28 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Münderecatımızın çoklu- gundan Dercedilememiş- tir. İîlüfettişler Mektepleri Geziyorlar Maarif Vekâleti umum! mü- fettişlerile ilk tedrisat maarif müfettişlerinden — bazıları ecnebi ve ekalliyet mekteplerini sıkı bir şekilde Teftiş en ziyade, Türk çocukla- rının ecnebi —mekteplerinin ilk kısımlarına kabul - edilemiyecek- leri hakkındaki kanunun neşrin- den sonra bu mekteplere kaçak olarak talebe alınıp alınmadığını tesbit noktasında lemerküz et- mektedir. Evvelce ecnebi mekteplerine girmiş olan Türk çocuklarından birinci smıfta olup ta bu sene teftişe — başlamışlardır. | sınıfta kalacak olanlar bu mek- | teplerden çıkarılacaklardır. nıracatımız Japonyaya S_ıı;Şbileoeğimü Mallar Tesbit Ediliyor Japoyadan Türkiyeye mühim miktarda mal ithal edildiği halde Japonlar bizden pek az mal al- maktadır. Kendisinin iyi bir müş- terisi olduğumuz Japonyanın biz- den münasip miktarda mal alma- sı muvafık görüldüğünden Türki- yeden Japonyaya ne gibi malla- rm ithal edilebileceği tetkik edil- meğe başlanmıştır. İrak Hükümdearı Nisan İptidasında Tahranı Ziyaret Edecek Tahran, (Hususi) — İran Şahı Pehlevi Hz. Irak Kıralı Feysalı Tahrana davet etmiştir. Kıral Feysal bu davete maalmemnuniye icabet edeceğini kendisine bildir- miştir. Kıral Feysal Hz. misan iptidasında Başvekil Nuri Sait Paşa ile birlikte Tahrana gide- cektir. Bu münasebetle İrakla İran arasındaki bütün pürüzlü işler balledilecektir. İmtiyazlar Teşkilâtı Esasiye Encü- | meni Tetkikat Yapiyor Ankara, 28 (Hususi) — Gü- müşhane meb'usu Hasan Fehmi Bey imtiyazlar kanununda bazı maddelerin tezat teşkil ettiğine dair bir takrir vermişti. Teşkilâtı Esasiye Encümeni bu hususta tetkikat yapmaktadır. Kadını Bıçakla Kovalamış Fıstıkçı Hüseyin isminde bir Şahıs yanında Huriye isminde bir kadınla Beyoğlundan geçere ken birdenbire kavgaya tutuş- muşlardır. Hüseyin cadde orta- sında bıçağını çekerek - kadını kovalamıya başlamıştır. Müteca- viz, müdahale eden polis Zihni Efendiye de hücum etmiş ise de Yakalanmıştır. —M/ — ÜDi 1— Baz kimselerin, bilhassa | bazı kadinların en büyük zevki baş- kalarının kusurlarını görmek ve onu | dedikodu mevzuu yapmaktır. SON POSTA Son Postanın Resimli Makalesi * — Kusur Bulmak » 2 — Kendimizi, muhatabımızın yerine koymadıkça, onun kusurunu anlamağa muktedir. olamayız. Hiç 3 — Herkes avvelâ başkasını de- Bil, kendisini nazarı dikkate almalı ve başkalarını rahatsız etmemiye kimse, tenkit ettiği adamlardan daha| çalışmalıdır. Dedikodu yapmak, ku- iyi mevkide değildir. sur görmek, kendimizi bilmemektir. Berlin, 28 (R. Husnsi) dan bildirildiğine göre Çin ordusu Ja- pon taarruzu karşısında müdafaa ka- I bililyetini hiç kaybetmemiştir. Müthiş | bir taarruza karşı ric'atsız muharebej/ çok gergindir. Şanghay şehrini behemahal zabtetmek dusu harp tarihinde mühim bir fasıl | suretile Çin galeyanını teskine çalışa- cağını, girişilen milli mücadelede mut- lâka zafere erişileceğini beyan etmiştir. Şanghay, 28 ( a. a. ) — çin karar- gâhi ümuümisi yeni bir fırkanın Nankin- den ge!mekte olduğunu bildirmektedir. | usulü tatbik etmek hususunda Çin or- açmıştır. Mütehassıslar bu mütaleayı ileri sürüyorlar. Diğer taraftan büyük Çin Milli ordusunun tensikine devam ı edilmektedir. Nankin şehrinde toplanıp teslih edilen Çınlılenn miktarı otuz bın- —a — ğ TELGRAF HABERLERİ Çin Ordusu Şanghay Sehrine Büyük Bir Taarruz Yapacak ğ Şanghıy- Otuz Bin Çınlıye Silâh Dağıtıldı den fazladır. Alâkadarlar, birkaç gün içinde Şanghay istikametinde müthiş bir Cin taarruzunun inkişaf edeceğini israrla söylüyorlar. Şanghayda sinirler Çin Başkumandanı Tokyo 28 (A.A. ) — Salâhi- yettar bir menbadan bildirildiği- ne göre Şanghay mıntakasına geleceği söylenen Çin takviye kı- | taatının Çenehri tarikile gelmesi ihtimali karşısında Japon kuman- danları 19 uncu Çin ordusunu takviye edebilecek olan bu kıta- atı mezkür tarikten istifade edebilmelerini men için kendi harp gemilerini kullanmıya karar vermişlerdir. Japonlara Boykotaj Vashington, 28 (A.A) — İyi | haber blın bir ımbıdın bildi- ÜDeES ür rildiğine göre Amerika kabinesi ]ıpoııyıyı karşı ıkhlıdl bir taz- | yik icrası — me karşısın- da inkisama uğramıştır. Binnetice kabine Cemiyeti akvamın kat'i bir vaziyet alma- sına kadar bu husustaki kararını talik edecektir. M. Stimson, bu kararın der- hal ittihaz ve tatbikini arzu et- ııe&ko ise de “M. Hoover, her türlü acil kararlara muhalif bu- lunmaktadır. Paris, 28 ( A.A.) — Tan l iıııleıı Amerika Hariciye Nazırı Stimsonun Ayın Azasından | | | japonyada Buyuk Korku! Amerikada Resmi Şahsıyetler, Japon- yaya Boykotaj Yapılmasını İstiyorlar. M. Boraha yazdığı mektuptan bahsederken diyor ki: “M. Stimson, detmekten ve bunlara hürmet edilmesi İüzumunda ısrar eyle- mekten başka bir şey yapma- mıştır. Bu gayet doğrudur. Ve Av- rupa meselelerine ait olan mua- hedelerin kıymeti hakkında da Tişaret edilmesi ihmal edilmiyecek kıymetli bir delildir. ,, ( Dün gece yarısına kadar gelen telgraflar sekizinel sayfamızdadır. ) Mendres Taşlı İzmirden bildirildiğine göre Mendres nehri taşmış, Nazilli ve Aydın ovaları su — âltında kalmıştır. Alaşehir yolunda da bir kamyon dereye yuvarlrnmış, iki yolcu yaralanmıştır., tespit etmiştir. İSTER İNAÂN, Bütçe Meselesi Ankara, 28 ( Hususi ) — Fir- kada toplanan mali- tetkik ko- misyonu, tekaüt kanununda ya- pılması zaruri görülen - tadilâtı ——— a— Katiller Yakalandı İzmir, 28 ( Hususi ) — Kadri isminde bir meçhul ı— hıslar tarafından öldürüldü; bildirmiştim. Maznun olarak tafa ismiude birisi yakalanmıştır. Diğer maznun Mehmct kaçmıştır. —mer İSTER İNANMA! Şeker ihtikârını tetkik eden komisyonlar bu işte | sonra gazeteler ihtikâr iddiasile ortaya çıkınca, Al- ihlikâr olduğuna hükmetliler, ve başta Alpullu Fabri- r pullu Şirketi Mü dürü Hayri B.derhal cebindeki pa- kasıfolduğu halde meye verilmesini kararlaştırdılar, Bu meyanda ufak bir hadiseye İşaret etmek İsteriz: Alpullu Fabrikası elinde malı kalmadığı beyanile şeker birkaç Şşeker tacirinin mahke- | saportunu vize ettirdi ve Avrupaya gitti. Bundan başka, yine Alpullu fabrikası, tam gaze- telerde şeker ihtikârı nııvıuubıhıı oldnjıı günlerde şu cümle ile başlıyan bir ilân neşrettir * Son günlerde .ekır fintlarında görülen gayrı Hiatını takriben 34,5 liradan 40 İiraya çıkardıktan | tabii vaziyet Üzerine ... » İSTER İNAN, İSTER İNANMA! muahedelerle | ihdas edilmiş olan vaziyeti kay- | “nesindeki . S Aka bazan kara demek te bir hakikat ifade ediyor: Şu bembeyaz mevsime “ Karakış , dediğimiz gibi. Halkın ince ze- kâsı, bu mevsimi, beyazlar giyin- miş bir gelin gibi değil, kara | yaslar bağlamış bir tabiat gibi görüyor. Hele bu kış, nice insanlar için kara değil, kapkara oldu: Buhran, kar, soğuk, hastalık, | ölüm hep birden elele verdiler ve etrafımızda korkunç bir daire çevirdiler. Bu sene vefiyat her | zamankinden fazla, çok fazla. Kara toprakla kara kış hiç bu kadar ittifak etmemişti. Ne aziz insanlar kaybettik! Mubarek hâlâ yağıyor; tarla- ları, mahsulleri, fakirleri perişan ettiğinin farkında olmadan yağr yor. Artık buğalu — camlardan dışarı bakamaz oldum. Beyazdan nefret etmiye başlıyorum, O ka- dar ki, fıkır fikir. kaynıyan bir. kap süt görsem, — yine içim Üşüyecek; pamuk, tebe- şir, alçı, mermer, kireç gibi nekadar beyaz şey varsa hep- sinden ürpereceğim; hatta bütüm varlığımı kendisine borçlu oldu- ğum küğıttan bile. İster kelle, ister toz, ister kesme —şekerden biç bahset- meyiniz. Bu korkunç günler- de, fakir — hastaların — içtikleri yarım bardak sütün içindeki şe- keri bile çalarak ağızlarını tatlan- | diran — mühtekirleri hatırladıkça şekerin beyazından büsbütün so- ğuyorum. Faîşn—'_üar Vekâlet Muafiyetleri Art- tırmak Fikrindedir Ankara, 28 (Hususi) — İk- tısat Vekâleti fabrikaların mua- fiyetlerini artırmak istemektedir. Bu suretle Teşviki Sanayi Kanu- nunda mevcut olup ta şimdiye kadar tatbik edilmiyen bir kısım muafiyetlerden fabrikalar istifade etmiye başlıyacaklardır. Bir Vapur Oturdu Bir kaç gündenberi devam eden şiddetli fırtınalar esnasında Yunan bandıralı İstelyanos Ko- zandokis vapuru, Gelibolu ile Galata burnu arasında karaya oturmuştur. Tahlisiyelerin gayre- tine rağımen benüz kurtarıla- mamıştır. Yanlış Bir Haber Bir gazete İstanbul hapisha- mahkümlardan — bir kısmının Sinop ve Eskişehire nakledileceğini yazıyordu. Müd- deiumumilikçe bu haberin doğru olmadığı beyan edilmektedir. Küçük Esnaf Küçük esnafın Ticaret odası- na kaydi meselesi kararlaşmıştır. Esnaf kendilerinin odaya alınma- | maları hakkında teşebbüs yapmak için Ankaraya bır heyet gönder- mektedir. | Evlenma İşleri Ve_Dımgı Pulu Şimdiye kadar evlenme işle- rinde tutulan defterlere (100), (50) ve (15) kuruşluk pul yapış- | tırılıyordu. Maliye Vekâleti ev- lenme muamelesinin bu gibi damga vergisinden muaf oldu- gunu bildirmiştir.