8 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

8 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

“Şimal Fecri,, nin Teşekkül Geçen aym 25 inci günü Avrupa. bm birçok memleketlerinde görünen (Şimal Feeri) mühim bir hâdise teş- kil ediyordu. Hâdisenin sebebi, güneş te vuku bulan bir takım indifalar ve bu indifaların neticesinde vukua ge- len mikmatisi fırtmalardır. Bu Şimal Fecri hüdisesinin bu aym ortalarm. dun itibaren sonuna kadar birkaç de. fa tekerrürü bekleniyor, Diş fezadan arza doğru hafif elek. | tra Miknatis bombardıman vuku bulur, Arzımız kuvveti bir mikratiş oldüğu için bunları şimal ve cenup kutuplarda toplar ve bu yüzden or&. larda daimi.fecir görülür, Arasıra, muüzzam bir miknatis olan ve elek- to miknatis kudreti deposu vaziye- Fen Hâdisdleri | Sebepleri Bu iki resim, Şimal fecri hâdise. sinin nasıl vuku bulduğunu bize a kolaylıkla anlatmaktadır tinde bulunan güneş, siklon indifala- rma maruz kalır. Ve bir elektron şek li olması muhtemel bulunan zerreler, ziya süratile arza doğru uzanır. Arz bu akının içinde kalırsa hamle par- çalanır, ve zerreler arzın miknatisi ca zibesi çerçevesine girerek kutuplara doğru giderler, Arzm miknatisi cazi. besi haricinde kalan zerrelerse feza- da kalır veya kozmik topraklar, ya. but kozmik şualar teşkil ederler. Bu zerreler ancak arzın hava mmtakası. 'Norveeli doktor Stormer'e göre bu hâdise 600 mil yükseklikte vuku bul- muştur. Şimal fecri, 100 kilometre mesafeden görülebilmekte ve bazan 70 kilometreye kadar da alçalmakta. dır, Toprak Altından i : Birçok Kıymetli Eserler Çıktı Izmit, (TAN) — İkinci kâğıt ve Bellüloz fabrikalarımızın inşaatı de-| vard ediyor. Her ikisi de 039 senesi | içinde işlemiye açılacaktır. Selliiloz fabrikası için temeller açı. İirken, birçok tarihi eserlere rastlı mış, yarım, bütün insan heykelleri, terazi ve meskükât gibi geyler bulun. muştur, Bunlarm hangi devirlere âit olduğu tesbit edilememiştir. Şehrin ortasında bulunan eski me. zarlık belediye tarafndan yıktın. muş, kemikler başka bir tarafa taşr. mırken altında gayet büyük taşlar gö| rülmüştür. Her biri 20 — 30 ton sikletinde olan bu taşlardan şimdiye kadar epeyce çıkarılmıştır. Ayni yerde mabetler, kilise ve mahzeni an dıran birçok esrarengiz dehliz ve ku- yulara da rastlanmıştır. Büyük taş- ların arasında okunamıyan bir taş yazı da bulunmuştur. di Ky ui Çorap Söküğü Gibi (Başı 1 incide) Bu sandık Sultanahmet sulh 1 inci Ceza hâkimi B. Reşide verilmiş, bura da tahkikata el koyan müddelumumi müavinlerinden Sabrinin iştirakile sandıktan çıkan kâğıtlar tetkik edil- miş ve bir aralık Adnan tevkifane- den getirtilmiş, ayni yazihaneye de- vam ettiği söylenen Suat te celboluna rak yüzleştirilmişlerdir. Adnan tarafından muhtelif şekil - lerde dolandırılan kadınlar da bu tah kik heyeti tarafından çağırılmışlar ve bulunan dosyalar kendilerine göste- rilmiştir. “ Bu arada Adnan tarafından (800) lirası dolandırıldığı iddia edilen Sa- matyada Çınar caddesinde tütüncü sokağında (5) numaralı evde oturan Bayan Sadiye de davet edilerek na- sıl ve ne gibi kâğıtlarla dolandırıldı- ğı kendisinden sorulmuş ve izahat #- Mınmıştır. Bayan Sadiye Adnanın do- (HİKÂYEDEN MABA'T) | Yılbaşı Hediyesi isömime IBaşı 6 incıda) Taraklar hakiki sedeftendi; kenar ları yaldızlı idi... Bu renk ve bu bi- çim taraklar, genç kadının, evvel- ce başında bulunan, saçlarına çok yaraşıyordu... Bu taraklar kıymet- li ve pahalı idiler. Della da bus nu biliyordu. O esasen bu tarakla ri ne kadar zamandanberi hayal 6- diyor, fakat onlara malik olabile- ceğini hatırına bile getirmiyordu.. Halbuki şimdi bu taraklar kendisi nindi; amma gelgelelim bunların süsleyeceği bukleler yok olmuştu... Kadın herşeye rağmen onları göğsüne bastırdı. Ve nihayet du- manlı gözlerini kaldırarak ve gü- lümsiyerek şunları söyliyebildi; — Saçlarım o kadar çabuk bü- yüyor ki... onra bir kedi gibi yerinden fırlıyarak: — Oh sevgili Cim, diye ilâve etti. Cim, henüz karısının kendisine aldığı o fevkalâde hediyeyi gör- memişti... Kadın büyük bir heye- canla avucundaki kordanu Cime uzattı. Donuk ve kıymetli made- nin üzerinde bir an için Dellanın sevgi ile tutuşan ruhunun ışıkla- rı akseder gibi oldu: — Bu saat kordonu harikulâde mak içni bütün şehri altüst ettim, Şimdi sen artık günde yüz defa saatine bakabilirsin!. Saatini bu- raya ver... Kordonlu olduğu halde nasıl. duracağını görmek istiyo- rum. 3 Cim bir an için durakladı. Son- pa ra kanapenin üzerine oturarak el- lerini başı üzerine bağladı ve gü- lümsedi: — Della, hediyelerimizi şimdi Tik saklıyalım.. Onlar şimdi bizim için Tüzumundan fazla güzeldir ler... Ben sana tarak alabilmek /- çin saatimi sattım, Artık köfteleri kızartmıya başlıyabilirsin! Elektrik Tesisatı Van, (TAN) — Elektrik motörlerin den biri bozulduğu için bir müddet tenberi aydınlık azalmıştır. Belediye Arniste bulunan göl işletme idaresi- ne wit büyük bir motörü İktisat Ve- kâletinden satın almıştır. Motör bu- raya getirilerek yerine konulmıya başlanmıştır. Yakında daha fazla ışık temin olunacaktır. laşık yollarla baldızı Fatmanın (4) bin lirasını aldığım da müddeiumu- miye anlatmıştır. Tahkikat ve tetkiklerin çabuk biti rilmesine çalışılıyor. T vuzuhla 1 TOPLANTILAR e DAVETLER 6 BUĞUN: k Dresden konservatuvarı mesunarmdan Buyün Speranca Prineu, sast 2i de Fran sır tyatrosunda bir şan konseri verecektir, X Eminönü halkevi apsyal yardım şube si namını Meliha Avni Süzen tarafından bu akşam İstanbul radyosunda "Her şeyi balk yapar, mevsulu bir konferans verile çektir, * Yeşilay ve Yeşilay gençler birliği, üye leri, aileleri ve misafirlerinin o bayramlaş maları için bayramın üçüncü günü saat 15 ten 21 g kadar Tokatlıyanda bir çay ve recektir, Cemiyet nzalarınm davetiyelerini almak için Cağaloğlunda Çocuk Esirgeme Kurumu binasındaki büroya ber gün öğle den sonra müracaat etmeleri lâzımdır, Beşyüz Liralık Bir Teberrü Topkapı fıkara perver hayır müessesesi reisliğinden: Büylikadada Nizam caddesinde oturan | Bayan Vasiliki Saroğlu vefat eden zevci Todoraki Sarıoğlunun istirahati ruhu için fikaranın İhtiyacıma sarledilmek Üzere mü || essesercize 500 İlra teberru etmiştir, Bu hamiyetli vatandaşa teşekleürfü borç bilir ve güzetenizin delâletini rica ederiz, YENİ NEŞRIYTA Hatay Tarihi Hakkında Bir Eser Baçünlerde bir kaç ciltlik Hatay tariki | | neşredilmiştir, Bu eser Hatay davasının &sasmı ilmi bir tez şeklinde ortaya koy maştur, Hatay ahalisinin Türk oldüğu hakkında ki kanaat umumidir, Eser, bizi, bu bikika ti teyit edecek tarihi vesikalar ve ilet de illerle karşı karşıya getiriyor, Eski devir lerde Osmanlı idaresine bir #irlü menams yan orta ve cenubi Anadolu Türkmen oy makları saray idaresi tarafmdan mütema diyen Halep civarındaki çöllere sürülmüş ve kendilerine iskân mmtakası olarak Rekka havalisi gösterilmişti, Pakat bunlar, Reklendan kaçarak tabil'zenginliklerle dolu olan Hatay omuıntakasına yerleşmişlerdir, Mufassal Hatay eseri bize, ba sşiretlerin tekrar Rekkaya sevk için sarayın yolladı ğr fermanların Türkiye evrak hazinesin den almmış kopyelerini havi bulunmakta dır, Bundan anlıyoruz ki 50 esırdanberi Türk olan Hatay son osmanlı devrinde de eenubi Türkmen aşiretlerinin iltica ettiği bir saha ve yerleştiği bir muntaka olmuştur, Tabi zenginlikleri ve güzelliğile şeref bulan Hatayın her fatih tarafından istilâya teşebbüs edilmesi, tarih sahnesinde teker rür etmiş bir hâdisedir, Her defasmda Ha tay Türkleri yüksek dağlara kaçarak ken di mütevazı rlidafan teşkilitlerile varlıkla : Ağaya örülen ana fikir bu Eserin #müelifi Hataylı Faik Türkmene gelince: Ciddi ve devamlı çalışmalarile kendisini tanıtmış bir minevverdir, Birkaç senedenberi Sorbun doktorası için Türk Dili tarihi adlı bir tez hazırlamaktadır, Tez Türk Dili Kurumu tarafından tetkik edil eniştir, 4 cilt üzerine 1500 sahife tutmakta Bu gayretli gencimizden "Mufassal Ha tay, m diğer iki cildini de bir gün evvel bitirmesini beklerir, Si PRATIK HUKUK — Hukuk fakültesi ordunasyüs profesörü Mustafa Reşit Bel gesay, bu isimde bir eser neşretmiştir, Halkm öğrenmekte menfaati olan hukuk meseleler de bu kitapta sade ve açık bir dille anlatılmaktadır, Eserin birinci cildini teşkil eden bu kitapta, usulü muhakeme ve icra iflâs halsaku, muhtelif muamele usul leri ve bunların taraflar arasnda doğura cağı haklar ve vazifeler anlatmış, 43 Ör nek verilmiştir, Zehirli Gazdan Korunma Samatya bölgesi zehirli gaz kursu öğ retmeni Hâmit Bahar halka mahsus bir 26 birli gazdan korunma kitabı yazmıştır, U cuz bir fiyatla satılan ba kitapta, bitin ko İrunma çareleri, halkın “kolayca anlıyabile ceği bir dille anlatılmakta ve bu hususla pratik malâmat verilmektedir, Istanbul Birinci Iflâs Memurlu. ğundan: Bir müflise ait ve Istanbul Balıkpazarmda 49 No, Ju şekerci dük kânmın üst katında mevcut yazıhane Eşyası açık arttarma ile satılacağın. dan 9 Şubat 938 Çarşamba günü sa. at 10 da Taliplerin Hazır bulunmala- ri ilân olunur. o (4746) Sayfadaki Suallere Karşı On Cevap 1 — Hayır (Eğlenceye veya ziyafete gitmek için başkaları. nın otomobillerinden istifade etmek lâzımsa evde oturmak dir ha iyidir.) 2 — Evet (Çünkü başkasının gazetesini okumak onu sinirlen- direbilir. Beş kuruş için arkada- şın sinirlenmesini göze almak değmez.) 3 — Hayır (Bumu yapıyorsa- mız, bir gün yeni elbisenizin mo- dası geçmiş, rengi solmuş bir ha- le geldiğini görecek ve bu ihti- yatınızın mânasız olduğunu an- ıyacaksınız.) 4 — Hayır (Yamanmış veya değiştirilmiş bir elbise bize, bir İ fakire yaptığı hizmet kadar hiz- met göremez.) 5 — Hayır (Bahşiş garsonun hakkıdır. Onun hakkını verme- | z Yetmiş Harp ii Gemisi Korsanlık Mücadelesinde ! (Başı 1 incide) “. - İngiltere, İspanya âsilerine son derece sabırla muamele etmiştir. Ar- tık sabrımız tükenmiştir. Bundan sonra protesto ve tavizat falebi ile iktifa etmiyeceğiz. Çünkü su usul muvaffak olmamıştır.,," B. Eden daha sonra, İngilterenin, İspanyada döğüşen iki tarafa, kon- trol altındaki yollarda deniz altından giden her tahtelbahirin batırılması 8-2-938 Yeni Adliye Sarayı Binası İBaşı 1incide) yer varsa oraya sevkedilecektir. Ya, ni bir suçlu bir seneden fazlaya mah- küm olur olmaz Istanbul haricinde || bir hapisaneye yolcu edilecektir. it İcra Usullerinde Esaslı Islahat Adliye Vekâleti, icra işlerinin rslas hı hakkında bir İsviçreli mütehasms seçmiş ve kendisiyle mukavele imza- Iamıştır, Mütehaasıs birkaç güne ka- dar memleketimize gelerek ve mev. cut sistem hakkında esasi tetkikler yaptıktan sonru sistemin kökünden ıslahı hakkında tavsiyelerde bulu. nacaktır, İcra usullerimizin kökünden ıslaha muhtaç olduğu kanaati umumidir. Bitmez tükenmez mühletler ve müa. | meleler arüsinda hakler kaybolmak- | ta ve halk arasmdaki kredinin esas. ları sarsılmaktadır. Yeni sistemde başlıca hedef hakkı ve kredi sistemimizi korumak vetlendirmek olacaktır, Bu suretle hergünkü hayata sit en mühim dert. lerden biri şifa yoluna girecektir. ittihadı Macdin Türk Anonim Şirketi Ticaret Kanununun 381 inci mad. || desinde esas mukavelenamemiz hü- kümleri dairesinde Şirketimiz hisse, darları heyeti umumiyesi aşağıda ya- alı mâddelerin müzakeresi zımnmda 7 Mart 1938 Pazartesi günü saat 15 de Şirketin merkezi olan Galatada Bankalar caddesinde Şark Hanmm 5 inci katında 4 numarada adiyen iç» timaa davet olunur, Ruznamei Müzakerat : 1 — Meclisi Idare ve Murakıp ra. porlarımın okunması, 2 — 937 senesi son Üç aylık hes. batını gösteren bilâinçonun kabul ve tasdiki, Meclisi Idare heyetinin teb. riyei zimmeti, 3 — 988 senesi bütçesinin kabul, tasdik veya tadi. Içtimada hazır bulunmak istiyen hissedarlarm ellerindeki hisse senet- na karar verdiğini, çünkü bu çeşitİlerini veya mülkiyet vesikslarını top 'denizaltılarının tienret gemilerini teh|lanti gününden en az bir hafta önce dit ettiklerini bildirmiş ve Fransa ile| Şirketin idare merkezine yahut her. Italyanm ayni tedbirlere iştirakini| hangi bir Banka veya müesseseyö memnuniyetle karşıladığını ilâve et-| teslim eylemeleri" gerektir. eren em mkv . . — Bi özden İklakci ümitli ani ie Üçüncü , Hukul masından da bahsederek, bunun te) siyyrikapıda Şehremini Uzunyusuf kerrürünün vahim olduğunun Sala- | yağhane sokak 12 No, da Hacer ta. mankadaki Ingiliz ajanı vasıtasiyle) rından kocası Eeyoğlu Balıkpazarı Franco'ya bildirildiğini izah etmiş ve son alman tedbirlerin korsanlığı kö. künden kırmıya kâfi geldiğini, fakat bu tedbirler de kâfi gelmezse yeni ted birler alınacağını ilâve etmiştir, B. Eden bu arada Hunter hâdise. sinden de bahsederek Ispanya âsile- rinin bu İngiliz zarblısmı hasara uğ- İratan mayini koymadıklarma dair be İ yanatta bulunduklarını, fakat Ingil. tere hükümetinin bu beyanatı kabul etmediğini, İngiliz destroyerinin 194,000 Sterlin kıymetinde hasara uğramış bulunduğunu söylemiş daha sonra Alcira hâdisesinden bahsede- rek hâdisenin Salamanka nezdinde miştir. İtalya ne yapacak? Ialyanın, İngiltere tarafından Ak denizde alınacak tedbirlere derhal talya arasında geniş mikyasta teşri- ki rpesai başlıyacağını anlatmakta - dır. Diğer taraftan İngiltere ile İtalys arasında İspanyadaki yabancı gönül lülerin çıkarılması meselesinin de görüşüldüğü anlaşılıyor. Italya se- şiddetle protesto edildiğini izah et-| iştiraki İngilterede iyi bir tesir yap- | mıştır. Sunday Times gazetesi bu-| nun neticesi olarak İngiltere ile K| 11 No, da kasap Nezir yanında Kaloş aleyhine (937/1135 dosya N. İle) # çılan boşanma davasının müddeas. leyhin gösterilen ikametgâhmdan çı. kıp halen bulunduğu mahal meçhul olduğu anlaşıldığından H.U.M. K. nun 141 ve 142 inci maddelerine tev« fikan gıyap kararınm ilânen tebliği. ne karar verilmiş ve tahkikat 24/3/ 983 Saat ona talik edilmiş olmakla ilân tarihinden itibaren beş gün zar- İfında itiraz etmediği takdirde gıya. ben tahkikata devam olunacağı ve mahkemeye kabul olunmıyacağı teb Ji makamına kaim olmak üzere ilân olunur. YURTTAŞ; m Bayramlarımızın sahici bay- ram olabilmesi için biri yaşatan toprakların selâmetini hatırdan çıkarmamalıyız. Göklerimizin ko | runmasını, felâkete uğrıyanların yardımına koşmayı, kimsesiz yav ruları ölümden kurtarmayı u- Dutmamalıyız. firi Grandi Ispanyadaki gönüllülerin yüzde ellisini geri almak için müza- kereye hazır olduğunu bildirmiştir. ? RESİMLİ LAMAR. | BİR, ZABIT ADAMI ÖLDİ BULUNUYORSUN | FAKAT 5£8 0. ERİ A ROMANI: İBİR HAFTA SON! KIZ LAMARR. İLE DEŞİ cAyiPo)