25 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

25 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

RAD YO İzmir Ben çalarım, ben dinlerim İzmir Radyosunda su sıralarda hum- malı bir faaliyet göze çarpmakta- dır. Küçük bir istasyon olmasına rağ- men bir milyona yaklaşan bir şehre ve hinterlandına hitap etmekte olan İzmir Radyosu, 2-3 sene içinde ku- rulması sona erecek, olan yeni o 100 Kw. takatli istasyonun nüvesini teşkil edeceğinden, bir kuruluşun hazırlık- ları, içinde bulunmaktadır. İdareciler, radyoculuğun Oo gerektirdiği o matbu program yayımlama işinden yeni bir organizasyona kadar hepsinin şu sı- ralarda ele alınması ve ondan sonra yeni programlara geçilmesi zarure- tiyle e araya ai İzmir Belediyesinden Basın - Ya- yın tarafından devralınmasından bu yana on sene geçmiş olduğu halde İzmir Radyosunda pek fazla değişik- lik yapılmamıştır. Yalnız, son zaman- larda verici, TEM şirketi tarafından i- mal edilen yeni bir verici ile takviye edilmiş, bu suretle Radyonun İzmir ve civarından gayet net olarak dinlen- mesi mümkün olabilmiştir. Fakat bu- nun yanında, hâlâ bütün yayınlar tek bir stüdyodan yapılmaktadır. Ankara ve İstanbul Radyolarının buradan iyi dinlenememesi, İzmir ve civarında oturanları kendi radyolarını dinlemeğe mecbur etmektedir. o 100 hazırlıklarının yapılmakta olduğu şu sarada mevcut radyo da bütün mese- leleri teker teker ele almakta, küçük bir radyodan büyük bir radyoya geçi- şin hazırlıklarını şimdiden ikmale ça- lışmaktadır, Genişletilmek suretiyle yeni radyoda da tatbik edilebilecek olan bir organizasyona (o başlanmış küçük diskoteğin modern icaplara gö- re tanzimine girişilmiştir. e Bunların yanı sıra, yeni istasyonun 2-3 sene- seviyeye çıkarılmasına çalışılmaktadır. Hep yarın için Böylece, yeni İzmir Radyosunun hiç olmazsa birkaç seksiyonunda, ya- bancılık çekmeden çalışacak personel yetişmiş olacaktır. Halen mevcut tek stüdyonun ihtiyaca kâfi göz önüne alınarak yeni bir ve' spiker stüdyosunun yapılması i- çin hazırlıklara başlanmıştır. "teknik laboratu- ar" bitirilmek üzeredir. Bütün tesisat yeni baştan gözden geçirilmekte, ek- 32 Güleriz Ağlanacak Halimize İstanbul radyocu, geçen hafta AKİS'e rada" sürüyor. sanmak doğulu tenkitçilerin, Faruk GÜVENÇ gazetelerinden bitinde radyo üzerine yazılar yazan eski bir takılmış; kendi deyimiyle "arada sı- okuduğu derginin radyo sütunu hakkında ilgi çekici fikirler öne Haftalık bir derginin radyo meselelerine el arada sırada okuyup da sıhhatli atan o sayfasını yargılara varmak, ya da vardığını inceleyicilerin o özelliklerinden O biridir. Radyo yazarının makalesinden AKİS'le iİlgili bölümü sütunlarımıza ay- nen aktarıyoruz: "Yazar, gelip kalmıştır. radyonun müzik yayın şefini tutturmuştur. mobile inadıyla değişmesinin şart olduğunu savunur. Sanki her iş bitmiş, sıra dinleyicinin ilgi plânında yeri olmayan bir Bir perpetuum bu alanda görevliye Bir haber dergisinde radyo ile ilgili konulara yer yeril- mesi övgüye değer. Ancak, böyle bir düşüncenin gerçek verime ulaşması yararlı olabilmesi için konuyu "dedi - demedi”, dâvanın köklerine yöneltmeliyiz. "yaptı - etti"den çıkarıp Ve şunu bilmeliyiz ki,süre gelmekte olan bu yazılar yürürlükte olan kanun ve kararnameleri bilenlerle yöne- ticilerde tebessümler yaratmaktan öteye de “Yazı şu cümle ile sona er gitmemiştir, gidemeyecektir "Bizim gibi ülkelerde radyoların halkı kendi ortamlarına çıkarmak- tan sorumlu bulunduklarını, halka inmeye koyuldukları anda KE e ni kötüye kullanmış olacaklarını ne zaman anlayacağız acaba? AKİS, sâdece müzik yayınları şefini mi tutturmuştur, okul rad- yonun, radyoculuğun bütün meseleleri üzerine esilir mi? Bu soruların cevabını verebilmek için AKİS'i arada sırada okumak yetmez. Ankara Radyosunun başında oturan en yetkili kişi, yonun problemleri üzerine yıllarca ışık tutmuştur. meselenin bu yönü önemli değil. luş şeklini tespit eder, Yukardaki yazıda ben en çok yayınları şefinin dinleyicinin ilgi plânında yeri olmadığının" iddia mesine şaştım. Bir şeflik ki bütün müzik programlarını hazırlar, isimlerin okunuşundan izahlara kadar her gözden geçirir, o makamın imzası olmadan tek bir Bugün bu sütunlarda rad- Aslına bakarsanız "müzik edil- sunu- şeyi plâk band, tek bir yayınlayamaz. Yayınlarının yüzde sekseni müzik olan bir postada böyle bir şefliğin dinleyicinin ilgi plânında yeri olmadığını söyliyebilmek için mantık ve insaf sınırlarını aşmak gerekir herhalde. Senfonik Müzik prog- ramında Fibich'in Poeme'iyle Brahms'ın Ninnisinin dans müziği getirilmiş aranjmanları, haline Dans Müziği programında Bizet'nin Carmen uvertürü yayınlanacak, kırk yıllık Karl Stanritz, Karel Stamik diye tak- dim edilecek, Resital programında senfoniler, Oda Müziği programında konçertolar çalınacak, izahlı müzik programında uzun uzadıya Brahms'ın Branderburg Konce toları anlatılacak ve müzik yayınları şefinin dinle- yicinin ilgi plânda yeri olmayacak! Dinleyicileri fazla küçümsemek de- gil mi bu? Eğer, kanını ve kararnameleri bilenlerle yöneticilerin kıza- racak yüzleri yok da bu durumda gülecek halleri varsa, geleceğimiz iyi- ce karanlık demektir. Radyolarımızın halkı çekip çıkaracağı ortam hu kadar karanlık, bu kadar ilkel olmamalı. Bir "İtfaiye Müziği" rezalet- tinin radyolar tarihinde misli görülmemiştir. Belki de "basso ostinato" bi bulunmayan bir deyimi kullanan, radyo yazarının gibi inatçılıkla hiçbir ilintisi müzik kollularında İlgi plânını pek sınırlı tutmasını boş görmek daha doğru olacak. kraba saltnnatının önöne geçemediğimiz, her işin başına ehlini oturtamadığımız müddetçe dünyanın en mükemmel kanunlarım, iyi kararnamelerini icadetsek de bir tan, gerilikten kurtulamayız. sikler tamamlanmakta, bu o suretle, mevcut radyonun, yenisi yapmana ka- dar, daha iyi programların hasırlan- ması için teknik imkânlara sahip ol- masına çalışılmaktadır. Ekim ayından itibaren İzmir Rad- yosu ile İzmir Konservatuarı sıkı bir işbirliğinde bulunacaktır. Konserva tuarın yardımı ile radyo, bir oda ve bir salon orkestrasına kavuşacaktır. en adım ileri gidemeyiz, şarklılık- Bu suretle yeni İzmir Radyosunun Senfonik oOrkestrasının temeli o bu- günden atılmış olacağı gibi bu işbir- liği, şimdiki programların ciddi Batı Müziği kısmının zenginleşmesini o te- min edecektir. u arada spiker kadrosu genişle- tilecek, mevcut sanatkârlar bir imti- handan geçirilerek sınıflandırılmaları yapılacaktır. AKİS, 25 HAZİRAN 1962