kilovat ) 20 Operadan naklen Das Waffenseh- mled operası, Belgrat — ( 429 metre 2,5 kilo- vat) 20 Romen havaları, 21,10 orkestra, Roma — (4d41 metre, 75 kilovat) 20,10 gramafon, 21 Handeler diyarı temindeki öperet. Prag — (483 metre, 120 kilovat) 20 orkestra, 22,20 dana havaları. Viyana— (517 metre, 20 kilovat ) 20,10 “Romada karnaval, izmindeki eperet 22,40 dane havaları, Peşte — (550 metre, 23 kilovat) 19,20 Feenlicbe isimli operet. Varşova— (1411 metre, 158 kilo- vat) 20,15 halk konseri, Berlin — (1635 metre, 75 kilavat) 20 konser sonra dane — avaları. Dikkat: 29 Şubat 932 Pazartesi İstanbul (1200 metre, 5 kilovat) — 18 gramofon, 19,5 birinci kızım ala- turka saz, 20,5 gramofon, ajans ha- — berleri, 21 ikinci — kısım alaturkâ, 22 orkestra. Hel'sberg — (276 metre, 75 kile- — vat) 20 gülünç hikâye, 721,20 som esverler, 22 Zirka, Brüno — (341 metre, 36 kilevat) 19,0$ oörkestra için varyete, 20,05 orkestra, Mühlaker — (360 metre, 75 kilovaby 28,0$ hafif konser, 21 komedi, 23,10 Stüdgarttan nakil Bükreş — (394 metre, 16 kilovat) 20,4$ tiyatrodan naklen Ermenlet bavalar ve Kora, 21,15 piyano ve keman konseri. Belgrad — (429 metre, 2,5 kilo- vat) 20 Raspotin komedi, 21 Madam Butterfiy operas. Roma — (441 metre, 75 kilovat) î_lulillıod- makil, 22 modern mu- sil Prag — (488 metre, 120 kilovat) 20,05 büyük konser, 21 radyo orker- tramı, 22,20 gramofon. Viyana — (517 metre, 20 kilovat) 19 Operadan maklen Rosen kavalier operası. Peşte — mel 23 kilovat) Operalm Grkestra “keysti. Varşova — 1411 metre, 156 kile- yat) 19,50 Pik Dam operası, Berlin — (1635 metre, 75 kilovat) konser. Dercetmekte olduğumuz programların Avyrupaya ait olan kısmı vasatl Avrupa saatine göre tanzim edilmiştir. İstanbul saatine tatbikı için Avrupada saat (12) olduğu zaman — İstanbulda Şayanı dikkat bir teklif Yalnız 75 kuruş gönderiniz. Mukabilinde Reisicümhur Hz. nin tabil büyüklükte, san'at- kârane bir büst portrelerini elde edeceksiniz. Türkiyenin bilâmum Ricali Âliye portre- lerinin fiatleri dahi aynidir. Posta mesarifi yukariki bedele dahildir.. FOTO — FRANS İlklkcaddesi No, 128 Beyoğlu dilik şüphe etmiye mahal gör- mediği beyan olunmaktadır. İki Tarafın Kuvveti Nekadar? Şanghay 27 —Şanghayda yek- diğerile hali harpte bulunan aş- kerlerin miktarları şudur: Japonların Voşungta — 3.000 kişilik bir livası, 13000 kişilik bir fırkası vardır. Jeneral Uyeda- tin idaresinde, bir cebel topçu alayı, 5.000 bahriyeli, 3 siper ha- van topu bataryası, 200 tayyare vardır. Japonların Çindeki asker- lerinin yekünu 27.000 dir. R Soutcheou koyunun şimalinde 19 zuncu orduda 30.000, Jeneral Çong Koy Çek idaresinde 20.000 Çin askeri vardır. İmtiyaz mınta- kasında 3659 İngiliz, 2.094 Fran- sız, 677 İtalyan askeri vardır. Şimdiye kadar — Japonların 1.500, Çinlilerin — 4.000 — telefat verdigi söylenmektedir. Şanghaydaki harp gemilerinin miktarı şudur: Japonlara ait 8 kruvazör, 3 tayyare gemisi, | topçeker, 26 torpito muhribi vardır. İngiltere- nin 3 kruvazörü, 2 torpido muh- ribi, Amerikaaın | kruvazörü, 11 torpido muhribi, | nakliye gemi- si, Fransanın | kruvazörü, | top- çekeri, 1 sahi! mubafızı, !lalyınuı ,2 kruvazörü 1 toönçekeri vardır. Lehistanı 1 kruvazör temsil et- | mektedir. (1) e geldiği farzedilmelidi. Hava Naklîyati İçin Bir Amerikan Teşebbüsü (Baştarah 1 inci sayfada ) Diğer mütehassıs Major Hols ta - muharririmize — Amerikada Acro kulüplerin ehemmiyetinden uzun uzadıya bahsetmiş, bizim Acro — kulübün henüz teessüs | etmiş olmasına rağmen gayet kıymetli unsurlardan mürekkep olduğunu takdirkâr bir lisanla anlatmıştır. * Belçikadan Türk Aero kulü- büne gönderilen bir mektupta kulübün faaliyet ve mesaisinden şükran ve takdirle bahsedilmek- tedir. Ahmet Beyler temall meccani ikramiyeler gecesi. Kırnın fener (4 perde ) Aynıca M. Asattae Bala Heyeli, RAŞİT RIZA TİYATROSU Bu akşam saat 21,30 da BAHAR HASTALIĞI Vodvil $ perde muallimlere ve talebeya “Zabitanı, I | | | Birinci $0 Duhuliye 30 kuruş Fotoğraf Tahlili Kunona Tabiatiniri Üöğrenmek hat yorsıaı Aotoğrahaın Ö adet 43p01 » bir- Hsta gönderiniz. Fotoğrah va sraya tabidir. ve iade edil sex. Müim, meslak veya san'a ? Hanyi euallerin cevam ( İN Fotoğral a işar , adat 1 | ğ Kaem aa ça eee İ aa aaamanman a: Fo oğrafın kilşesi 3Ğ kurapuz pal ı' snukabi ade vönder ebi'r.