25 Haziran 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

25 Haziran 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER yöneldi. Gümüşpala geleni görmüş, doğrusu istenirse hafifçe ürkmüştü. Genel Başkanının eline sarıldı. Elimi öptü ve hata işlediğini, istifasını geri aldığını belirtti. Bu arada gözlerinden biri iki damla yaş döküldü. Gümüşpalanın rakik kalbi bu manzaraya dayanamadı. Elini öÖ- pen politikacının sırtını sıvazladı. Ü- zülmemesini, politikada böyle olayla- rın cereyan edebileceğini belirtti! Suyun, istifasıyla istifasını (o geri alması arasında saatin yelkovanı, tam 7 dakika 30 saniyelik bir mesafe ka- tetmişti. A. P. Genel Başkanı bu ha- reketinden ötürü Suyu o gün öğle ye- meğine davet etti. Kendisiyle kol kola Gruptan çıktı. Meclis lokantasının be- yaz pike örtülü masalarından birinde Suyu sağ tarafından ayırmadı. İkili oyun İnönü Kabinesinin müstafi (o Devlet Bakanı Nihat Su haftanın sonun- da yeniden büyük sıkıntılarla adeta kıvranır hale geldi. gene yanlış oynadığını anlamış. A. P. içinde kal- makla Bakanlığın ılık ni mu- hafaza edemiyeceğine aklı yatmıştı, A. P. nin koalisyon dışı kalacağı haf- tanın sonunda adamakıllı belli olunca Su, makam otomobilinin son günleri- ni iyice kullanma yolunu tuttu ve 0003 plâkalı Buick'ten inmez oldu. Aslına bakılırsa bu küçük politi- kacının, kendi düşünceleri çerçevesin- de oynamağa çalıştığı oyun yeni değil- dir. Ne var ki, etraftakiler bunu bil- dikleri, hissettikleri halde önem ver- memekte ve başlarını iki yana sallı- yarak A. P. li kurucuya gülmektey- diler. Öyle ki, Tedbirler Kanununun Hü- kümet tarafından imza edilmesine ya- kın soluğu İstanbulda alan, Su, Gü- müşpalayla yaptığı telefon konuşma- sı sonucu başkente dönüşünü bir hay- li geciktirmiş, ancak bu arada da kabine arkadaşlarına Hükümetin dü- şüncelerine tamamen katıldığını bil- dirmekten geri kalmamıştı. Hele Koalisyonun bozulmasıyla ortaya çıkan olaylar sırasında Suyun tavrı hareketi etraftakileri (o şaşkına çevirmekten ziyade kahkahayla gül- dürmüş, biraz da tiksindirmişti. Suyu haftanın adamı yapan olay- dan yedi - sekiz gün evvel, A. P. li politikacı, o sıralarda partisinden is- tifa eden Necmi Öktenin odasına gel- miş ve yana yakılane yapacakla- rını sormuştu. Ökten, arkadaşına isti- fa etmesini, başka çâre kalmadığını söyledi. Su hiç çekinmeden elini cebi- ne attı ve hazır er mektubu misali cebinde taşıdığı istifanamesini Ökte- ne göstererek o gün istifa edeceğini bildirdi. Nitekim aynı gün Ankarada çıkan bir akşam gazetesinin muhabi- 18 rine istifa edeceğini, bunu kati lisanla yaşabileceğini ifade etti. Ökten ve Su konuşurlarken, telefon çaldı. Karşıda Cavit Oral vardı. Mutedil A. P. liler arasında ikili oyunun mütehassısla- rından, biri olan Oral durumun mu- hakemesi için bir toplantı istiyordu. İki Devlet Bakanı, Oralın makamına gittiler. Oradan Ekonomi ve Ticaret Bakanı İhsan Gürsana telefon ettiler ve bazı arkadaşlara haber verilmesini söylediler. Oral, Ökten ve Su Ticaret Bakanı- nın makam odasına vardıklarında o- rada, A. P. içindeki iki grupun sivri uçlarıyla karşılaştılar. Ahmet Topa- loğlu, Mehmet Ünaldı, Ömer Eken ne yapacaklarını kararlaştırmak i- çin toplantıya gelmişlerdi. olan Ökteni Suyu ne kadar tanırsa tanısın şaşırtmıştı. Toplantıda bir sonuç alamıyan A. P. li sivri politikacılar dağıldıktan sonra, Suyun gazetecilere o gün ve o günün akşamı verdiği demeçler Ök- teni adamakıllı şaşkına çevirdi. Su, A. P. içinde bol miktarda bu- lunan bir tip politikacının tipik misali- dir. Herşeyden evvel seçim bölgesin- de, seçilmesi için rızasına muhtaç ol- duğu Ekenin dümen suyundan gitme - ye mecburdur. Bakanlık koltuğunda kalabilmesi imkânı -bir zamanlar- A. P. C.H. P. koalisyonuna bağlı oldu- gundan İnönünün birinci derecede İnönünün ellerine sarılmış ve: Ahmet Topaloğlu - Cavit Oral Profesyoneller Ticaret Bakanının makam odasın daki camlı masanın etrafına serpilen A. P. li politikacılar, hemen müzake- reye başladılar. Bu sırada köşeye sı- kışmış gibi büzülen Suya, Ömer E- ken sordu: — Sen İstifa, mı ettin? Nereden çıkardın bunu Su seçim bölgesindeki "ağa"sının biraz sertçe söylediği bu sözler üÜze- rin yerinde doğrulup elini cebine at- , İstifa ei gösterip: " 4 ama.. Şarta muallâk . Yani daha ie bir şey yok.," dedi. Suyun, sözlerine en fazla sıkılan Ökten oldu. Daha beş dakika evvel söyledikleriyle, şimdi söyledikleri a- rasındaki fark, A. P. den istifa etmiş " — Paşam bize 24 saat müsaade edin, herşeyi düzelteceğiz, ne olur bunu bizden esirgemeyin. İsterseniz, ayaklarınızı öpeyim!" demiştir. günler içinde, Bağımsız Gruptan birkaç Bakanın Kabineye girmesi ihtimali Suyu A. P. den isti- fa etmeye kolaylıkla m Gene birkaç gün içinde, A. - C.H. P. koalisyonunun bime ümidi Suyu yolundan çevirmiştir. Haftanın sonunda, birkaç günden beri başına gelenleri şöylece bir gö- zü önünden geçiren Su sonunda, Ba- kanlık koltuğunun elma şekerine ben- zediğini, elinde sâdece sapının kaldı- ğını farketti ve kendisini, ziyadesiyle sevdiği alaturka musikiye verdi. AKİS, 25 HAZİRAN 1962