14 Mart 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

14 Mart 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA Milleti Vuslat, başka bahara... İ ktidar ve Muhalefet arasındaki gerginliğin yarattığı huzursuzluk- tan şikâyetçi olanların ve huzurun iadesi için tek çıkar yolu, bu gergin- liğin izale edilmesinde görenlerin iç- lerinde filizlendirdikleri bahar to- murcuklarının bu haftanın başında esen sert rüzgârlarla donması karşı- sında yürekleri burkulmuş olmalıdır. D. P. Genel Başkam Adnan Mendere- sin partisinin Adana kongresine gön- derdiği mesaj, en ufak ümit kıvılcı- mını bile küllendirecek bir zihniyetin açık ifadesidir. Sadece bu mesaj bile, P. Genel Başkanının ne polıtıka— sında ve ne de düşünce tarzında en ufak bir değişiklik olmadığını, hatta böyle bir değişiklik beklemenin ne kadar abes olduğunu ispata kâfidir. Menderes, Muhalefete düşman gözüy- le bakmakta devam etmektedir; Mu- halefetin tenkidlerinin "çok ileri gi- derek âdeta ve maalesef hasmane bir mahiyet" ldığına — inanmaktadır; Muhalefeti "memlekette kardeş kav- gasını tahrik edecek istidatlar gös- termek" ile suçlandırmaktadır ve hu- zur bahsinde yegâne yol olarak ken- di partisi içindeki "yüksek tesanüt ve kardeşlik'i görmektedir. Hâdise- ler bir defa bu şekilde ele alındıktan sonra, D. P. grupunun da eskisi ka- dar mukavemet edemiyeceği bir "ted- birler" manzumesinin siyaset sahne- mizde kendisini göstermesini bir sür- priz olarak telâkki etmek imkânı or- tadan kalkmıştır. Asıl sürprizi, bazı hayalperetlerin Londra dönüşünde kendilerini kaptırdıkları ümitlerin tahakkuku, kısacası partiler arasın- da medeni ve normal münasebetlerin kurulması teşkil edecektir ki, artık bunu düşünmek bile caiz degıldı Uzun bir oyalama siyasetinden OLUP sonra, hâdiselerin de — yardımiyle iyice zaptırapt altına alınan ve âdeta örnek bir tesanüt manzarası arzeden D. rupunun müstakbel tutumu ile D. P. propagandasının bilhassa din sahasında kesafet peyda eden faaliyeti en ufak ümidi de ortadan kaldırmak suretiyle — siyasi huzurun bütün şartlarını yok etmiştir. Aklı selim Öönümüzdeki — günlerde güneş ve çiçek dolu bir bahardan çok, tah- ripkâr fırtınalar görmektedir. Zira şimdi D. P. kendisini her zamankin- den biraz daha kuvvetli hissetmekte- dir. Bu zahiri kuvvet, şimdiye kadar- ki bütün tecrübelerin gösterdiği gibi, huzursuzluğu daha da arttıran ger- ginlik sebeplerinin D. P. taralından imalini kolaylaştıracaktır. Bu halin ise siyasi huzuru cok daha uzaktaki günlere atacağı mu- hakkaktır Hükümet 5 boş koltuk B u haftanın ortasında Antalyadan gelen haberler, Başbakan Mende- resin bu güzel Akdeniz şehrinde bir istirahat devresi geçirmesi intimali- nin mevcudiyetini gosterıyordu Bu Antalyada bulunan B. M. M. Başka- nı Refik Komitanın Başbakanla yap- tığı bir telefon konuşmasına daya- nılarak ortaya çıkarılan haberlere inanmamak için bir sebep yoktur. Pek çok fazla çalışmakla — tanınan Menderesin esasen muhtaç bulundu- Su bir tatili, geçirdiği uçak kaza- 1 zaruri bir hale sokmuş olabilir. Nitekim Ankarada bu haftanın ba- şından beri, Cumhurbaşkanı — Baya- rın Menderese iki üç aylık bir dinlen- me yapmasını tavsiye ettiği şayiaları dolaşmaktadır. Hatta bazı çevrelerde, bu dinlenme devresinde Başbakanlık vazifesinin vekâleten mi görüleceği, BİTENLER yoksa bu makama muvakaten bir ye- ni tâyinin mi — yapılacağı ciddiyetle münakaşa edilmektedir. Şayialar o kadar kuvvet kazanmıştır ki, Men- deresin istirahat devresinde kimin başbakanlık yapacağı hususunda or- taya isim bile atılmıştır. Bu isim, Ce- lâl Bayarın damadı met Gürsoy- ur. Gı'.ırsoyun muvakaten bile olsa ağır ve mesuliyetli vazifeyi başarabilmek - için Cumhurbaşkanı- nın destek ve himayesinden geniş ölçüde faydalanacağını ilâve etmeyi, rivayetçiler unutmamaktadırlar. İşin asıl dikkat çeken tarafı bu şayıa ve rivayetlere kimsenin uydurma di- yememesıdır Ama herkes bu ihtimal- lerin "tatbik — kabiliyetinden mah- rum olduğunda müttefiktir. Keza Menderes VI. hükümetinin kurulaca- ğına da inanan pek az insan vardır. Rivayet ve tahminlerin dışında, or- tada bulunan vakıa Menderes V. ka- binesinde halen beş münhalin mevcu- diyetidir. Bu bes boş koltuk, kabine- ye yeni tâyinler yapılmasını bekle- mektedir. Bu mevzuda en sabırsızla- rın bakan adayları olduğunda şüphe yoktur Aday bolluğu aşbakan Menderes, kabinesindeki münhalleri doldurmaga karar verdiği takdirde aday bulmakta her halde hiç güçlük çekmiyecektir. Fa- kat tâyinler yapıldıktan sonra kendi kendilerini kabine için biçilmiş kaf- tan sayarak gece gündüz vezir rüya- ları gören bazı adayların emellerinin tahakkukunu bir müddet daha geri- ye bırakmak zorunda kalmaları tabi- idir. Meselâ öteden beri bir bakan koltuğunun hasretini çeken Himmet Ölçmen -en hararetli kalkınma ta- raftarı, mühendis- bilhassa Adana kongresindeki gafından sonra esasen pek kuvvetli olmıyan şansını hemen hemen sıfıra indirmiştir. Behzat Bil- gin de kendini haklı olarak bakanlı- S. Ağaoğla Dr. M. Sarol S. Yırcalı Boş koltukların en kuvvetli B. Dülger adayları Z. Mandalinci AKİS, 14 MART 1959