25 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

25 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

K A D Moda Yeni mayolar Yeni mayoların en büyük özellikleri, sırtlarının bele kadar açık oluşu ve brötellerin bile kaldırılmış bulun- masıdır. Bu mayolarda omuzdan inen bröteller, yan parçalarla kaybolmaktadırlar. Klâsik ekseriya düz renk lâstekslerden ve bu tip mayo malzemesinden mıştır. Düz olarak vücudu sarmakta- dırlar. Sırtlarının açık oluşu tek süs- leridir. Bu yıl açık veya az açık iki par- çalı mayolar da rağbettedir. İki par- çalı, minimini bikiniler daha çok emp- rime kumaşlardan, sutiyensiz, balen- siz ve yumuşak olacak şekilde dikil- miştir. Daha kapalı iki parçalı mayo- lar ise "blucin mayo" ismini almak- tadır. Bunlar bazen de sırtı açık, tek parçalı mayolardır. Ekserisi koyu renkli olup, hepsi çift dikişli, blucin görünüşlüdür. Arkalarında muhak- kak cepleri vardır, Amerikalıların Bermuda dedikleri, diz hizasındaki kısa pantalon veya u- zun şortlar da bu yıl Avrupayı istilâ etmiş, bir hayli tutunmuştur. Ankara Ailede ruh sağlığı Orta boylu, kumral adam, önündeki kâğıtları karıştırdı sonra, büyük çoğunluğunu kadınların teşkil ettiği dinleyicilerine baktı ve onlarla has- bıhal eder gibi ağır ağır, fakat düşü- REEDE konuşmaya başladı: — Ailenin yapıcı taşı kadındır. Ailenin ruh sağlığı konusunda da en önemli yapıcı unsur anne, yâni grene kadındır." Olay, geride bıraktığımız hafta i- çinde Ankarada, Sanatsevenler oLo- kalinde geçiyordu. Konuşan zat, An- kara Üniversitesi Psikiyatri (Kliniği doçentlerinden Dr. Doğan Karandı. 1- ki ay evvel Atinada 21 Avrupa devle- tinin katıldığı bir ruh sağlığı sem ve aile müessesesini, birçok yönleriy- le ele alıyordu. Konuşmayı "Kadının Sosyal Hayatını Araştırma Derneği" tertip etmişti. Aile ve evlilik Aile, müşterek bir oturma yerini paylaşan, ekonomik iştirakleri o- lan ve çoğalma ile karakterize edilen bir topluluktur. Evlilikle aile, sosyal anlamda birbirinden farklı şeylerdir. Evlilik, nizamlara ve örflere uygun bir tarzda seksüel münasebetlerde- bu- 28 I N lunan, âdet, birleşmiş o bir fti e azla- sını tarif eder. Evlilik bozuktir. fa- kat doğmuş olan çocuklar için ve ço- cuklarla beraber aile devam eder, bo- zulmaz. Başlıca Uç tip âile vardır: Nükleer, yâni merkezi aile; poligam aile ve genişlemiş aile. Nükleer ailede esası ana, baba ve çocuklar teşkil e- der. , Genişlemiş aile daha çok eko- din ve e geçimlerini o beraberlikle (o sağlarlar. Poligam aile, birden fazla evliliğin hüküm sürdüğü ilkel ailedir. e Geniş- lemiş aile sistemi günden güne yok olmaktadır. Bugün aile dendiği za- man akla gelen aile, nükleer aile- dir. Dünyada birçok yenilikler olmak- ta, fakat aile müessesesi önemini kay- betmemekte, aksine, gün geçtikçe değer kaşanmaktadır. Atina konfe- ransına katılan demirperde delegele- rinin bile üzerinde en çok durdukları konu, ailenin önemi ve ruh sağlığının aile ile olan münasebeti Olmuştur. Gerçekten bugün Rusya bile, aile mü- essesesini reddeden davranışından ge- ri dönmüştür. Toplumun düzeni her- şeyden evvel aile düzenine (bağlıdır. Kadının iş sebebiyle evinin dört du- varı dışına çıkması, birçok omemle- ketlerde annenin, iş saatlerinde, ço- cuğunu bırakabileceği DA kurulmasına yol açmıştır. Bunlar zen, çocuğun kalabileceği devami kamplar şeklinde de ele alınmıştır. Sürekli evlilik Ailenin sıhhati için en önemli şey, hiç şüphe yok ki iyi düşünülmüş, isabetli seçilmiş, sürebilecek bir ev- liliktir. Başlıca İki çeşit evlenme var- dır. Birincisi, bugün bütün dünyada çok rağbet görmeye başlıyan roman- tik evlenmedir. İkincisi, günden gü- ne önemini kaybetmekle beraber, bu- gün gene çok yaygın olan ticari akit evlenmeleridir. Romantik evlenmeler- de eşler birbirlerini seçer, daha çok sempati üzerine evlenirler. Ticari ev- lenmelerde ekseriya, eşleri birbirine yakıştıran aile büyükleridir. tikler, ticari evlenmelerin evlenmelerden daha sürekli olduğunu göstermektedir ama, bu, her zaman ailenin sıhhatine delil teşkil oetmez. İş kaygusuna dayanan evliliklerin ay- nı kaygu ile bazen, İstıraplara rağmen devam ettirildiği bilinmektedir. Her- halde en sağlam evlilik, iyi düşünül- müş, mantığın da süzgecinden geçiril- miş, isabetli bir romantik o evlilik- Blue - Jeen Mayolar Giyen pişman, giymeyen pişman AKİS, 25 HAZİRAN 1962