25 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

25 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

İKTİSADİ VE Piyasa Açıl kilidim, açıl! Bitirdiğimiz Oo haftanın ortalarında birgün genç ve sevimli bir adam, oturduğu koltukta hafifçe kımıldandı ve: — Piyasadaki buhranın ve dur amli sebebi siyasi Kayatımızda- ki istikrarsızlıktan başka bir şey de- ğildir" diye konuştu. Adamın adı Behçet Osmanağaoğ- luydu ve İstanbul Ticaret Odasıyla O- dalar Birliğinin Başkanı bulunuyordu. Osmanağaoğlu, o çarşamba günü yap- tığı basın toplantısında, piyasadaki durum hakkında bilgi verdi ve hükü- metin bir an önce kurulması gerekti- gini, İstanbullu iş adamlarının hisleri- ne tercüman olarak ifade etti İstanbulda 50 bini aşkın ticaret mensubunu temsil eden Behçet Os- manağaoğlunun sözlerine bugün Tür- kiyede, aklıbaşıda bir kimsenin hak vermemesi mümkün değildir. Zi- 27 Mayıs İhtilâlinden bu yana iş alanındaki durgunluk, son üç haftalık kabine buhranı dolayısiyle daha da kesif bir hal almıştır. Nitekim Behçet şüncelerini dile getirmektedir. sanın bugün içinde bulunduğu buh- ran muvacehesinde kabinenin bir an önce kurulmasında İnönünün vaktiy- le belirttiği gibi, "sayısız milli menfa- at" bulunduğu bir gerçektir. AKİS, 25 HAZİRAN 1962 MALİ Bütün klasik iktisat kitaplarında belirtilen husus, dünyanın her yerin- de iktisadi durumun sağlam veya bo- zuk olduğunu en hassas bir şekilde gösteren ölçünün altın Hatlarındaki değişiklikler olduğudur. Gerçekten, sabık D. P. iktidarı zamanında para ea om aşırı şişkinliği ifade e- den enflasyoncu, har vurup harman savurucu Kia dolayısiyle, eşya fi- yatlarındaki yükselişi toptan ve doğ- ru olarak gösteren altın fiyatları da yükselmeye başlamıştır. Altın piyasa- sındaki gelişmelere doğru teşhis koy- makta kabiliyetleri müsellem (kurt borsacıların "miyar" olarak aldıkla- rı Cumhuriyet altını, 1950 yılında, si- yasi iktidar D. P. ye teveccüh etme- den önce 30 - 35 lira arasında oynar- SAHADA maya kâfi gelmiş ve altın büyük bir dalgalanma Dünyanın her tarafında ihtilâllerin sonucunda altın borsaları alt - üst olurken, Türkiyede bunun tam tersinin olması, ilk nazarda garip karşılanmışsa da, bunda Türkiyeye mahsus özel şartların payının büyük- lüğü açıktır. Milli birlik İdaresi sı- rasında seçimlerin yapılacağı hakkın- da verilen teminatın, "hele şu seçim- ler yapılsın da, piyasa ondan sonra mutlaka düzelir" şeklinde müsbet bir iyimserlik yarattığı, sokaktaki ada- mın .bildiği gerçeklerdendir. Nitekim, N mlerden sonra piyasa açılır" ka- naati, siyasi hareketlerden ziyadesiy- le müteessir olan nazenin özel ser- mayenin ürkmesine - nisbeten de ol- fiyatları Behçet Osmanağaoğlu Asayiş berkemal mi? ken, 1957 yılma kadar süren enflas- bir devalüasyona gitmek zarureti ha- sıl olmuştur. Aman, kapital ürkmesin! 97 Mayıs İhtilâline kadar, belirli iniş ve yükselişler gösteren altın fiyatla- rının, İhtilâlin yarattığı psikolojik panik havası içinde birdenbire fırla- masını bekliyenler, bu tahminlerinde aklandıklarını görmüşlerdir. . Zira, İhtilâlin ilk günlerindeki şaşkınlık havasının dışında, verilen teminatlar piyasada genel bir itimad o uyandır- sa- engel olmuştur. Sosyalist eğilim- li 14'lerin tasfiyesi, şüpheci kapital sahiplerinde yeni bir itimadın doğma- sını sağlamış ve seçimlerin yapılma- sı, özel sermayedeki son şüphe kalın- tılarını da silip götürmüştür. İhtilâl ve intikal devrelerine alt iyasi "courant d'air"ler badiresi böy- İste atlatıldıktan ve İnönü kabinesi işe başladıktan sonra özel sermayeyi rahata kavuşturucu tedbirlerin alın- ması safhasına gelinmiştir. İsmet İnö- nünün bu yılın başlarında Türkiyede- doğrudan doğruya temasa geçmesi bu gayretler cümlesinden olmuştur. İstanbul Ticaret Odası Başkanı Beh- çet Osmanağaoğlunun İstanbuldaki AKİS muhabirine de belirttiği gibi,