14 Mart 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

14 Mart 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

ATÇILIK İzmir Mevsim açılıyor Bu haftanın sonunda Pazar günü İzmirin etrafı çanı — ağaçlarıyla çevrili küçük, fakat şirin sahasında yapılacak ilk koşularla yeni at ya- rışı mevsimi fiilen başlamış olacak- tır. Bu sene İzmir yarışlarının en fazla dikkati çeken tarafı at sayı- sındaki muazzam artıştır. Eğer Pa- zar günü, ilk haftanın — yarışlarına kaydedilen atların hepsi koşarlarsa, bilhassa safkan arap atlarına mah- sus koşularda pistin ne kadar dar olduğu anlaşılacaktır. Bu görülme- miş at kalabalığı, müşterek bahisle- rin kamçısıyla her yıl artan ikrami- yelerin tabii bir neticesidir. Yarışlar üzerinde bahis tertiplenmesine izin veren kanunun, bu yoldan gelecek gelirlerin en az yüzde 40 ının ikra- miyelere ayrılmasını Pemretmesi ve talih oyunlarına rağbetin gün geç- tikçe artması sayesinde ikramiyeler cidden yüksek bir seviyeye çıkmış- tır. Yüksek ikramiyeler, çok sayıda atı yarış sahasına çekmekte, yetiş- tiriciliği teşvik etmektedir. Fakat bu teşvikten faydalananlar, daha çok sayıları bir eldeki parmakların sa- yısını geçmiyen İngiliz atı yetiştiri- cileridir ki bu kimselerin hemen hep- sinin Türkiyedeki at yarışlarını ter- tip ve idare imtiyazına sahip Jokey Kulübünün ileri — gelenleri — olması dikkat, çekici bir noktadır. Haksızlıklar Yarışlardaki haksızlıklar, daha yıl- lık programın hazırlanmasından başlamaktadır. Arap atlarına ayrı- lan ikramiyeler, sahadaki — mevcut atların sayısına ve bu ırka tahsis e- dilen yarış adedine taksim edilse ve çıkan neticeler, bir de ayni hesabı ingiliz atları için yapınca bulunan rakamlarla mukayeseye vurulsa in- giliz atı yarışçılığının imtiyazları a- ritmetik bir katiyetle ortaya — çıka- caktır. İş bununla da kalmamakta, çoğu iki üç atlık ufak ahırların sa- hibi olan arap atı koşucuları, daha birçok haksızlıklarla uğraşmak Zzo- runda kalmaktadırlar. Doping mua- yenelerinden tutun da komiserler he- yetinin bütün tasarruflarına varınca- ya kadar ne kadar cezai müeyyide varsa bu gibi at sahiplerine reva gö- rülmekte, ingiliz atı yetiştiricisi bü- yük ahırlar ise izahı pek güç bir muafiyetin nimetlerinden — rahatça faydalanmaktadırlar. İşin, küçük a- hır sahipleri bakımından bir de hay- siyet kırıcı tarafı vardır ki, da mahalli komiserler heyetlerının bu gibi at sahiplerine birer hilekâr gö- züyle bakması ve. icraatını bu ölçü içinde yürütmeleridir. Büyük — ahır sahiplerinin atlarının — beklenmedik bir sırada birinci gelmelerini — veya pek çok beklendikleri bir zamanda sıraya girememelerini normal kar- alamakta tereddüt göstermiyen ba- zı yarış komiserleri, küçük ahırla- ra mensup atların 'birinci gelmesin- 34 de de, gecikmesinde de hile kokusu sezmekte ve ahret suallerine tuş çı- kartan uzun tahkiklere girişmekte- dirler. Bu arada tabii mevzuu bahis at yarışlara — sokulmamakta, sahibi ortada hiç bir müsbet delil olmama- sına rağmen bir hilekâr gibi mua- mele görmenin âzâbını da maddi za- rarlarıyla bırlıkte sineye çekmek so- runda kalma Bunun en taze bir misali, geçen sonbaharda Ankarada — vuku bulan Vildan hadisesidir. Bu güzel safka- nın bir yarışta kaybetmesi üzerine -sanki bir atın her girdiği yarışı ka- zanması şartmış gibi- tahkikat açan mahalli komiserler, ilk karar olarak Vildanın koşulara iştirakini -tahki- kat sonuna kadar kaydiyle- menet- mişlerdir. Tahkikat, ancak — Yüksek Komiserler işe el iko yduktan sonra netıcelenebılmış ve Vıldanın geçildi- ği gün, birçok favori atın — başına geldiği gibi çok sık koşmaktan do- layı sürantrene olmasından ve aşırı yorgunluktan dolayı muvaffak ola- madığı hiç bir şüpheye yer bırakma- yacak bir açıklıkla ortaya çıkmıştır Vildan — hâdisesi, ayni neviden bir derdin kendilerinin de başına — gel- miyeteği hususunda her hangi bır te— minattan mahrum olan diğer a hipleri tarafından da dikkatle takıp edilmiş Ve Yüksek Komiserler he- yetinin kararı memnuniyet uyandır- mıştır. a bu memnuniyetin yanı başında atçılık ve yarışçılığa vukuf dereceleri pek şüpheli komiserlerin âlâ ne diye iş başında tutuldukları suali de zihinleri kurcalamıştır. Ger- çi Yüksek Komiserlerin hatalı ka- rarları tashih edebilmesi gibi bir ga- ranti mevcut ise de, bu arada geçen zaman Zzarfında ugranılan maddi, mânevi zararların telâfisi için açık bir kapı yoktur. Bu sebeple, bir baş- ka mühim mesele kendisini hissettir- mektedir: At sayısının artmasına rağmen, yarışçılığın teknik hizmet— leri yerinde saymakta, sayısı mah- dut ve ehliyetleri şüpheli personel iş- lerin düzeleceği ümidine yer bırak- mamaktadır. Nitekim geçen senekin- den pek az farklı bir kadro tarafın- dan idare edilecek olan bu seneki iz- mir yarışlarından, şikâyet sesleri duyulmağa başlanırsa hayret etmemek İlâzımdır. Hariçte İkamet eden akraba ve arkadaşlarınızdan bir HEDİYE PAKET anda müessesemiz sayesinde, olarak, eve teslim her türlü zat'i eşya alabilirsiniz. Hemen mMizi ısteyın veya hariçte ikamet eden edin etmelerını teşvık kü durumumuzda size: kahve, parfümler, her türlü kozmetik maddeler, mayolar, nay- foto malzemesı isteyiniz. posta paketi broşürleri tanıdıklarınızın bizimle temas ithal müsaadesiz, çikolata, kol ve çalar saat, lon çamaşır, orlon plever ve kaşmir ceketler, bundan mada dolma ka- lem, elektrikli traş makinesi, len yemek takımı gramafon ve Örgü mak portatif radyo, elektrik süpürgesi, porse- inelerini sevk edebiliriz. Başka özel bir arzunuz olduğu takdirde bize bildirin, memnuniyet- le yerine getirmeğe çalışacağız. Bu fırsatı kaçırmadan hemen bu gün E. H. HAMİLTON AND CO 832 . O. Box LUGANO / İSVİÇRE Adresine yazıp bedelsiz kataloglarımızı isteyin Zarfın içine Internasyonal posta Öödemeli cevap kuponunu ekleme- nizi saygılarımızla rica ederiz. Tel Kıymetli Sanatkâr NECDET YAZAR Ve seçkin saz arkadaşları Turistik GÖL GAZİNOSUNDA Konserlerine başarı ile devam ediyor. Her cumartesi Danslı matina, Pazar 14 den ı18 e kadar programlı içkisiz aile matinası. 331 AKİS, 14 MART 1959