8 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8-2-938 Ankaradan Telefon ve Telgrafla Hukuk Tahsili Üç Seneye mi İnecek? Ankara, 7 (TAN Muhabirin den) — Geçen sene yapılan yeni bir talimatname ile Istanbul Hukuk Fa- külltesinde tahsil müddeti üç seneden dört seneye çıkarılmıştı. Bu prog- ram Istanbulda derhsl tatbik edildi. ği balde Ankara Hukuk Fekültesin. de tedrisata Üç sene üzerinden devam edilmiştir. Haber alındığna göre Vekâletler Ankara ile Istanbul kuk Fakülteleri arasında bu farkını ortadan kaldırmı vermişlerdir. Bunun için tenddit toplantılar yapılmıştır tanbul Hukukunun da Ankara Huku ku gibi 3 seneye inmesi * kati olarak Ksrarlaşırsa orada dâ sömestr usulü cari olacaktır. Memlekette : MAARİFTE FTE: Yüksek Ticaret Mektebi Ankara- ya Naklediliyor Iktısat Vekâletine bağlı olan Yük. sek Iktısat ve Ticaret Mektebinin Maarif Vekâletine devri kararlaştı. rılmıştır, Bu husustaki tetkikler sür, atle neticelendirildiği takdirde, mek- tep, önümlizdeki tedris yılı başmda Ankaraya taşmacaktır. Bu mektebin (Terceme ve iktibas hakkı mahfuzdur,) Rus Sefiri, Enver Paşanın İttifak Teklifine İnanmış mı ? una karşı, Türkiye har- | Ankara Universitesinin iktısat kısmı! No, 70 nver Paşa ile Rus Sefiri Gi- B bin devamınca bita- |nı teşkil etmesi daha muvafik görül! ers arasında fki tarafı © — raflığmı muhafaza edeceğine | mekledir. Şehrimizde üniversiteye! yun devam ederken, Sazanof İs- bağlı bir Iktisat Fakültesi bulundu. undan bu mektebin Ankaraya taşın tanbuldeki Rus sefirine, 10 Ağus- tos 1914 tarihli telgrafile şu tali- masiyle Istanbulda bir. boşluk olmu. yacağı anlaşılmıştır. matı yermiş ve birer suretini Pa- kalka ga MÜTEFERRİK ; ris ve Londraya göndermiştir; “Sofyadan beniz Giresun Âbidesinin Maketleri Reddedildi Yeni — Projesinin Anahatları 10 Senede Tahakkuk Edecek Istanbulun Prost tarafmdan Ali Haydar Mithat rr. an yeni plânı halkında izahat ver mek üzere Ankaraya çilmiş olan imar müdürü Ziya şehrimize dön. müştür, Plân, pek beğenilmiş ve hükümet. çe tasvip olunmuştur. Prostun plânı, İstanbula yeni bir çehre verecektir. Istanbul ve Beyoğlu taraflarının sna hatları hazırlanmış, plârin tatbikatı. | elinde toplunacak've buralardan hi. na geçilmek üzere hazırlıklara baş, |91l olacak varidat münhasıran bele. lanmıştır. | diyeye kalacaktır. Hükümet, Istanbul şehrinin bir an | Pu arsda süt, et, ekmek işleri be. övvel güzelleşmesini temin için bu) vehmet'le Adliye ve Belediye Saray. plânm süratle tatbikini istemiştir, Bu | 207 da inşasına başlanacak ve Sul maksatla, belediyeye geniş mikyasta | nâhmet meydanma sit Prootun plâ leri de AZAL lediye tarafından e görülecek, bütün Yenil plâhi tatbikatma Eminönü | vak) vastaları belediyeye geçecek, meydanından başlanacaktır. Bu my | toPÜzİe” belediye tarafından işlet) dan açılırken, bir taraftan da bir ç | cektir. Bu işlerin belediyeye senede nahmet meydanma ait Prostun piâ. andaki yeni şekil tatbik edilecektir. Belediye Prostun plâğındaki sna hatlarm azami on sene nde tahak- kuk edeceğini ümit etmektedir. Hü. kümet, yapacağı yardımdan manda | belediyenin varidatını arttırmak için birtakım yeni şekiller bulmuştur. Şehrin âmme hizmetleri belediyenin alâkıdar Hu. dair her türlü teminat verme- lidir. Boğazlardan geçecek ti- caret gemilerine yardım ve | kolaylık göstermelidir. İ Göben ve Breslav harp ge- milerinde bulunan zabit ve | neferler vatanlarma sevkedil- melidir. cevap ala madım. Vakit kazanmak için Enverle konuşmakta devam edi- niz. Hatırınızdan çıkmasın ki, Türkiyenin aleyhimizde olan ha reketleri bizi korkutamaz. Türk- Bursanın İmar İngilseresin tekBilerini, biz lerle münakaşalarınızda şeklen dostça bir lisan kullanınız. Fa- kat şunu kendilerine telkin e- diniz ki, bizim kabul edebilece- Zimiz şekilde hareket etmezlerse bütün Anadoluyu kaybedecek - lerdir. Biz İngiltere ve Fransa ile müttefik olduğumuz için Türklerin hayatı elimizdedir. Halbuki Türklerin bize zarar ve- recek kuvvetleri yoktur. Bunu da münasip şekilde kendilerine anlatınız.,, de kabul ediyoruz. Oradaki meslekteşlarmızla hareket etmenizi rica ederim. İş'arlarım dahilinde Babiâli ile muhavereye girişmenizi de tavsiye ederim. Bab;âli ile muhavereniz iyi bir netice verirse Türkiyenin istikbalde bize verebileceği en büyük teminat bütün Ak man zabitlerinin Türkiyeden Memleketimizde yapılan âbide ve beraberce | heykellerin projelerini tetkik etmek üzere kurulan jüri heyeti, dün Güzel | Sanatlar Akademisinde Maarif Vekâ İleti Güzel Sanatlar Umum Müdürü Cevat Dursun oğlunun Başkanlığın. da toplanmıştır. açmak mevzuları vardı. diğeri Ruzmümede Bolu âbidesi hakkında tetkikler yapmak, Giresun âbidesi müsabakasını neticelendirmek, Mani sa, Ayvalık âbideleri için müsabaka minönünden Süleymaniyeye, minönünden Si Üzerine düşen emlâk ve arsalar belediye bir formül hazırlamış, kümete kabul ettirmiştir. Bu sayede, istimlâk için lâzım olan para kola; atle açılabilecektir. Eminönünden Beyazıda, üçüncüsü E-| © ultanahmede giden üç büyük ve ana caddenin açılması için tetkiklere başlanacaktır. Bu caddeler is. timlâk edilecektir. Bu istimlâk için bu formülü Ankarada izah ederek hü. lıkla temin edilecek ve caddeler sür. ediliyor. Yenicami Kemeri Meselesi Belediye, Yenicami kemerinin mu- hafazasını daha muvafık görmüştür. Müzedeki eski eserleri koruma cemi. yeti de buranm muhafazası lüzumu. na dair bir karar verhiştir. Meydan açıldıktan sonra muallâk- ta kalacak olan kemerin etrafına bir : | şekil verilmesi için şimdiden tetkik. lere başlanmıştır. Bunun için muhte. M£ şekilleri gösteren bir proje yapı. birkaç milyon lira temin edeceği ümit a : Plânı İçin Bursa, 7 (TAN Muhabirinden) — Bursanm imar plânı etrafında tet- kikler yapmak Üzere Ankaradan şeh rimize gelen mühendis Bay Vasfiden sonra, Dahiliye Vekâleti imar şubesi velsi Bay Semih te buraya gelmiştir. Plân tetkikatı devam etmektedir. Yiudağda Bir Film Bursa, 7 (TAN Muhabirinden) — Birkaç gündenberi şehrimizde çalış. makta olan film operatörü Bay Ke. nan, Kurban Bayramında Uludağda çevrilecek #por filmi hazırlıklarmı bi lacaktır, Kemerin vaziyeti hakkında Sazanof çıkarılması olacaktır. Bu yıl Eminönünden başka, Sulta- us Sefiri Giers, Dahiliye Na zırı Talât Beyle, Mebusan Meclisi Reisi Halil Beyin, Bükre- şe hraeket ettiklerini, bunu sadra- zamdan haber aldığını, Adalar hak kında da Yunanistan ile müzake- reye girişileceğini 15 Ağustosta Petersburga bildirmiş ve bu habe- rin birer sureti Bükreş, Atina, Sof- ya, Niş sefaretlerine gönderilmiş. Sefir Giers, Enver Paşanın itti Sazanof R usya sefiri Giers, her halde 'Türkiye ile olan müzakere- nin iyi bir neticeye vardırılmasına çok taraftar... Çünkü 30 Ağustos tarihile Petersburga çektiği bir tel grafla Türk topraklarının Bulga- ristana vadedildiğinden şikâyet e- diyor. Giers'in haber aldığına göre Rusların Bulçürtana p Sani bu tek. sum lm ya sefiri, bu rivayetlerin ET ların ekmeğine yağ Süreceğihi ve Jüri heyeti dün Giresun Âbidesi için gelen 5 maketi tetkik etmiş beşi. ni de muvafık görmiyerek reddetmiş tir. Manisa, Ayvalık âbideleri için de yeniden müsabaka açılmasını karar. laştırmıştır. İstanbulda Arşiv Dairesi Hükümet eski evrak ve tarihi ve- lerin mazbut binalarda muhafa- edilerek istifadeye müsait POLİSTE : Bir Avcı, Düşürdüğü bir hale konulmasını düşünmüştür. Bu mak. Tüfekle Yaralandı <t silğhi ile yaralanmıştır: Evvelki gün Bakırköyünde bir av. Kaplamakı. El Ekrem Milim otu- | da avlanmıfa eli Oğleye doğ. ison karar Prosta bırakılacaktır. GÜMRÜKLERDE Sirkeci Yolcu Salonu Dün Açıldı 18 bin lira harcanarak modern bir hale getirilen Sirkeci yolcu salonu, “dürü Hasan Şükrü, gümrük ba dürü Mustafa Nuri, muhafaza baş. dün açılmıştır. Liman idaresi müdü- tirmek üzeredir, Senaryo ve mlzik tamamen hazırlanmıştır. Uludağda, karlar arasında dağ sporları eğlen. celeri yapılacak ve filme alınacaktır, | Bursa Umumi Meclisinde Bursa, 7 (TAN Muhabirinden) — Bursa umumi Meclisi bugün toplan, dı. Bazı ktrarlar verdi. Gelen evrakı çıkarttı. Şubat ortasında tekrar top- Tanacaktır. esya “çnidinipna — Adana, 7 (TAN Muhabirindenk — İondra — Yeni Zelânâ turunu “yap fak teklifinde ciddi surette İnan- mış görünüyor. 16 Ağustos tarihin- de Hariciye Nezaretine çektiği bir telgrafta şöyle diyor: ru köye dönerlerken bir aralık Eâ- vard silâhımı Petroya vermiştir. Pet. ro, nasılsa bunu elinden yere düşür. müş, almak için eğildiği sırada silâh patlamıştı. Çıkan kurşun, kendi göğ süne rastlıyarak tehlikeli surette ya ralanmasına sebep olmuştur. müdürü Hasan ve belediyeden Asim Süreyya sabahleyin yolcu salonuna gelerek daireleri tetkik etmişlerdir. Liman Hanında bulunan Denizyol. ları İdaresinin şubesi on güne kadar yolcu salonuna nakledilecektir. Sey. yahların luradan şehre çıkarılması Türkiye ile anlaşmak hususundaki ümitleri suya düşüreceğini ileri sü rüyor ve endişeler gösteriyor. TArkası var) mak üzere yola çıkan ve bir müddet tenberi hayatlarından endişe edilen İngiliz tayyarecileri Kaleston ve Ri. ket buraya indiler. Yarın büradan hs reket edeceklerdir, Tayyareciler Ha- lebe uğramadan doğruca Bağdada u- satla Ayasofya hamamı ile Sultanah met medresesinin arşiv dairesi olma. sma karar verilmiştir. Ayasofya ha. mamı belediyeye, Sultanahmet med. resi de hususi idareye aittir, Daimi enclimen, bu ili binanm Başvekâlete “Türkiyenin Almanya ile an- laşması bizi müşkül bir mevkie BELEDİYEDE : düşürebilir. Sadrazam hiç şüp- he yok ki, bizimle anlaşma ta- raltarıdır. Fakat nüfuzu dzdır. Her dakika azledilebilir. Bu se- Çöp İstasyonlarının devrine karar vermiştir. Kurban Sürüleri Çoğaldı Kurban sürüleri gelmiye başlamış dav altma alınmıştır. Bir Fabrika Kismen Yandı Petro, Yedikule hastenesinde te- kararından şimdilik vazgeçilmiştir. caklardır. . Tayyarecilerin sıhhati iyidir. Ingiliz tayyarecilerinin hayat. ta oldukları Röyter Ajansına bildi. rüdi, | BİRKAÇ SATIRLA | (Hvlin çöplerini denize dökmek, üzere yalnız hal için ayrı bir iskele yapıl masına katar verilmiştir, A Muştar, Dün saat 13 te Gülatada Banka. lar caddesinde 8 mımuralı Eskinazi ve ortağı Jaka alt kola, çivit ve sa. bun fabrikasmdan yangm çıkmış, fabrika kısmen yandıktan sonra sön dürülmüştür. Fabrika binası altı bin liraya sigortalıdır. Tesisat ve malze. me sigorta edilmemiştir. Ateşin sebe GELENLER, GİDENLER Rektör Cemil Bilsel Londraya Gitti Londrada toplanacak olan Uluslar Kurumuna Müzaheret Cemiyeti Kon- Yeri Değişiyor Istanbul yakasınm çöpleri de bir Hâzirandan itibaren denize döküle. cektir, Fakat Davıtpaşadaki İmha istasyonuna dökülen çöplerin Florya | asfalt yoluma koku neşrettiği görül müş, Hazirana kadar bu kokuyu ön- tır, Bu sene gelen sürüler, geçen yıl- lardan fazladır. Fiyatların da geçen seneden düşük olacağı tahmin cdil- mektedir. Murttan itibaren et fiyat. ları on kuruş ineceği için, celepler, İ ellerindeki malı şimdiden çıkarmak afzusunu göstermektedirler. beple Enverin diktatör olması maller karşısında Türkiyenin ihtimali her an vardır. Bu ihti. düşmanımız sıfatile harbe gir - memesini temin etmek lâzımdır. Enverin birkaç gün evvel İleri LA yasağa — Maslak şosesi yeni baştan yapılmıya dünden itibaren başlan sürdüğü teklifleri aşağı yukarı kabul etmek münaspi olur. Kati süretle eminim ki önümüzde pek lemek için imha istasyonu şimdiki ye rinden bir kilometre içeriye alınmış. tır. * Yugoslavya Elçisi B. Acemoviç Belgrattan şehrimize dönmüş ve dün Ankaraya gitmiştir. Birkaç gün son bi henüz belli değildir. Bir Günlük Otomobil Kazaları Şoför Muhittinin idaresindeki 1563 jpsiliz ataşenavali, dür Provldans va purile şehrimize gelmiştir, . şubatta "Roma, vapıru şehrimize sey toplantısmda memleketimizi tem sil edecek olan Üniversite “rektörü Profesör Cemil Bilsel dün #kşamki ekspresle Londraya gitmiş ve garda Azapkapı çöp iskelesi, Azapkapıda açılacak yeni meydana rastladığı için bu iskelenin Yağ iskelesi civarında münasip bir yere nakli için hazırlığa başlanmıştır. Istanbulun temizlik işlerini daha modern ve daha pratik bir hale getir mek üzere belediye müfettişlerinden üç kişiden mürekkep olarak kurulan komisyon, tetkiklerini hayli ilerlet- miştir. Komisyon, bu hususta bir ra. por hazırlıyacaktır. Et Ucuzluğu Komisyonu Et ucuzluğu kararını tatbik . ede. cek komisyon, bayramdan sonra derhal toplanacaktır. Belediye bu ko- misyonun çalışmasına esas olmak ve ucuzluk işinde belediyenin noktai na zarını bildirmek üzere bir tali heyet | kurmuştur, Bu heyet, dün sabahtan itibaren iye başlamıştır. rae YURTTAŞ; e Bayramda © keseceğimiz # kurbanların derilerini şunun : Butun ölme, berekimiyinlem. © Hava Kurumu bu derileri ; sizden toplıyacaktır. İİİ İİ ra tekrar Istanbula dönecek ve Bal. 2 kan Konseyi için şehrimize gelecek! olan Yugoslavya Başvekili ve Harici. ye Nazırı B. Stoyadinoviç'i karşıla. mak üzere Uzunköprüye gidecektir. numarslr otomobil Saraçhane başım. dan geçerken Fatma isminde bir ka. dına çarparak muhtelif yerlerinden ağır surette yaralamıştır. Şoför Ismailin kullandığı 2848 nu- maralı taksi otomobili de, Pangaltı da şoför Niyazinin idaresindeki 3451 birkaç yüz seyyah getirecektir, Fakülte Dekanları ile, profesör, do. çent ve talebeleri tarafından uğurlan resindeki- 91 numaralı otomobille) mıştır. Rektör 16 gün sonra dönecek. Mehmedin kullandığı 1313 mumarslı| tir, ötomobil, çarpışarak her ikisi de ha. sara uğramışlardır. * Londraja basılacak olan yeni kö. * Galatada Karaoğlan sokağında Japmızın basım işine nezaret numaralı ötobilse çarparak hasara| oturan Şevket geçimsizlik yüzünden! bali üzere yitik Bahkiağ”” şefle. uğratmıştır. çikan kavga neticesinde sekiz SENE-İ yinden Reşat ve Nurettin dün akşam Gümüşsuyu yokuşunda da fki olo. | denberi beraber yaşadığı metresi Nİ. | ii ekspresle İngiltereye gitmişlerdir. mobil çarpışmıştır. Şoför Sudinin ida | meti bıçakla yaralamıştır, TAKVİM ve HAVA 8 Şubat 1938 az zaman kalmıştır. Çabuk ka- rar veriniz.,, Giers yle görünüyor ki, İtilâf dev letleri kendi aralarında bi- zim harbe kurışmamız meselesini ciddiyetle karşılıyor ve Enver Pa- şanın Rusyaya olan ittifak teklifi- ni kendi aralarında müzakere odi- yorlardı. Sazahof, Rusya sefirinin telâşh telgrafına 23 Ağustos tari- hinde çektiği telgrafta bu mesele- lerden bahsediyor ve şöyle diyor: “İngiltere sefareti bize bir muh- tıra tebliğ etmiştir. Bundan anla- şıldığına göre, İngiltere Enverin dileklerini fazla buluyor. Bununla beraber teklifler müzakereye €sas olabileceğinden reddedilmemelidir. Fransa gibi İngiltere de Türkiyo- nin tamamiyetini temin etmiye ba zardır. Üç devlet arasında Türkiye- pin istiklâline halel verecek hiç- bir mesele bahis mevzuu olmıya - caktır. Türkiyedeki Alman demir- | yollarının ve bunlara ait imtiyazın Türkiyeye terki de temin edilebi- Jir. Türkiyeyi komşularının teca « yüzünden korumak için bir plân ha zırlamak mümkündür. Kapitülâs- yonlar dolayısile mevcut mahke - melerden vazgeçmiye İngiltere ha- Yeni Paralarımız İçin Kurban Bayramı Istanbul Müftülüğünden: ğımizim daha ziyade yökseli gin çalışmakta ve pek meşkör hizmetleri sebketmekte olan mili kurumlarımıza her vesile Me yardımda bulunmak yurt borç tarımızın en büyük ve en mühimlerinden- dir. Bu mühim Varifey! mâzarı dikk: rak kurbam derilerile barsakların, Hava kurumuna verilmesi hakkında Di» 2 nci ay Arabi: Gün: 28 1356 Kasım: 93 Rumi: 1354 Ikincikârun: 26 1228 37 324 i YURTTA HAVA VAZİYETİ Dün, yurdun bütün muncakalarmda hava İ kapalı, yer yer kar ve yağmur şeklinde yağışlı geçmiş, rüzgirlar umumiyetle şimal İstikametinden kavvetlice esmiştir. Dün Istanbulda hava kapelı ve yağı geçmiştir, 24 saat zarlında yağın yağmul run metre murabbama bır: su miktari bir eme Rüzgâr şimal şarki iştira İmei ie hem e hazla esmi$i İ& te büremetre 763,9 milimetre kaydedilmiştir, en çok 7 ve en nz 2 santigrst olarak kaydedilmiştir, fetva da matümdur. Binaenaleyh, yurdumuza havadan gele. cek tehllikölere karşı korumak uğründi seyirli ve deramlı bir surette çal berruları Kızılay ve Çocul hayırlı kurumlar ile paylaşa &den Türk hava kuru- ramında kesilecek “kur- 1515 — Alsam? 4 — Tema at 988 tarihine müsadif perşembe günü » Zihiccenin dokuzu olduğ. arife, cuma günü de bayram o olunur, Bayram namazı S.D. 7139 158 Dünden itibaren açılan Sirkeci yolcu salonunun methal” kısmından bir görünüş Zevali saatle: Ezani saatle: EZ #