19 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

19 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

i Avusturyanın ilhakın yapan Alman ordusundan zırhlı otomobiller hududu geçtikten sonra Almanya Hudutlarında Bazı Tashihler Yapmak Icap Edermiş! (Başı 1 ineidel setti. Ve Lehistana Avusturya hadi- seleri karşısında aldığı vaziyet yüzün den teşekkürlerini bildirdi. Her Hit- ler Mussoliniyi de ayni şekilde teşek kürle yadetmiş ve Roma - Berlin mih verinin kuvvet ve kıymetinden bah- setmiştir. Hitler daha sonra Almanya nın müstemlekelerini istirdat edeceği ni anlatmıştır. Hitler, Milletler Cemi- yetinin insan zaafının, korkaklığının ve hodgâmlığının her çeşidile malül olduğunu, Milletler Cemiyeti ahlâkı- nın daha yüksek seviyelerde bulun- ması lâzimgeldiğini söylemiş ve Fran sa - Almanya hududunun değişmez bir halde olduğunu ilâve etmiştir. Her Hitler Almanyanın hududun- dan bahsederken bugünkü tebeddül- lerden sonra daha başka tebeddüller de beklemek lâzımgeldiğini ima et- miştir. Hitlerin nutku bittikten sonra Rayş tağ fesholunmuş ve Avusturya da da- hil olmak üzere yeni Almanyada ye- ni umumi seçimin 10 Nisanda yapıl mes takarrür etmiştir. — - Livinofun teklifinin İngilterede uyandırdığı akisler Londra, 18 (Hususi) — Sovyetler birliği Hariciye Komiseri B. Litvino- fun, henüz vakit varken, dünya sul- hünün korunması ve küçük devlet- lerin istiklâllerini tehlikeye düşüren sen istilâcı ve İsa yçı bevavürlere har şı müşterek harekete geçilmesi hak-| kında sulhçü ve demokrat devletler nezdinde giriştiği son teşebbüs, Lon- dra gazetelerinde lehte ve aleyhte muhtelif tefsirlere yol açmaktadır. Bir kısım gazeteler, Litvinofa taraf- İtarlık göstermekte, diğer bir kısmı ise buna muhaliftir, Londra gazetelerinden, Daily He- İB. Chamberlsin'e şiddetle hücum e- diyor. Liberal ler Birliği, Bekoslovakya ve diğer İsulheü devletler arasında askeri bir ittifak akdi lüzumunu tavsiye etmek tedir, Diğer taraftan, buna şiddetle muha lefet eden güzetelekden Times, So yet beyanatının müdafaa ettiği bey- nelmilel bir konferansın toplanması na halen ihtimal verilmediğini yazı- yor. Deyli Telgraf, Avrupadaki son va- him ve müşkül vaziyeti, muhalefetin istismar ettiği kanaatini izhar ederek diyor ki: “İngilterenin Avusturyada eski vaziyeti iade için, hiç bir teşeb- büste bulunmıyacağı muhakkaktır.” Faşist Daily Mail, “beynelmilel bir konferans akdini istiyen B. Litvino- fun beyanatı, harbe yol açmak için en iyi bir yoldur!” diyor. Deyli Ekspres; siyasi mahfellerde, Çekoslovakya bü #ünlüğünün İngiltere tarafından ka- yıtsız ve şartsız teminat altına alın- masının muhtemel görülmediğini bil dirmektedir. Pariste temaslar Paris, 18 (Hususi) — Havas Ajan- miri vdtrdiyine gore TTAB sız Hariciye Nazırı, B. Pol Bonkur İbugün Sovyetler Birliğinin Paris bü yük elçisi B. Suriçi kabul etmiş ve B. Suriç kendisine B. Litvinolun be- yanatının metnini tevdi eylemiştir. | B. Pol Bonkur, Sovyet tekliflerine rald, Sovyet hareketini alkışlıyor ve gazetelerden Nevs| İ Chronicle, İngiltere, Fransa, Sovyet- karşı Fransız hükümetinin alâkasını tebarüz ettirmiştir. Amerika Hariciye Nazırının söylediği nutuk Vaşigton, 18 .(Hususi) — Amerika Hariciye Nazırı Mister Kordel Hul matbuat klübünde Amerikanın dış si yasası hakkında bir nutuk söylemiş ve “Dış siyasetimizin esas hedefleri memleketimiz için barışın muhafaza si ve milletimizin ekonomik, sosyal ve moral refahının inkişatıdır. Maalesef, bu hedeflere erişmek i- çin lüzumlu olan vasıtalar bugün © kadar karışık âmilleri istilzam etmek tedir ki, bunların gerçek mârlası sık sık sultefehhümlere ve yanlış tefsir» lere yol açmaktadır. Memleketimiz, fıtri ve an'anevi bir surette, bütün tarihi esnasında barış davasına dai - ma samimi bir şekilde bağlı bulun - muştur. Zamanın ve ahval ve şerai - tin mecbur ettiği hudutlar dahilin - de, milletler ailesinin azası sıfatiyle olan vazifemizi yapmak için barışın muhafazasına sit esas şartların ta - hakkukuna hararetle çalıştık. Buna binaen, muahedelerin tahmil ettiği mecburiyetleri mukaddesliğine inan idik ve bu inanımızı yabaner memle - ketlerle olan münasebetlerimizin fili İ yatında da tatbike çalıştık. , Mister Hul Amerikanın iki ifrat Aa aakmmaneğı huzmlamlam. halimde. maz? lak infirat, diğerinin başkalarına ait işlere takılmaktan içtinap olduğunu söylemiş ve Amerikanın Uzak Şark - ta sözünü dinletmek için teslihatını takviyeye karar verdiğini anlatmış- tar. Ingiliz Kabinesindeki İbtilaf lerdir. Bu karar suretinde toplantı- nın tahrik eseri olmıyan bir tecavüz tehdidine maruz kalan küçük devlet- lerin hürriyet ve haklarını muhafaza etmek için diğer devletlerle bilitilâf zarurf görülebilecek her türlü tedabir ittihaz etmek hususunda hükümete ve başvekile müzaherette bulunacağı teminatı verilmekte ve müslihane tes viye suretleri bulunup tatbik edilme- si için hükümetçe hale uygun beya- natta bulunulacağı ümidi izhar olun- maktadır. Siyasi mahfellere göre Chamber- Isin ancak gelecek hafta harici siya- set hakkında beyanatta bulunacak ve İngilterenin Çekoslovakyaya karşı a- lacağı vaziyeti izah edecektir. Bugün Avam Kamarasında Çurçilin bir nut ku sırasında dinleyiciler; “Chamber- lain gitmelidir!” diye bağırışmışlar ve sonra mukavemet göstermeden sa lonu bırakıp çıkmışlardır. Başvekile muhalefet Paris mahafili hâdise ile derinden alâkadar olmaktadır. Madem Tabui Övr gazetesinde diyor ki: “Görünüşe göre İngiliz kabinesinde mühim bir değişiklik olacaktır. Hoa- re, Belişa, binbaş! Elliot, Merrison ve Ormusbi, yani Bahriye, İskoçya, Zi- “İraat ve müstemlekât nazırları Başve İkile karşı cephe almışlardır. Altmış | kadar muhafazakâr mebus Chamber- lain'dan iki şey istemektedirler: 1 — Hükümet, Fransa Çekoslovak yaya yardıma gittiği zaman Alman- yanın taarruzuna uğrarsa bu memle- keti müdafaa edeceğini taahhüt etme Yidir. 2 — Hükümet, İtalyan. Alman ve ecnebi kıtaları İspanyadan geri alin- madıkça İtalya ile hiç bir itilâf akdet- miyeceğini taahhüt etmelidir. Fransız Meclisinde salı günü harici siyaset görüşülecek Paris, 18 (Hususi) — Başvekil B. Blum bugün Mecliste istizahlara kar- şı söz alarak, mali meseleler hakkın- da hükümetin pek yakında izahat ve- receğini, masmafih daha şimdiden Yrahk Vaziyetinin bir hayli düzel olduğunu söylemiş. harfe? siyaset hak kında uzun bir müzükerenin zaruri- liği üzerinde ebemmiyetle durarak bu müzakereler için, Harleiye Nazırı- nın önümüzdeki salı gününü teklif et- tiğini bildirmiştir. Blum, daha sonra, Meclisin büyük bir ekseriyetine istinat ederek kuv- vetli bir hükümet şeklinde iktidar mevkiine geldiğini. geçen hafta, Fran sız milletini birleşmiye davet ettiği meselesini tekrar hatırlatmış ve de- miştir ki: “O vakit, sizden isteyip te muvaffak olamadığımızı bugün yap- mak zaruridir. Size diyorum ki harice müttehit görünmüyor.” Blumun bu son sözleri, sol cenah- tan şiddetli alkışlarla, fakat sağların sıralarından mırıltılarla karşılanmış- tır. Blum, Fransiz kabine buhranının Avusturya hâdiselerini tacil etmiş ol- duğu bakkındeki fikrin yanlış ölduğu nu ve Delbasun bü hususta elinden gelen herşeyi yapmış bulunduğunu beyan etmiştir. Başvekil, nihayet umumi müzakere lerin salı gününe bırakılmasını İste- miş ve itimat meselesine temas ede- rek demiştir ki: “— Eğer bu itimadı bizden esirger seniz, memleketten daha büyük bir kuvvet ve otorite istiyeceğiz. Bu hü- kümet, memleketin istediğidir.,, Bu içtimada beyanatta bulunan B. Flanden, bir itikat hükümetinin te- şekkülünde barışı korumak hususun- da tereddüt ettiği noktaları anlatmış bu meyanda, sol cenah partilerinin, bilhassa komünistlerin, İspanya hu - dudunu açmak ve cümhuriyet kuv- vetlerine erzak ve mühimmat ver. mek isteklerini ileri sürererek bunun doğrudan doğruya harbe müncer o- lacağını söylemiştir. Daha sonra Fi- landen bu anlattıklarına muhalif bir politika takip edecek bir hükümete müzaheret edemiyeceğini bildirmiş- tir. B. Flanden'den sonra, muhalifler- den mebus Pol Reno, istizahların te- hiri lehinde olduğunu ve her şeyden geldiğini söylemiştir. Pol Reno, Alman tehlikesini ehem- miyetle kaydetmiş, Avusturya vatan- perverlerinin intiharı hâdiselerini ha tırlatmıştır. evvel itimat meselesinin halli lâzım- SPOR: Milli Güreş Takımımız Hazırlanıyor 23 Nisanda Estonyanın merkezi (Talin) şehrinde yapılacak olan Av- rupa greko-romen güreş müsabaka- larına girecek güreşçilerimizin ba - zırlanmakta olduklarını bundan ev - vel yazmıştık. Bu işi yakından tetkik etmek üze- re Istanbula gelmiş olan güreş fede- rasyonu reisi B. Vehbi ile görüştük. Kendisi bize şu malümatı verdi: “.— Mili takım mamzetlerini âyırmak ove onlar üzerinde bir ay kadar çalışmak O maksadi - le bugün ve yarın akşam saat ye- dide Beyoğlu Halkevi salonunda seç- me müsabakaları yapılacaktır. Fede- rasyon reisinin bizzat bulunacağı bu seçmelere Ankaradan 6, İzmirden 4, Balıkesirden 2 ve Istanbuldan 14 gü- reşçi iştirak edecektir. Bu müsabaka larda güreş tarzı ve kabiliyeti dik - kate çarpanlar ayrılarak antrenörün nezareti altında form çalıştırmaları - na başlanacaktır. Güreşçilerimizin çalışma ve id - man sistemlerinde böyle mühim bir müsabaka arifesinde bir göna değişik lik yapılmak mevzuubahis değildir. (Telin) müsabakalarına her ağır - İlikta iştirak edeceğiz. Ayni zamanda inikat edecek olan beynelmilel greko-romen güreş kon gresinde de Türkiyeyi federasyon &- zasıddan, kafile relsi Bay Şinasi tem- sil edecektir. ! I Franco'cuların Bombardımanı (Başı 1 incide) ve Vatikana bu yolda teşebbüste bu- lunmak için Fransa tarafından mü - İ racaat edildiğini söylemiştir. Londra, 18 (Husust) — İngiltere ve Fransa hükümetleri İspanyadaki son İbombardımanlar dolayısile muharip iki tarafa birer nota göndererek açık şehirlerin bombardımanından vazge- çilmesini teklif etmişlerdir. Lehistan Litvanya Buhranı (Başı 1 incide) teşvikten geri kalmıyor ve Litvanya- nın Lehistan tarafından işgali muka- bilinde Danzing'i istirdat için teşeb- büslerde bulunuyordu. Fakat sonunda İngiltere ile Fran- sa tarafından vukubulan teşebbüsle- rin muvaffak olduğu ve buhranın ö- nü alındığı anlaşılmaktadır. Sovyet Rusyanın da Litvanyayı sulh lehinde teşvik ettiği haber veriliyor. karşı Fransa, bugün kâfi derecede) , BUBün Fransa Hariciye Nazırı Pol Bonkur ile Sovyet Birliğinin Paris sefiri Suriç görüşmüşler ve neticede iki hükümet Varşova nezdinde teşeb- büslerde bulunmuşlardır. BULMACA Dünkü bulmacamızın balli 1234567189 10 BUĞUNKU BULMACA 123 45618910 * SOLDAN SAĞA: 1 — Su kabı - içine öteberi konan şey 2 — Bilgi - yukarı 3 — Cenup hududumuzda bir istasyon 4 — Etrafı su - erkek adı 5 — Hamamda bulunur » boş toprak 6 — İrat - zar sayısı 19-3-038 BAŞMAKALEDEN MAB Litvinof'un Teklifi (Başı 1 ze varmak, Lehistana cazip SÜ miye başlamıştır. Baltık denizi yoldan varış, Danzig davasını “j dan kaldıracak ve Lehistanla A yayı biribirine birkat daha racaktır. Lehistanın Almanya VE yadan bu istikamette sıkı teşvik düğünü anlatan alâmetler ço Diğer taraftan Ispanya kapkara bulutlar toplanmıştır. dra karışmazlık komitesine suretile bir müddet afyon i a . şiddetile bomba gibi patlıyacaki Bütün bu çeşit çeşit teh şısında, barışı istiyen devletleri araya gelmeleri ve müşterek t€ ler düşünmeleri akla yakın bir dir, Ne çare ki, aklın icap etti diş ile Avrupadaki ameli arasında büyük uçurumlar a ületler Cemiyeti, milletifi. sındaki müşterek mesul. tin, emniyet ve barışa olan b alâkanın en açık ve etraflı bir sidir. Fakat bu mükemmel m ma görüş ve menfaat ayku zünden bir tarafa bırakılmış, uğratılmıştır. Şiddet usulile maksada erm lunu kapamak istiyen Kelloğ “ yan misakı, ölü bir kâğıt psrçi Uzak Şarktaki müşterek © menfaatlerini aramak için An pın da iştirakile geçenlerde # nan konferans, bir gün sert bir a name yazmış, ertesi gün liğinden ürkerek dağılmıştır. rış için müşterek bir cephe kV yolunun tıkalı olduğunu ortay? | muştur. Amerika ve İngilterenin korkusu, dünyanın iki zıt Gl ayrılmasıdır. Iki Anglosakson leketinin, Litvinofun yeni teki? & bu zaviyeden görmeleri vetlidir. Amerika, uzaktan ©“ duacı rolünü daha rahat bula” Ingilteredeki dahili k; dakikada müspet kararlar ve sini ümit ettirecek gını megyOlii Bugün işbaşında bulunan; ” İhükümetinin düşünceleri, müf) ve esaslı bir bârış yolundan İŞİ? nuna kadar gitmiye uygun g“ k yor. İngiltere, çok esaslı bir i6 "8 nı ve kararsızlık devresi ge Ingiliz an'aneleri, böyle vazi halkın reyini sormayı icap Belki de iş yakında oraya 7 vrupa barış cephesinin A rını elinde tutan Iügit reddüt ve kararsızlık | sa teşebbüs, iptidadan suya düf” tir. Çünkü Amerikasız bir bar hesi yarımdır. Ingiltere benimsemezse cephenin kıymfli fır haline iner, İl Bununla beraber Rusyanın büsünün şekli, ameli müş” gözden bütün bütün uzak tul” | dığını gösteriyor. Şimdiye ima Milletler Cemiyeti çerçi de iş görmiye çalışan Rusys: bu çerçeve haricinde bir barif, Isntısına razı oluyor. Demek Ki z İle bir toplantıyı bir hazırlık İdiye karşılamak caizdir. Asıl“ safhayı, üç devletin de be yapılacak daha geniş bir top aramak lâzımgelecektir. 7 Eğer, maksat, Avrupanın çare bulmaksa bir taraflı düt vazgeçmekten başka çare yok! şey olduğu gibi görülmeli, A' iki zıt cephe teşkil edecek dar Vu tutulmamalıdır. Barışın dünyada emniyet, istikrar, tacak ameli bir yolu, geniş bir | le ve elbirliğile aramaktadır Ahmet Emin Y. 7 — Kaplıca 8 — Sayı - bu dahi - köpek 9 — Emirsiyası - gemilerde hs j 10 — Bayramdan evvel - yokus” | * YUKARDAN ASAĞLE 1 — Büyük bir Türk sanatkâr! © vasıta 2 — Bursa elvürinda bir değ - | 3 — Küçük kitap - nota 4 — Lâkin - ne scak ne 5— Teedit etmek 8 — Erkek adi i 7 — Yapı « cinayet yapan | — Körük bir kuş - dağ kerif” — Renk - şart edatı - say? 10 — Bir aza - katı bir elsim Demek ki, her yapılan teeröl ki ni ki tu Eg kuracak ye karşılıklı tolerans Zİ ğ