25 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

25 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

kaçan trene yetişme imkanından mahrumdurlar. Hele muhalefet parti- si olarak çalışmak, parlamento için- deki A. P. yöneticilerinin rüyasına kâ- bus gibi girmekte, böylesine bir peri- şanlığın önüne geçilmesi için oher türlü kombinezona girmeğe rıza gös- mektedirler. Nitekim A. P. Koalisyon teklifini, bütün şartları kabule hazır olduğunu belirterek, bir Merkez İda- re va üyesi ve bir eski Bakanla . P. ye bildirdi, fakat soğuk bir sükütla karşılaştı. Muhalefetteki A. P. içinde çok yakında görülecek manzara ırkçı e- kalliyetle Gümüşpala ve birkaç ar- kadaşının birden bire birbirine girme- si ve iki taraftan birisinin partiden ihraç edilmesidir. Politikacılar Kasap et derdinde Geçen haftanın ikinci yarısında per- Kızılay i. Aslına bakılırsa, normal za- geçenlerin pekçoğunun dikkatini sek- ti. Olay, kırmızı plâkalı bir Bakan arabasının kendi halinde Kızılay mey- danını geçerek, Bakanlıklara yönel- mesinden ibaretti. Ama. otomobilin numarası 0008, otomobilin sağ tara- fına VEE oturan Bakanın adı ise Nihat Sui Ml ötomekilini ve içindeki müstafi kabine Bakanını o görenler, gülmekten kendilerini alamadılar. Birbirlerine Suyu gösterip o başlarını salladılar ve otomobilin içinde büzü- lüp kaybolmağa çalışan adamı ibret- le seyrettiler. Nihat Su. bir yönden günün ada- mı sayılır. Politikacılar içinde istifa let Bakanına aittir. Bu işlemi 7 daki- ka 30 saniye kadar kısa bir müddete sığdıran bir başka politikacı Türkiyenin siyasi tarihinde görülme- miştir. Su, o gün evinden 9.25 sırala- rında çıktı. Pek sevdiği makam oto- mobili kapısının önünde bekliyordu. Şoförünün kapıyı açmasını bekledi. Koltuğunun altına sıkıştırdığı lük gazetelerle otomobiline Birkaç defa rahat koltuğun üzerinde yaylandıktan sonra, şoföre (Başba- kanlığa gideceğini bildirdi. Otomobil caddeye çıktı. İlerlemeğe başladı. İ- lerledikçe Bu meraklı nazarların al- tında ezildi, küçüldü, koltukta min- AKİS, 25 HAZİRAN 1962 NihatSu Adam nacık kaldı. 0008 Başbakanlığın (o ö- nünde durduğunda uzaktan bakan- lar, içinde adam olduğunun imkânı yok farkına varmazlardı. Suyun bu derece göze batmasına sebep teşkil eden olay haftanın ba- şında A. P. nin meşhur Meclis Gru- bunun toplantılarından birinde ce- reyan etti. Yaman bir zat OgünA.P. Grubu toplanacak ve Meme yeni bir Grup İdare yeti seçimi yapılacaktı. Mutedil milletvekilleri diye adlandırılan bir grup, toplantıda son kozlarını oynı- yacaklardı. A. P. içindeki mücadele yönünden grup toplantısı bir hayli ö- nemli sayılırdı. Yapılacak mücadele- nin sonucunda 15 kadar A.P. li millet- vekili ve senatör, partiden istifa, edebilirlerdi. Mutedillerle mütritlerin türlü taktiği, birbirini yenmeğe tuf hareketleri o gün karşı gelecekti; Gel gör ki bütün bu siyasi çatış- malar o günkü A. P. Grubunda cere- yan eden son derece eğlenceli Nihat Su olayı dolayısıyla tamamen ikinci plânda kaldı. Grup 10'da büyük bir çoğunlukla toplandı. İlk konuşmayı gene Gümüş- pala yaptı. Daha sonra mutedillerden birkaçı kürsüye gelip memleket ger- çeklerinden ve son günlerin olayların- dan bahsettiler. İşte bu sırada açık mavi elbisesinin ceketinin düğmele- rini aceleyle ilikliyen tıknaz, saçla- İsişiyâ YURTTA OLUP BİTENLER ları dökülmüş, gözlükleri burnunun ucunda bir politikacı kürsüye kaşları çatılmış olarak çıktı. Kürsüye gelişin- den son derece önemli bir hareket ya- pacağı belli oluyordu. Kısa boyunun elverdiği kadar kürsüde okabararak Memleketin zihniyetle partiyi sevk ve idare eden idarecilere, bunlara tesir eden Irkçı Ekalliyetin temsilcilerine verdi, veriş- tirdi. Memleket menfaatlerinin böyle bir siyasi teşekkülde artık kalmasına imkân bırakmadığını söyliyen politi- kacı A. P. den istifa ettiğini bağıra- rak, ellerini kollarını bol miktarda sallıyarak ifade etti. Gümüşpala ve avanesi, Suyun bu nutkuna pek fazla hayret etmediler. Nihat Suyun istifa etmesi, bekledik- leri bir olaydı. Ancak gelişen olayların bu istifayı önlemesi mümkündü. Zi- ra Devlet Bakanını yakınen tanırlar, . P. -C. H. P. koalisyonunda oyna- dığı oyunu iyi bilirlerdi. Ama demek ki yanılmışlardı. Eh, giden Nihat Su olsun, istifa ei Suyunkiyle son bulsun, kâfiydi. A. P. den istifa eden Su hışımla kür- im indi ve Grup salonunun çıkış pışma yı Bu arada bazı mu- tedil milletvekilleri Suyun peşinden koştular. Kollarına sarıldılar ve isti- fasına lüzum olmadığını, vazgeçmesi- ni ifade ettiler. Su bütün bunları hi- çe saydı. Hafifçe silkinerek ellerin- den kurtuldu, -koridorda bekleşen ga- zetecilere istifa ettiğini kabara kaba- ra söyledi. Ben ne yaptım Suyun istifasının üzerinden iki - üç dakika ya geçmiş ya geçmemişti. Heyecanını henüz yitirmiyen müstafi Devlet Bakanının yanına bir milletve- kili yaklaştı. Bir haber getiriyordu. aber A. P. nin mutedil kanadında yer alan, ancak ne yaptığı, ne de ne yapacağı bir türlü belli olmıyan Ö- mer Ekenden geliyordu. Eken, Suya "ne yaptığını" sormaktaydı. Ekenin suali müstafi Devlet Bakanını şaşkı- na çevirdi. Seçim çevresinin "ağası" Eken istifayı tasvip etmiyordu ha.. Şimdi ne yapacak, başını hangi taş- lara vuracaktı?.. Daha bir gün evvel Eken istifa edeceklerini söylememiş miydi? Üstelik İnönünün kurulacak Koalisyon Hükümetine bağımsız grup- tan bir kaç Bakan alması ihtimali da mevcuttu. Gelgelelim işler birkaç sa- at içinde değişivermişti. Su bir iki dakika düşündü. Sonra ani karar veren insanların hareketle- riyle A. P. Grubunun toplantı halin- de bulunduğu salona koştu. İçeri girdi. Aceleci adımlarla A. P. Ge- nel Başkanının oturduğu ön sıraya 17