25 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

25 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

KALKIN M A oardenyada bir bara umumi görünüşü Su eken, mahsen biçer İtalya Perdelerin en çetini Aşağıdaki yazı, bir memle- ketin geri kalmış bir bölgesinin kalkınması ve diğer bölgelerin seviyesine ulaşması için İtalya- da girişilen bir tecrübeyi an- latmaktadır. — Yazı, (o çalışmaları İtalyada takip eden ve netice- gören, yapılan tenkitleri ArIMIz, bölgemizin kalkınması için ciddi çâre aramakta olduğumuz o bir İtalyadaki "Güney İtal- yayı Kalkındırma gayretleri - nin ve plânının Türkiyede o bi- linmesi, şüphesiz bu mesele ü- zerinde düşü/nenlere ışık tuta- caktır. İtalyada 1950'ye kadar iki bölge, da- a doğrusu iki dünya, iki âlem yanyana yaşadı. Romanın kuzeyi ve Romanın güneyi birbirlerile pek az alâkalı iki komşu olarak bir devlerin topraklarını teşkil etti. Milletin, bu iki parça üzerinde yaşayan insanları adeta meseleleri ayrı, yalayışları ay- rı, endişeleri ayrı, ekonomik ve s0s- AKİS, 25 HAZİRAN 1962 şartları: ayrı, hatta insanları ayrı iki topluluk olarak kaldı. Gelen ge- çen hükümetler bu garip duruma bir âre aramağa çalıştılar, fakat O hiç biri platonik faaliyet göstermekten i- leri gidemedi. Mesele topyekün ele a- lınamadı, patlak veren sıkıntıların geçici ve mahalli tedbirlerle gideril- mesine çalışıldı, temele imlemedi. Te- mele imlemediği için de, temeldeki fark arttı da, arttı. 1950'de durumun vehamet kesbet- tiği ve bütün İtalyayı tehdit ettiği herkes tarafından görüldü. Kuzey mütemadiyen ilerlerken, o bölgede tarım istihsali artar, oraya toplan- mış sanayi tesisleri göz kamaştırıcı gelişmeler kaydeder ve refah, zengin- lik, verim çoğalırken Güney, Sicilya ve Sardenya adaları da dahil olmak üzere tam bir batağa saplandı. Hal- kındaki pek az inisyatif büsbütün or- tadan halktı, Kuzeyle aradaki uçurum açıldıkça Güneyin iptidailiği arttı, O arttıkça her hangi bir ekonomik ha- reket bütün bütün imkânsız hal al- dı. Yatırımların hemen tamamı, a- vantajlı Kuzeye kaydı Entansif tarım yapılan Kampan- ya ve Sicilyadaki bir kaç bölge hariç, tarım şartları bir asır önceki duru- munu üstünden atamadı. Büyük sa- nayi, Romadan aşağı katiyyen inme- di. Bir çeşit "Görünmeyen Gelir" sağ- layan faaliyetlerin tamamı ise oGü- neyden uzak kaldı. 1950'de İtalyanın umumi durumu, henüz parlak, hale gelmemişti. Diğer Batı Avrupa memleketleriyle atbaşı beraber değildi. Şahıs başına odüşen gelir, o memleketlerdekine nazaran azdı. Ama İtalyanın b , üzerine de 18 milyon insanın, yan fusun aşağı yukarı yüzde 40» uun ya- şadığı 12 milyon hektarlık bir yurt parçası vardı ki bu milli gelirin yüz- de 20'sinden azıyla yetiniyordu. Nü- fusun yüzde 40'ı ve milli gelirin yüz- de 20'si! Yâni, Güneyde adam başına düşen milli hasıla, Kuzeydekinin tam yarısı kadardı. Güney sefil ve perişandı. Bölük pörçük ilâçlar İtalyanın güneyindeki bu durum, as- lında uzun bir tarihi gelişmenin neticesidir. Tabiat şartlarından siya- set şartlarına pek çok unsur, böyle bir bölünmeyi (o kaçınılmaz kılmıştır. Gerçi, gelip geçen hükümetlerin pal- yatif tedbirleri netice vermemiş de- gildir. Sular kısmen zapt-ı rapt al- tına alınarak hiç olmazsa aslında mümbit topraklar entansif tarıma a- çılmıstır. Eğitim sahasında okuyup 19