20 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

20 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

HAFTANIN İÇİNDEN Bu Meclisle... Ge gün berberde, elime bir mecmua geçti. İnsa- ın berbere gittiğinde okuduğu mecmualardan biri. Bir yazı- Politikacılardan şikayet ediyor. o Atatürkün öldüğü saatte biz her şeyimizi kaybetmişiz. Saatin ib- relerinin o an üzerine geri getirilmesi edebiyatının ge- cikmiş ve doğrusu kof bir örneği. Bir devrin mecburi "Aydın Oligarjisi" hasretini, çeyrek asırlık bir zaman parçasını hiçe sayarak terennüm gayretinde bir onunun abesliği, kalemin ustalığını bile yok "Ah, neydi o günler!" diyor, sonra, Atatürkün etrafın- da bir avuç aydınla devrimlerin yapıldığını söylüyor, bugün ise aydınların sayılamıyacak kadar çoğalmış ol- duğunu yazıyor, arkadan gene içini "Ah, Atatürkün öl- düğü saatte biz her şeyimizi kaybettik." diye çeki- yor. Anlaşılıyor ki, kaybettiği başka serdir. Zira, ka- lemin sahibini bileceksiniz. Bugün "Politikacı" diye bir tipi yeren zat ile "Polltikacı"mn prototipi Menderese, Sabık Başbakan Rubikonu geçip bir zalim haline gel- diğinde mersiyeler kaleme alan ve onun Örtülü OÖde- neğine avuç asan kimse aynı şahıstır. Bunun samimi- yet neresindedir, lütfen söyler misiniz? Ama, bunun tehlikesi nerededir, onu ben söyleye- yim. Bir Çirkin Politikacı tipinin, her memlekette oldu- ğu gibi bizde de bulunduğu elbette gerçektir. Zaten bu, herkes için şikâyet konusudur. Çirkin Politikacı ile Po- litikacı birbirine karıştırılırsa, seviyesizlik düşmanlığı rejim düşmanlığı olur, çıkar. "B ma!" Tamam Hep bakıyoruz ve hep iğreniyoruz. memleketi nasıl İdare edeceğiz?" Memleketi idare etmeyeceğiz ki.. Onun sesi çıkıyor. Ama, derecede iğrenç başka tiplerin de sesi çıkıyor. O söy- lüyor, bu söylüyor. O yazıyor, bu yazıyor. Her açık re- jimde olduğu gibi. Topluma ise, başka kuvvetler başka cereyanlar sahip çıkıyor, istikameti onlar veriyor. Gene, her açık rejimde olduğu gibi.. Memleketin sağlam kuv- vetleridir ki, demokratik sistemlerde aşırılıkların ve se- viyesizliklerin, çirkinliklerin panzehiri olurlar, toplam ilerledikçe onların sayısını ve tesirini azaltırlar. Eğer Çirkin Politikacı mavzeri kapıp dağa çıkmayı gerek- tirseydi bugün ne ingilterede, ne Amerikada Demok- rasi olurdu- Kurulmazdı. Kurulsaydı yaşamazdı. Ora- larda rejim, hep Çirkin Politikacıyı yene yene oturmuş- tur. Mesele, Çirkin Politikacıyı memlekete hâkim hale getirmektedir.. Çirkin Politikacı, bir devre Türkiyeye hâkim hale gelmiştir. Dün hesabı görülen Örtülü öde- nek dâvası, bugün hesabı görülmekte olan Kromit İşi kudretin Çirkin Politikacımın elinde bulunduğu devrin hikayelerdir. Hangi Kudret sahipleri çir-1 e o memlekette, iki para için bunları öven, göklere çıkar- tan, onlarda kerametler bulan kara aydınlar bulunur, bunlar birer fırıldak gibi menfaat rüzgârına göre dö- nüp dururlarsa.. zaman gericilik de huş kaldırır; da- lavereciler de çoğalır, haksızlık ve huzursuzluk da ar- tar. Sadece bünyenin sağlamlığıdır ki böyle ( ekipleri memleketlerin başından kaldırıp atar. gün Türkiyede böyle bir durum var mıdır, yok mudur? Sadece Mamakta cereyan eden ibret verici du- ruşroayı yakından takip etmek "Ah, Atatürk!" edebi- yat.nın bu tarzı altında nenin yattığını görmeye yete- cektir (de, artacaktır bile.. Zaten ondan dolayı değil mi-., dir ki bugünün Sergüzeştçileri, kendilerine bula bula dünün Çirkin Politikacısının damgalı meddahlarını teş- vikçi olarak bulmuşlardır. Bu Meclisin daha iyi olmasını kim istemiyor? Ba- zen orada cereyan edenler, aklıbaşında herkese hüzün veriyor. Ama ümitsizlik vermemelidir. Zira bu, madal- yonun öteki tarafını bu memleketin iyi niyetli aydın- larına göstermemek isteyenlerin oyununa gelmek olur. Grev Kanunu, Lokavt Kanunu, Kollektif iş aldı.. Bu kanunlar Çirkin Politikacı yenilerek mi çıkarılmıştır, yoksa onun mu eseridir? Teni vergi kanunları kimi oyunu alarak yürürlüğe girmiştir? Bir tarım vergisi- ni, o Grupunun elinde kamçı idare eden ve felâketine kadar götüren Adnan Menderes çıkaramamıştır. Yarın, öbür gün Toprak Reformunu bu Meclis çıkartacaktır. Çok menfaate halel getirdiği için çok baskıya yol açan İcra ve İflâs Kanunu, İhale Kanunu, yeni Basın Mev- zuatı politikacıların eliyle kanun haline gelecektir. Devletin Reorganizasyonu, Personel Kanunu bu Mec- lisin eseri olacaktır. Bunlar, dün hasreti çekilen başa- rılardır. Bundaki sır nedir? Bundaki sır, toplumun gittikçe şuur kazanması, Çirkin Politikacının kudretini gittikçe kaybetmesi, her şeyin gittikçe daha rahat, daha açık, daha medeni tarzda tartışılmasıdır. Bugün bir örtülü Ödenek Rezaleti olabilir mi? Bugün birr Kromit şirke- ti, karşılığında toprak gösterip. 77 milyon lira kredi alabilir ve 100 milyon lira borç takabilir mi? Ama eli- mi ateşe sokarını, bu rejim değişsin, bir kapalı sistem kurulsun, üç ay sonra Menderes Devrinin rahatsızlık- ları bin misli ağır şekilde toplumu kemirmeye başlar ve Menderesin başına on yıl sonra gelen, yeni kudret- sahibinin başını on ay içinde yer. Bu, memleketin sağ- lam kuvvetleri tarafından mükemmelen görüldüğü, bi- lindiği içindir ki "Ah, Atatürk!" edebiyatının arkası- na gizlenmek isteyen Sergüzeştçiler bir gece içinde ta- rümar edilmişlerdir. Atatürksüz bir Atatürk devrinin kurulması asla kabil olmayacaktır. Zira bu, Atatürkün sadece aziz hatırasını çamura bulamayacaktır, onun mukaddes emanetini de mahvedecektir. O hatırayı ve emaneti bu memleketin namuslu aydınları Çirkin Poli- tikacıya karşı koruyacaklardır. "Şerefsiz Sergüzeştçi- ler"in böyle bir bayrak taşıma hakkı yoktur. Hiç bir za- man olmayacaktır. Ne yapacaksak demokratik bir a içinde ve Po- litikacı vasıtasıyla yapacağız. alım ve Po- litikacıyı doğru, Iyi yoldan aytılmamaya mecbur ede- lim. Her Meclis bir evvelkinden daha seviyeli teşekkül etsin ve kudreti elinde tutanlar çirkinliğin prim sağ- ınmadığını görüp anlasınlar. Biz bunu yapabiliriz ve Türkiye için İdeal artık bundan başka bir şey değil- dir. AKİS/7