20 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

20 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

mağa başladı. Kısa bir süre sonra da Ankaraya geldi. İşin formalite tarafı halledilmiş, kararnamesi ha- zırlanıp imzalanmıştı. o Selefi İhsan AraS ise -bir suçu olduğundan değil, sadece bir parça pasif bulunduğun- dan ve meslekten olmadığı için- Mer- kez Valiliğine nakledilmişti. Demir İçişleri Bakanı ile ogörüş- tükten sonra hemen vazifeye başla- dı. Eski emniyetçinin vazifeye o 17 ve kendilerini bilen bir başa sahip oluyorlardı. Ak koyun - kara koyun imdi Demirin icraatına intizar Ş edilmektedir. Demir bu icraa- tıyla tek parti devrindeki icraatının tepkisinin o günün bir icabı o oldu- gunu ispat etmeye çalışacak ve de- mokratik rejim, çok partili (hayat içinde emniyet teşkilâtının başında, teşkilatın meselelerine çare arama- ya uğraşacaktır. Ahmet Demirin, icraatından Ziyade bir sembol ola- rak hücuma uğradığı bir gerçektir. Zira, nihayet İstanbul Emniyet Mü- dürü olanak vazife görmüştür. Ba- şında bir Emniyet Genel Müdürü ol- muştur, başında bir İstanbul Valisi olmuştur. Emir aldığı bu kimseler sonradan makbul şahıslar olarak iti- bar görmüşler, Ahmet Demir ilâhla- ra kurban edilmiştir. Ancak Demirin bugün başarı kazanması, hiç bir uç- ta ifrata kaçmamasıyla kabildir: Ne rejimin Demokrasi olduğunu unut- malıdır, ne de yapılan, hücumlar tın- da bir eziklik (ouyandırmalıdır. hayet Basınla münasebetini de, şüp- hesiz İstanbul OPolis oMüdürüyken tanzim m başka türlü tan- zim edecektir Ziyaretler Bir çift misafir B' satırların yazıldığı sırada dost bir ülkenin -Fransanın iki devlet adamı -Barbakan George Pompidou ve Dışişleri Bakanı Maurice Couve de Murville-Türkiyede faydalı temaslar yapmaktadırlar. İki devlet adamının Türkiyeye yaptıkları bu iade-i ziyaret mahiyeti taşımaktadır. Ancak davete icabetin ilginç bir hi- kâyesi vardır. Hikâye 1958 yılında başlamakta- dır. O tarihte Türkiye Başbakanı bu- lunan Adnan Menderes Fransaya yaptığı bir resmi ziyarette, odevrin Fransız Başbakanı bulunan Felix Gaillard-ı resmen Türkiyeye davet etmişti. Davete icabet edilemedi. Zi- ra, Fransada iç durum son derece ka- rışıktı ve Gaillardın Türkiyeye gel- mesine imkân yoktu. 1962 yılında ise Feridun Cemal Erkin Londra dönü- şünde Türk Hükümetimin emri ile Parise uğrayarak Fransada zamanın Başbakanı Michel Debre'ye davet ta- lebini tekrarladı. Fransada Hükümet düştü ve talebin bir kere daha tek- rarlanması icap etti. Geçen haftanın başında pazar günü saat 19.30 da Esenboğa Hava alanına inen Caravelle'den çıkan i- ki devlet adamı, bu davete icabet e- den fransızlardır. Alanda misafirleri (o Başbakan İs- met İnönü ve eşi Mevhibe İnönü ile ilgili zevat karşıladılar. Bayan İnö- nü- Bayan Pompidou ve Bayan Cou- ve de Murville'e birer buket o çiçek takdim edecekti. Ancak son dakika- da değişen program sebebiyle Fran- sa Dışişleri (o Bakanının eşi oBayan Murville geziye katılamadı. Bu o se- beple buketlerden sadece birisi Ba- yan İnönü tarafından Bayan, Pompi- do'ya takdim edildi. Hava alanından şehre (o otomobil- lerden müteşekkil bir kortej ile ha- reket edildi. En öndeki otomobilde Başbakan İsmet İnönü ile Fransa Başbakanı Pompidou ve mihmandar elçi Turan Tuluy ile (o Başbakanlık Özel Kalem Müdürü Necdet Calp bu- lunmaktaydı. Onu takip eden o oto- mobilde ise Fransa Dışişleri Bakanı Couve de Murville ve Feridun Cemal YURTTA OLUP BİTENLER Erkin vardı. Mevhibe İnönü, Bayan Pompidou ve Bayan Tuluy ise bir başka araba ile onları takip etmek- — © ydi. Misafirler oOHava Alanından Çin- kayadaki Hariciye Köşküne getiril- diler. Ziyaret 16. fransız o gazetecisi ve e tarafından (o Avru- paya geçiril Ziyaretin ticareti resmi otemaslarına Mi ilk azartesi günü başladılar. Sabah Saat 9.15'de Anıt Kahire giderek çe- lenk koyduktan sonra saat 9.45'de Çankayada Cumhurbaşkanı Gürsel tarafından kabul edildiler. Bir süra Gürsel ile görüşen misafirler saat 10.20 de Başbakanlığa geldiler. Ön- ce Feridun Cemal Erkini, sonra da Başbakan İsmet İnönüyü ziyaret et- tiler. Türk Başbakanı İsmet İnönü ile Fransız Başbakanı Pompidou a- rasındaki sohbet I saat 15 dakika sürdü. Resmi görüşmeler ise (o Pazartesi . akşamı saat 17'de Dışişleri Bakanlı- ğında yapılan bir toplantı ile başla- di. Toplantıda Fransız Dışişleri Ba- kanı Couve de Murviile başkanlığın- da Fransanın Ankara Büyük Elçisi Bernard Hardion, Fransa Başbakan- lık erkânından Mr. Oliver Guicharde bulundular. Türkiyeyi temsilen toplan tıda Dışişleri Bakanı Feridun Cemal Erkinin başkanlığında Genel Sekre- ter Fuat Bayramoğlu ve Dışişleri Bakanlığı ilgililileri vardı. Toplantı- da, NATO'nun iki üyesi olan Fran- Georges Pompidou ve İsmet İnönü Tatlı yiyelim tatlı konuşalım AKİS/17