25 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

25 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

KALKINMA her gecikme, aradaki mesafeyi biraz daha açmaktadır. Siyaset ve icraat Teşkilât, devlet içinde devlet (o hüvi- yetinde değildir. Demokratik her memlekette olduğu gibi İtalyada da bu, siyasi kuvvetin emri altındadır. Teşkilât bir plân ve icraat organı- dır. İkisi arasındaki karar (o verme hakkı, Hükümete aittir. Bir "Güney için Balkanlar Komite. at" var. Komiteye, bir Devlet Baka- nı başkanlık ediyor. Tarım ve Orman- lar, Bayındırlık, Ulaştırma, Maliye, Sanayi ve Ticaret, Çalışma ve Sosyal Yardım, İktisadi Devlet Teşkilâtı ve Turizm Bakanları Komitenin üyele- ri. Komite, Güneyin gelişmesi politi- kasını tesbit ediyor ve müdahale plâ- nının ana hatlarını veriyor. Teşkilât genel direktifleri bu Komiteden alı- yor, bu Komite tarafından kontrol e- diliyor. Siyasi mahiyetteki bu hattın için de projelerin tatbikatı, programın ha- zırlanması ve koordinasyonun sağ- lanması Teşkilâtın görevi. Teşkilât bu görevini yerine getirebilmek için bir fikri organa ve bir icra organına sahip. Birincisi, bir İdare Meclisi halin- de çalışıyor. Bir başkam, iki başkan vekili, Güneyin meselelerini en iyi bilenler arasından seçilmiş on müs- teşarı var. Teşkilâtın Genel Müdürü de Meclise dahil. İkincisi, bir Genel Müdürlük. Teş- kilâtın bütün servisleri ona bağlı. Ge- nel Müdürlük çeşitli sektörleri kap- sayan müdürlüklere ayrılmış: ağaç- landırma, kadastro, kanalizasyon, su yolları, yollar, kredi, maliye, endüst- ri, turizm, balıkçılık, küçük sanatlar gibi.. Ayrıca mesleki yetiştirme ile ilgili bir kısım ve tabii Teftiş Heyeti var. Teşkilâtın gelişmesi Teşkilât 1950'de on yıllık bir plânın tatbiki için ve bin milyar liretlik kaba taslak | liret 2 kuruştur- bir finansman imkânıyla kuruldu. Bu meblâğın yüzde 77'si tarıma, yüzde 11,5'u su yolları ve kanalizasyona, yüzde 9'u yollara, yüzde 2,5'u turiz- me ayrıldı. Bu taksim, Teşkilâtın kurulma- sıyla güdülen gayeyi açıkça göster, mektedir. Güney, başlıca kaynağı ta- nın olan bir bölgedir. Güneydeki se- falet zincirinin kırılması o gayretine tarım sahasındaki verimin o arttırıl- ması ve bir enfrastrüktür kurulman suretiyle başlandı. Bir "sanayileşme öncesi devri"nin temel müesseseleri kurulurken tarım sahası esas sektör olarak ele alınıyordu. Güneyin de sa- nayileşmesi lüzumu hiç kimse tara- a fından inkâr olunmuyordu. Fakat bölge buna o derece hazırlıksız o ve eldeki imkânlar öylesine mahduttu ki evvelâ acil ihtiyaçların tarım saha- sına para akıtmakla (o karşılanması zaruret halinde belirdi. İki yıl, bu böyle devam etti. Tarım sahasındaki yatırımlara rağmen Gü- neyin büyük derdi olan "görülen ve görülmeyen işsizlik" ortadan kalkma- dı. Bu kütleleri çalıştırmak için, ta- rımın dışında iş sahaları açılması ge- rekti. 1952'de Teşkilâta, finansman plafonunun çok üstünde yabancı kre- diler sağlayıp bununla Güneyde sa- nayi teşebbüslerini finanse etmek yet kisi verildi. Aynı yıl plânın müddeti 12 yıla çıkarıldı, fonu da 280 milyon arttırıldı. Ayrıca liret demiryolla ur , — - Me için 75 milyar liretlik bir ek tahsisat çıkarıldı. 1957e okadar, çeşitli oka- nunlarla oTeşkilâtın görev sahası, imkânları ve yetkileri genişletildi. 1957'de, bir yandan müsbet neti- celerin alınması, ni bir adım atıldı. Zaten bu sırada, gittikçe kalkınan İtalyanın Ü vereceği para miktarı artmış, o çalış- malara dış destekler (o çoğalmıştı. 1957'de Teşkilâtın ömrü 15 yıla çı- karıldı, imkânları da önce 2.040, son- ra 2.069 milyar liret oldu. Bu parayla sanayi, küçük sanatlar, otelcilik, ba- lıkçılık ve tarım sahalarında o özel sektöte daha fazla kredi sağlanabil- diği gibi, okul, mesleki yetişme, sos- İtalyanın kuzeyini ve güneyini gösterir harita Setler yitirtiyor AKİS, 25 HAZİRAN 1962