20 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

20 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Bir Mülakat Türk Polisi Yeli bilhassa Cumhuriyet devrinde alaylı (o bir zabıta olmaktan kurtarılarak, bilgilli ve görevinde' başarılı davranışlarda bulunabilecek bir zabıta kuvveti haline getirilme yolunda idi. 1950-1960 o devre- sinde muhtelif tesirlerle bir sarsıntı ve ürküntü geçir- miş olan Emniyet Teşkilâtı bilhassa 27 Mayıs 1960 inkı- lâbından bu yana vatandaşın itimad ve sevgisine lâyık bir duruma gelmeğe başlamıştır. Bu amaca. daha kısa bir zamanda varabilmek ve milletler arasında itibarı olan Türk Polisini Sl Polis teşkilâtlanma bulun- duğu seviyeden daha üstün bir seviyeye Mi iie gayesiyle aşağıda yazılı olan tedbirleri oalacağız I — Emniyet Teşkilâtının Yeni Anayasaya, 27 Ma yıs ve Atatürk ilkelerine ve demokratik nizamın bütün icaplarına uygun olarak gelişimi esas prensibimizdir. — Demokratik memleketlerdeki esaslara uygun olarak şehirlerimizin nüfus kesafetine, kuruluş alanla- rna ve olayların cereyan/tarzlarına ve miktarlarına göre yeter genişlikte kuvvetli bir Emniyet teşkilât sağlanacaktır — Günlük ei gi ai dışına taşmıştır. Bu taşm âmir olan hükümleri 3201 sayılı Emniyet Teşkilât Kanunu" bünyesinde toplamış- tır. Bu duruma göre günümüzün Emniyet Teşkilâtı gö- revi her yönden bütün memlekete şâmil bir durum tisap etmiştir. Bu kadar önemli bir teşkilâtı (o sevk ve idare sorumluluğunu yüklenmiş bulunacak âmir sını- fının bilgi yönünden çağdaş Emniyet Teşkilâtlarında görevli olanlardan daha yüksek bir seviyeye çıkarılma- sı için Polis Koleji ve Polis Enstitüsünün, yetiştirecek eğitim ve öğretim kurumları rilmesine ehemmiyet verilecektir. şehirlerin hudutlar âmir sınıfım haline geti- 4 — Cumhuriyet devri, ciddi bir tutumla güler yü samahalı ve yardımcı vatandaşlara karşı eşit V. lü ve zararsız hallerde mü olarak davranacak Polis kuvvet- lerine ihtiyaç gösterir. Böyle bir kadronun yetiştiril- mesi için ilk Polis okullarının, kadro ihtiyacını karşı- layacak sayıda, Polis görevlerini fiilen ve tatbikat yö- nünden öğretebilecek merkezlerde olunması ge- rekmektedir. Bu İtibarla Ankara, İstanbul. İzmir ve gerekirse Adana ve Erzurum ile Diyarbakırda tesisler gözönünde tutulacaktır esleğe alınışta esas, lise tahsilidir. Ancak bu tahsilde yeter sayıda talin bulunımadığı hallerde, oy- ta tahsilliler arasından imtihanla seçilmesi gözönünde bulundurulacaktır. 6—Â sınıfı için Hukuk veya Siyasal Bilgili Fakültesi mezunları ile Polis Kolejinden ve diğer lis- derden gelecek öğrencilerden Polis Enstitüsü (o Yüksek Tahsil bölümünü ikmal edenler tercih olunacaktır Ancak teknik hizmetler için o hizmetlerin skieme diğer yüksek ve orta tahsil görmüş elemanların da niyet teşkilâtında yer almalarını tabii görürüz. Fotoğ raf, telsizci, kimyager, makyaj ve mulai vs. üzumlü mütehassıslar için bu çeşit orta ve yüksek tahsilliler tercih olunacaktır. 7 — Polisin, yazi Irasında gani çekecek ve onun kamın andaşa ene bir kıyafet ka Cumhuriyet sı temin edilecektir. vatandaşın derhal dik- temsilcisi olduğunu va- iktisap etmesi ve bu devrine lâyık ve değişmez olma- tesir Polisin vatandaş üzerinde ürkütücü bir yap- ve Meseleleri Ahmet DEMİR (Emniyet Genel Müdürü.) maniası için aslolan silâh taşımaması konusu üzerinde dikkatle durulacak ve denemeler yapılacaktır. 3 — Günün Polisinin, Vazifeli olduğu sahanın geniş- liğine ve olayların kesafetine nisbetle yeter ölçüde mo- torlu vasıtalarla ve teknik bürolarla cihazlandınlması başta gelen bir Di olacaktır. Bu arada, adaletin va- tandaşı tatmin edec Di ve kısa zamanda tecelli- sine yardımcı vc kriminalistik lâbo- vatuvarlarının genişletilmesine çalışılacaktır. Önleyebilecek tedbirler alı- elsiz teşkilatı bu hedefe göre İdeolojik ve her türlü yeraltı cereyanlarla mücadele arttırıla- 9 — Her çeşit hırsızlığı nacak, bu arada Polis, yeniden düzenlenecektir. yıkıcı faaliyetler ve caktır 10 — Vatan ölçüsünde, ayni kadro içinde görev al- uış, geniş ölçüde birleşik bir Emniyet Teşkilâtı üze- rinde çalışmalara devam olunacaktır. Bu arada, bu Bir- leşik Emniyet Teşkilâtının, kuvvet yönünden yetme- diği hallerde, onu yalnız ateş kuvveti olarak o takviye. edecek bir Jandarma Kolonlusunun lüzumuna inanıyo- ruz. Il — Geniş ölçüde inzibati tedbirler alınması zaruri yan hallerde, normal zabıta kuvvetini takviye etmek üzere, yedek Emniyet Kuvveti hazırlanması konusu üze- rinde durulacaktır. il turucu maddelerle mücadele arttırılacak ve hileli İflâslarla piyasa dolandırıcılıkları hadiseleriyle mucadele edecek bir Mali Polis kadrosu, bugünün İcap- larına uygun ve ihtiyaç nisbetinde, yeniden teşkil edi- lecektir. Teşkilâtında görevli olanların üzerinde önemle durulacaktır. ağır olan vazifesinden doğan yorgun- takatini aşmayan dereceye indirmek ihtiyacı gözönünde tutulacaktır. yaşta Polis mensuplarının emekliye âmir olan yaş haddi yeniden gözden geçiri- 3 — Emniy terfi terfih esasları 14 — Polisin, luklarını insan cin kadronun sevklerini lecek, sıhhati, sicili, meslek! ve umumi bilgisi (omüsait ilanların vücutlarından meslekte daha fazla istifade mi hususu sağlanacaktır- adroları müsait olan yerlerde, memurların eli barındıracak ve kendi istirahatlerini sağlaya- cak Polis apartmanları inşa ettirilmesi için gerekli ted- birlere (o başvurulacaktır 7 — Vatandaşlar arasında açan trafik işlerinin, kazaları önleyici ve (vatandaşlar üzerinde müspet ve itimad telkin edecek bir yolda İler- lemesi için gereken tedbirler alınacaktır. — İşçi teşekkül ve sendikaları ni. yönünden görev ve lokavt hareketini kanun ve tüzüklerin emret- tiği, memleket ve memleket skonomisine, zarar verme- yecek bir istikamette tutabilecek. ayni zamanda isçi va- tandaşların son çıkan kanunlarla tanınmış olan hakla- rını serbestçe kullanmalarını sağlayacak vasıfta bilgi- li Emniyet mensuplarını ve teknik araçları hazırla- yıp yeter kudrette tutmak hususları sağlanacaktır. büyük (Ooüzüntülere yol AKİS/15