March 14, 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

March 14, 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER ğa aday görmektedir. Zira Bütçe En- cümeni raportörlüğü, gayretli çalışı- lırsa bakanlığa giden emin yollardan beridir. Bilgin hakikaten çok gayret- li çalışmıştır,. ama hakkındaki umu- mi kanaat, bakanlığı için vaktin he- nüz pek erken olduğu merkezindedir, Yaylacılar arasında kırmızı kalı makam arabasının duyanlar vardır. Geçen yılki nâmü- sait "performance"ını nisyana göm- meye çalışan İlhan Sipahioğlunun haksız davaları en haksız şekillerle müdafaa gayretleri, bizzat D. P. mu- hitlerinde bu şekilde tefsir edilmek- tedir. Ayni tefsir, hususi sohbetler- de İnönünün tarihi hizmetlerinden bahseden ve demokrasi o istediği için kuruldu diyen Sabri Dilekin Zongul- daktaki "ismetsiz devri İsmet" temli kendinden umulmıyan konuşmasın- dan da esirgenmemektedir. Kükre- meğe müheyya aslanları gönüllerin- de zaptedenlerin sayısı, D. P. içinde az değildir. Ama hedefe yak— laşmış adaylar bunlar arasından çı- kacağa benzememektedir. Hatta da- ha ciddi şansa sahip olan bir Halil İmre -bakan olmak isterim diye a- çıkça söyliyen nâdir insanlardandır- ve Atıf Benderlioğlunun bile zayıftır. Zira Menderes unun Grup başkanlığından memnundur. Ama gönlü bakanlıkta olan Grup Başkanı ısrar ederse, Baş- bakanın bu kıymetli arkadaşının ha- tırını kırmaması ihtimal dahilindedir. plâ- cazibesini urumu kuvvetli olan adaylar a- rasında Bahadır Dülger de vardır. Zaferi "dirayetle" idare eden Dülger, Basın-Yayın — Bakanlığını — çantada keklik görmektedir. Kalkınma ve Türk-Yunan dostluğu mevzularında iki çok romantik konuşmasıyla bu yakında ismini gazetelere — geçirten Sabık Ticaret Bakanı Zeyyat Manda- linci, çoktan beri sabık sıfatının kal- dırılmasını beklemekte ve bu gecik- me âna verememektedir. Ü- zerlerınde ittifak edilen adaylar ise Sıtkı Yırcalı, Dr. ukerrem Sarol ve Samet Agaogludur "Lidere bağlı görünmek, ama harcanmamak, bu- nun için de biraz kenarda durmak" prensibiyle hareket eden ve bu sebep- le Menderes V. kabinesinden ayrıl- dığı bilinen Yırcalının kendisine tek- lif edilen bir koltuğu redde cesaret edemiyeceği kanaati hâkimdir. — u- zun zamandan beri gurbet elde do— laşan ve bu yüzden üzülen Dr. - kerrem Sarol ile bir hayli dınlenmek fırsatım bulan Samet Ağaoğlu ken- dilerine bir koltuk uzatılırsa bunu memnuniyetle karşılayacaklardır. İki. sinin de Muhalefet tarafından zaman zaman bir hayli hırpalanmaları bir handikap gibi gözüküyorsa da, Men- eresin en kuvvetli bir devresınde bulunması bu tâyinleri mümkün kıl- maktadır. Esasen yükselmesi imkâ- nı pak zayıf olan D. P. grupunun iti- razları, tâyinler Üzerinde müessir o- lamıyacaktır Bu sebeple Başbakanın bazı muvazene oyunlarına gitmekten- se, çanının istediği, - kafasının bağ daştıgı kimseleri mesai arkadaşı ola- 6 Karagümrükte Vatan Cephesi Ocağı açılıyor İşin Allaha kaldığının resmidir rak seçmesi beklenmelidir. Ayni se- bep Nedim Ökmenin ve Lütfi Kırda- rın -vefa hissi işe karışm sa- — kol- tuklarını — muhafa, edebilmelerini güçleştirmektedir. Önümüzdeki günlerde açıklanma- sı beklenen kabineye yeni tâyinler, ancak gönüllerinde bakanlık ateşi yananlarda bir sürpriz yaratacaktır. D. P. Ramazan hazırlıkları M üessif kazanın hasadını biçmekte saniye kaybetmiyen D. P. idare- cileri, bu haftanın ilk günlerini Ra- mazan programının hazırlıklarıyla geçirdiler. İdareciler bu yılki Rama- zan ayının, görülmemiş bir ay olma- sını, D. P. ve din kelimelerinin zihin- lerde ayni aksi sadayı uyandırmasını arzulamaktadırlar. — Arzuya uyarak P. teşkilâtı, büyük çapta iftar- lar tertiplemek, radyoda mevlitler ve parti idarecilerine dualar okutmak için şimdiden — birbirleriyle — yarışa başlamışlardır. Yılınm en büyük çaptaki iftarı-ki teravih namazı ve mevlit ile devam edecektir- Trestore edilen Eyüp Sul- tan camiinin cemaate açılması şere- fine Başbakanlık müsteşarı Ahmet Salih Korur - evet, Ahmet Salih Ko- rur- tarafından verilecektir. Üniver- site rektör ve dekanları da unutulma- mak üzere protokole dahil zevat if tara dâvetlidi Mübarek ayın en büyük hususiye- tini, bir tek adam etrafında yaratıl- mak istenen mistik hava teşkil ede- cektir. Hâlen sağdan soldan gelen sesler, bâzı aklıevvel demokratların zihinlerini ne istikamette çalıştırdık- larını göstermektedir. Adanada ko- nuşan Mehmet Aydınoglu ilâhi ikti- dar nazariyesinden mülhem olarak, "evvelce Cumhurbaşkanı tarafından seçilen Menderesin, Londra civarın- da vukubulan — müessif uçak kazası ile Allah tarafından başbakan tâyin edildiğini" — -Kadızade, FFenmen ye Esenbelin tâyinleri acaba ne oldu?- söylemektedir. Meşhur Himmet Ölç- men için Menderes "milletin başına Allahın ve Peygamberin tâyin ettiği adam"dır. Kocaeli mılletvekılı Ömer Cebecıye gore Menderes "melekleşen adam Heryerde herzaman, hertürlü his- siyatı reye çevirmekte mahir geçi- nen ve "siz isterseniz hilâfeti bile ge- ri getirirsiniz" sözlerini unutmayan bazı D. P. liler, belki de Adnan Men- de rese ragmen bu temi ışlıyecekler 600 kişilik Aydın heyetinin çığır aç- tığı hususi trenle, bol kurbanlı ziya- retlerle yaratılan havayı devam etti- receklerdir. Tesanüt kongreleri A klıevvel D. P. idarecileri, bu ara- da, diğer bir hakikati daha keş- : Lider etrafında yaratılan te- sanüt havası, hizipleşmeler yüzün- den bir türlü yapılamıyan il kongrele- rinin tezgâhlanması için kaçırılmaz bir fırsattı. Bu düşünceyle geride bı- raktıgımız pazar günü Adana kong- esi -ki en belâlı kongrelerden biri sayılıyordu— iyi seçilmiş 133 delege- nin iştirakiyle Erciyas Sınemasında yapıldı. Salonda meraklı C. H. P. ler ekseriyetteydi. Bir buçuk saat rötarla 10.30 da başlıyan kongre, sivil polisler tara- fından vilâyette bulunarak başkan AKİS, 14 MART 1959