14 Mart 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

14 Mart 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

T | (Savcılık eliyle aldığımız tekziptir) Yalana Polis alet olamaz. G eçen haftanın ortalarında Perşem- be günü, Zonguldak'a 15 kilomet- re mesafedeki Gaca mevkiinde göz- ler» Ankara'ya çevrili iki Polis Me- murunun beklediği haberi muhayyi- le mahsulüdür. Binaenaleyh Trafik — Polislerinin hususi bir maksatla oraya yerleşti- rildikleri ve Ankara istikametinden gelen bir otomobilin -plakası okuna- cak kadar, yaklaştığını görünce, ku- rulmuş gıbı harekete geçmeleri ve arabayı durdurup şoför ve içindeki- lerle konuşmaları hakkındaki yazı- lar, muhayyilesi geniş ve hakikatla alâkası olmayan bir muhabirin ha- yal hanesinin icadından — başka bir şey değildir Polıslerın Mehmet Alpdündar i- simli şahsı şehrin içindeki — Maden İşçileri Sendikası merkezine götür- dükleri, Çalışma Bakanlığının yazı- sının Polis vasıtasıyle tebliğ edildiği yalandır. Polislerin adı geçen şahsın, imzasını aldıkları da yalandır. Kalem denemesinin başka konu- lara hasredilmesi ve teşkilatımızın înevzu dışında bırakılması uygun o- ur Bu yalan yazının mevzuunu teş- kil eden Mehmet Alpdündar'm da hakikati namuslu ve şerefli bir in- san olarak ef'karıumumıyeye duyu- racağını ümit Saygılarımla 6/3/1959 Zonguldak Emniyet Müdürü Durmuş Yalçın Göz Bankası Bir temel M amak yolu. üzerindeki Kan Bankasının yanına ediniz: Burada sekiz aydan beri as- keri vasıtalar, dozerler, greyderler, skreperler kayaları kazımakta top- rağın altını üstüne — getirmektedir. Milli Savunma Bakanlığı ila Anka- ra Vilâyeti ve Belediyesi bu sahada işbirliği yapmış durumdadır. Bir kaç beyaz, gömlekli ilim adamı bir mü- hendis dikkatiyle kamyonların dol- masını, boşalmasını, kayalara dina- mit konmasını takip etmektedirler. Aradıkları ne bir petrol kaynağı, ne krom madeni, ne altın, ne hazinedir. Onlar, burada kurulacak bir ümit o- cağının temelini hazırlamakla meş- guldürler. Verdikleri emek, — onları, ok az faniye nasip olan bir merte- Kızılay beye ulaştıracaktır. Zira — Türkiye öz Bankasının. toprağım — düzelt- mekle meşguldüler. Ankara Üniversitesinip altına rastlayan bu saha artık bir Banka- lar sitesi olmak yolundadır. Bura- dikkat V. Koç'un mümessili ile Rektör Z. Erençin mukavele imzalıyorlar Mevzu: 1 milyon 200 bin liralık daki Ankara Kan Bankası verimli çalışmalarına devam —etmekte ve şimdiden binlerce insanın — hayatını kurtarmış bulunmaktadır. Işte onun yanında kardeş ayır — müessesesi Göz Bankasının da temeli hazırlanı- yor. Bu bankalar para alıp faiz ver- miyor, ticari kredi açmıyor, iskonto yapmıyor, ikramiye dağıtmıyor, a- partman katı, aylık gelir sağlamı- yor. Kan Bankası bedava kan dağı- tıyor. Bir kaç dakika önce bir kaza geçirmiş, kanlara bulanmış, çamur- lar içinde kıvranan, baygın, şoke ve- a ölüme mahküm bir insana hayat bağışlayacak olan bir maddeyi kar- deşlerinin damarlarından alarak ye- tiştiriyor, ulaştırıyor. Henüz temel- lerlı atılmakta olan Göz Bankasına gelin Bir hayırlı dernek 1957 yılında —Ankarada — Türkiye Göz Bankası Derneği adında bir teşkilât kurulmuştur. Bu teşkilâtın faal komitesi Ankara Üniversitesi Göz kliniğinde çalışmaktadır. Dün- yada takriben on dört milyon kör vardır. Bunlardan 100 bini yurdu- muzda yaşamaktadır. Türkiye Göz Bankası derneği bu yüz bin körden bir kısmını kurtarmak, onların ka- ranlık dünyasına biraz ışık serpe- bilmek için şu ödevleri yüklenmiş- tir: — Yurdumuzda keratoplasti a- meliyatı yapmak ve bu ameliyattan faydalanacak hastaları ayırdetmek, 2 Bilhassa güney vilâyetlerin- de olan bu gibi hastaların bu ame- liyatlardan faydalanmaları imkânla- rım araştırmak, ameliyatın muhtelif kliniklerde yapılmasını temine ça- lışmak, ve bu, ameliyatların — büyük, ölçüde tatbikini sağlamak üzere ge- bir. bağış rekli materyeh temin etmek, 3 Bütün bunları başarabılmek için. Devlet yardımı yanında — yarı resmi ve hususi idarelerle, vatandaş- lardan iane, teberru, yardım kabui etmek ve bu yardımlarla bir Göz Bankası tesis etme Keratoplasti nedir? Körlükler çeşitli sebeplerle ortaya çıkmaktadır. Fakat büyük bir kısmı göz bebeğinin ön tarafını kap- layan kornea dediğimiz şeffaf zari bulandıran lekelerden ileri — geliyor. Son 15 - 20 yıldan beri yapılan a- raştırmalar bu İlekelerin kaldırılar rak yerlerine ölülerden alınan gözle- rin ön kısımlarındaki şeffaf zarları aşılamanın mümkün olduğunu gös- termiştir. Bu ameliyata Keratoplas- ti denilmektedir. Hayvanlardan alı- nan şeffaf korneanın insan gözleri- ne aktarılması iyi netice vermemek- tedir. Yine opak kornea yerine cara ve plâstikten bir parça konulması deneyleri de muvaffak olamamıştır. Şu halde keratoplastıde kadavralar- dan alınan gözleri kullanmak, bun- ları kanun yollariyle elde etmek mu- hafaza etmek de öt Bankası adı altında özel teşkilât kur- mak gerekmektedi Yurdumuzda ılk keratoplasti; İs- tanbul Üniversitesi — göz kliniğinde Prof. Dr. İgersheimer tarafından ya- pılmıştır. Şimdi bu ameliye bir çok kliniklerde tatbik edilmektedir. An- kara Üniversitesi göz khnıgınde sa- yın Prof.. Süreyya Gördüren ekibi 141 vakada keratoplasti yapmıştır. Ameliyatın tekniği çeşitlidir, — karı- şıktır, Greffonu yerinde tutmak u- sülleri de başka başkadır. Konulan sütürler. greffonu» büyüklüğü, gref- onu almak, için kullanılan trepan-