25 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

25 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Haziran 25 Tuzlalılar K * ğ g?ilâr ş Belediye Teşkilâtı Yeni Kanuna Göre... Ariaöl, İstiyorlar !.. ıyonı(ığw) eei Geçenlerde halkın sesi sütu- nunuzda Tuzlalıların derdine dair bir yazı okudum. Bu yazı benl alâkadar. etti. Sayılan dertlerin bu kadarcık olmadığını düşündüm, eksik ihtiyaçların — en esaslısını bildirmek isterim: Tuzla Pendiğe 10 kilomet- re, içmelerin beş kilometre uza- ğında sabil boyunda dörtyüz evli şirin bir köydür. Kuruluşu bir plâygı Üzerinden yapılmıştır, sokakları gayet muntazamdır. Köyün dört yanını zeştin ağaçları, arazisini ls- tanbulun yediği sürü sürü enginar bahçeleri kaplamıştır. Mahsul bu sene çok iİyl çıktı ve Iyi fiatlarla satılması yüzünden yetiştiriciler memnun oldu. Bundan başka köy- deki birçok mahsulün hele Tuzla içmelerinin faydası büyüktür. Fa- kat buna rağmen köy büyük bir Ihmale uğramıştır. Suları kesilmiş, yolları bozulmuş, bazı yerler harap olmuştur. Senelerdenberi — muhtarlıkla idare edilen köyümüzde bütün noksanlık, bir başın Imar işine, ba- kıma hasredilmemesidir. Geçenler: de kaymakamımız köymüze gelmiş, bütün noksanlıkları, bozuklukları görmüş ve alâkadar olmuştur, Köyümüzün nüfusu belediye teşkilâtına müsaittir. halde Tuzlada bir Belediye ti tı, bir belediye reisi niçin olmasın? Vilâyete yapılan dilekten başka valimizin — nazarıdikkatini celbederiz. Tuslada M. Can “Çanakkale örtamektep talebeleri,, adresile —mektup günderen okuyu- gumuza; Mualliminizle uğraşmak sizin gibi bir talebeye yakışmaz. Bir hoca belki yamılıp yahutta tale- besinin suçu yüzünden asabiyete gelebilir. Sizin yapacı çalışıp dersinizi belleyip ona iyi, çalışkan — olduğunuzu isbat - et- mektir. * Ankarada Dikmen bağlarinda mü- tekait süvari miralayı S. Basloya; Yazınızı saklıyoruz. Münasip bir zamanda tetkik edeceğiz efendim. Bir Doktorun Günlük Notlarından (*) Emoroid “Basur Memesi,, Bugün bir yaşlıca hasta müraca. at etti. On senedenberi kabızlık gektiğini ve bütün bu müşkülât arasında mevadıgaitasında daima kan bulunduğunu ve otarurken, yürürken bu üzüntülerinin bir kat daha arttığından şikâyet etti. Muayene ettim. Hastamda çek. tiği kabızlık yüzünden basur me- meleri meydana çıkmıştı. Bunlar giştiği zaman kan eızıntıları yapı- yor ve büyük abdestine karışıyor- du. Ağrılar da burada çatlıyan ciltte husule geliyordu. Kendisine (Hedenza| yı her ab- gdeatten sonra kullanabilesceğini ve Aağnları için de ; 1 gliserin fenis keden istifado edebileceğini söy- ledim. Kabız o'mamak için gece- leri yatarken beş on tane Akasya Salı müshil kullanıma- Bını tavtiye eltim, Kat'i tedavisi. nin de ameliyatla bir operatör tarafından yapılacağını anlatlım. Ü Bu netları kesip saklayıma, yahut bir albüme yapışınp kolleksiyon yapı- mir. Sikinti şamanımızda bu notlar bir gdektor gibi tmdadımıza yetişebilir. Rum, Ermeni Ve Musevilerin Vakıfları _Iîl_asıl Idare Edilecek ? Kanunun Bu Yol- daki Hükümlerini Yazıyoruz Kamutay son toplantı gönünde yeni bir vakıf kanununu onayladı (kabul etti). Bu kanun Resmi Gazetede çıktı ve altı ay sonra da hükmü yürümeye başlaya- caktır. Kanunda vakıf işlerini asrileştiren birçok yeni maddeler vardır. Bunlardan birisi de yur- dumuzda yaşayan Rum, Ermeni, Yahudi, Süryânl! gibi azlıkların vakıflarına ait olan 38 inci mad- dedir. Bu madde aynen şudur: “ Bazı san'at sahiplerine mahs sus vakıflarla cemaatlerce idare olunan vakıfları idare eden fert veya heyetler bu kanunun tatbi- kında mütevelli hükümdedirler ,, Mütevellilerin vazifelerini gös- teren (23) üncü maddede şunlar vardır : “ Mütevelliler, vakıflarn mt- messilleridir. Bu mfatla ,, A — Vakfın hayrat ve akar- larını görüp gözetirler. B — Tahsili kendilerine bıra- kılan gelirleri, toplarlar, C—kinli oldukları vakıfları yaparlar. Ç — Vakıfta vazifesi olanları kontrol ederler, D — Hermall yıl başında bir ay önce vakfın geçmiş yıl hesa- binı bağlı oldukları — vakıflar idarelerine verip tasdik ettirir ve gelecek yılın bütçesini de verir, E — İzinli oldukları başka vazifeleri de yaparlar. Mütevelliler yalmız akarlara mahsus olmak Üzere borç para alabilirler. Bu da idare meelisinin izinine bağlıdır. Yukarda sayılan vazifelerin nasıl yapılacağı nizam- namede gösterilir. Madde 24 — Mülhak vakıfla- rın iratlarının aslından yüzde beş kontrol hakkı almarak umum müdürlükçe irat kayıt olunur.,, İşte, yeni vakıf kanunundan azlıkları alâkadar eden hükümler bunlardır. Yeni hükümlere göre azlıklar her sene bütçelerini Evkaf müdürlüğüne vereceklerdir. Bir de mülhak vakıfların da Türk müte- velliler gibi yüzde beş nisbetinde kontrol harcını Öödeyeceklerdir. Esasen eskidenberi Istanbul Evkaf müdürlüğü hiristiyanların vakıfla- rının İcarelerini de tahsil eder ve kendilerine verirdi. Eski kanunda icârelerin azlık mütevellileri tara- fından tahsl edi'mesi yasak edi'mişti. Bu münasebetle Evkaf müdürü Niyari dün bir muharri- rimize demiştir ki: “*— Henüz kanun bize tebliğ edilmedi. Tebliğ edildiği zaman birşey söylemek mümkün olur. Aynı zamanda kanunda nizamna- melerden de bahsedildiğine göre bu —nizamnameleri de beklemek lazımdır, ,, Muallimler Yurt İçinde Seyahata Çıkıyor Tatanbul — muallimler — birliği Bursa ve Anadoluya olmak üzere iki seyyahat tertip etmiştir. Bursa seyyabati 9 Temmuzda yapılacak, SA Ermenl evkafının en zenginlerinden Bürep Agop akaretleri Ekmek Ve HFamallara Buğday Dün Fiatlar Biraz Düştü Buğday — fiatları üzerindeki dalgalanma devam ediyor. Yumu- şak buğdaylar cumartesi günü Skuruş 35 para arasında satık mıştı. Dün Borsada Mersin malı yumuşak buğday 4 koruş 30 para- dan satılmıştır.| Dün Mersinden Çanakkale vapuru İle gelen 60 ton yeni sene mahsolü sert buğday da satılmıştır. Borsada dünkü sert buğday satışı bu yeni sene mah- sulü ile birlikte 210 tondur ve 4 kuruş 35 para ile 6 kuruş ara- sında muamele yapılmıştır. Fiat vasatisine bakılınca — cumartesi günkü —fiatlara göre düşüklük vardır. Ekmek Fiatı Fırıncılar buğday veun Fat- larının yüksekliğini göz önüne alarak ekmek narhına zam yapıl- ması İçin Belelediyeye müracaat- larda bulunmakta ve zarar ettik- lerini ileri sürmektedirler. Bele- diye müracaatları nazarıdikkata almış ve gelecek pazartesi günl fiatların tekrar tetkik edileceği bildirilmiştir. Birçok fırımların son günlerde sert buğdaydan ekmek yaptıkları görülmüş, Belediye ımuayene'erin- dede bu anlaşılmış, Be'ediye çeşni haricinde ekmek yapı'ma- masını temin — için fırınlardaki kontrolu sıklaştırmış'ır. Randevuculuk Mu Yapıyrdu Polis Mediha ve Hatice adla- rını kullanan bir kadının Beyoğ- lundaki — evinden — şüphelenerek araştırma yapmış ve evde yabancı kadınlarla erkek'er bulduğu için müddeiumumiliğe vermiştir. Sultanahmat sulh birinci ceza mahkemesi dün bu kadını tevkif etimmiştir. 4 gün devam edecektir. Anadolu teyyahatine 16 Ağus- tosta çıkılacak ve 15 gün süre- cektir. Daha fazta malümat alınak ve yazılmak İsteyenler 5 inci moektep baş muallimliğine mektup veya telefonla müracaat edebilir- ler, Yazık e . Değil Mi? Sırtlarında 60 Yerine 150 Kiloluk Yük Taşıyorlar Hamalların en çok 60 kilodan yukarı yük taşımaları yasaktır, Fakat bu belediye yasağını din- lişen olmaz. Bir taraftan araba- cıların şikâyeti, diğer taraftan bu ağır yük taşımak yüzünden hergün birkaç vatandaşın işe yae ramaz bir hale gelmesi, beledi- yeyi bu yasak üzerinde durmıya sevketmiş ve dün birdenbire sıkı bir kontrol başlamıştır. Eilhassa Eminönü mıntakasin- da Reşadiye caddesinde, Sirkeci anbarlarının — olduğu yerde ve Balıkpazarında belediye memur- ları yolları kesmişler, sırtlarında yükle giden bütün hamalları çevi- rerek — baskülle — tartmışlar - ve taşıdıkları yükün miktarını tesbit ederek zabit tutmuşlardır. Bir muharririmiz 16 hamallık bir kafilede en bafif yükün 121 kilodan aşağı düşmediğini, bir hamalda da bu sıkletin 150 kilo- ya kadar yükse'diğini hayretle görmüştür. Hamallara bu fazla yükü yükleyenler hakkında kanu- ni takibat yapılacaktır. Şebir Bandosu Parklarda Halka Konserler Verecek İstanbul belediyesi şehir ban- dosu yaz münasebetile. şehrin muhtelif yerlerinde halka konser- ler verecektir. Her zaman saat 6 da verilecek olan bu konser- lerden ilki, bugün Fatih parkında verilecektr. Müteakiben bu ayın 27 sinde — Gülhane — parkında, 29 unda Sultanahmet parkında, Temmuzun 2 sinde Üsküdar par- kında, 3ünde Beşiktaş parkında, 4ünde Hasköy belediye - dairesi önünde, G sında Beykozda, 8 inde Gülhane parkında, 10 unda Ba- kırköyde ve 14 önde de Yalovada konserler verilecektir. Bir Kuduz Köpsk Öldürüldü Şehirde — kudurmuş — köpek artıyor. Dün de bir kuduz vak'ası Balatta oldu: Odun iskelesi civarında bir köpeğin kudurduğu ve etrafa sal- dırdığı görülünce polis haberdar edilmiştir. Nokta memuru Hakkı, köpeği öldürmüştür. Bu köpeğin kimseyi dalayıp dalamadığı araş- Harahyore hava müdürü Vasilef'in beyana-« tına ıöna.l’ornlk "” Cen kömürü çalışan “eler, ara- larında topladıkları 1,... ,000 le- vayı bir harp uçağı alınmasına hasretmişlerdir. Yine Amerikada uzun müddet güreşipte Bulgar'a tana dönen maruf Bulgar poehü- vanı Dan Kolof ile Hari Stwel'in harbiye bakanı ve hava müdürü- nün teşviki Üzerine yapacakları müsabakalarda toplanacak para- larla diğer bir. harp uçağı da almacaktır. Bunlar, halk tarafından alınan ik harp uçakları olacaktır. Bulgaristanda Komünistlar Boş Durmayorlar Sofya, 22 (Hususi) — Bulga« ristanda komünletlik faaliyeti o- duğanu kimse İnkâr edemez. Bu- günkü hükümet, en büyük iş ola- rak komünistlerle mücadeleyi ele almıştır. Bütün şehir ve kasaba- larda hemen hergün arı lar yapılıyor ve yeni yeni münist şebekeleri ıııgudııı çıkarılıyor. İkl gün önde Bulgar sivil zabıtası Filibede bir komünist şebekesinin Idarehanesine baskın yapmıştır. Arama neticesinde gizlice çıka» rılmakta olan gazete, tahrik edici beyannameler ve azalarının bir cetveli ve daha bir çok komünist , vesikaları elde edilmiştir. Eski Zagra mahkemesi de, mey« dana çıkarılmış olan 48 kişilik bir Ioııll:l:t ocığıımAdıvıınıu bak- ı mıştır. mahkeme Dıl’h'old “l.ıöynudoki y':omlniıtiır hakkındaki — hükmünü — bugün vermek Üzeredir. Yine — Sofyada sivil — zabıta memurları, Letko Minef Vaçel namında bir komünistin evinde yapılan bir araştırma neticesinde Bulgaristanda mevcut gizli koml- nlst partisinin organı olan “,Sofya- nın kızıl ordusu ,, ve * Komoso- moleka Pravada,, namlarındakl etelerin bulunması — Üzerine tko Minef —Adliyeye teslim edilmiştir. “Zora,, gazetesinin bildirdiğine E:n. Pilevnede de yeniden bir münist ocağı meydana çıkarık mıştır. Bunun maksadı. Pilevne ve Nikbolu kazalarında komünist nüveleri meydana getirmekmiş. Bu şebekeye dahil olan 19 kişi Adliye — vasıtasile — hapishaneye sevkedilmişlerdir. Aynı zamanda hükümet, gaze- telerle, komünistliklerile tanınmış olan Denü St. Vandenof, Üniver- site talebesinden Angel Petkof Ivanof ve Goörgl İv. Gorçef'in aranmakta olduğunu ilân etmek- tedir. Bunlardan Angel'in 2 sene ve Georgi'nin de 5,5 sene mahkü- miyetleri varmış. Nöbetçi Eczaneler ıuguvıoeo nöbetçi esczaneler şun- İstanbul tarafı: Şehzadebaşında (Hamdi), Yenikapuda (Sarım), Ha- fazpaşada (M. Fuat), Şehremininda (A. Hamdi), Samatyada (Erotiloa), Unkapanında (Yorgi), Eyüpte (Hik- metj, Boyazıtta (Cemil), Bulatta (Hüsamettin), Cazaloğlunda (Ubeyt), Bahçekapuda (Beşir Kumal), Ba- kırköyünde (İstefan Terziyan). Be- yoğla tarafı: Beyoğlunda (Kanzuk), Pangaltıda (Güneş), Taksimde (Ka- rakin Kürkçüyan), Galatada (Hida- ye), Kurtulaşta (Necdet Ekrem), Kasımpaşada (Morkez), Hasköyde (Halk). Kadıköy tarafı: Takele cad- desinde (Sotıryadir), Yeldeğirmenin- de (Üçler)) Büyükadada — (Şinasi Pora).