20 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

20 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

Tİ Y A Anadolu Sanat susuzluğu De Tiyatrosunun "Göç" toplu- luğu bir yurt-içi turnesine çıktı. 5 bin 500 kilometreyi aşan yol boyu Devlet Tiyatrosu sanatçıları, ugruyarak Cevat Fehmi "Göç" adlı üç perdelik oynayacaklardır. Başkutun komedisini Bu yurt-içi turnesi ilk değildir. 1961 yılında, 27 Mayısın birinci (o yıldönü- münü kutlamak amacıyla, Ahmet Kutsi Tecerin "Köroğlu" adlı oyunu, geçen yıl da Refik Erduranın "Cen- giz Hanım Bisikletli" ile (oOTurgut Ö- AKİS/32 19 ile. TR O zakmanın "Ocak" adlı oyunları yurt-içi oOturnelerine çıkmıştı. Bu yılki "Göç" turnesi ise, bugüne ka- dar yapılan en uzun yurt-içi tunesi oluyor. Güneydoğu illerini Karsa kadar uzanmak, Edirneye ulaşmak tarayıp da oradan da Yıllardan beri adolu artık güzelsanattan da uyanmanın eşiğindedir. Doğru dürüst sahnesi oOlmıyan şehirlerde bile açıktaya sinemalarında, stad- yumlarda temsiller verilmektedir. Salonları dolduran seyircinin Oyuna bağlanışı, büyük şehirlerimizdeki se- yircininkinden bile sıcaktır. (Reklâmcılık - 3104) - 365 Gidilen şehirlerde, şehir o halkının tak bir isteği olduğu görülmektedir; Bölge Tiyatrosunun kendi şehirlerin- de açılması. Her şehir, tiyatroyu dol- seyircisini tanık gösterip hem- düşkünlüğünü dir. Daha öncekilerle birlikte bu son yurt-içi turnesi, kesinlikle şu gerçe- ği ortaya koydu: Türkiyenin yurt öl- çüsünde tiyatroya kavuşması amacı- m güden Bölge Tiyatroları teşebbü- sü, gerçekten geç kalmıştır. Öylesine ki, bu gecikme şehirleri kendi içle- rinde tiyatro urmıya zorlamıştır. Başta Ordu gibi 20 bin nüfuslu Kü- çült bir ilimiz olduğu halde, birçok iller şehirlerinde amatör topluluklar kurmuş, oyuncular o yetiştirmişti?. Karsta, Ankaradaki Yeni Sahnenin bir eşi sayılabilecek güzellikte tiyat- ro salonu yapılmıştır. Ama içi bom- boştur!.. Yine de bütün bu teşebbüsler cılız kalmak zorundadır. Bu şehirlerin, ti- yatroyu bilen yöneticilere, sanatın inceliklerine varmış bir-iki oyuncu- nun önderliğine ihtiyacı var. Bu şe- hirlerde yaşayanlar, ra ti- yatrolarını kendi kendilerine yürüte- bilecek güçtedirler. Devlet Tiyatrosu Genel Müdürü Cüneyt Gökçer ile rejisör Ziya De- mirelin çabalarıyla, Bursa Milletveki- li Sadrettin Çanga tarafından benim- senen ve 107 imzayla T.B.M.M. gün- deminde yer alan Bölge Tiyatrola- rı Kanunu teklifi, Anadolunun tiyat- rodan yana olan büyük eksikliğini giderebilecek güçtedir. Yurt-içi tur- nesi boyunca yakından görüştüğümüz çeşitli illerin gazetecileri,' avukatları, doktorları ve salonları dolduran hal- kı, bölge tiyatrolarının yakın bir za- manda, kademeyle de olsa, tulüat kumpanyalarının yıllarca körlettiği gözlere, gerçek tiyatronun aydınlığı- nı getireceği inancını belirtmişler- dir, Herhalde bu, ulusal eğitim kal- kınmasında cami politikasının çok üstünde bir adım olacaktır.