22 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

22 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

BİR VESİKAMIZ VAR "Bizim Radyo'nun ir verici istasyon, yıllardan beri, "Bizim Radyo" is- mi altında sade ve iyi bir türkçe ile Türkiyeye hi- taben yayın yapmaktadır. e İstasyon Doğu Almanya- dadır ve Moskova tarafından idare edilmektedir. Pro- paganda, komünist opropagandasıdır. Ancak yayın- lara bir türk yayını havası verilmektedir; Onun için Türkiyeden "memleketimiz", türklerden "biz" diye bahsedilmektedir Konuşanlar sık sık "Ben komünist değilim" diye lafa başlamaktadırlar. "Komünist" o ve "komünizm" kelimelerinin mümkün nisbetinde az geçmesine dikkat edilmekte, değişik maskeler (o kulla- nılmaktadır. Yayınlardan anlaşılan bir husus, bunları hazır- layanların Türkiye Radyolarını, Türk Basınını, oTür- kiye hadiselerini çok yakından ve günü gününe ta- kip ettikleridir. Bazen Türk Basınında sabah çıkmış bir makaleden "Bizim Radyo"da aynı akşam bahse- dilmektedir. Bu, haberlerin Türkiyeden "özel bir ulak" ile verildiğini göstermektedir. Telsiz asrında ve dip- lomatik anlaşmalar gereğince muafiyetli vericilerin bulunduğu bir devrede bunda fazla şaşılacak (o taraf yoktur. Yayınları yapanlar bunların Türkiyede müm- kün nisbetinde fazla dinlenmesini sağlamak amacın- dadırlar. Bunun için zaman zaman politikacılarımız veya yazarlarımızla polemiğe girişmek imkanları ara- maktadırlar. "Bizim Radyo"nun devamlı işle- nen konular, ele alınan sınıflar, taba- kalar ve meseleler, seçilen (o tahrik konuları, tuttukları şahıslar, gazete- ler, dergiler ve müesseseler, çattık- ları şahıslar, gazeteler, dergiler ve müesseseler. Ordu hakkında söyle- nenler, dış politika çizgisi itibariyle bir belirli tutumu vardır m, son aylardan biri ele alınarak tahlil edilmiştir. Netice ibret vericidir. Devamlı İşlenen Konular 1 — Amerika Düşmanlığı: Konula rın başında bu gelmektedir. Onu, bi- raz daha az aşırılıkta Batı Almanya düşmanlığı takip etmektedir. Halk, bilhassa bu iki memlekete ve o mem- leketler halkına kartı tahrik (o edil- mektedir. "Bizim Radyo", organize edilmesini tavsiye ettiği mitinglerde kulanılacak sloganları da (vermek- 14/AKİS Melih Cevdet Anday Meçhul şöhret Anatomisi tedir. Hükümet daima "Amerikan Uşağı" olarak gösterilmektedir. o Bu, savrulan küfürlerin en ma- sumudur. Nazım Hikmetin bu konuda şiirleri ookun- Bunların biri şöyle bitmektedir: . "Vatan çırıl çıplak yere serilmiş - Oturmuş göğsüne oTeksas- lı çavuş" (26.8.1962). — Özel Sektör (Düşmanlığı Radyoda hemen her gün bir belirli devletçilik (ohakkında konuşmalar yapılmakta, sohbetler tertiplenmekte, o devletçilik övülmekte, bir takım hayali rakamlarla ve olaylarla özel sektör yerilmektedir. Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunundan Ortak Pazara girme teşebbüsümüze, he- men her vesileden bu istikamette faydalanılmakta, özel sektör bir başından ötekine "vurguncu",' "sömü- rücü", "karaborcası" diye tanıtılmakta, Hükümetin onlürın hükümeti olduğu söylenmekte ve bunun der- hal harekete geçip devirilmesi tavsiye edilmektedir. 3 — İşçilerimize sımf şuuru aşılama gayreti: "Patronlara, sermayeye, özel teşebbüse, sömürgeci Amerikaya hizmet eden Hükümete karşı İşçi Sınıfı!" Bu konuda tema. budur. “Sömürgeci Amerikalıya, Alamana, İngilize karşı koymak. İşte, değişik halk yı- gınları arasından gelen savaşın akımı.. Ankarada po- lis barikatlarını nasıl aştılar çıplak ayak koşan işçiler.. Bu mutlu uyanış, bu mutlu karşı koyuş günden güne gelişiyor" (o (17.8.1962) "Dalavere, dolap çevirmek, soymak, sömürmek bilgi oolmadığına göre işçilerimi- zin bilgisi onları istismar edenlerinkinden çok yük- sektir. İşçilerimizin bilgisi memleket işlerini İnönüden çok, ama çok daha iyi yönetmeğe yeter de artar bile" (9.8.1962). 4 — Hükümete itimatsızlık, otorite- yi sarsma gayreti: Her gün Devlet Başkanı, Hükümet Başkanı, Bakan- lar ve idarecilerin halk önünde iti- barlarının sarsılması için çoğu oya lan haberler verilmektedir. Bunların kendi zevklerinde, memleketi düşün- meyen, sefadan hoşlanan kimseler olduğu belirtilmektedir. Bunların ha- yali maceraları, baskınlar nakledil- mektedir. Halk Ordu, Polis ve Jan- darma aleyhine kışkırtılmakta bun- lara mukavemete çağırılmaktadır. 5 — Türk - Rus Dostluğu: Her ve- sileyle Türkiyenin ancak (Rusyayla dost olması istenmekte, rusların bi- zi kollarını açmış bekledikleri belir- tilmektedir.