25 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Ü LA 4 Sayfa Marmara Kıyılarında Son Posta Mürefte Trakyanın En Gü- zel Ve En Temiz Kasabası Olacaktır Mürefle ( Hususi ) — Zümrüt gibi bağlarile yeşillikler ve uğaç- lıklar içinde şarap ve Üzüm memleketi olan Mürefte, o kadar şirin ve o kadar güzel bir kasaba ki burada yaşayan insanların (bahtiyarlıklarına gıpta etmemek mümkün değil, Marmaranın temiz rüzgüârlarına açık olan Müreftenin sahil boyundaki parkında oturur İken insan kendini Sarayburnunda Banıyor, Bundan yirmi beş #ene evvel zelzeleden harap olan bu güzel kasabada yıkıklıklar içinde yenl yeni yüzlerce evler yapılıyor. Her tarafta hummalı bir faaliyet nazara çarpıyer. İnşaat faaliyeti © kadar çok ki ilk bakışta insana yeni bir kasaba kuruluyor hissini veriyor. Plân Üzerine caddeler açılıyor, kaldırımlar yapılıyor ve yüzlerce amele inşaatta çalışıyor. Hiç bir tarafta bu derece umumi bir inşaat faaliyeti görülemez. Alışap ve eski evi olanlar derhal bunları yıkıyor. ve yeni bina kurmıya başlıyor. Ev yapmak zihniyeti halkta icraatla birlikte yürüyor. Halktan ev yaptıranlar diyorlar kl : — Senelerce gayrisıhhi bara- kalar içinde oturduk ve hiçbirimiz bir ev yaptırmayı düşünmedi, Fakat artık evi ve ev yaptırmanın faydalarını anladık, inşaat zihni- yeti yedisinden yetmişine kadar hepimize aşılandı. Köyün umumi faaliyetinden olarak memleketin tam merke- zinde dört tarafi büyük caddeler ile çevrili bir pafta dahilinde bir maarif sarayını andırır büyük bir mektep binası kurulmaktadır. Bu binanın uzunluğu 46 metredir. En eski zamanlardanberi — okumak hevesini bilen ve kıymetini anla- yan Avrupa memleketlerinde bile talebeler yetiştiren bu küçük memleket halkının maarif zihniyeti takdire değer vaziyettedir. Sahilde bir köy odası yapıl- maktadır. Bina bitmiştir. Bu bina da çok büyüktür. Büyük konfa- rans salonları, misafir odaları, misafir istirahat salonları, banyo dalreleri, muhtar, kâtip odaları ve her teşkilâtile mükemmel bir binadır. Bina bitmiştir. Şimdi salonların yağlı boyalarile iştigal edilmektedir. Yine sahilde köye ait bir bina daha yapılmış ve bitirilmiştir. Bu bina da asri bir evydir. ve köyün akarıdır. İlkbahardanberi başlayan bu Inşaat faaliyeti ile yapılan yüzlerce husust evler ve dükkânları ile umumi binalar, caddelerin kaldı- rımları gözönüne alınınca bir sene sonra bu memleketin Trakyanın temiz ve güzel bir kasabası olacağına şüphe edilmemelidir. Sahildeki bütün ahşap barakalar sökülmüş, park tevsi edilmiş ve tesviyesine başlanmıştır. Parkın ortasına Atatürkün bir büstü konacaktır. lanmasını İstiyorlar Burası Bir İhraç Merkezi Olmaya * Namzettir Kuşadası (Hususi) — Şirinliği ve güzel manzarasi'e turist va- purlarının gözlerini çelen Kuşa- dası tabit güzelliklerini gözlere adeta içiriyor. 935 dünyasında elektrik ihti- yacını azami bır fiatla temin eden en pahalı köşe neresidir, denilse Kuşadası bu husustaki rekoru kırar, bugün bütün dünya her türlü ihtiyacını elektrik kuvvetile temin ediyor. Kuşadalılar gece- leri yalnız aydınlık vasıtası olarak oda bin arıza ile ve kilovatı tamam (50) kuruştan temin ediyorlar. Pek yakın günlerde bir Ame- rikan mecmuası yazmıştı. Ameri- kada günde sarfedilen milyonlarca kilovatlık elektrik beher kilovatı vasati olarak bir sentten daha aşağı imiş. Yani bizim paramızla aşağı yukarı 20 paraya yakın, Yirminci asrın adamı bütün ihti- yaçlarını elektriği pahasız dene- cek kadar ucuzlukla temin eder- ken İzmirin en şirin kazasında bir zat halka 50 kuruştan elek- trik ışığı veriyor ve bu arada birçok zorluklar da yanına kalıyor. * Kasabarın şurasında — bura- sında yükselen eserler göste- riyor ki bu güzel ilçe, pek yakın zamanlarda Akdenizin belki de küçük bir vilâyeti haline gelecek bir istidat kazanacaktır. Yeni inşa edilen mezbaha bugünlerde faallk- yete geçecektir. Kuşadasında halkın yaşayışı çok sakindir. Yeni bir şehir ku- ran Kuşadalıların. gece — hayatı hemen hemen yok gibidir. Kuşadasının yazı, kışından çok daha iyi oluyor. Halk denizden hoşlandığı için deniz kenarında ve karşıdaki küçük adacıkta deniz banyosu alanlar — göze çarpıyor. Izmirden yazı Kuşadasında geçir- meye — gelenlerin sayığı nazara çarpacak kadar kabarıktır. Geçinmek ucuzdur. İncir, zey« tin, zeytinyağı ve tütün gibi baş- hca ihraç — Ürünlerini yetiştiren Kuşadalılar, lmanı bir ihraç iske- lesi haline — getirmişlerdir. Batı Anadolusunun zeytinyağı ihracatı aşağı yukarı Kuşadası iskelesine inhisar etmiştir. Aydınlılar Kuşadasının İzmir- den aynlarak Aydına bağlanma- Bını istemektedirler, Bu takdirde Kuşadası zeytinyağı ihracatında olduğu gibi Incir — Ihracatını da kendi üzerine alacaktır. Aydınlı- ların bu isteği üzerinde önemle durmak ve Aydını denize bağla- mak faydalı olacağı sanılmaktadır. Ad. Bil. Mucurda Atatürk Büstü Mucur (Hususi) — Türk sa- natkârlarına yaptırılmış olan Ata- türk büstünün temel atma mera- simi bütün Mucur halkının huzu- tile yapılmıştır. 'SON POSTA Termede Parasını Almak Için Bir Dilenci Öldürüldü Sivasta Bir San'atkârın Muvaffakıyeti Sivas (Hu- susi) — Erkek Hisesi dahiliye şefi D. Devir« miş bir Tür- kiye Cümhu- riyeti arması yapmıştır. Bu- nu Atatürke arzedilmek W zere — Saylav Necip — Aliye gönderecektir. Arma — Sivas erkek lisesinin büyük kongre- nin — yapılmış olduğu tarihi salonunda hal- ka teşhir edil- mektedir. Arma kal- kan şeklinde kırmızı bir ze- min üzerinde meşe ve buğ- day dalı ve D. Devirmişin yap- tiği arma D. Devirtmiş başağile çevrilmiş, bulutlar altın- dan çikmış ve ziya dağıtmaya başlamış bir ay yıldızla bir kurt resminden ve T. C. harflerinden mürekkeptir. Kızılcahamamda Pazar Kurulacak Kızılcahamam (Hususi) — Bu- rada şimdiye kadar pazar kuru- muyordu. Kaymakam vekili her yerde olduğu gibi burada da haf- tâda bir gün pazar kurulmasını kararlaştırmış, köylü ve kasaba- hyı toplıyarak bir konferans ver- miş, pazarın faydalarını anlat» mıştır. İlk pazar yakında türenle açılacaktır. Manisa Muallimlerinin Toplanlısı Manisa (Hususl) — Merkez, kaza ve köylerdeki öğretmenler ilk tedrisat müfettişleri ve Maarif müdürü beraber olduğu halde Gazi okulunda bir toplantı yap- mışlar, 3 gün süren bu toplantıda yeni başlıyacak ders senesinde daha İyi randıman alınması - için bazırlanacak olan müfredat prog- | ram Üzerinde |konuşmuşlardır. Terme (Hususi) — Bugünlerde Terme Adliyesi tüyler ürpertici bir cinayetin araştırma ve soruş- turması ile meşguldür. Dilenci Ali adında bir adam, Üzerinde taşıdığı 23 Hirasını almak maksadile — Uyuzlu — köyünden Mustafa tarafından köy civarın- daki orman İçerisinde, odun ile başına vurularak öldürülmüş ve orada bulunan ufak bir dereye atılmıştır. Mustafa, yolda çattığı komşusu Mehmet oğlu Bekire; bir tabanca almak istediğini söylemiş, öte- denberi fakir olduğunu bildiği Mustafanın tabanca almıya kak kışmasına hayret eden Bekir, tabanca parasını nereden bula- cağını sorması Üzerine Mustafa cebinde bulunan cüzdanı göste- rerek : — Buna para derler, demiştir. Bekir : — Bu parayı nereden aldın? diye sorunca, Öölen babası tara- fından, evlerinin tavanında unu- tulduğunu ve bu defa kendisinin tesadüfen bulduğunu söylemiştir. Bu hâdiseden birkaç gün sonra ormana oduna giden köy- lüler, şişerek suyun yüzüne çıkan dilenci Alnin ölüsünü görmüşler ve derhal o civara en yakın olan Şıhl karakoluna haber vermiş- lerdir. Merkeze haber verilmesi üzerine Müddeiumumilik işl eline almış, zabıta ile Adliyenin birlikte yaptıkları pek kısa araştırma ve soruşturma sonunda bu cinayetin suçlusu — meydana — çıkarılmış, Mustafa — suçunu . itiraf etmiş. mahkemeye verilmiştir. Kuraklıktan Kor- | kanlar Okusun Çorumda Mahsul Geçen Yıldan Fazla Çorum — (Hususi) — Şehri- mizde yeni üÜrünün biçilmesine başlanılmıştır. Mahsul çok eyidir. Kuraklık — kalmamıştır. Mahsul geçen — yıla nmisbetle yüzde 55 fazladır. yalnız. ürünün boyu kısa kaldığı için saman azdır. Akşehirde ElektriK Tesisatı Akşehir ( Hususi) — Su kuv- veti ile işleyecek olan elektrik | fabrikasının yapılmasına devam | edilmektedir. Kanal hafriyatı da | bitmek Üzeredir. Avrupaya sipariş * edilen malzemenin Istanbula gek diği haber alınmıştır. l Hazlran 25 Dünya İktisat Haberleri Avrupanın Aydınlılar Kuşadasmın Aydma Bag- Ekim Vaziyeti Meart ve Nisan aylarında hava- ların soğuk — ve barometronun dü- şük gitmesi yü- zünden Avrupanın buğday rekollesi, bilhassa doğu Avrupa tarafında zarar görmüş, Mayıs ayı başlan- ğıcındaki iyi havalar bu zarar.arı yerine getirmemiştir. Orta ve balı taraflarında buğday rekoltesi kışı iyi geçirmiş, şimdi ise buğday durumu geçen yılların bugünler- deki buğday durumundan daha iyi görülmüştür. Tana ırmağı vâdisinde Mart ayında mevsimsiz soğuklar kış ekimlerini geciktirmiş — olmakla beraber, şimdi yvaziyet pek iyi sayılmaktadır. Tuna havzasında 20,015,000 akır toprak buğday ile ekilmiştir. 1934 ekim sahası 18,970,000 akırdı. Almanyanın buğday rekok: tesi Mart ayı içinde olan ve Nisanın llk on beşinde de süren şiddetli soğuklar yüzünden oldukça zarar görmüştür ; ancak bu zara- rın ne nisbette olduğu daha belli değildir. Nisan ayında havalar yazlık ekimler için iİyi gitmiştir. Nisan 1935 te Almanyadan arsıulusal ziraat enstitüsüne çekilen — bir telgraf bu yıl Almanyada buğday ve çavdar ekim alanlarının 1934 alanlarından daha geniş olduğunu bildirmiştir. Ancak bu artmanin yüzdesi rakkamla bildirilmemiştir. Avusturyada hububat tarlaları, kışı, genel bakımından zararsız geçirmiş bulunuyorsa da şurada burada çok soğuklar yüzünden kışlık ekinler iyi randıman ver- miyecektir. Hububat inhisarı, Çekoslovak- yada yeniden çiftçilere ekin alan- Tarını daraltmalarını sıki sıkıya öğütlemektedir. O sıradakl fiat ve tohum atma havalarının çok İiyl gitmesi yüzünden bu öğü ler kış ekinleri için çiftçi tarafından dinlenmemiştir. Ancak — yazlık buğday ekini için Alanların kü- çültüldüğü umulmaktadır. Lehistanda ekim durumu hü- kümetin verdiği raporlara rağmen hiç de iyi değildir. Çavdarın buğ- daydan daha iyi neticeler vere- ceği sanılmaktadır. 1934 yılında alınmış olan buğday ve çavdar rekoltesi için Ziraat Bakanlığının 15 Nisan 1935 de verdiği son rapor alınan buğdayı 1,928,522 çavdarı da 6,769,819 ton olarak göstermektedir. Buğday, ar- pa, çavdar son piyasa durumu B_UTUN ÜLKEYİ DOLAŞAMAZSINIZ FAKAT $ AÇT Poııa BİR İLÂN Bürün ülkeyi HERCUN DOLAŞIRİ