22 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

22 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Kaçırdıkları kadar güzel olurdu, Tabii Senatör sıfatını alıp teşrii hayata giren eski Komiteciler affın, (okısmi affın lehinde oy verselerdi! Doğrudur; bunu yapabilmek bir büyük kültür, nefse ve hislere -tabii ihtiraslarla bera- ber- hakim olmak meselesidir. Ama Komitede buna sahip bulunanlar duruma el koyabilirler ve arkadaşla- rını sürükleyebilirlerdi. Olmadı. Arkadaşları onları be- raberlerinde götürdü. Yazık! Bu affa, bir takım kimselerin cezalarını çekmiş oldukları, onun için artık salıverilmelerinin (gerektiği inancı içinde çıkarılmış affa oy vermekle 27 Mayısı ko- ruma azminden kaybetmek arasında çok fark vardır. Eğer ikisi aynı manaya gelseydi, 27 Mayıs sabahının “Saat 3-6 arası operasyonunun mahir tertipçilerinin bir kısmı"ndan veya onların dümen suyundan giden, ya da onları kendi dümen sularında götürenlerden başka Dev- rimci kimse kalmazdı. M.B.K. İhtilali yapan kuwetlerin, ama bütün kuv- vetlerin, memleketin sağlam kuvvetlerinin naibi olarak o devrin idaresini almış, sevilmiş, sayılmıştır. Onların şahıslarına karşı girişilen yakışıksız hücumlar, kendi- lerinde çok kusur ve günah bulan iyiniyet erbabını dahi, rencide etmekte, infiale sevketmektedir. Ama onların unutmamaları gereken husus, naibi oldukları kuvvet- lerin gerçek hislerine, arzusuna, sonsuz (Demokrasi aşkına ve kuvvetli temayüllerine tercüman olmaktan çıktıkları gün muallâkta kalacaklarıdır. İktidarda gö- ründükleri devrede dahi, hataları yüzünden böyle bir duruma düştükleri kendi meçhulleri değildir. Herkesin mi birlikte yaptığı bir ihtilalden ebedi makam sağla- n tek, ama tek zümre olmalarından doğan kritik va- ziyetleri milletin kendilerine gönül rızasıyla, seve seve verdiği o mevkii batılı manasıyla demokratik düzenin her hal ve şartta Meclisteki sarsılmaz savunucuları olmak Hükümetin 5 yıllık planı fi- Bu, faydası, nanse ede bilmek için, akl-ı evvel po- vasıtalı vergilerle temin e€- dilecek gelirin tahsilinin kolay, o üs- Fırsat Eski M.B.K. üyelerinden bir grup Dikkat! çırpındıkça batılır suretiyle mayalandırırlar, bir lüzum haline getirebilir- ler. Ama aşırı uç olmak, onlara hiç bir şey kazandır- Yapamadılar. Çok büyüyebilirlerdi. Dengeyi bula- madılar İstihlâk vergilerine yapılacak (ozam- lar teşkil etmektedir. Arkadan resim litikacıların saklamakta ısrar etme- şaşılacak bir tarafı yoktur. cak taraf "Aman, vergi almak bizi oylardan mahrum eder. Bunları şim- diden açıklamayalım" zihniyetidir ve bunun şampiyonu Ekrem Alicandır. Halbuki Hükümet gayet açık ve sa- meyecek, bilâkis faydalanacaktır. Konulacak vergiler. Plânın iç fi- nansman için eski Plancılarla Hükü- met temsilcilerinin bundan bir süre önce yaptıkları toplantıda üzerinde mutabık kaldıkları vergilerdir. İki taraf, Hükümetin -daha doğrusu Ma- liye Bakanlığının- hesap ve kitapla- rının Hazineye 800 milyon liralık bir fazlalık getireceği hususunda fikir birliğine varmışlardır Bu hafta, 800 milyonun kaynağı aşağı yukarı belli oldu. 800 milyon liranın 650 milyon lirası vasıtalı ver- gilerden temin edilecektir. £ Bunun telik alındığı yılkı gelirler içinde mü- talâa edilebilmesidir. Ancak bu ver- gi adil değildir. Vasıtalı vergilerin tasnifinde bi- rinci dereceyi İstihlâk (o vergileri ve Ferit Melen Vergi mi? Aman, aman.. ve harçlardan alınacak vergiler gel- mektedir. İstihlâk vergilerinden ve zamlardan elde edilecek gelir, tah- minen 350 milyon civarındadır. Bul- ların içinde Petrolden, tekel madde- ağ kadar yapılacak zamlar mev- cuttu Mu amele vergilerinin artmasıyla Bir 150 milyon lirayı da, resim ve harçlardan elde edilecek gelir sağlayacaktır. Vasıtasız vergilerin birinci (o de- recesini tarım ürünlerinden alına- cak vergi teşkil edecektir. Gelir Ver- gisinde yapılacak tadilâtla elde edi- lecek olan bu vergileme 100 milyon liralık bir gelir sağlıyacaktır. Tarım vergisini takiben Servet Vergilerin- de yapılacak değişiklikle bina ve ara- zi vergilerinin temin ettiği gelir ar- tırılacaktır. Bazı muafiyetlerin kal- dırılmasıyla bu verginin Oo sağladığı gelir artışı 50 milyon olarak hesap- lanmaktadır. İleride -şimdilik sadece düşünce halindedir- Karayollarının da vergi- lenmesine gidilecektir. 13/AKİS