20 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

20 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

SOSYAL HAYAT Dernekler Soya ziyafeti Finvağının zengin bir ihraç mad- esi olarak dış memleketlere sev- ki, Türkiyede ucuz ve sıhhi bir ya- lın, soya yağının, tanınmasına se- bebiyet verdi, önce yavaş yavaş ve korka korka kızartmalar için soya yağını satın almaya başlayan ev ka- dınları, bir süre sonra denemelere giriştiler. Soya yağından, zeytinyağ- lı yemekler Ayarında, nefis yemek- ler -bakla, fasulye, enginar- yapıl- dı. Bundan sonra herkesin cesareti yavaş yavaş arttı. Bu ucuz, kokusuz ve sıhhi yağdan pilâv mı yapılmadı, İslim köfteleri ve tatlılar, mı hazır- lanmadı, doğrusu inanılacak şey de- ğildi. Geçen haftanın sonunda, Yardım- sevenler Derneğinin Adakaledeki ye- ni büyük binasında, bu ucuz yağı ta- nıtmak amacıyla verilen Oo ziyafette, Ankaralılar, soya yağından yapılmış soğuk ve sıcak Il türlü yemek tat- tılar. Hepsi birbirinden güzeldi. ya yağını tanıtmak için yurdun her tarafında seminerler, tad ve lezzet denemeleri yapan ev ekonomisti Gü" nel Ataışık, Yardımsevenler Derne- ginin hergün işçilere yemek hazırlı- yan muazzam mutfağında, Yardım- sevenlerin obaşahçısı ve yardımcıla- rıyla beraber saatlerce çalışmış, ko- ca kepçeler ve kazan gibi tencereler başında terleyerek -hararet derece- si o gün gölgede 32 idi- Il çeşit ye- mek hazırlamıştı. Misafirler yemek- AKİS/30 leri tadarken, o, büyük bir merakla, yüzlerindeki ifadeyi okumaya çalı- şıyor, bir yandan ikramlarda bulu- nurken bir yandan da herkesin fik- rini almaya gayret ediyordu. Bütün ta baklar kısa oOzamanda o boşalıvertâi. Misafirlerden İçişleri Bakanı (o Hıfzı Oğuz Bekata, Milli Eğitim Bakanı Dr İbrahim Öktem hem yemekler- den, hem de bu ucuz yağ hakkında söylenenlerden pek memnun görü- nüyorlardı; Zeytinyağı birden paha- lılaşınca, C.H.P. li bakanlar, halkın önünde az terlememişlerdi.Gümrük ve Tekel Bakam Orhan Öztrakın da gözlerinin içi gülüyordu. Uzun yıl- lar memleketimizde likit soya yağı- nın satılması için çalışmış olan Bes- lenme uzmanı Doç. Dr. Osman Koç- türk de yağdan memnundu. Ancak, bu tip propagandaların yetersiz ol- duğunu ve memleketimizde, halkın beslenme bilgisinle muhtaç olduğunu söylüyor, beslenme eğitiminin lüzu- munu savunuyor, soya yağının bu e- gitimin bir parçası olduğunu ve Hal- kın bunu anlıyalbilmesi için, o genel olarak beslenme hakkında fikir sa- hibi olması gerektiğini hatırlatıyor- du. Koçtürke göre, beslenme bilgisi, yemeklerin besinsel kuvvetlerini kaybetmeden onlardan faydala- nabilme imkanını sağlamakta, do- layısıyla hem sağlık bakımından, hem de ekonomik bakımdan memle- kete çok faydalı olmaktadır. Halbuki memleketimizde, buna yeteri kadar önem verilmemektedir. hatlilik ve temizlik, bakım mesele- sidir. Çağımızın harika bitkisi Soya fasulyesi çağımızın hârika bit- kisi sıfatını kazanmıştır. Soya fa- sulyesi olmasaydı, İkinci Dünya Sava- şında yiyecek ihtiyacını karşılamak gerçekten güç olacaktı. Soya fasul- yesi hem endüstride, hem de yiye- çekte kullanılmaktadır. Bir kilo so- ya fasulyesinde 1 kilo buğdayın üç misli protein, 10 misli yağ ve 3 mis- li kıymetli mineraller vardır. Ame-. rikada tavukçuluğun ilerlemesi pro- teinli yemlerin kullanılmasıyla mümkün olmuştur. Son yıllarda mem- lekelimizde de satılan suni yemek yağlarının yüzde 60'ını zaten o soya yağı teşkil etmektedir. Soyanın en- düstride ve oyiyecekte (kullanıldığı yerler yüzleri, binleri bulmaktadır. Halk, soyayı, bugüne kadar, ismini duymadan kullanmaktaydı. Yardımsevenler Derneğinin büyük toplantı salonunda misafirlerin gö- zünü alan şey, Atatürkün nefis por- tresi oldu. Bu protre BTB ile yapıl- mış hissini veriyordu. Büyük Atanın cazibesine tutulan misafirler, ona yaşlaştıklarında, portrenin BTB ile değil, soya fasulyesiyle yapılmış ol- duğunu gördüler. Soya fasulyesi böy- lece (o ekonomistleri, o politikacılar, ev kadınlarını olduğu kadar sanatçı- ları da kendine çekmişti. Bu sırada bir uzman, hârika bitkisinin başlıca yerlerini, bir misafire meşguldü. Uzman: «— Soya fasulyesi yağ, güzellik müstahzaratı, suni tahta, kâğıt, mu- kavva, muşamba, kumaş, şekerleme, alkol, bira, çocuk maması, konserve, maya margarin, vitamin, ilâç, güb- re, hayvan yemi, mürekkep, hormon, çağımızın kullanılış anlatmakla su çimentosu, petrol, çikolata oek- mek, süt, yoğurt, peynir, makarna vesairede kullanılır" diyordu. Güzellik Nasıl güzel olunur? Moda ve giyim anlayışı gibi, bugün dan, yalnızca? biraz çaba ile okunulan lar Oouygulanarak da "güzelleşmek" mümkündür. Her insanın bir çekici tarafı vardır. Bunu meydana çıkar- masını bilen kimse, Oo güzelleşmesini bilen kimsedir.